Épületek/Örökség

Berendezni egy kastélyt a 21. században

1/19

Fotó: Zsitva Tibor

Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Időszaki kiállítótér, földszint, Fotó: Szlabey Balázs
Belső udvar, esti fényekben, Fotó: Szlabey Balázs
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Fotó: Zsitva Tibor
Időszaki kiállítótér, földszint, Fotó: Szlabey Balázs
Belső udvar, esti fényekben, Fotó: Szlabey Balázs
1/19

Fotó: Zsitva Tibor

Berendezni egy kastélyt a 21. században
Épületek/Örökség

Berendezni egy kastélyt a 21. században

2014.05.26. 10:34

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Földes László, Vértesy Ági

Földrajzi hely:
Magyarország, Egervár

Vélemények:
1

Egervár, Nádasdy-Széchenyi Várkastély - Élményturisztikai, színházi, kulturális, oktatási- és látogatóközpont belsőépítészeti és installációs tervek készítése

Tervezés éve:
2011

Építés éve:
2013

Stáblista

Belsőépítész tervező: Földes és Társai Építésziroda Kft.
Belsőépítész: Szlabey Balázs, Vértesy Ági
Felelős tervező: Földes László
Világítástechnika: Haász Ferenc 

Magyarországon ritkaság az olyan kastély, melynek eredeti berendezése fennmaradt. Egervár sem ilyen. Ilyenkor a belsőépítészeti tervezés feladata még jelentősebbé válik, hogy egyrészt keretet adjon, másrészt maga is részese legyen annak a tartalomnak, amely a falak közé kerül. Nem első ízben vállalkozott ilyen feladatra a Földes és Társai Építésziroda.

A kastély helyiségei közül csak néhánynak, de egy annál látványosabb csoportnak a tervezési feladatát kapta meg a Földes és Társai Építésziroda. Ezek:

  • a földszinti recepciós tér (kávézó funkcióval), szuterén kiállítóterem és játszóház lépcsőház és folyosók,
  • az I. emeleti enteriőrök, és időszaki kiállítótér (vendégfogadó funkcióval),
  • a II. emeleti kastélytörténeti kiállítás (multimédiás eszközökkel).

A tervezés megkezdésekor a régészeti feltárások is megkezdődtek, a falszövetben fellelhető oszlopfő és párkánytöredékek még csak sejthetőek voltak. Ismertük és meg kívántuk jeleníteni a reneszánsz épületrészeket a korabarokk és későbbi épületszövetben (ezt a falazott felületüket hártya-szerűen követő, vékonyvakolattal, máshol csupasz falfelülettel jelöltük). Ezzel együtt – a felújítás anyagi keretei miatt is – több, a korábbi (1960-as) felújításkor bekerült minőségi elemet meg akartunk őrizni.
Néhány vasbeton födém megőrzésénél a puritán józanság volt az iránymutatónk.

Fotó: Zsitva Tibor
3/19
Fotó: Zsitva Tibor

A belsőépítészeti rekonstrukció a terek anyagait egyszerűsített formában, de autentikusan kezelte: Meszelt falak, kézi vetésű vöröskerámia padlóburkolat rekonstrukciók a folyosókon (a lábazat nélkül), meszelt boltozatos, vagy sík, illetve gerendafödémek. Az inspiráló tömegek, és anyagok, valamint a kastély története egyszerre indokolta, hogy a belsőépítészet ne tüntesse el a különbségeket és ne próbáljon egy új, erős karaktert megjeleníteni, hanem a sokrétegű vizuális környezethez alkalmazkodó, mégis szintetizáló rendszert teremtsen.

Az erődvár tömegformáiban (várfalak, lőrések) találtunk olyan inspirációt, amely régi-új autentikus rétegként képes összefogni a meglévő elemeket. A beépítésre kerülő bútorok formái ácsszerkezeteket idéznek, izgalmas (fűrészelt), de bútor finomságú, szürkített, fehérített felületekkel. Ilyen például a recepció - múzeumi bolt - kávézó hármas funkciójú bútora, és a pincék padsorai is.

A mobiliák viszont finoman torzított, csonka gúla formákkal és hagyományos, nyers anyag-színekkel (mész fehér, tölgyfa, vas szürke) absztrakt tömböket, kereteket formálva képeznek finomarchitecturát. Ezek a székek szoborposztamensek és kiállítási installációs állványok, valamint az integrált látogatói információs rendszer multimédiás eszközök hordozó elemei.

Fotó: Zsitva Tibor
17/19
Fotó: Zsitva Tibor

A recepció tere (korábban kápolna majd magtár, legutóbb diszkó) új funkciójához kapcsolódó bútorok ideiglenes, lehelyezett jellegűek miközben a tér érvényesülését segítik, megidézve annak eredeti szakrális funkcióját is. Szándékosan csendesítettük az új bútorok, térelemek vizuális jelenlétét az alapanyagok natúr, és fehérített színeivel, a hagyományos anyagokat (meszelt fal, fa gerenda, kovácsoltvas, üveg) idéző anyaghasználattal és a "részletmentes", de finom arányú tömegekkel.

A minőségi világítás megteremtésére korszerű kiállításvilágító rendszert használtunk, amely differenciált direkt és indirekt fények kifinomult használatát teszi lehetővé. Ez mindenhol az épülettől ellebegtetett absztrakt áttetsző rendszerként jelenik meg – kivételt a történetileg rekonstruált enteriőrök képezik, ahol az eredeti korszaknak megfelelő világítótest-rekonstrukciók készültek.

A történelmi személyek megidézését, és a környezettel szolid kontrasztot hordozó élénk színeket egy másik tárgycsoporttal, a vár urait, úrnőit ábrázoló függesztett és fal elé szerelt nagyméretű reprodukciókkal csempésztük vissza a szerény méretű, de megragadó erejű terekbe.

szöveg: Földes és Társai

 

 

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2014.05.26.
11:38

Ez jól sikerült. Nagyon sok a míves részlet, mint pl. a képsorok a falon, a kovácsmunkák, odaillő és igényes a bútorok nagy része (a presszóasztalok és -székek kivételével). Szó nincs arról, hogy a berendezés eredetiséget mímelne, de hangulatot ad. A berendezők jól játszottak a tágasság - zsúfoltság kettősségével. Alapvetően távolságtartóan szellősek a terek, néha viszont - ráadásul térközépen - hatásos sűrűsödések figyelhetők meg. A fal fehér színe illik a helyreállítás és a berendezés vázlatosságához, a hajópadló szép, a tégla és a lépcsőfokok úgyszintén. Kifogásom a csillárok boltíves terekben történő alkalmazása ellen van. Egyrészt beléjük verjük a fejünket, másrészt aránytalanok. A szép lépcsőházba - úgy gondolom - fölösleges belógatni egy zászlót: ezek a hosszú, függőleges vásznak a túl nagy, főleg túl magas terek megtörésére jók, mint amilyen itt a presszóvá alakított kápolna (vagy pl. a Noll Tamás tervezte Thaly Kálmán utcai orvosegyetemi épület aulája).

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk