építészet : környezet : innováció

Brunel-díjat kaptak a szolnoki vasútvonal régi-új állomásai

Amszterdamban tegnap este kiosztották az 1985-ben alapított Brunel-díjakat, ahol első ízben jutalmaztak magyar pályázót. A Budapest-Szolnok-Újszász vasútvonal állomásépületeinek értékőrző megújulásért, és az új állomásépületekért a Hajnal Építész Irodát illeti a dicséret, a megrendelő mellett. A MÁV újra áldoz a magas építészeti minőségre?

A Brunel-díjat a világhírű brit vasúti mérnökről, feltalálóról és építészről, Isambard Kingdom Brunelről (1806-1859) nevezték el 1985-ben a Watford Csoportot alkotó vasúti mérnökök és dizájnerek. A díjat háromévente osztják ki, így az idei volt a 12. alkalom annak történetében. A zsűri indoklása szerint az eredetileg két részben nevezett magyar projektet, azért kezelte egyként, mert az "egyetlen érme két oldala".

"Az egész projekt kétféle programból áll össze: a fennálló állomásépületek rekonstrukciója, és új felvételi épületek építése, egyazon vasútvonal mentén. A meglevő épületek megújítása intelligens és hatékony lépés: a rekonstrukcióval együtt megújultak a bútorzatok, és a vizesblokkok. Ezek az elemek azonosak a húsz újonnan épült állomásépületben alkalmazottakkal, amely építészetileg az 1920-as években kezdődött magyar építészeti modernizmus előtt tisztelegnek. A zsűri különösen értékeli, hogy a korlátozott erőforrások ellenére, az épületek mindegyike megújult, és a bútorzatot és a környezetrendezést is beleértve, mindenhol egységes koncepció szerint történt mindez, mialatt megőrizték a meglevő építészeti értékeket." - írták az összefoglaló értékelésben.

A MÁV pályázata a díj 1-es, állomásépületek számára kiírt kategóriájában lett jutalmazva, további kilenc pályázóval egyetemben, amelyek a japán, a holland, a francia és a portugál vasutat képviselték, olyan épületekkel, mint a 2012-ben átadott tokiói városi pályaudvar, Hitachi állomásépülete, valamint az idén elkészült rotterdami központi pályaudvar.

Tápiószentmárton, forrás: Hajnal Építész Iroda

Az új épületek közül kettő készült jelentősebb forgalmú állomáson (Maglódi nyaraló; Szentmártonkáta), és további négy helyen (Rákoskert, Pusztaszentistván, Tápiószentmárton, Zagyvarékas) esőbeállókat létesítettek az építésziroda tervei nyomán. A vonal többi állomásán a meglevő épületek műemléki igényű megújuláson mentek keresztül.

 

2 vélemény | vélemény írásához jelentkezzen be »