Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Egyéb cikkek

Budapesti Olimpiai Központ (Puskás Ferenc Stadion és Létesítményei) – Károlyi István pályázata

1/14

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/14

Budapesti Olimpiai Központ (Puskás Ferenc Stadion és Létesítményei) – Károlyi István pályázata
Egyéb cikkek

Budapesti Olimpiai Központ (Puskás Ferenc Stadion és Létesítményei) – Károlyi István pályázata

2006.05.25. 10:21

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Károlyi István

Dosszié:

Letölthető dokumentumok:

Negyedik helyezést elért pályamű Felelős tervező: Károlyi István

Negyedik helyezett megosztva a 10. bírálati sorszámú pályamű:
Felelős tervező: Károlyi István
Társtervezők: Sári István, Szlancsik László, Lelkes Mihályné, Kocsárdi László



Részletes bírálat:

A terület szerkezetének belső rendszerének kialakítása során a pályázók bevallottan a korábbi előzményekkel szakítva az Istvánmezei út koordináta rendszeréhez alkalmazkodtak. A korábban kialakult rendszer megőrzése nem kötelező mégis nagyon sok pozitívumot hordoz, amit a pályaműben követett megoldás nem tudott egyértelműen kiváltani. A terület jelenlegi és a tömegközlekedés fejlesztését követően várható adottságai miatt a fő gyalogos tengely mindenképpen kelet-nyugati irányú, az M2-es és az M4-es metróállomások összekötése, hiszen a legnagyobb tömeg ebből az irányból érkezik.

Éppen ezért az észak-dél irányú gyalogos tengelyek kijelölése erőltetett, még akkor is ha az M4-es metrónak a Stefánia úton létesülne megállója. A tervezett gyalogos kapcsolat helye a lakóházak közé beszorítva elhibázott és kialakítása sem méltó a stadionhoz.
Fontos eleme a terület feltárásának egy a vasúti területen – alatta, fölötte – átvezetett közlekedési elem, nem csupán a gyalogos, hanem gépjármű közlekedés számára is. A pályamű jelzi egy felüljáró létesítésének javaslatát a megoldás részleteire nem tér ki.
A stadion alatt elhelyezett 6.000 parkoló a reális igényeket kielégíti, ötletes megoldás a parkolóhelyek szektorokhoz rendelése, ami megfelelő tájékoztatás mellett lényegesen megkönnyíti a töltést és a kiürítést.
A terület belső struktúrájának alapvető átszerkesztése nem hozta meg a várt eredményt a funkcionális rendszer kialakításában sem. A Papp László Budapest Sportaréna és a Puskás Ferenc Stadion közötti Dromosz területen koncentrálódik a sportlétesítmények többsége, túlzsúfolt beépítés alakul ki és megszűnik a szabadtéri programok számára nagyon kedvező feltételeket nyújtó tér. A beépítés jellegében megőrzi a tengely vonalát, de minden nagyvonalúságát, értékét elveszítette. Ezzel szemben a Thököly út térségében, ahol a sűrűbb városi szövethez való illeszkedés logikus és elvárható viselkedés lenne a lazább beépítés és szabadtéri pályák jelentek meg. A „Média" torony rossz helyre került, a hely nem igényli egy hangsúly megjelenését, ami egyébként a fő gyalogos tengelyt zárja el és takarja a stadion egyik fő látványát.
A terv új szerkesztésű útvonal hálózatot javasol, szakítva a terület korábbi hagyományaival. E szerkesztés lényege, hogy a Stefánia és Dózsa György út között két helyen észak-déli átkötést javasol, ebből a nyugati oldalon tervezett meglehetősen öncélú, nem érthetők az előnyei, ugyanis a Stefánia út nagyobb keresztmetszete miatt is jobban decentralizálja a forgalmat. A déli átkötést egy jövőbeli józsefvárosi olimpiai faluhoz tervezi, kérdéses, annak áteresztőképessége.
A Dózsa György és Thököly út felőli felvezetést a Dromosz tengelyének fordítópontját médiatoronnyal zárja, amely azonban éppen, hogy a stadion feltárulkozását takarja le.
A terv erénye, hogy a meglévő értékes épületek részbeni megtartásával számol. A Rimanóczy-féle nemzeti sportcsarnok esetében annak felújítását, a Millenáris és a Puskás Ferenc Stadion egyes vasbeton szerkezeteinek felhasználását javasolja.
A stadion épületének szerkesztése: az alsó karéj föld lelátóinak megtartása, illetve a bele illesztett kúpszerű felső karéj új épülete a tiszta szerkesztése, a könnyű feltölthetőség mellett, jelentős költségmegtakarítást jelent. A négy irányból megközelíthető parkolókat e gyűrűn kívülre helyezi, sajnos elég mély szintszámban.
A pillérekre állított alsó karéj fölött lebegő felső új épületszerkezet könnyed, diszkoszszerű forma, alsó felső feltöltése jó megoldás a stadionhoz.
Az épület futurisztikus karakterét erősen megtöri a fölötte átívelő íves tartószerkezet, amely nem illeszkedik az épület egyébként tiszta szerkesztéséhez. Ez a nem tiszta erőjátékú szerkezet, bonyolult, a javasolt rácsostartó állékonysága pedig kérdéses.
Az ívre helyezett mozgatható sátorszerű lefedéssel a játéktér időszakos lefedése is megoldott.
A játéktér átalakítása labdarúgó stadionná, mobil lelátó rendszer mozgatásával történik, amellyel jól, de nem ideálisan közelíti meg a labdarúgó arénák szerkesztését. Mozgatható játéktérre is javaslatot tesz, de ezek műszaki és anyagi következményei nem alátámasztottak. Pozitívum, hogy a felső lelátó a mainál lényegesen közelebb van a játéktérhez. Az első sor a pályaszintről indul, annak felemelése 1,5-2,0 méter magasra indokolt. A bemelegítő edzőpálya elhelyezése jó, közel van az öltözőkhöz. A torony-épület megőrzése, bővítése jelentős átgondolást kíván, hiszen itt kell megoldani a VIP, sajtó és a hivatalos emberek elhelyezését is.
Kevésbé szerencsés megoldása a tervnek, hogy a Dromosz két oldalán a Papp László Budapest Sportaréna épület anyagait és szerkesztését kívánja folytatni, amellyel azonban nem sikerült az egységességet biztosítani, sőt az aréna hangsúlyosságát kérdőjelezte így meg. Ugyancsak vitatható a Dromosz térlefedése, heterogén építészeti megjelenése. A körcsarnok elbontása nem indokolt a tervben.
A stadion nyugati oldalán elhelyezett vendéglátó-, szórakoztató-, mozi- és konferencia központok ív mentén történő elhelyezése ezzel a zöld területek felszabdalása, a stadion rávezetését rontja, csakúgy mint a médiaközpont virtuális tengelyközpontba való elhelyezése.
A Dózsa György út felőli térfal szabdaltsága zavaró. A Stefánia út felől az utcakép kialakítása már egységesebb.
A terv nagy erénye, hogy képletszerű elrendezésével, gazdaságos érdekes épületet hoz létre, jól megközelíti az átrendezhető játéktér rendszerét, a régi épületelemeket jól integrálja az új stadionba, döntöttségével utal az eredeti népstadion szerkesztésre, hangsúlyt ad a Dromosz térsornak. Az aránytalan tartóív azonban megtöri ezt az egységet és a területrendezés sem követi az egyébként nagyvonalú alapszerkesztést.
A beruházás reális költségekkel számol (26 milliárd forint).
A pályamű sportszakmai és az olimpiai központokról szóló kormányzati követelményeknek megfelel.
A Puskás Ferenc Stadion sportszakmai szempontból részben megfelel. Az atlétika pálya elhelyezése nem teszi lehetővé a jelenlegihez hasonló igénybevételt.
A sportfunkciók vonatkozásában a pályamű a Stefánia út, Dromosz közti területre létesítendő sportági csarnokkal oldja meg az igénybevételt, figyelemmel az elbontandó sportlétesítmények jelenlegi szolgáltatásaira. A sportági csarnokkal szemben, a Dromosz másik oldalán kap helyet a sportegészségügyi és elméleti képzés központ.
A Gyakorló Jégcsarnok és a felújított Nemzeti Sportcsarnok marad, így a jelenlegi funkciójuk is megtartható.
A jelenlegi KSI pálya elforgatva szintén megtartandó.
Összességében a pályamű a sportfunkciókat a megfelelő, kapcsolódó szolgáltatásokkal megfelelő módon biztosítja.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk