Épületek/Lakóépület

Egy budai villa új élete

1/19

az új nyílászárók hangsúlyozottan mások, nem kívánnak konkurálni a régiekkel… - fotó: Barakonyi Szabolcs

az új nyílászárók hangsúlyozottan mások, nem kívánnak konkurálni a régiekkel… - fotó: Barakonyi Szabolcs

a belépéskor átlátunk az épület fő publikus térsorain, az új építésű bejárati folyosón keresztül a régi, főhomlokzati nyílászárókig a nappalin keresztül - fotó: Barakonyi Szabolcs

a bútorok kidolgozása azt a minőséget igyekszik követni, melyet a villa építészeti öröksége mutat…a kulcs a részletek megformálásában rejlik - fotó: Barakonyi Szabolcs

inkább hasonlítanak egy bútorra… - fotó: Barakonyi Szabolcs

a belépéskor átlátunk az épület fő publikus térsorain, az új építésű bejárati folyosón keresztül a régi, főhomlokzati nyílászárókig a nappalin keresztül - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi lépcső a felújítást követően - fotó: Barakonyi Szabolcs

inkább hasonlítanak egy bútorra… - fotó: Barakonyi Szabolcs

inkább hasonlítanak egy bútorra… - fotó: Barakonyi Szabolcs

falburkolatba süllyesztett kapaszkodó - fotó: Barakonyi Szabolcs

a bútorok kidolgozása azt a minőséget igyekszik követni, melyet a villa építészeti öröksége mutat…a kulcs a részletek megformálásában rejlik

nappali - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi nyílászárókat felújítva megőriztük - fotó: Barakonyi Szabolcs

étkező a régi varandából - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi lépcső a felújítást követően - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi lépcső az építkezés közben (a szerző fotója)

?>
az új nyílászárók hangsúlyozottan mások, nem kívánnak konkurálni a régiekkel… - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
az új nyílászárók hangsúlyozottan mások, nem kívánnak konkurálni a régiekkel… - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
a belépéskor átlátunk az épület fő publikus térsorain, az új építésű bejárati folyosón keresztül a régi, főhomlokzati nyílászárókig a nappalin keresztül - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
a bútorok kidolgozása azt a minőséget igyekszik követni, melyet a villa építészeti öröksége mutat…a kulcs a részletek megformálásában rejlik - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
inkább hasonlítanak egy bútorra… - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
a belépéskor átlátunk az épület fő publikus térsorain, az új építésű bejárati folyosón keresztül a régi, főhomlokzati nyílászárókig a nappalin keresztül - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
a régi lépcső a felújítást követően - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
inkább hasonlítanak egy bútorra… - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
inkább hasonlítanak egy bútorra… - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
falburkolatba süllyesztett kapaszkodó - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
a bútorok kidolgozása azt a minőséget igyekszik követni, melyet a villa építészeti öröksége mutat…a kulcs a részletek megformálásában rejlik
?>
nappali - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
a régi nyílászárókat felújítva megőriztük - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
étkező a régi varandából - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
a régi lépcső a felújítást követően - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs
?>
a régi lépcső az építkezés közben (a szerző fotója)
1/19

az új nyílászárók hangsúlyozottan mások, nem kívánnak konkurálni a régiekkel… - fotó: Barakonyi Szabolcs

az új nyílászárók hangsúlyozottan mások, nem kívánnak konkurálni a régiekkel… - fotó: Barakonyi Szabolcs

a belépéskor átlátunk az épület fő publikus térsorain, az új építésű bejárati folyosón keresztül a régi, főhomlokzati nyílászárókig a nappalin keresztül - fotó: Barakonyi Szabolcs

a bútorok kidolgozása azt a minőséget igyekszik követni, melyet a villa építészeti öröksége mutat…a kulcs a részletek megformálásában rejlik - fotó: Barakonyi Szabolcs

inkább hasonlítanak egy bútorra… - fotó: Barakonyi Szabolcs

a belépéskor átlátunk az épület fő publikus térsorain, az új építésű bejárati folyosón keresztül a régi, főhomlokzati nyílászárókig a nappalin keresztül - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi lépcső a felújítást követően - fotó: Barakonyi Szabolcs

inkább hasonlítanak egy bútorra… - fotó: Barakonyi Szabolcs

inkább hasonlítanak egy bútorra… - fotó: Barakonyi Szabolcs

falburkolatba süllyesztett kapaszkodó - fotó: Barakonyi Szabolcs

a bútorok kidolgozása azt a minőséget igyekszik követni, melyet a villa építészeti öröksége mutat…a kulcs a részletek megformálásában rejlik

nappali - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi nyílászárókat felújítva megőriztük - fotó: Barakonyi Szabolcs

étkező a régi varandából - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi lépcső a felújítást követően - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi lépcső az építkezés közben (a szerző fotója)

Egy budai villa új élete
Épületek/Lakóépület

Egy budai villa új élete

2018.08.09. 14:00
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Dobos Botond Zsolt, Fülöp Krisztina

Budai villa átalakítása

Stáblista

építész: Dobos Botond Zsolt

belsőépítész: Fülöp Krisztina / KOMP DESIGN 

MÉD:

Fülöp Krisztina kedvenc műfaja az átalakítás. Amikor egy történethez kell csatlakozni – folytatni azt, vagy teljesen újra írni. Jelen esetben egy fordulatokban gazdag történetről van szó. A házat ugyanis az eredeti, építtető család egy tagjától vásárolták meg a jelenlegi lakók, így a tervezők első kézből hallhatták a mára érthetetlennek tűnő helyiségek és térkapcsolatok történetét.

A villa építésekor, az 1930-as években még egészen más volt a környezet. Ma már két nagy forgalmú út veszi közre a telket. Valaha a felső út helyén erdő volt, és az alsó út felől vezetett a bejárat a nyeles telekre. Ez a lehetőség idővel megszűnt, a felső út kiépítésével a telek bejárata átkerült erre az oldalra. Így került a frontra a villa hátsó homlokzata. Az építész, Dobos Botond első rendű feladata tehát az volt, hogy újra pozicionálja a házat. Az általa vázolt koncepcióhoz nagyon könnyű volt csatlakoznom, hiszen hasonlóan gondolkodunk. A terekkel kapcsolatban talán csak az az egyetlen kérésem volt, hogy a korábbi veranda „bekebelezésekor" az új térhatár a pillérek tengelyébe essen annak érdekében, hogy a tér átmenetiségét továbbra is éreztetni tudjuk. Ide került az étkező. A külső homlokzaton használt vakolatot vittük fel a belső falakra, ezzel is erősítve a kültér élményét, illetve az új üveg falak nagyvonalúsága miatt is az az érzetünk, mintha a kertben ülnénk. A bútorozás és a világítás adják meg a tér melegségét.


étkező a régi varandából - fotó: Barakonyi Szabolcs
14/19
étkező a régi varandából - fotó: Barakonyi Szabolcs

 

Ez a finom feszültség jellemezi a belsőépítészeti koncepciót: balanszírozás a régi és új határán. Megkerestük a régi épület értékes részleteit, és igyekeztünk azokat az átalakítást követően „helyzetbe hozni". Nem volt kérdés, hogy a régi, szecessziós jegyeket magán viselő nyílászárókat megőrizzük, akárcsak a ház eredeti lépcsőjét. Ez utóbbi csodával határos módon épségben tudott maradni, míg körülötte szerkezetig visszabontottunk szinte mindent.


a régi lépcső az építkezés közben (a szerző fotója)
19/19
a régi lépcső az építkezés közben (a szerző fotója)

a régi lépcső a felújítást követően - fotó: Barakonyi Szabolcs
15/19
a régi lépcső a felújítást követően - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi nyílászárókat felújítva megőriztük - fotó: Barakonyi Szabolcs
13/19
a régi nyílászárókat felújítva megőriztük - fotó: Barakonyi Szabolcs

 

Építészetileg hangsúlyosan külön válik a régi villa és a hozzáépített új egység. A homlokzati tömegek színükben és megformálásukban is mások. Belülről azonban egy osztatlan lakótérről van szó. Így a belsőépítészet azonos nyelven beszél az új és a régi terekben egyaránt. Egyfajta időtlenség, kortalan modern hangulat uralja a komplett belsőt, amely kellően alázatos az építészeti értékekkel szemben, ugyanakkor maximálisan kiszolgálja a felhasználói igényeket. Egy olyan befogadó közeg megteremtése volt a cél, mely kényelmes otthona tud lenni a beköltöző családnak.

Az entrée attól érdekes, hogy átlátunk az új építésű bejárati folyosón egészen a régi, főhomlokzati nyílászárókig a nappalin keresztül. Ahogy haladunk befelé, mindig újabb térsorai tárulnak fel a régi épületnek, miközben a kertre is mindenünnen kilátásunk nyílik. A kint és bent párbeszéde folyamatos. A nagyvonalú építészeti megnyitásokat követik az új belső nyílászárók is, léptékükben inkább falpanelek (egyedi tervezésű valamennyi), így a részletek kidolgozásában a bútorokhoz sorolódnak inkább.


a belépéskor átlátunk az épület fő publikus térsorain, az új építésű bejárati folyosón keresztül a régi, főhomlokzati nyílászárókig a nappalin keresztül - fotó: Barakonyi Szabolcs
3/19
a belépéskor átlátunk az épület fő publikus térsorain, az új építésű bejárati folyosón keresztül a régi, főhomlokzati nyílászárókig a nappalin keresztül - fotó: Barakonyi Szabolcs

a belépéskor átlátunk az épület fő publikus térsorain, az új építésű bejárati folyosón keresztül a régi, főhomlokzati nyílászárókig a nappalin keresztül - fotó: Barakonyi Szabolcs
6/19
a belépéskor átlátunk az épület fő publikus térsorain, az új építésű bejárati folyosón keresztül a régi, főhomlokzati nyílászárókig a nappalin keresztül - fotó: Barakonyi Szabolcs

 

A bővítés eredményeként a régi villa egy új szinttel magasabb lett. Így a régi lépcsőt meg kellett hosszabbítani. Ez a függőleges tengely most még nagyobb hangsúlyt kapott, egyfajta szellemi, minőségi kontinuitás okán. Amúgy is szeretek lépcsőt tervezni, de ettől a feladat most még izgalmasabb lett. Az eredeti, fa szerkezetű lépcső, klasszikus szerkezeti kialakítását követi az új, de modern anyaghasználattal. A pofafalakat laposacél elemekre cseréltem, amelynek a merevítése a járófelületbe van rejtve. A járófelület a régi lépcsőt követi, ugyancsak tömör tölgyfából készült. A kapaszkodót a falba süllyesztettem, a belső korlát modern, filigrán átirata a réginek.


a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs
17/19
a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs
16/19
a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs

a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs
18/19
a régi lépcső átírt folytatása vezet fel az új szintre - fotó: Barakonyi Szabolcs

 

Az átalakítási igényekkel minden esetben megkezdett történeteket kapunk. Ahhoz, hogy viszonyulni tudjunk hozzájuk, bele kell ásni magunkat a „dramaturgia" mélyére. Ez számomra azt jelenti, hogy alaposan kutatom az épületet; a múltját (levéltári dokumentumok, régi tervrajzok, kortörténet), jelenét (mi maradt meg, mik a mostani értékei), és az értékeire koncentrálva olyan téri szituációkat igyekszem kreálni, amikben azok hangsúlyt kapnak, élni kezdenek. Gondolatban többször végig megyek a tervezett tereken, és komponálom a látványt. Hol és milyen anyagokkal, felületekkel tudom elérni azt a finom feszültséget, amitől friss lesz (illetve friss tud maradni) a végeredmény. Ez egy csodálatosan izgalmas folyamat. A dolog azonban nem ér véget a tervezőasztalnál. Az építkezést folyamatában végig kísérem, igyekszem ott lenni minden kritikus kivitelezési pillanatban.

Fülöp Krisztina

 

a bútorok kidolgozása azt a minőséget igyekszik követni, melyet a villa építészeti öröksége mutat…a kulcs a részletek megformálásában rejlik
11/19
a bútorok kidolgozása azt a minőséget igyekszik követni, melyet a villa építészeti öröksége mutat…a kulcs a részletek megformálásában rejlik

a bútorok kidolgozása azt a minőséget igyekszik követni, melyet a villa építészeti öröksége mutat…a kulcs a részletek megformálásában rejlik - fotó: Barakonyi Szabolcs
4/19
a bútorok kidolgozása azt a minőséget igyekszik követni, melyet a villa építészeti öröksége mutat…a kulcs a részletek megformálásában rejlik - fotó: Barakonyi Szabolcs

nappali - fotó: Barakonyi Szabolcs
12/19
nappali - fotó: Barakonyi Szabolcs

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.