/ 20. MÉDIA ÉPÍTÉSZETI DÍJA / Early bird nevezési határidő: augusztus 1. / 20. MÉDIA ÉPÍTÉSZETI DÍJA / Early bird nevezési határidő: augusztus 1. / 20. MÉDIA ÉPÍTÉSZETI DÍJA / Early bird nevezési határidő: augusztus 1. / 20. MÉDIA ÉPÍTÉSZETI DÍJA / Early bird nevezési határidő: augusztus 1. / 20. MÉDIA ÉPÍTÉSZETI DÍJA / Early bird nevezési határidő: augusztus 1. / 20. MÉDIA ÉPÍTÉSZETI DÍJA / Early bird nevezési határidő: augusztus 1.
Design/Belsőépítészet

Élfestő szélfestés, avagy edgepainting

1/8

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/8

Élfestő szélfestés, avagy edgepainting
Design/Belsőépítészet

Élfestő szélfestés, avagy edgepainting

2005.05.24. 09:14

Cikkinfó

Szerzők:
Szentpéteri Márton

Építészek, alkotók:
Jovánovics Tamás

Jovánovics Tamás festői intervenciója egy torinói lakásban  

Jovánovics Tamás festői intervenciója egy torinói lakásban

"Az "élfestmény" helyett használom az angol edgepainting kifejezést, mivel magyarul kicsit félrevezetően hangzik a szó - óhatatlanul az "élmunkás" szó és társai jutnak eszünkbe -, míg az angol fordulat átvitt értelemben is találó, hisz az nem csak valaminek az "élét" jelenti, hanem az is. Márpedig ez a munka valóban a konvencionális értelemben vett festészet szélén helyezkedik el csakúgy, mint ahogy konkrét értelemben az adott tér legszélén is" - nyilatkozza Jovánovics Tamás legújabb festői munkájáról.

 

3/8

Jovánovics évek óta kísérletezik a "festészeti effektusok és a valós tér adottságainak ütköztetésével", afféle modern trompe l´oeil-ökkel. E kísérletekben "gyakran a táblaképen túl, illetve azon kívül manifesztálódnak" Jovánovics munkái. "Számomra - festőként - a fal nem csak arra való, hogy négyszögletű, színes tárgyakat akasszak rá, hanem arra is, hogy ezt a fizikailag és gyakran kulturálisan is nagyon markáns határt vizuális eszközökkel megbolygassam, kitágítsam, avagy feloldjam" - folytatja az ifjú festő, akinek optikai játékai törvényszerűen lépnek kapcsolatba időnként az építészettel és a belsőépítészettel. A korábbira izgalmas példát nyújt a Vadász és Társai Építőművész Kft. tervezte új társasház, a Palazzo Csajkovszkij sajátos homlokzati textúrájával játszó épületfestészeti intervenció, az utóbbira pedig egy torinói nagypolgári lakásban nemrég elkészült koncept alkotás, az edgepainting.

 

5/8

"Adva volt egy torinói nagypolgári lakás és tulajdonosaik, akik hetven négyzetméter alapterületű, öt méteres belmagasságú, boltíves mennyezetű nappalijukba már elhelyeztek egy munkámat, a lehajló El Corazont - folytatja Jovánovics. Amikor ezt a munkámat installáltam, felvetették, hogy találjak ki valamit a folyosójukra is. Színes falakra gondoltak, vagy bármire, ami a sötét ablak-mentes helyiséget feldobhatná. Ekkor azonnal beugrott az a tapasztalatom, amit akkor szereztem, amikor a KAS Galéria-beli kiállításomat készítettem elő tavaly. A galéria közepén volt egy kép, aminek narancssárga eleme kifutott a képmezőből és beborította a fél galériát. Ehhez ki kellet fessem a galéria felét narancssárgára. Először az élekkel kezdtem, és amikor leszálltam a létráról, hogy az ecsetről áttérjek a rolóra és kitöltsem a köztes felületeket, feltűnt, hogy milyen bizarr dolgot produkál ez az élfestés. Egy hártyavázat ad a térnek, illetve mintha saját 3D-s látványtervét applikálnánk magára a térre. Ott, akkor továbbfestettem a falakat az eredeti tervnek megfelelően, de tudtam, hogy valahol, valamikor meg fogok valósítani egy valódi edgepaintinget. Nos, ez a folyosó Torinóban - ugyanúgy öt méteres belmagassággal és boltívvel, mint a nappaliban - igencsak jó terepnek tűnt ahhoz, hogy tervemet megvalósítsam."

 

ó

5/8

A most Itáliában dolgozó Jovánovicsnak még le kellett beszélnie megrendelőit egy esetleges harsányabb szín használatáról - hiszen a festő megítélése szerint a szürke illik a leginkább a különféle tervrajzok, s egyéb grafit- illetve ceruzarajzok nemesen egyszerű atmoszférájához -, s ezt követően végre megvalósíthatta kísérletét, ami paradox módon páratlanul erősen idéz meg késő barokk, rokokó, illetve klasszicista enteriőrökben alkalmazott díszfestői eljárásokat.

 

7/8

Jovánovics elmondása szerint festői értelemben vett "belsőépítészeti intervenciójának" van azonban egy másik párhuzama is. "A brüsszeli Art Nouveau házaknál lehet esetenként megfigyelni, hogy a falak éleit kvázi vagy valódi statikai szereppel bíró fémvázzal látják el" - szögezi le a festő. "És még egy felvetés, ami hozzájárulhat munkám hatásához: általában logikus módon az építészet tartja a festészetet, itt viszont valamelyest úgy tűnhet, mintha a festett elemek tartanák a többtonnányi, masszív építészeti testeket" - zárja mondandóját az ifjú festő.

SzeM

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.