Design/Formatervezés

Elhunyt Ingo Maurer, a fény poétája

1/16

Ingo Maurer. Fénykép: Tom Vack

?>
Ingo Maurer. Fénykép: Tom Vack
?>
Ingo Maurer: Lucellino NT (1992)
?>
Ingo Maurer: Porca Miseria! (1994)
?>
Ingo Maurer: Zettel’z 5 (1997)
?>
Ingo Maurer: Birdie (2002)
?>
Ingo Maurer: Comic Explosion (2010)
?>
Ingo Maurer: I Ricchi Poveri – Toto (2014)
?>
Dagmar Mombach, Ingo Maurer & Team: Yoruba Rose (2017)
?>
Ingo Maurer: Luzy Take Five (2018)
?>
Ingo Maurer: Butterflies Dreaming (2018)
?>
Ingo Maurer: Westfriedhof metróállomás, München, 1998
?>
Ingo Mauer: Abgefahren, installáció, Esch-Belval, 2007
?>
Ingo Maurer: Münchner Freiheit metróállomás, München, 2009
?>
Ingo Maurer: A belvali magaskohó kivilágítása, Belval, 2014
?>
Ingo Maurer: Estudio Brazil Ingo Maurer (2016)
?>
Ingo Maurer: Nel Blu Dipinto Di Blu, Torre Velasca, Milánó (2019 áprilisa)
1/16

Ingo Maurer. Fénykép: Tom Vack

Elhunyt Ingo Maurer, a fény poétája
Design/Formatervezés

Elhunyt Ingo Maurer, a fény poétája

2019.10.29. 16:15

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
München

Építészek, alkotók:
Ingo Maurer

Címkék:
gyász

„A 20. század leginnovatívabb, legkreatívabb világítástervezője volt" – búcsúztatta Deyan Sudjic, a londoni Design Museum igazgatója. Ingo Maurer fénytervező, designer, iparművész 87 évesen, müncheni otthonában hunyt el. 

Gyászol a nemzetközi designszakma: 2019. október 22-én, 87 esztendős korában elhunyt Ingo Maurer, Németország egyik legismertebb designere, a világítástervezés doyen-je. Legismertebb egyedi tervezésű termékei: a Bulb (1966), a YaYaHo halogén lámparendszer (1984, Ingo Maurer és társai), a Lucellino szárnyas lámpakörte (1992), a Zettel’z függőlámpa vagy a Porca Miseria! (1994) a világ legfontosabb designmúzeumainak gyűjteményeiben szerepelnek, fényinstallációi pedig generációk gondolkodását és érzékelését befolyásolták.

Ingo Maurer. Fénykép: Tom Vack
1/16
Ingo Maurer. Fénykép: Tom Vack

Ingo Maurer a Boden-tónál található Reichenauban született, majd grafikai tervezést tanult. 1960-tól az Egyesült Államokban élt és szabadúszó grafikusként dolgozott. Három év múlva visszatért Münchenbe, majd világkörüli útra indult, többek között Japán, Brazília és az Egyesült Államok érintésével. Végül New York-ban telepedett le; itt élt több mint négy évtizedig. „Az otthon? Az otthon az a hely, ahol kényelmesen érzem magam, ami inspirál. Ez lehet New York, Párizs, Tokió, Sao Paulo vagy München" – jelentette ki egy interjúban. „Otthon érzem magam a barátaimmal is. Kell, hogy provokáljanak – ebből jön az erőm a kreativitáshoz."

Ingo Maurer: Lucellino NT (1992)
2/16
Ingo Maurer: Lucellino NT (1992)

Már 1966-tól elkezdett foglalkozni kisszériás designtárgyak tervezésével és előállításával. Ebből nőtte ki magát a világ számos pontján képviseleteket fenntartó, Münchenben és New York-ban pedig saját showroomot működtető Ingo Maurer GmbH, ahol élete végéig dolgozott. Első nemzetközi sikerét az 1969-es Bulb lámpával aratta, amely még abban az évben bekerült a New York-i Museum of Modern Art gyűjteményébe. 

Maurer tervezési folyamatára a kollaboratív munka, a művészet és a technológia közötti határmezsgyék elmosása, valamint az irónia és humor jellemző. Játékos, a hagyományokat felborító tárgyait és installációit a legapróbb részletekig átgondoltan tervezte meg. Mindig nyitott volt az innováció iránt: már a nyolcvanas években nyitott a halogénrendszerekre, 2001-ben ő tervezte az első LED asztali lámpát, 2006-ban pedig OLED-világítótestekkel kezdett foglalkozni. Kísérletező szemléletére jellemző, hogy olyan anyagokat vont be a világítástervezésbe, mint a papír, a porcelán vagy a műanyag; a Zettel’z lámpatest alakításában pedig a felhasználóknak is teret engedett – a lámpatestet képező japánpapír lapok a használó igénye szerint formázhatóak, rajzolhatóak, jegyzetelhetőek.

Ingo Maurer: Nel Blu Dipinto Di Blu, Torre Velasca, Milánó (2019 áprilisa)
16/16
Ingo Maurer: Nel Blu Dipinto Di Blu, Torre Velasca, Milánó (2019 áprilisa)

A designtárgyak mellett stúdiójával komplex világítási rendszerek tervezését és kivitelezését is végezte, mint a magánszektor részére, mind közmegbízásokra. Utóbbiak közül kiemelkedik a müncheni Westfriedhof (1998) és Münchner Freiheit (2009) vasútállomások világítása, valamint a Messe Frankfurt számára tervezett Flying to Peace fényobjekt. 2018-ban fejezte be talán legösszetettebb munkáját, a georgiai Tsinandali Borászat számára készített világítási koncepttervét. 

A tervező cége rendszeres résztvevője a legfontosabb globális designvásároknak, Ingo Maurer életművét és munkásságát pedig szerte a világon bemutatták kiállításokon. A New York-i Cooper-Hewitt National Design Museum 2007-ben rendezte meg Provoking Magic: Lighting of Ingo Maurer című tárlatát. 2019. november 15-én nyílik meg egyéni kiállítása Münchenben, a Pinakothek der Moderne falai között.
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk