Épületek/Középület

Elmosódó határok – Museum of Moving Image, New York

1/8

Mozgókép Múzeum főbejárat - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum hátsó homlokzat részlet - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum, az áttervezett előcsarnok - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum, az új főlépcsőház - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum, az új videó vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum, az új fő vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum, az új vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

?>
Mozgókép Múzeum főbejárat - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto
?>
Mozgókép Múzeum hátsó homlokzat részlet - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto
?>
Mozgókép Múzeum, az áttervezett előcsarnok - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto
?>
Mozgókép Múzeum, az új főlépcsőház - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto
?>
Mozgókép Múzeum, az új videó vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto
?>
Mozgókép Múzeum, az új fő vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto
?>
Mozgókép Múzeum, az új  vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto
?>
1/8

Mozgókép Múzeum főbejárat - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum hátsó homlokzat részlet - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum, az áttervezett előcsarnok - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum, az új főlépcsőház - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum, az új videó vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum, az új fő vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum, az új vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Elmosódó határok – Museum of Moving Image, New York
Épületek/Középület

Elmosódó határok – Museum of Moving Image, New York

2011.02.07. 14:11

Projektinfó

Földrajzi hely:
New York, Egyesült Államok

Építészek, alkotók:
Thomas Leeser

2011. január 15-én nyílt meg New Yorkban az átalakított és kibővített Mozgókép Múzeum (Museum of Moving Image), a német származású Thomas Leeser tervei alapján. A meglévő épület újrafogalmazott belső térfolyama és az új szárny a film világának lényegi megragadására törekvő koncepció mentén született meg, amelyben az építészet és a kiállított tartalom eggyé válik.

Az új Mozgókép Múzeum a radikális tervezés legjobb jelenlegi amerikai példája.
/Wall Street Journal/

A New York-i Mozgókép Múzeuma földszintjének teljes áttervezése, a háromszintes bővítés és a belső udvari kert megduplázta a meglévő épület alapterületét. Az átalakítás lehetővé tette a múzeum egyedülálló mozgókép-gyűjteményének (film, televízió és digitális média) megfelelő bemutatását, a kollekció gyarapítását és fejlesztését; a látogatók pedig az építészet és a mozgóképek észrevétlen összeolvadásának élményében részesülhetnek. A tervezési program egy 264 férőhelyes színháztermet, egy 68 fős vetítőtermet, videó-színházat, időszakos kiállítóteret, valamint oktatóközpontot, helyszíni raktárakat, kávézót, múzeumi boltot és belső udvari kertet foglalt magában.

 

Mozgókép Múzeum főbejárat - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto
1/8
Mozgókép Múzeum főbejárat - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum hátsó homlokzat részlet - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto
2/8
Mozgókép Múzeum hátsó homlokzat részlet - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

 

 

A 35. sugárútról nyíló, áthelyezett és áttervezett főbejárat tükröző üvegfelületén a Museum of Moving Image felirat 3,5 láb (mintegy 106 cm) magas betűi sorakoznak. Élénk fényjátékával és visszavert képeivel maga a bejárat az első képernyő, amivel a látogatók a múzeumban találkoznak. A látogatók világoskék poliészter szőnyegen keresztül léphetnek az új előcsarnokba, miközben egy 17,5 m hosszú vetítőfal mellett haladnak el, amelyen a kuratórium által kiválasztott, időszakosan változó videók láthatók. A 83 fokban megdöntött vetítőfal a dinamizmus érzetét nyújtja az előcsarnokon áthaladók számára. Az előcsarnok végénél található új kávézó lejtős mennyezet alatt bújik meg, amelynek dőlésszöge a felette elhelyezkedő színházterem kialakítását követi.

A látogatók az előcsarnokból jobbra fordulva két, Yves Klein kék árnyalatában játszó lépcsőn juthatnak fel az új, 264 férőhelyes színházterembe, amely egy kapszulaként tervezett tér egy képzeletbeli mozis időutazás számára. A mennyezetet és a falakat vibráló Yves Klein kék filc burkolat borítja, amely stadionokhoz hasonlóan lejt, így a lebegés élményét nyújtja. A belső burkolatot 1136 darab háromszögletű panel alkotja, amelyeket nyitott fúgákkal szereltek fel, s ezekbe rejtették a világítást. A filmszínházba beépített klasszikus arányú, minden igényt kielégítő vetítővászon és -rendszer felülmúlhatatlan filmbeli élményt kínál, a 16-70 mm-es filmektől egészen a nagy felbontású, digitális 3D-s vetítésekig. A színpad a múzeum által rendezett viták és egyéb események helyszíneként szolgál, míg a kamarazenekar számára tervezett hely a némafilmek zenei kíséretének lehetőségét biztosítja.

 

 

Mozgókép Múzeum, az áttervezett előcsarnok - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto
3/8
Mozgókép Múzeum, az áttervezett előcsarnok - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum, az új főlépcsőház - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto
4/8
Mozgókép Múzeum, az új főlépcsőház - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum, az új videó vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto
5/8
Mozgókép Múzeum, az új videó vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

 

Az előcsarnok bal oldalán található a főlépcsőház. Az első pihenőnél a tér kiszélesedik és a 160 m2 alapterületű Video Screening Amphitheater terébe torkollik. A fix padok egy elvont tájat idéznek, a fehér falakon pedig változó mozgóképek futnak. A második szintre érkezve a látogatók egy kis kiállítóteret láthatnak, illetve egy, a nagy színházterembe vezető mellékbejáratot. Ebből a térből nyílik az 1400 m2-nyi területen látható, Behind The Screen (A képernyő mögött) című állandó kiállítás egyik bejárata is, amelyet teljesen átrendeztek, új monitorokkal, számítógépekkel, interaktív szoftverekkel és világítással. A főlépcsőház vége a harmadik szinten a múzeum új időszaki kiállítóteréhez vezet, amely az intézmény első, teljesen rugalmasan alakítható, új, élvonalbeli prezentációkat is befogadni képes tere. A 380 m2-nyi egybefüggő teret úgy tervezték, hogy egészen különféle anyagoknak adhasson helyet, a mozgóképekhez fűződő műtárgyaktól a digitális média installációkig. A harmadik szinten található helyszíni gyűjteményes raktár a világ minden tájáról érkező kutatók és tudósok számára kínál hozzáférést a múzeum egyedülálló gyűjteményének mintegy 130000 tárgyához.

Az újonnan kialakított Ann and Andrew Tisch oktatóközpont a meglévő és az új szárny földszintjének teljes nyugati oldalát, valamint a felsőbb emeletek egy részét foglalja el. Létrehozásával a múzeum kétszer annyi iskolai csoportot - évente mintegy 60000 diákot - képes fogadni, mint korábban. A központban a William Fox Amphitheater a diákok ismeretszerzését szolgálja, a mobil számítógépes munkaállomásokkal felszerelt, rugalmas Digital Learning Suite pedig igény szerint két különálló média laborra osztható, vagy egy 100 fős előadóteremmé alakítható. A Nam June Paik Experimental Produxtion Studio-ban a diákok elkészíthetik saját, minőségi videó-munkáikat , az utómunka stúdióban befejezhetik, majd az interneten a világ elé tárhatják azokat. Az iskolás csoportok számára ebédlőterem is rendelkezésre áll.

 

 

Mozgókép Múzeum, az új fő vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto
6/8
Mozgókép Múzeum, az új fő vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

Mozgókép Múzeum, az új  vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto
7/8
Mozgókép Múzeum, az új vetítőterem - építészet: Thomas Leeser, fotó: Peter Aaron / Esto

 

Az oktatóközpont részét képezi a 68 férőhelyes, Celeste and Armand Bartos nevű vetítőterem, amelyet általában nyilvános programokra használnak. A nagy színházteremmel azonos minőségű technikával felszerelt termet élénk rózsaszín bejárat emeli ki, belső világára pedig hatalmas hangszórók és szürke, perforált akusztikai burkolat jellemző. Ez a tér bensőségesebb hangulatú vetítések, bemutatók, diákprogramok és szimpóziumok megtartására alkalmas. Az új, 965 m2-es belső udvar kertje a nyári hónapokban kávézónak és a szabadtéri moziműsoroknak adhat helyet.

A múzeum új hátsó homlokzata - a nagy színházteremhez hasonlóan - háromszögek hálózatából épül fel, ám ebben az esetben 1067 darab vékony alumínium panelből, amelyeket nyitott fúgákkal rögzítettek a tartószerkezethez. A világoskék árnyalatú elemek szélei borotvaélesnek tűnnek, az éggel szemben egy igen könnyű, anyagtalan, lebegő hártya benyomását keltik; ez az építészet vizuális utalása a mozgókép, a filmszalag végtelen vékony voltára. Az elemek mintázata a drótvázmodelles számítógépes rajzokat is felidézheti. A homlokzati burok egyöntetű megformálása miatt a háromszögletű paneleknek igen pontosan kellett illeszkedniük egymáshoz, ezért fél centiméteres tűréssel készültek a 70 m hosszú felületen. Az épületet fenntartható módon, a LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) minősítés ezüst fokozatának elérésére tervezték.


Museum of Moving Image
New York, Astoria, 35 Avenue - 37 Street, Amerikai Egyesült Államok

vezető tervező: Thomas Leeser
Generáltervező: Leeser Architecture
Projektvezető építész: David Linehan
Építész munkatársak: Simon Arnold, Kate Burke, Sofia Castricone, Henry Grosman, Joseph Haberl
Szerkezettervező: Anastos Engineering Associates
Geotechnika: Stantec
Épületgépészet: Ambrosino, DePinto & Schmieder
Erősáram: Electrosonic Inc.
Gyengeáram: Shen Milsom Wilke
Akusztika: Jaffe Holden Acoustics, Inc.
Audiovizuális rendszerek: Scharff/Weisberg
Világítás: L'Observatoire International
Külső falak: R. A. Heintges & Associates
Részlettervek: Construction Specifications Inc.
Liftek: Van Deusen & Associates
Vetítőrendszerek: MDC Group, LLC
Konyhatechnológia: JGL Foodservice Design
Veszélyes anyagok kezelése: TRC Environmental Corporation
Biztonságtechnika: Ducibella Venter & Santore
Biztonsági szakértő: Tritech Communications
Fenntartható tervezés: Atelier Ten
Belső udvar: Dawid New Bruner
Textiltervező: Cindy Sirko
Grafika: karlssonwilker inc.
Látványtervek: VUW
Fotók: Peter Aaron - Esto
Bruttó beruházási költség: 67 Mio USA $
Építtető/megbízó/fejlesztő: Museum of Moving Image, Rochelle Solvin igazgató
Bonyolító: Levien & Company Inc.
Építésvezető: F. J. Sciame Construction Co., Inc.

kivitelezés éve: 2008-2010
bruttó szintterület: 4650 m2 ( meglévő épület), 4436 m2 (új bővítés)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.