Közélet, hírek

Elodázhatatlan a római-parti mobilgát építése

1/1

?>
1/1

Elodázhatatlan a római-parti mobilgát építése
Közélet, hírek

Elodázhatatlan a római-parti mobilgát építése

2015.01.08. 14:42

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Dosszié:

Ismét jelentős késedelmet szenved a teljes Csillaghegyi-öblözet ármentesítése a római-parti mobilgát engedélyezési eljárásának minapi megszüntetése miatt, így a III. kerület több lakóövezetének árvízvédelme továbbra is megoldatlan - írja sajtóközleményében az Egyesület a Római-partért.

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szakmai jelentésében egyértelműen a part menti mobilfal építése mellett foglal állást – a dokumentumban foglaltakat a Magyar Tudományos Akadémia illetékes bizottsága és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem is megerősítette –, a mértékadó árvízszintek várható növekedése miatt azonban az eddigi tervek felülvizsgálatára van szükség. A helyi civilek szerint a további károk elkerülése érdekében a munkálatok elodázhatatlanok. Az Egyesület a Római-partért (ERP) kezdeményezte, hogy a projektet nyilvánítsák nemzetbiztonsági beruházássá.

Az Egyesület a Római-partért tagjainak meggyőződése, hogy az emberi életek védelménél semmi sem lehet fontosabb, továbbá hogy a meglévő védmű kellő műszaki szintre emelése természetvédelmi szempontból legalább akkora mértékű beavatkozással járna, mint a part menti mobilfal megépítése. Különösen igaz ez a védett fasorra, amelynek jelentős része áldozatául eshetne a gát megerősítésével és a kapcsolódó közműkiváltással járó munkálatoknak. Ennek alátámasztására utalnak az OVF Vízügyi Tudományos Tanácsa Római-parti gát Munkabizottságának 2014 júniusában készült szakmai állásfoglalására. A dokumentum egyértelműen a folyóparton megépítendő védvonal mellett áll ki, hangsúlyozva, hogy a tét nem csupán a Római-part, hanem sokkal nagyobb terület, a teljes, úgynevezett Csillaghegyi-öblözet védelme.

Ahogy az OVF állásfoglalása is rámutat, a közvetlen vízparti terület – mintegy 70 hektáros beépített térség – védelme és használati értékének, továbbá a „jelenlegi part természeti értékeinek minél teljesebb megőrzése a cél." A Munkabizottság összefoglalójában javasolja, hogy a munka gyorsítása érdekében a projektet minősítsék nemzetbiztonsági beruházássá. Az ERP az elmúlt év végén hivatalosan is kezdeményezte ezt a Miniszterelnökségnek és a Fővárosnak küldött levelében. Hangsúlyozzák, hogy a római-parti mobilgát megvalósulásával

  • biztosítható lenne az eddig be nem védett 70 hektáros terület fertőzésmentessége (az ÁNTSZ és a Grazi Egyetem nemzetközileg akkreditált laboratóriumának vizsgálatai egyaránt kimutatták az emberi egészségre súlyos veszélyt jelentő kórokozók jelenlétét az árvíz után vett talajmintákban),
  • a szennyvíz többé nem fenyegetné a területet, így megtörténhetne a Római-part tényleges rehabilitációja,
  • érintetlen maradhatna a Királyok útja – Nánási út vonalán lévő védett fasor.

A civil egyesület felhívta a figyelmet egy tavaly decemberben Franciaországban született bírósági döntésre, amelyben börtönbüntetésre ítélték egy település több elöljáróját, amiért szándékosan figyelmen kívül hagyták a térséget fenyegető árvízveszélyt. Emiatt a 2010-ben pusztító Xynthia nevű szélvihar okozta gátszakadást követően az alig 900 lakos közül 29-en – zömmel kisgyerekek és idősek – vesztették életüket saját otthonaikban. A Csillaghegyi-öblözetben mintegy 55 ezer ember él, és bár hasonló mérvű tragédia remélhetőleg soha nem következik be a Duna mentén, könnyen belátható, hogy megfelelő védmű hiányában egy nagyobb árvíz súlyos károkat okozhat emberéletben, anyagi értékekben és a természeti környezetben egyaránt.

További információ:

Egyesület a Római-partért
Andriska László
1021 Budapest
Üdülő u. 1.
Telefon: +36 30 827 1658

(forrás: sajtóközlemény)

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk