Design/Formatervezés

Értelem és érzelem a dizájnban

1/8

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/8

Értelem és érzelem a dizájnban
Design/Formatervezés

Értelem és érzelem a dizájnban

2007.04.12. 09:50

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

A Bauhaus iskola, illetve az építészet és tárgytervezés fúzióján alapuló új, funkcióelvű modernista látásmód folyamatos kritika alatt áll a posztmodern fordulat időszaka óta. A design területén ez abból is kitűnik, hogy ezredforduló környékén a tárgy- és tértervezés egyre konceptuálisabb, kísérletezőbb és önmaga szerepére is rákérdező pozícióban tűnik fel.

A Bauhaus iskola, illetve az építészet és tárgytervezés fúzióján alapuló új, funkcióelvű modernista látásmód folyamatos kritika alatt áll a posztmodern fordulat időszaka óta. A design területén ez abból is kitűnik, hogy ezredforduló környékén a tárgy- és tértervezés egyre konceptuálisabb, kísérletezőbb és önmaga szerepére is rákérdező pozícióban tűnik fel.

A kortárs tervezés területéről ma már szinte teljességgel eltűntek a funkcióelvű modernitás dogmái. A belső terek szervezésében a használati kívánalmak kielégítése helyett napjainkban az életérzésre, az életmód sajátosságaira adott válaszok kerültek előtérbe, ami az értelem és érzelem sajátos egyensúlyát és összefüggéseit eredményezte. A funkció tökéletes megjelenítése helyett a használók egyfajta támpontként, vizuális és stiláris segédeszközként használják tárgyi környezetük és lakóterük egyes elemeit. Magyarázatokat, életmódjuk tárgyakba fordított illusztrációit keresik a tervezett belső terekben.
Erre a változásra, ennek a folyamatnak az összetevőire adott a KLUDI egyfajta értelmezést az idei Lakástrend & design kiállításon felépített standja.




 


Az egész miliő általános megjelenése egyfelől rámutatott a kortárs tárgy-, és enteriőrtervezés, illetve a progresszív divattervezés kapcsolódási pontjaira, másfelől részleteiben a fürdőszoba-kultúra új távlataira, funkcionális lehetőségeire világított rá. Hiszen bár sokat beszélünk arról, hogy űzött, zaklatott, stresszes mindennapjainkban a felfrissülés, relaxáció, feltöltődés kiemelkedő fontosságú helyiségévé vált az ezredforduló éveiben a fürdőszoba, mégsem feltétlenül látjuk át teljes egészében az ebben az átalakulási folyamatban rejlő lehetőségek széles skáláját. A KLUDI Fónagy Dóra és Somogyi Gábor által közösen tervezett idei standja éppen arra vállalkozott, hogy láttassa és bemutassa a kiaknázandó lehetőségek sokrétűségét, sokszínűségét.



 


A végeredményt látva nem hagyományos funkciókba, funkcionális sémákban gondolkodtak az alkotók, hanem a fürdőszoba látvány-, és használati elemeit, különféle zónáit úgy rendezték össze, hogy azok az ellazulás, az aktív, feltöltő relaxáció jelképes elemei legyenek. Így az ellazulás helyeként szolgáló szófa-formába rendezett, kibomló papírcsík-bálák a személyiség kibontását is jelképezték, míg a papírtekercs-falú zuhanykabin a száraz és nedves érzetek együttes fontosságára utalt. A háttérvetítés és zene a relaxáció, feltöltődés közbeni képi és vokális asszociációk bevillanó elemeiként voltak érthetőek, míg az UV-reagens festékkel fröcskölt, foltszerűen világított tér a fürdőszoba sterilitása köré szőtt dogmát törte meg.


A kreatív „alkatrészként", csomópontként kissé rejtve megjelenő zuhanyszerelvények, csaptelepek a fürdőszobapult-, és kád alakzatok átiratain mutatták meg valóságos arányaikat, és térbeliségüket. Mindazonáltal a túlzottan is konkrét, szájbarágós kiállítási megjelenítéshez képest az egész stand hangulatában volt valami nagyon inspiráló együttállás, ami a fürdőszobát nem a kötöttségek, hanem a lehetőségek terepének láttatta.



 


A stand legbelső, lényegi csomópontjait tehát a cég fürdőszobaszerelvény-családjai adták. A lényegi, puritán harmóniát sugárzó Kidó, a dinamikus és modern New waves, és az antikvitás lágy harmóniáját tükröző formavilágú Amphora. A következő rétegnél megjelenik a sikeres design másik összetevője, nevezetesen a csapatmunka. A sokféle, sokfelől érkező inspiráció megteremtésében a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói és oktatói workshopja mellett Matíz Aliz stylist, sőt egy street art alkotó, az 1000% csoport tagjaként is dolgozó Orosz Richárd is szerepet kapott.


 


KLUDIdesign
Budapest XI., Bartók Béla út 20.
Tel.: (1) 385-0034
06 (80) 200 313
www.kludi.hu

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.