Épületek/Középület

Fényár és friss levegő a dániai Langebjerg Iskolában

1/10

a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux

?>
a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux
?>
a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux
?>
a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux
?>
a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux
?>
a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux
?>
a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux
?>
 felújítás előtti állapot - fotó: Velux
?>
a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux
?>
alaprajz és benapozottság a felújítás előtt - fotó: Velux
?>
alaprajz és benapozottság a felújítás után - fotó: Velux
1/10

a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux

Fényár és friss levegő a dániai Langebjerg Iskolában
Épületek/Középület

Fényár és friss levegő a dániai Langebjerg Iskolában

2016.12.13. 16:00

Projektinfó

Földrajzi hely:
Dánia, Fredensborg

Cég, szervezet:
Velux

A fredensborgi Langebjerg Iskola felújítása

Építés éve:
2014

Stáblista

építész tervező: Peter Sommerfeld

A dániai Langebjerg Iskola tetejének felújítása lényeges vizuális és funkcionális átalakulást eredményezett. Az egyes termekben beépített új VELUX Integra® tetőtéri ablakok optimális fényviszonyokat biztosítanak, gondoskodnak a természetes szellőzésről, az elektromos VELUX redőnyök pedig a megfelelő árnyékolást biztosítják. 

Az európai épületek zöméhez képest a Koppenhágától 40 km-re Fredensborg városban található Langebjerg Iskola épülete viszonylag újnak számít. Az 1980-as években épült iskola egyszintes szárnyai és meszelt falai még mindig modernnek és frissnek hatnak. A funkcionalitást illetően viszont az iskolaépület régóta felújításra szorult.


 felújítás előtti állapot - fotó: Velux
7/10
felújítás előtti állapot - fotó: Velux



Az alapvető nehézséget az jelentette, hogy a tető építésénél cement fedőlapokat használtak, mely az 1970-es évekig népszerű egészségkárosító szálas szerkezetű szilikátot, azaz az azbesztet pótolta. A cement fedőlap ugyan nem volt ártalmas a benne élők egészségére, viszont erős porózussága miatt 2013-ban egész egyszerűen megrepedt. Az idő vasfoga az épület belsején is nyomot hagyott, emellett rendkívül száraz és fülledt volt a levegő. Ezt a homlokzati ablakokon keresztüli szellőztetéssel próbálták orvosolni, de így túl hideg lett bent, ráadásul a természetes fény hiánya állandó gondot okozott. Nehéz volt a számítógépek, táblagépek kijelzőinek olvasása is, ezért a tanárok szokatlan módon egy fekete szemetes-zacskóval oldották meg az árnyékolást. Mindezek után a kérdés tehát nem az volt, hogy lesz-e felújítás, hanem, hogy hogyan oldják meg. A Langebjerg Iskola felújítása 2014. nyarán kezdődött és ugyanebben az évben októberben fejeződött be. Ez idő alatt a diákokat ideiglenesen az épület egy másik szárnyába helyezték.


a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux
1/10
a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux



A tető átalakításánál holisztikus, hosszú távú megközelítést alkalmaztunk" – meséli Fredensborg építésze, Peter Sommerfeld, a langebjergi felújítási projekt vezetője. Ennek során eltávolították azokat a régi betonelemeket, amelyek ablakai nem voltak nyithatóak. A legnagyobb változást vizuálisan és funkcionálisan is az egyes termekben beépített új tetőtéri ablakok jelentik: a VELUX Integra® ablakok optimális fényviszonyokat teremtenek és gondoskodnak a természetes szellőzésről, az elektromos VELUX redőnyök pedig a megfelelő árnyékolást biztosítják. Automatizált működésük következtében, a helyiség CO2-szintjétől függően lépnek működésbe a tetőtéri ablakok, vagy egy távirányító egység segítségével kézileg is vezérelhetők. Mivel a szellőzés a tantermek felső részébe került, így már a homlokzati ablakok nyitogatásával elért kellemetlen huzat sem okoz gondot. Hans Frøslev igazgatóhelyettes úgy véli, hogy a beltériklíma-szabályozási technológia nemcsak a tanítás körülményeit teszi jobbá, a CO2-érzékelőktől és az ellenőrző rendszerből származó adatok a tanulás szerves részévé tehetők: „Magától értetődő, hogy ezek az adatok hasznosíthatók a természettudományi órákon" – állítja.


alaprajz és benapozottság a felújítás után - fotó: Velux
10/10
alaprajz és benapozottság a felújítás után - fotó: Velux



A világítási tényező elemzése a VELUX Daylight Visualizer, egy kifejezetten a benapozáshoz kapcsolódó tervezési és elemzési feladatok támogatására szolgáló szoftver által készített szimulációk segítségével történt, melynek eredményei magukért beszélnek. Minél magasabb értékű a benapozási tényező, annál több fény jut az adott helyiségbe. A 2% alatti átlagérték általában tompa fényűvé tesz egy szobát, ahol szükség van a mesterséges fény gyakori használatára. Ezzel szemben, ha egy szobában átlagosan 5% feletti a benapozási arány, akkor nincs szükség mesterséges fényre, mivel fényárban úszik az egész helyiség. Az előtte-utána összehasonlításból kiderül, hogy a VELUX tetőtéri ablakok használatával a képen látható módon a korábban 1,5-3% -os értékek mára 5%-körüliek mindenhol az épületben.

A jó beltéri klíma kialakításához a rengeteg természetes fényen kívül a friss levegő is elengedhetetlen. Az iskolákra és óvodákra jellemző, hogy egy gyerekre viszonylag kevés négyzetméter jut a tantermekben és egyéb termekben, a helyiségeket pedig egy előre meghatározott időrend szerint használják. Ahhoz, hogy a tanteremben jól működjön a természetes szellőzés, kulcsfontosságú paraméter a nyitott ablakok által lefedett területnek a diákok számához és az alapterülethez viszonyított aránya. Arra kell törekedni, hogy ez a terület a lehető legnagyobb legyen. A csak homlokzati ablakok által biztosított egyoldalú szellőzésnél sokkal jobb teljesítmény érhető el, ha mindkét oldalon tetőtéri ablakok is vannak.


a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux
5/10
a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux



A Langebjerg Iskola kialakításának optimalizálásánál a következő szempontokat vették figyelembe:

  • Az órák közötti szünetekben lehet szellőztetni. Ebben az esetben a nyitott ablakok által lefedett maximális terület segítségével minimalizálható a CO2-szint a következő óra előtt.
  • Automatikus vezérléssel a lehető legnagyobb mértékben biztosítható a természetes szellőzés. A szellőzés CO2-szenzoros szabályozása a legjobb módja a jó levegőminőség biztosításának.
  • Elégséges megoldás lehet az időre programozott szellőzés-szabályozás is, ha az órarend és a szünetek időzítése állandó és alig változik.

A tantermek szellőzésének és beltéri klímájának értékelését a VELUX Energy and Indoor Climate Visualizer alkalmazás segíti.

A Langebjerg Iskola egy tipikus tantermének szellőzési teljesítményét azon órák száma alapján vizsgálták, amikor a CO2-szint meghaladta az ajánlott 1000 ppm értéket. Ezt négy különböző szellőzési rendszer esetében hasonlították össze:

  • Mechanikus szellőzés óránként 3,4 levegőcserével
  • BR2010 (dán építésügyi szabályozás) szerinti követelmény – mechanikus szellőzés óránként 2,5 levegőcserével
  • BR2010 szerinti követelmény + ablaknyitás a szünetekben
  • Igény szerint szabályozott természetes szellőzés meghatározott CO2-értékkel az ablakok nyitódásához.


a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux
6/10
a Langebjerg Iskola felújítása - fotó: Velux



Az eredmények összehasonlításából látható vált, hogy a CO2-szenzorral szabályozott természetes szellőzés sokkal jobb levegőminőséget biztosít a helyiségben, mint az óránkénti 2,5 levegőcsere. Az igény szerint szabályozott természetes szellőzést az egyes tantermekben elhelyezett CO2-szenzorok működtetik. Az ablakok nyitódása és záródása két előre beállított érték alapján történik:

  • Nyitódás megközelítőleg 1000 ppm értéknél
  • Záródás megközelítőleg 650 ppm értéknél

Ha a CO2-szint eléri az első értéket, az ablakok tágra nyílnak, amíg a második érték be nem áll.

Minden egyes tanteremben felszereltek egy beltéri légminőség- és hőérzet-ellenőrző rendszert. A gyerekek a mérési adatokat ma már táblagépeken vagy okostelefonon kiértékelhetik, és a havi vagy éves adatok segítségével egyszerű ábrákat készíthetnek. Adatokat gyűjthetnek és elemezhetnek a beltéri és kültéri hőmérséklettel, a CO2-szinttel, a páratartalommal és a zajszinttel kapcsolatban.

forrás: Velux

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk