Nézőpontok/Vélemény

Filmen a közösségi építészet - a Rural Studio az idei Biennálén

1/27

Butterfly house, Harris, 1996

Butterfly house,  Harris, 1996
Fire station, Newbern, 2004
Fire station, Newbern, 2004
Fire station, Newbern, 2004
Fire station, Newbern, 2004
Trusshouse, 2007
Joannes house, 2009
Joannes house, 2009
Townhall, Newbern, 2011
Townhall, Newbern, 2011
Townhall, Newbern, 2011
Boys and girls club, Greensboro, 2012
Boys and girls club, Greensboro, 2012
Boys and girls club, Greensboro, 2012
Halecounty, Newbern, 2012
Scout, 2012
Libary, Newbern, 2013
Libary, Newbern, 2013
Libary, Newbern, 2013
20K Homes, 2014
20K Homes, 2014
A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János
A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János
A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János
A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János
A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János
Mockbee - T. Hursley
Butterfly house,  Harris, 1996
Fire station, Newbern, 2004
Fire station, Newbern, 2004
Fire station, Newbern, 2004
Fire station, Newbern, 2004
Trusshouse, 2007
Joannes house, 2009
Joannes house, 2009
Townhall, Newbern, 2011
Townhall, Newbern, 2011
Townhall, Newbern, 2011
Boys and girls club, Greensboro, 2012
Boys and girls club, Greensboro, 2012
Boys and girls club, Greensboro, 2012
Halecounty, Newbern, 2012
Scout, 2012
Libary, Newbern, 2013
Libary, Newbern, 2013
Libary, Newbern, 2013
20K Homes, 2014
20K Homes, 2014
A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János
A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János
A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János
A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János
A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János
Mockbee - T. Hursley
1/27

Butterfly house, Harris, 1996

Filmen a közösségi építészet - a Rural Studio az idei Biennálén
Nézőpontok/Vélemény

Filmen a közösségi építészet - a Rural Studio az idei Biennálén

2016.11.29. 15:20

Cikkinfó

Szerzők:
Klaniczay János

Cég, szervezet:
BME Urbanisztika Tanszék

Földrajzi hely:
Velence (It)

Az amerikai Rural Studio munkáiban mindig is a társadalmi szerepvállalás és a fenntarthatóság állt a középpontban, az idei Velencei Biennáléra is egy több, mint 20 éve tartó kezdeményezésük eredményeit hozták el. "Theater of the useFULL" elnevezésű installációjukkal bemutatták, hogyan lehet a közösséggel együtt, a közösségnek hasznosat építeni. Klaniczay János írása.

A 15. Velencei Építészeti Biennále minden bizonnyal az elmúlt évek egyik legtanulságosabb kiállítása volt. Alejandro Aravena chilei építész kurátorként az építészet talán legaktuálisabb területét, a mindennapok problémáival való "küzdelmet", az építészet társadalmi szerepvállalását jelölte ki témának. Olyan kiállítókat kért fel a részvételre, akik képesek voltak megmutatni, hogy miként lehet egyszerű, a már rendelkezésünkre álló eszközökből minőségi épületet létrehozni úgy, hogy azzal létező problémákra (szegregáció, társadalmi különbségek, fenntarthatóság, stb.) adjunk választ. Az Egyesült Állomokból különös módon egyetlen kiállítót hívtak meg az Arsenaléba: a Rural Studiót.


Fire station, Newbern, 2004
2/27
Fire station, Newbern, 2004



A Rural Studio 1993-ban alakult az alabamai Auburn University-n. Az alapító Samuel Mockbee és D.K. Ruth közös célja az építészképzés kereteinek kibővítése volt azzal, hogy a diákok egyrészt megépíthessék saját terveiket, másrészt Alabama egyik legszegényebb részén, az állam "Black Belt" (fekete öv) területébe tartozó Hale County-ban segíthessenek a rászorulókon. Az első években a helyi lakosoknak/lakosokkal terveztek, majd kiviteleztek családi házakat a legszegényebb körülmények között élők számára. Ekkoriban született Mockbee egyik leghíresebb mondása, amely egyben a Rural Studio lényegét megfogalmazó állítás is: "ne azt vegyük figyelembe, hogy mit lehet tenni hanem azt, hogy mit szükséges."


Mockbee - T. Hursley
27/27
Mockbee - T. Hursley



Az évek során a helyi közösség elfogadta az egy-egy évre leköltöző építész hallgatók jelenlétét, és egyre többen kezdtek el foglalkozni közülük a közösség ügyeivel is, mára középületek sora bizonyítja a projekt sikerét. A résztvevő diákok harmad-, illetve ötödéves építészhallgatók, akik egy évig tartózkodnak a helyszínen, ezalatt feladatuk a problémák felmérése és a megoldás megtervezése. Az ötödévesek a diploma megszerzése után még egy évet maradnak a településen, így az építkezésekben is részt vesznek.


A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János
23/27
A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János



A csoport a Biennáléra a beszédes elnevezésű "Theatre of the useFULL" (A hasznosság színháza) installációját hozta el, ahol öt filmet vetítettek le különböző projektjeikről. Egyszerű színházteret alakítottak ki: a közönség a képernyőn vetített filmeket padokon ülve nézhette, míg a termet átlátszó térhatároló fallal választottak le az Arsenale teréből. A New York-i bázisú Claire Dub és Randy Rubin filmesek alkotásaiban kellemes narrációval, nyugtató alabamai háttérzenével bemutatott témákon ámulhattak a nézők. Ám a közönség nem azért ült szájtátva, mert fantasztikus látványterveket, maketteket, vagy megvalósult építészeti remekeket látott, hanem mert a projektek rávilágítottak arra a sikertörténetre, hogy miként lehet hasznosat építeni egy közösséggel együtt, a közösség számára. 


Fire station, Newbern, 2004
3/27
Fire station, Newbern, 2004



Minden film dialektikus szerkezettel vonzotta a nézők figyelmét: egy kérdést vetett fel, amire a film végére megnyugtatóan választ adott. "Miért építettünk egy tűzoltóállomást Newbernbe?" - tette fel rögtön az elsőt. Az említett kisváros egy nyugat-alabamai 150 fős település, itt van a Rural Studio telephelye is. A legközelebbi tűzoltóság olyan messze volt a kisvárostól, hogy mire kiértek a tűzoltók, gyakran már leégett a ház, emiatt a lakásbiztosítási árak is magasabbak voltak a szokásosnál. További problémát okozott, hogy a városban nincsenek tűzcsapok, ezért a vizet kénytelenek voltak valamilyen módon tárolni, így fogalmazódott meg az igény egy fedett állomásra. 100.000$ adományt gyűjtöttek, majd a helyiek részvételével két diák megtervezte az épületet, amit fel is építettek. Newbern történetében 110 év után ez volt az első új középület. Az új tűzoltóságot a helyi lakosság közösségi térként kezdte haználni, gyűléseket szerveztek ide, hétvégi foglalkozásokkal töltötték meg az épületet, amit lassan kinőttek.

A városvezetés egy régi bank épületében rendezkedett be, ami nem szolgált elég hellyel a közösség számára. Megfogalmazódott tehát az igény egy új helyre, amivel a Studio új projektje is megszületett: a városháza, amelyet közösségi térként alakítottak ki a tűzoltóság szomszédságában. A bank épülete ezáltal kihasználatlanul maradt, de néhány évvel később már a bankból kialakított könyvtár gazdagította tovább Newbern új középületeinek sorát, ami iskola utáni foglalkozásoknak is helyet adott, illetve internet hozzáférést biztosított a helyieknek. A projektet úgy tervezték, hogy mindig az adott pillanat problémájára reagáljon, kiszolgálva a közösség igényeit.


Boys and girls club, Greensboro, 2012
14/27
Boys and girls club, Greensboro, 2012



A további filmekben hasonló minőségű és hozzáállású projekteket mutattak be. Szó volt többek között egy közösségi kertről, egy "fiúk és lányok klubjáról", ami a fiatalkorú bűnözés visszaszorításért jött létre, és egy "20K Homes" elnevezésű projektről, melynek keretében olyan 20.000 dollárból megépíthető ház-prototípusokat terveztek, amik a helyi építészeti örökség ápolásával tudnak kortárs, de megfizethető alternatívát nyújtani az új házat építeni vágyók számára.

Négy projekteken végigkísérő film után az utolsó a Biennáléra hozott installációval foglalkozott: "Miért építettük meg a Theatre of the useFULLt?" Míg a kiállításon szereplő pavilonok rendre megtartották a biennálék szemet gyönyörködtető tradícióját és makettek százait nézhették végig a látogatók, amelyek mellett rengeteg szórólap, ingyenes plakát, kiadványok sora gazdagíthatta az otthoni gyűjteményt; a Rural Studio a saját elveivel összeegyeztethető installációt épített. Nem ismerték Velencét, ezért azzal kezdték a tervezést, hogy olyan helyi szervezetekkel keresték az együttműködés lehetőségét, amelyek a városlakókkal foglalkoznak és adományokat is elfogadnak. Végül három ilyen szervezet mellett döntöttek.


A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János
26/27
A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János



Az Assemblea Sociale per la Casa gerilla módon újítja fel a rászorulók házait a városban és környékén. A Cooperativa Caracal a téli hidegben látja el a velencei hajléktalanokat, az utcán élő embereknek egy éjszakányi ingyen szállást és meleg ételt kínál. Végül a Rivolta egyesület egy lepusztult gyári terület revitalizációjával közösségteremtésen, kulturális kezdeményezések erősítésén dolgozik a környékbeli lakosok bevonásával. Miután felvették a kapcsolatot a három egyesülettel és rövid egyeztetéseket folytattak, már készen is állt a moziterem koncepciója. A nézők e képsorok hatására néztek még egyszer körbe, ezúttal jobban szemügyre véve a pavilon építőelemeit. A padok hőszigetelő táblák voltak, amiket az Assemblea Sociale per la Casa kapott meg a kiállítás bezárása után a felújításokhoz. A tömör fal dobozokba csomagolt székekből állt, amelyek a Rivoltához kerültek. Az áttetsző válaszfal pedig még a csomagolásában megtartott segélycsomagokból készült, amelyeket a Cooperativa Caracalhoz juttatak el a november végi zárás után.

Az installáció tehát saját maga is egy olyan projekt volt, amelyet a Rural Studio alapállításának teljes mértékben meg tudtak feleltetni: ne azt vegyük figyelembe, hogy mit lehet tenni, hanem azt, hogy mit szükséges. Programjuk a Biennálé bezárása után teljesedett ki, amikor az installáció megszűnt térbeli alkotás lenni és elérte eredeti célját: azokat az embereket, akiknek szüksége volt rá.


A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János
25/27
A Rural Studio moziterme - fotó: Klaniczay János



A 2016-os Velencei Biennálé a kritikus hangok ellenére (Patrick Schumacher építész szerint ezt a biennálét egyenesen be kellett volna zárni, mert nem építészettel foglalkozott) nagyon fontos gyűjteménye volt az építészet innovatív megoldásainak. A Rural Studio projektje a fenntartható építészet újradefiniálásának is tekinthető: úgy építeni ideiglenes pavilont, hogy a belefektetett anyagi források a kiállítás után is hasznos produktumot eredményezzenek. Olcsón, egyszerűen, szociális érzékenységgel, fenntarthatóan, már meglévő eszközökkel alkotni.

Az építészeti képzésekben világszerte léteznek olyan programok, mint amilyent az Auburn University is szervez. A építészhallgatók projekt alapú tanítása, terveik megépítése nemcsak a diákok szakmai fejlődését segíti, hanem ahogy azt a Rural Studio munkássága is bizonyítja, az építészet társadalmi szerepvállalását is erősíti. A magyarországi építészképzésekben ehhez - egyelőre - nem adottak a feltételek, de ez már egy másik cikk témája, addig is szolgáljon ez a projekt inspirációként.

Klaniczay János

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk