Épülettervek/Hallgatói terv

Horváth Krisztina: Székesfehérvár tömbfeltárás

1/2

Hirdetés
?>
?>
1/2

Horváth Krisztina: Székesfehérvár tömbfeltárás
Épülettervek/Hallgatói terv

Horváth Krisztina: Székesfehérvár tömbfeltárás

2005.10.25. 22:00

Projektinfó

Földrajzi hely:
Székesfehérvár, Magyarország

Építészek, alkotók:
Horváth Krisztina

A Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kara építész és településmérnök hallgatóinak munkái

MÚLT

Székesfehérváron a 18. század végén a 19. század elején, a lakosság rohamos növekedése megkívánta, hogy a vár falai megnyíljanak. Ekkortól helyeződött át a forgalom a Budára vezető régi útról (mai Berényi út) a Budai útra.

Ez a folyamat adott lökést a Szent István tér fejlesztéséhez. 1806-ban kezdődött a tér beépítése, melynek létrehozása egy tudatos városfejlesztési koncepció ritka, szép, egységes eredménye. A cél egy új városközpont kialakítása volt, amelyhez később csatlakozott a Budai út és a Vörösmarty tér fejlesztése is.

A Vörösmarty tér a 19. század első felében még majorság volt. A tér szerveződéséhez döntő lökést a vasút külvárosi terjeszkedést vonzó gyors fejlődése, és a Budai úton kialakult nagy forgalom adott. A térrendezésre és a teljes beépítésre az 1860-es években került sor.

A Vörösmarty tér egységes kialakítását azzal segítették elő, hogy kitelepítették innen a szűcsök és vargák mosóházait. Az egész városban egységes alapelvek szerint engedélyezték a házak építését és átalakítását. Az új épületeket az utcafrontra fordították, a régieknél pedig támogatták az utcafrontra történő új szobaépítést.

A tömb nyugati házsorának két szélső épülete (2, 12. számú ház) már az 1850-es években állt, valószínűleg Ybl Miklós fiatalkori munkái. A 4-10 számú házak 1860 körül épültek, szintén Ybl Miklós tervei alapján, romantikus stílusban. A 6-os szám eredetileg ikerháznak épült, középső részén két kapuval. Ezek közül a jobboldalit később megszüntették. Az udvari homlokzat függőfolyosójának romantikus stílusú rácsozata van.

A 19. század második felében a városkép fejlesztéséhez a ligetek és fasorok telepítése is szervesen hozzátartozott. A Vörösmarty tér fejlesztése is ebben a szellemben történt, évtizedekig Fehérvár egyik legszebb tere volt, de a 70-es években elvesztette varázsát, feláldozták a közlekedésnek.

A tömb keleti oldalát tekintve is elmondható, hogy az 1930-as években kezdődött nagy építkezések érzékelhető, fontos változásokat hoztak. Kialakult a mai szintén jelentős forgalmat lebonyolító Prohászka Ottokár út, amely a vasútállomás új épületekkel befejezett terébe torkollott. A városias összkép érdekében, az út egész hosszában csak emeletes házak építését engedélyezték.

JELEN

A tervezési terület a történelmi belváros déli határán, frekventált helyen fekszik. A városközpont 10 perces sétával megközelíthető, ebből kifolyólag több közintézmény és tömegközlekedési csomópont kényelmes távolságon belül van. Két jelentős, nagy terhelésű út is határolja, északi oldalán Budai út nyugati oldalán a Palotai út, melynek hatását a Vörösmarty tér kis mértékben tompítja. Keleti oldalán a város egyik É-D-i tengelyét képező Prohászka Ottokár út halad.

Az épületek főként lakó funkciót látnak el, de megtalálhatóak a különböző szolgáltatást nyújtó, és a közintézményi státusszal bírók is.

A tömböt határoló épületek, - annak ellenére, hogy itt egymás mellett különböző korú és építészeti jegyeket hordozó épületek állnak - egy egységes, jól átgondolt tervezési folyamat végeredményét tükrözik. Az utcai térfalak egy méltóságteljes, városias képet mutatnak, ezzel szemben a tömb belseje a parkolási és gépjármű-tárolási gondok rossz megoldásból kialakult összevisszaságot. Bár a zöldfelületek aránya mindezek ellenére, városi viszonylatban jónak mondható, de kihasználtságuk az autós forgalom miatt korlátozottak. A Teleki Blanka Gimnázium tanteremhiánnyal küzd, szükséges lenne a bővítése, főként egy tornaterem építésére van igény.

JÖVŐ

A terv célja, hogy felszámolja a szlömösödést, a parkolók, garázssorok, romos épületszárnyak helyét minőségi közfunkciók foglalják el, megoldja a parkolási, gépjármű-tárolási problémákat, javuljanak a zöldfelületi mutatók, és az átmenő gyalogosforgalom életet hozzon a tömbbelsőbe.

Az alapgondolat, a két gyalogos tengely kialakítása, adja magát. A hossztengely északi kapujának kialakítására a Budai út két bontandó épületének helyén van lehetőség, délen a szomszédos tömbbel, pedig már most is adott a kapcsolat. Ez az észak-déli nyomvonal, részét képezheti a Székesfehérvár történelmi belvárosát és vasútállomását összekötő fő gyalogostengelynek, így a tömböt körülvevő jelentős gépkocsi forgalmat lebonyolító utcákról biztonságos, nyugodt környezetbe kerülhet át a gyalogosforgalom.

A tömböt kelet-nyugati irányban átszelő, rövidebb gyalogos tengely a Vörösmarty teret és a Prohászka Ottokár utcai markáns térfalakkal kialakított közparkot köti össze, de mindegyiken túlmutat, hiszen a Prohászka Ottokár utca másik oldalán lévő házsor árkádján keresztül, most is van gyalogos kapcsolat a szomszédos többelsővel, a Vörösmarty tér pedig jelentős közlekedési csomópont. Érdekesség a nyomvonal kialakításában, hogy nemcsak a nyugati kiindulási pontjának szimmetrikusak a térfalai, hanem a Vörösmarty tér 6. számú épület is az, hiszen valamikor ikerháznak épült, de az egyik bejáratot befalazták, ezt a terv javasolja visszaállítani.

A fent említett két tengely metszése fontos pontja tervnek. Itt került elhelyezésre az a kereskedelmi, szolgáltató funkciójú épület, amely nem csak a horizontális, de a vertikális közlekedési tengelyek összekapcsolását is biztosítja, azaz itt jut felszínre az a gyalogos is, aki a térszín alatt kiépített parkolóban (P85), illetve automata garázsban (G160) hagyta autóját. Mivel a tömböt határoló keleti és nyugati házsorok nem párhuzamosak egymással, a központi épület tölcsérszerűen lett kialakítva, válaszként az adott oldalak irányára. A szárnyak közti passzázs szerves része a térnek, és fedett kialakításával lehetőséget biztosít arra, hogy az év bármely szakában közösségi tere legyen a közelben lakóknak, a reggel innen indulóknak, munka után visszaérkezőknek, és a belvárosba, a közeli közintézményekbe igyekvőknek, akik itt parkolják le gépkocsijukat. Egy hely a mindennapi rohanásban, ahol meg lehet pihenni pár percre, ahol van lehetőség megebédelni, beugrani a postára, a büfébe, vagy az éjjel-nappaliba.

A tömb másik jelentős területigényű, tervezett épülete a többfunkciós tornacsarnok, 30mx18m játéktere, 300 fős mobil lelátóval rendezvénytérré alakítható. Mivel a központi épület a tölcsérszerű száraival a csarnok fele nyitja a teret, így adódik, hogy a főbejárat itt, a gyalogos hossztengelyre szervezve kapjon helyet.

A tömb feltárásával, olyan dinamikus belső park került kialakításra, ahol a zöldfelület dominál, az új épületek nem konkurálnak a külső térfalakkal, és az elhelyezett funkciók megteremtik a folyamatos használatot.

 

1/2

2/2

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.