Nézőpontok/Vélemény

Mi lesz velünk? Ilyen volt az idei Budapesti Építészeti Filmnapok

1/11

A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint

Fotó: Hirling Bálint

Fotó: Hirling Bálint

A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint

Polyák Levente és Anna de Manincor (a ZimmerFrei rendezője). Fotó: Hirling Bálint

Érzelemmutató, Budapesti Építészeti Filmnapok. Fotó: Hirling Bálint

A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint

Finta Sándor és Erő Zoltán. Fotó: Hirling Bálint

A Budapesti Építészeti Filmnapok szervezőcsapatának egy része: Soltész Noémi, Polyák Levente, Szin Karolina, Köves Bálint, Tóth Gréta. Fotó: Hirling Bálint

Boaz Peters és Mark Slierings rendezők, Polyák Levente. Fotó: Hirling Bálint

Fotó: Hirling Bálint

A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint
Fotó: Hirling Bálint
1/11

A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint

Fotó: Hirling Bálint

Fotó: Hirling Bálint

A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint

Polyák Levente és Anna de Manincor (a ZimmerFrei rendezője). Fotó: Hirling Bálint

Érzelemmutató, Budapesti Építészeti Filmnapok. Fotó: Hirling Bálint

A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint

Finta Sándor és Erő Zoltán. Fotó: Hirling Bálint

A Budapesti Építészeti Filmnapok szervezőcsapatának egy része: Soltész Noémi, Polyák Levente, Szin Karolina, Köves Bálint, Tóth Gréta. Fotó: Hirling Bálint

Boaz Peters és Mark Slierings rendezők, Polyák Levente. Fotó: Hirling Bálint

Fotó: Hirling Bálint

Mi lesz velünk? Ilyen volt az idei Budapesti Építészeti Filmnapok
Nézőpontok/Vélemény

Mi lesz velünk? Ilyen volt az idei Budapesti Építészeti Filmnapok

2020.03.18. 08:44

A Budapesti Építészeti Filmnapok idei válogatása rávilágított az emberek épületekhez, városrészekhez kötődő érzelmeire, miközben olyan témákat járt körül, mint a lakhatási válság, az ingatlanspekuláció, épített örökségünk védelme, a parkok és zöldfelületek helyzete. Noha a vetített dokumentumfilmek többsége külföldi példákkal foglalkozik, mégis, mi is naponta hasonló nehézségekkel nézünk szembe.

Érzések, kavargó érzések. Egyszerre szomorú és lelkesítő, nagyon vegyes gondolatok, amik a Budapesti Építészeti Filmnapok óta kavarognak bennünk, bennem. A Kortárs Építészeti Központ (KÉK) által immár 12. éve megrendezett dokumentumfilm-fesztivál idei összeállítása minden építészet-, város- és filmrajongót a hatása alá vont. Kollégákkal vagy épp a szerkesztőségben mi is sokat beszélgettünk azokról a gondolatokról, témákról, melyekről ez a négy nap szólt. Mert a Filmnapokon egyszerre volt jelen a lakhatási válság, az ingatlanspekuláció, a fenntartható jövő, a természet és a város viszonya vagy épp a Föld kizsákmányolása. Ezek hangsúlyos kérdések, ezekről beszélni kell, nem vonhatunk magunk köré újabb és újabb falakat, amin csak a jót engedjük át. És ez a tematika működött: a Toldi moziban minden egyes nap teltház fogadta az érdeklődőket, jó volt látni, hogy ezek a kérdések sokunkat foglalkoztatnak és sokan kiváncsiak vagyunk a különféle megoldási stratégiákra.

A Budapesti Építészeti Filmnapok szervezőcsapatának egy része: Soltész Noémi, Polyák Levente, Szin Karolina, Köves Bálint, Tóth Gréta. Fotó: Hirling Bálint
9/11
A Budapesti Építészeti Filmnapok szervezőcsapatának egy része: Soltész Noémi, Polyák Levente, Szin Karolina, Köves Bálint, Tóth Gréta. Fotó: Hirling Bálint

A dokumentumfilmeken keresztül rengeteg pozitív példát állított elénk ez a négy nap: a rendezvény zárásaként vetített New York-i csoda a 42. utcában a Manhattan Plaza épületegyüttes történetéről és a művészek lakhatásának támogatásáról szólt. De ugyanígy lelkesítő volt megnézni az Akik városokkal álmodnak című filmet is, ami a változó városi környezetről és négy úttörő női építészről szólt. Arról, hogy a számunkra fontos elveket, értékeket, célokat soha nem szabad feladni. Hogy kitartással, határozottsággal bármi elérhető. A dokumentumfilmet egyébként áthatotta a humor. Nevettünk, amikor Denise Scott Brown egyetemista korában ledöbbent, hogy szinte ő az egyetlen nő az építészkaron, miközben számára evidens volt, hogy ez egy női szakma. Végig mosolyogtunk, amikor Cornelia Hahn Oberlander a vancouveri Antropológiai Múzeumtól kezdve a Robinson térig bejárta tájépítészeti munkáit, és mesélt a ‘67-es montreáli világkiállítás kanadai pavilonjába tervezett játszóteréről és a városi parkok fontosságáról. A film többször is kritikát fogalmazott meg a szakmában is létező nemek közötti egyenlőtlenségről, amit sokszor nem is feltétlenül maga a szakma maga generál, hanem a társadalom. De a film sokkal inkább szólt a társadalom edukálásáról, a város, a természet és az emberek kapcsolatáról. És az elmaradhatatlan szenvedélyről. 

A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint
1/11
A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint

A hivatás iránti szenvedély és elkötelezettség vezette a Kiszorítva és a Mi lesz velünk? című dokumentumfilmek eseményeit, melyek mindegyike a lakhatásról, ingatlanspekulációról, társadalmi egyenlőtlenségekről és a városokból kiszoruló városlakókról szólt. A Filmnapok nyitófilmje, a Kiszorítva a főszereplő Leilani Farha, az ENSZ lakhatásügyi különmegbízottja útján mutatta be azt a radikális változást, amellyel városaink szembesülnek, miközben azt vizsgálta, miért szorulnak ki az emberek a városokból. Célja láthatóvá tenni azokat a folyamatokat, tényezőket és kulcsfigurákat, akik miatt a lakhatás kérdése és ára teljesen elszakadt a realitástól. Mert ezek alapján úgy tűnik, sokkal fontosabb és nagyobb szükség van egy újabb luxusszálloda, luxus lakásokat kínáló társasház és pláza épületére, mintsem az emberek jóllétét biztosító környezet megteremtésére. Igen, ez a dokumentumfilm egy érzelmi hullámvasút: a düh, a szomorúság, az öröm és a remény minden apró szegletét érintette, ahogy a portugál lakhatásügyet és az ezzel kapcsolatos társadalmi mozgalmakat bemutató Mi lesz velünk? című film is.

Polyák Levente és  Anna de Manincor (a ZimmerFrei rendezője). Fotó: Hirling Bálint
Polyák Levente és  Anna de Manincor (a ZimmerFrei rendezője). Fotó: Hirling Bálint
5/11
Polyák Levente és Anna de Manincor (a ZimmerFrei rendezője). Fotó: Hirling Bálint

Annak, hogy adott filmek milyen hatással voltak ránk, milyen érzelmeket generáltak bennünk, a jegyek mellé kapott Érzelemmutatón is hangot adhattunk, ez még izgalmasabbá tette a rendezvényt, hiszen mindannyian kiváncsian vártuk hogy összességében milyen lesz a Filmnapok érzelemmutatója. Az eredmény: 31% lelkes, 17% szorongó, 16% boldog, 14% szomorú, 12% dühös, 10% büszke. A filmeken túl városi séták és kerekasztal-beszélgetések (sok esetben videón keresztül, tekintettel a jelenlegi járványhelyzetre) vártak minden érdeklődőt. A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok idén is rengeteg izgalmas, fontos, olykor humorba öltöztetett témát hozott el számunkra, melyből mindannyian inspirálódhattunk, töltekezhettünk. 

Fürdős Zsanett

A Budapesti Építészeti Filmnapok szervezői: Fehér Gábor, Huszár Daniella, Köves Bálint, Polyák Levente, Soltész Noémi, Szin Karolina, Tóth Gréta

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.