Nézőpontok/Vélemény

Mi lesz velünk? Ilyen volt az idei Budapesti Építészeti Filmnapok

1/11

A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint

?>
A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint
?>
Fotó: Hirling Bálint
?>
Fotó: Hirling Bálint
?>
A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint
?>
Polyák Levente és  Anna de Manincor (a ZimmerFrei rendezője). Fotó: Hirling Bálint
?>
Érzelemmutató, Budapesti Építészeti Filmnapok. Fotó: Hirling Bálint
?>
A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint
?>
Finta Sándor és Erő Zoltán. Fotó: Hirling Bálint
?>
A Budapesti Építészeti Filmnapok szervezőcsapatának egy része: Soltész Noémi, Polyák Levente, Szin Karolina, Köves Bálint, Tóth Gréta. Fotó: Hirling Bálint
?>
Boaz Peters és Mark Slierings rendezők, Polyák Levente. Fotó: Hirling Bálint
?>
Fotó: Hirling Bálint
1/11

A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint

Mi lesz velünk? Ilyen volt az idei Budapesti Építészeti Filmnapok
Nézőpontok/Vélemény

Mi lesz velünk? Ilyen volt az idei Budapesti Építészeti Filmnapok

2020.03.18. 08:44

A Budapesti Építészeti Filmnapok idei válogatása rávilágított az emberek épületekhez, városrészekhez kötődő érzelmeire, miközben olyan témákat járt körül, mint a lakhatási válság, az ingatlanspekuláció, épített örökségünk védelme, a parkok és zöldfelületek helyzete. Noha a vetített dokumentumfilmek többsége külföldi példákkal foglalkozik, mégis, mi is naponta hasonló nehézségekkel nézünk szembe.

Érzések, kavargó érzések. Egyszerre szomorú és lelkesítő, nagyon vegyes gondolatok, amik a Budapesti Építészeti Filmnapok óta kavarognak bennünk, bennem. A Kortárs Építészeti Központ (KÉK) által immár 12. éve megrendezett dokumentumfilm-fesztivál idei összeállítása minden építészet-, város- és filmrajongót a hatása alá vont. Kollégákkal vagy épp a szerkesztőségben mi is sokat beszélgettünk azokról a gondolatokról, témákról, melyekről ez a négy nap szólt. Mert a Filmnapokon egyszerre volt jelen a lakhatási válság, az ingatlanspekuláció, a fenntartható jövő, a természet és a város viszonya vagy épp a Föld kizsákmányolása. Ezek hangsúlyos kérdések, ezekről beszélni kell, nem vonhatunk magunk köré újabb és újabb falakat, amin csak a jót engedjük át. És ez a tematika működött: a Toldi moziban minden egyes nap teltház fogadta az érdeklődőket, jó volt látni, hogy ezek a kérdések sokunkat foglalkoztatnak és sokan kiváncsiak vagyunk a különféle megoldási stratégiákra.

A Budapesti Építészeti Filmnapok szervezőcsapatának egy része: Soltész Noémi, Polyák Levente, Szin Karolina, Köves Bálint, Tóth Gréta. Fotó: Hirling Bálint
9/11
A Budapesti Építészeti Filmnapok szervezőcsapatának egy része: Soltész Noémi, Polyák Levente, Szin Karolina, Köves Bálint, Tóth Gréta. Fotó: Hirling Bálint

A dokumentumfilmeken keresztül rengeteg pozitív példát állított elénk ez a négy nap: a rendezvény zárásaként vetített New York-i csoda a 42. utcában a Manhattan Plaza épületegyüttes történetéről és a művészek lakhatásának támogatásáról szólt. De ugyanígy lelkesítő volt megnézni az Akik városokkal álmodnak című filmet is, ami a változó városi környezetről és négy úttörő női építészről szólt. Arról, hogy a számunkra fontos elveket, értékeket, célokat soha nem szabad feladni. Hogy kitartással, határozottsággal bármi elérhető. A dokumentumfilmet egyébként áthatotta a humor. Nevettünk, amikor Denise Scott Brown egyetemista korában ledöbbent, hogy szinte ő az egyetlen nő az építészkaron, miközben számára evidens volt, hogy ez egy női szakma. Végig mosolyogtunk, amikor Cornelia Hahn Oberlander a vancouveri Antropológiai Múzeumtól kezdve a Robinson térig bejárta tájépítészeti munkáit, és mesélt a ‘67-es montreáli világkiállítás kanadai pavilonjába tervezett játszóteréről és a városi parkok fontosságáról. A film többször is kritikát fogalmazott meg a szakmában is létező nemek közötti egyenlőtlenségről, amit sokszor nem is feltétlenül maga a szakma maga generál, hanem a társadalom. De a film sokkal inkább szólt a társadalom edukálásáról, a város, a természet és az emberek kapcsolatáról. És az elmaradhatatlan szenvedélyről. 

A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint
1/11
A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok grafikáját Barta Gyöngyi készítette. Fotó: Hirling Bálint

A hivatás iránti szenvedély és elkötelezettség vezette a Kiszorítva és a Mi lesz velünk? című dokumentumfilmek eseményeit, melyek mindegyike a lakhatásról, ingatlanspekulációról, társadalmi egyenlőtlenségekről és a városokból kiszoruló városlakókról szólt. A Filmnapok nyitófilmje, a Kiszorítva a főszereplő Leilani Farha, az ENSZ lakhatásügyi különmegbízottja útján mutatta be azt a radikális változást, amellyel városaink szembesülnek, miközben azt vizsgálta, miért szorulnak ki az emberek a városokból. Célja láthatóvá tenni azokat a folyamatokat, tényezőket és kulcsfigurákat, akik miatt a lakhatás kérdése és ára teljesen elszakadt a realitástól. Mert ezek alapján úgy tűnik, sokkal fontosabb és nagyobb szükség van egy újabb luxusszálloda, luxus lakásokat kínáló társasház és pláza épületére, mintsem az emberek jóllétét biztosító környezet megteremtésére. Igen, ez a dokumentumfilm egy érzelmi hullámvasút: a düh, a szomorúság, az öröm és a remény minden apró szegletét érintette, ahogy a portugál lakhatásügyet és az ezzel kapcsolatos társadalmi mozgalmakat bemutató Mi lesz velünk? című film is.

Polyák Levente és  Anna de Manincor (a ZimmerFrei rendezője). Fotó: Hirling Bálint
Polyák Levente és  Anna de Manincor (a ZimmerFrei rendezője). Fotó: Hirling Bálint
5/11
Polyák Levente és Anna de Manincor (a ZimmerFrei rendezője). Fotó: Hirling Bálint

Annak, hogy adott filmek milyen hatással voltak ránk, milyen érzelmeket generáltak bennünk, a jegyek mellé kapott Érzelemmutatón is hangot adhattunk, ez még izgalmasabbá tette a rendezvényt, hiszen mindannyian kiváncsian vártuk hogy összességében milyen lesz a Filmnapok érzelemmutatója. Az eredmény: 31% lelkes, 17% szorongó, 16% boldog, 14% szomorú, 12% dühös, 10% büszke. A filmeken túl városi séták és kerekasztal-beszélgetések (sok esetben videón keresztül, tekintettel a jelenlegi járványhelyzetre) vártak minden érdeklődőt. A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok idén is rengeteg izgalmas, fontos, olykor humorba öltöztetett témát hozott el számunkra, melyből mindannyian inspirálódhattunk, töltekezhettünk. 

Fürdős Zsanett

A Budapesti Építészeti Filmnapok szervezői: Fehér Gábor, Huszár Daniella, Köves Bálint, Polyák Levente, Soltész Noémi, Szin Karolina, Tóth Gréta

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok

SZALÓC ÉS BORZOVA // Rejtett Kincsek

2023.03.31. 07:52
10

A gömöri bányavidék kapujában vagyunk: Szalóc és Borzova két magyar falu, két középkori eredetű temlommal. Szalócon egy 14. századi eredettel bíró kegyhely áll, melynek régi szentélye egy 19. század elején hozzáépült hajóval és zsindelyes hagymakupolával büszkélkedik. Borzova szintén középkori múltú temploma még várja régi freskóinak felfedezését, ám kutatása például már egy DNS vizsgálathoz is támpontott nyújtott.

A gömöri bányavidék kapujában vagyunk: Szalóc és Borzova két magyar falu, két középkori eredetű temlommal. Szalócon egy 14. századi eredettel bíró kegyhely áll, melynek régi szentélye egy 19. század elején hozzáépült hajóval és zsindelyes hagymakupolával büszkélkedik. Borzova szintén középkori múltú temploma még várja régi freskóinak felfedezését, ám kutatása például már egy DNS vizsgálathoz is támpontott nyújtott.

Nézőpontok

A SÉNYEI KEMENCE KÁPOLNA // Egy hely + Építészfórum

2023.03.24. 16:12
5

Kemence, kucsma, kas...Az idén 90 éves Vadász György egyik legérdekesebb épülete egy ökomenikus kápolna, mely a sényei szőlőhegyen uralja a tájat. Az egyetlen konkrét építészeti stílusba sem besorolható kápolna ősi formákat idéz, konkrét előképe pedig egy népi tyúkól volt. Az Egy hely csapata a Kemence Kápolnánál járt.

Kemence, kucsma, kas...Az idén 90 éves Vadász György egyik legérdekesebb épülete egy ökomenikus kápolna, mely a sényei szőlőhegyen uralja a tájat. Az egyetlen konkrét építészeti stílusba sem besorolható kápolna ősi formákat idéz, konkrét előképe pedig egy népi tyúkól volt. Az Egy hely csapata a Kemence Kápolnánál járt.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk