Interakció 'város' - győri városépítészeti keretterv a hosszútávú fejlődés érdekében
A városépítészeti koncepció célja egy olyan város létrehozása, melynek minden pontján érzékelhető, hogy változás állt be a környezeti állapotban. Csillag Katalin és Gunther Zsolt írása
Work in progress
Ez a zöld / vizes zóna mottója. Köztudott, hogy Győr négy folyó találkozási pontja. A Mosoni-Duna torkolatánál néhány éven belül felépülő fenékküszöb stabilizálja és megemeli a városon belüli vízszintet. Az Iparcsatorna - Mosoni-Duna - Rába - Holt-Marcal - Pándzsa vízfolyás körbeöleli a belváros- és panel-zónát. Néhány zsilip közbeiktatásával alacsony merülésű kirándulóhajók számára hajózhatóvá tehető. A folyóvíz-ártér-töltés-város képlet lerövidíthetővé válik a folyóvíz-város formulára. A vízpart városhoz való kötésével új aktivitási zónák alakulnak ki. A fő cél a minőségi szabadidő eltöltéséhez megfelelő körülmények kialakítása, ahol az aktív és a passzív zónák váltogatják egymást, és ahol a (vissza)épített és természetes környezet egészséges egyensúlyba kerül egymással (walkscaping, landscaping, liescaping). A koncepció hangsúlyosan foglalkozik a vízparti - közvetlenül vízpart mellett vezetett - kerékpárutak létesítésével. Így a peremkerületekből a zsúfolt városrészek kikerülésével egy zöldfolyosón át lehet bejutni a belvárosba. Ez a kerékpárút illeszkedne a limes-menti kerékpárútra a Mosoni-Duna mentén (Mosonmagyaróvár - Győr - Komárom).
- I. sz. prioritás: Duna-kapu téri fejlesztés, oldalirányú kisugárzással. Püspökerdő = kultúrerdő. Iparcsatorna - Mosoni-Duna - Rába sétahajóút. Kerékpárutak a vízparton.
- II. sz. prioritás: a sétahajó-koszorú kiterjesztése a Holt-Marcalra és a Pándzsára. A koszorú bezárása a Pándzsa és az Iparcsatorna között.
A belváros 1989-ban Europa Nostra-díjat kapott. Azóta is folyamatosan zajlik a történelmi belváros épületeinek rehabilitációja. Mivel az épületállomány többé-kevésbé állandósult, a kulturális főváros projektje elsősorban a terek differenciált használatát veszi célba: a terek karakterológiai elemzése révén különböző, jellegüknek megfelelő kialakításukra lesz mód. Gyorsított revitalizációjuk mind a városban élőket, mind a vendégeket a köztér mint a megélt közélet színpadára csalogatja. A hangulatos udvarokat füzérként kívánjuk bevonni egy intimebb, kisebb csoportokat érintő performanszokba, kamarazenélésbe.
- I. sz. prioritás: a belvárosi térfüzér kialakítása a Lloyd revitalizálásával.
- II. sz. prioritás: a vasút lesüllyesztése.
A panel-zónában általunk vázolt beavatkozások jellege egyrészt markáns, meglévő adottságokra épít, másrészt olyan helyeken tervezett, ahol városrészt felértékelő szerepe lehet. Az elképzelés alapeleme egy korszerű városi villamosvonal. A villamospálya a meglévő és kismértékben kiegészítendő sínek felhasználásával készül, ugyanis ezek egy, a panel-zóna köré húzott kört írnak le (vasúti fővonal szélső sínpárja - gysev-pályaudvar - Marcalváros - Adyváros - teherpályaudvar). A vonal mentén 12 db megállóval felfűzhető lesz a déli városrész jelentős sávja, ezáltal szükségtelenné téve a buszvonalak felét, és csökkentve a belső részek környezeti terhelését. A körvillamos által meghatározott gyűrűig jutnak el a kertvárosi vonatok. Automata térközbiztosítással és távirányítással, továbbá jegykiadó automatákkal a vonalrendszer fenntartása is olcsóbb lenne az alacsony tengelyterhelésű villamosok okozta kisebb igénybevételnek köszönhetően.
- I. sz. prioritás: ikonszerű épületek - generációk palotája, kortárs művészeti múzeum, vásár- és fesztiválváros, neotechnolóigai múzeum, körvillamos.
- II. sz. prioritás: identitásformáló épületek a körvillamos mentén (uszoda, könyvtár, sportközpont stb).
A városépítészeti koncepció célja egy olyan város létrehozása, melynek minden pontján érzékelhető, hogy változás állt be a környezeti állapotban. És a 2010-ig létrehozott tárgyak, épületek mindegyike a jövőben is marad, élhetőbbé téve a várost. A koncepció határozott célja az itt lakók lelkesedésének, városszeretetének erősítése, környezeti szenzibilitásának tudatosítása. A "work in progress" azt sugallja, hogy a változások nem fejeződnek be a kulturális évvel. A bekezdés elején található kettő szám pedig jelzi, hogy a tömegközlekedés javításával és a vasútvonal lesüllyesztésével, a hanghíd megszűntetésével a városi életminőség jelentősen javul.