KÖH helyett Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ
A rövidesen megszűnő Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) helyét a jogutódja Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ veszi át, amelybe október 31-én a Műemlékek Nemzeti Gondnoksága is beolvad. Az új központ vezetője Cselovszki Zoltán lesz.
Az új örökségvédelmi központtól a kormányhivatalokhoz kerülnek a építésügyi és régészeti feltárásokkal kapcsolatos hatósági feladatok - ismertette az új örökségvédelmi rendszerről szóló, várhatóan a napokban megjelenő kormányrendeletet a kultúráért felelős államtitkár pénteken egy sajtóreggelin.
L. Simon László hozzátette: az örökségvédelmi törvény módosítása után is a szervezetnél maradnak a kulturális javakkal kapcsolatos hatósági ügyek, például a műtárgyak védetté nyilvánítása, kivitele, valamint a világörökségi funkciók, a határon túli örökség kezelése, a nemzetközi feladatok, a tudományos munka, az adat- és térképtárak, illetve a gyűjteményi funkciók.
Megmarad az Előadóművészeti Iroda is, de nem az örökségvédelmi központ részeként, hanem a Nemzeti Kulturális Alap igazgatóságához kapcsolva.
A következő hetekben felálló hivatal önállóan működő és gazdálkodó központi költségvetési szervként, az Emberi Erőforrások Minisztériuma felügyelete alatt fog működni a KÖH jelenlegi székházában és vezetőjével, Cselovszki Zoltánnal - mondta az államtitkár.
L. Simon László kifejtette: az örökségvédelmi rendszer átalakítása során a második lépés a széttagolt szervezetek egyesítése lesz, így október 31-ével a Műemlékek Nemzeti Gondnoksága (MNG) - az állami műemlékvagyont kezelő szervezet - beolvad a Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központba.
Mint az államtitkár közölte, az MNG elnöke, Varga Kálmán vezetői megbízatása november 30-án amúgy is lejárt volna, tehát az átalakítással nem a feltehetően az új hivatal állományában maradó szakember eltávolítása volt a cél.
Újságírói kérdésre kitért egy hétfői sajtónyilatkozatára: "nem azt mondtam, hogy a KÖH korrupt, de ahogyan más területeken, itt is jelen van a korrupció" - hangsúlyozta.
"Az elmúlt két hónapban vidéki látogatásaim során számos egyházi és önkormányzati vezető arról számolt be, hogy a jelenlegi örökségvédelmi gyakorlat mellett lehetetlen feladatnak tűnik megfelelő színvonalon felújítani az épületeinket" - jegyezte meg.
L. Simon László leszögezte: nem szabad pusztulni hagyni magyar műemlékeket azért, mert nem lehet őket felújítani egy "vaskalapos" örökségvédelmi rendszerben, ezért az átalakítások a nemzeti identitást adó műemlékvagyon védelmét szolgálják.
A Magyar életrajzi lexikon szerint az új hivatal névadója, Forster Gyula báró (Esztergom, 1846. december 21. – Budapest, 1932. július 18.) művészeti író, aki a Magyar Tudományos Akadémiának is tagja volt (1899-1904). A pesti egyetemen végzett jogi tanulmányokat. 1872-ben a vallás- és közoktatásügyi minisztériumba nyert beosztást, ahol a képzőművészetekre, alapítványokra és műemlékekre vonatkozó ügyek vezetője lett. 1887 és 1911 között a Magyar Földhitelintézet egyik igazgatójaként dolgozott, 1904-ben bárói rangot kapott és a főrendiház örökös tagja lett.
Sokoldalú tevékenységet fejtett ki a tudomány és művészet érdekében. 1895-től a Műemlékek Országos Bizottságának elnökeként nagy része volt sok hazai műemlékek helyreállításában és megmentésében. Forster Gyuláról a magyar műemlékvédelem szakmai díját nevezték el.
(MTI)
07:49
Ezen a bizonyos sajtóreggelin nem kérdezte meg véletlenül valaki az államtitkár urat, hogy mit ért azalatt, hogy a jelenlegi örökségvédelmi gyakorlat mellett lehetetlen feladatnak tűnik megfelelő színvonalon felújítani az épületeinket? Tekintve ugyanis a szövegkörnyezetet, miszerint a vaskalapos örökségvédelem az akadálya a felújításoknak, teljesen értelmetlen megfelelő színvonalról beszélni. Megengedőbb szabályokkal vagy megengedőbb alkalmazottakkal majd megfelelőbb lesz a felújítások színvonala? Emellett vajon a korrupt és a vaskalapos hogyan fér össze? A vaskalapos éppen a szabályokhoz túlzottan ragaszkodó, nem? A korrupt pedig feltételezem az ellenszolgáltatásért jogtalan előnyt kínáló, nem? Amellett, hogy mindenki nevében, aki dolgozott életében egy percet is ennél a hivatalnál, köszönöm, hogy lekorruptaztak, kíváncsi lennék, hogy ha ilyen információk állnak rendelkezésre, akkor miért nem történtek meg a szükséges büntetőjogi lépések. A vidéki utakon nyilatkozó egyházi és önkormányzati vezetők véleményéről annyit, hogy a borzasztó állapotban lévő, évek óta elhanyagolt műemlékek jellemzően nem magántulajdonban vannak. Amennyiben átnevezek egy céget, beleolvasztok egy másikat és a vaskalaposankorrupt gárdát lecserélem, továbbá mindenkinek mindent megengedek, akkor vajon több pénz lesz ezekre az épületekre és akkor vajon megvalósul majd a jó színvonalú felújítás? Én is úgy gondolom, hogy szükségessé vált egy szervezeti átalakítás, de vajon ehhez komolyan meg kell alázni azokat az embereket, akik vérrel verejtékkel "vitték a hátukon" eddig is a hivatalt és a műemlékvédelem ügyét? Kíváncsian várom a folytatást...