Egyéb cikkek

Kossuth tér térépítészeti tervpályázat

1/7

koncepció

áttekintő helyszínrajz

látogatóközpont

?>
koncepció
?>
áttekintő helyszínrajz
?>
látogatóközpont
?>
?>
?>
?>
1/7

koncepció

áttekintő helyszínrajz

látogatóközpont

Kossuth tér térépítészeti tervpályázat
Egyéb cikkek

Kossuth tér térépítészeti tervpályázat

2007.09.22. 18:44

Bemutatunk egy, a pályázatból kizárt pályaművet4D Tájépítész IrodaVezető tervező: Dr. Fekete Albert okl. tájépítész mérnök

Bemutatunk egy, a pályázatból kizárt pályaművet
4D Tájépítész Iroda

Vezető tervező: Dr. Fekete Albert okl. tájépítész mérnök
Társtervezők:
Balogh Andrea okl. tájépítész mérnök
Bogner Zsuzsanna tájépítész mérnök
Majoros Csaba tájépítész mérnök
Csics Dóra építész-tervező művész
Törőcsik Ambrus építész-tervező művész
Viezner Judit okl. építészmérnök
Csonka Izabella közlekedés
Vitéz Sándor közmű

7/7

koncepció
1/7
koncepció

áttekintő helyszínrajz
2/7
áttekintő helyszínrajz

látogatóközpont
3/7
látogatóközpont

4/7

5/7

6/7


részlet a műszaki leírásból

térrendezési koncepció
A tér rendezése során alapvető törekvésünk volt, hogy a kiírásban megfogalmazott biztonsági elvárások teljesítése mellett a tér ne keltse a bekerítettség érzését, a lakosság számára látvány és használat szempontjából egyaránt élvezhető legyen.

A terület hármas tértagolásának elvét megőriztük, de az egyes terek egymáshoz való viszonyát és hierarchiáját a mai elvárások szerint alakítottuk.
Ennek megfelelően a terület legintenzívebben használt része természetesen a Parlament keleti homlokzata előtti, középső térrész, mely méretéből adódóan képes a városi szabadtér-használat több elemét is (sétány, agóra, dísztér, rendezvénytér, rugalmasan használható, nagy kiterjedésű gyepfelület) magába foglalni, és így sokféle programnak keretet, felületet adni.
Az északi térrész a Károlyi szoborral csendesebb, inkább a pihenni vágyók igényeit szolgálja.
A déli térrész a villamos és a biztonsági zóna miatt nehezen megközelíthető, a Miniszterelnöki Hivatal számára biztosítandó parkolóhelyek miatt a használható felület is kisebb, ezért alapvetően látványként élvezhető.

A középső térrész szerkezetét a biztonsági követelmények és a tér két oldalán megőrzendő zöldfelületek mellett a fő gyalogos közlekedési irányok alakították.
A fő tömegközlekedési kapcsolat egyértelműen a tér déli oldala, a metró és a kettes villamos megállóhelye. A kiemelt zöldfelületet ezen a szakaszon - a meglévő értékes növényzetet, a Rákóczi szobrot és a mélygarázs kijáratait is figyelembe véve - a tér középső részébe bevezető, hosszanti elemekre osztottuk. A kazettafalak a tér felé nyílnak, a falakon elhelyezett, egyedi tervezésű, szórt ülőfelületek várakozási-találkozási helyként is szolgálnak. A mélygarázs lehajtója az egyik kazettában nyílik. A meglévő, változatos fajokból álló, értékes növényzetet egységes lombtömeget adó, háttérként/előtérként szolgáló fatelepítéssel (Tilia) és néhány szoliter fával egészítettük ki.
A gyalogos megközelítés két fő iránya a Nagykörút felől a hosszabb távon várhatóan gyalogos övezetté alakuló Falk Miksa utca, ill. a Szabadság tér felől az Alkotmány utca. A Falk Miksa utca gyalogos tengelyének folytatása a tér keleti oldalán tervezett széles sétány. A sétány belső szélét egy egyedi tervezésű kapurendszer alkotja, melynek vonala a meglévő hársfasoron belül került, így a fasor a sétány elemévé válik, ezzel segítve a Kossuth szobor és a kettős fasor kibillenését a tér szerkezetében zavaróan erőteljes szimmetriából. A fasor alatti és melletti zónában elhelyezett támlás térbútorok (Santa & Cole Communitario) a sétányra merőlegesen állnak, így a lombok alatti pihenőhely a sétányon belül önálló zónát, átmeneti teret alkot. A sétány zavartalanul használható szakasza mellett kerékpárút, majd a gyepesített villamosvágányok következnek. A váltást a burkolat színe és a határvonalon elhelyezett, a tér egészén használt kettős világítótestű lámpasor (Santa & Cole Rama) jelzi. A sétány bútorozása a homlokzat középső szakasza előtt megszakad, majd a déli oldalon, a meglévő hársfasor folytatásában tervezett új fasor alatt folytatódik a tér végéig.
Az északi oldalon meglévő parkolóbehajtó megszűntetésével lehetővé vált a Dunaparton haladó sétány gyalogos forgalmának akadálytalan bevezetése a fő térrészre, így az északi oldal parkján megszűnik az átmenő forgalom, és a park zavartalan pihenőhellyé válik. A bevezető sétányszakasz a mélygarázs megépülése után átkerül a fő térrész északi oldalán beforduló sétánnyal egy vonalba.
A Dunapart felől érkezőket a kiemelt kazetta szélén kialakított sétány vezeti be a központi térre.

A központi térrész a homlokzat középső szakasza előtt kialakított díszburkolatú térre és a Kossuth szobor körül kialakított, kiemelt gyepfelületre oszlik.
A burkolt tér agóraként, rendezvénytérként működik. A tér egészének jellegét meghatározza a burkolati textúra, mely nagyméretű (60x120 cm) gránitlapokból áll, melyeket egy részét egy átlós vonal két szabálytalan négyszögre bontja. Az átlós osztású lapok a tér szélei felől fokozatosan sűrűsödnek, majd a középső homlokzat előtt újra téglalapra váltanak.
A 20 méteres biztonsági zóna szélén elhelyezett medence medre a homlokzattal párhuzamosan fallal határolt (50 cm vízmélység), a merőleges, rövid oldalakon a térburkolat lejtésben fut be a medencébe, így a vízfelületnek nincs határozott széle. A vízfelületből a kövek egy része kiemelkedik a járószintbe, a szabálytalan elrendezés a tér burkolatosztásához igazodik.
A tér klimatizálását a nyári hőségben a burkolatba rejtett porlasztófúvókák segítik. Rögzített bútort (Escofet Levit kőpad) csak a sétány felőli oldalon helyeztünk el.
A Kossuth szobor körül kialakított gyepfelület lényege, hogy használatát nem szabályozzák burkolt utak és rögzített bútorok. A gyep a határoló burkolatok felől tetszőleges helyen közelíthető meg, a napszékek (Gandia Blasco Picnic) szabadon áthelyezhetők. A szobor hátterébe és a Parlament felőli oldalra fekete fenyőket telepítettünk ligetes elrendezésben.
A burkolat és a kiemelt gyepfelület határánál, a hársfasor végénél helyeztük el a föld alatti látogatóközpont felszíni üvegpavilonjait, melyek - a burkolatban kialakított felülvilágító csíkkal együtt - az alsó terek természetes bevilágítását és a csatlakozó funkciók - jegyárus, shop - kiszolgálását is biztosítják. A kiemelt gyepfelület sétány felőli szélét elhúztuk, ezen az oldalon a protokoll igények kielégítésére lépcsővé nyíló rámpa vezet fel a Kossuth szoborhoz. A lépcső vonala egyúttal a sétány forgalmának áramlási vonalát is megadja a téren keresztül a tömegközlekedési kapcsolatok irányába.

A 20 méteres biztonsági zónán belül biztosítottuk a protokoll számára szükséges áthajtási lehetőséget, és a két oldalsó homlokzat előtt a mélygarázs megépítéséig ideiglenesen a 200 pakolót. A tér burkolatarchitektúrája az épületfalig fut, a lábazati magasságok megtartásával a körüljáró járdát megszűntettük. A parkolók felfestés és szigetek nélkül készülnek, a beállókat a burkolatarchitektúrában futó sorok jelzik, így üresen a parkoló térburkolatként jelenik meg.
A két szellőző mellett meglévő zöldfelületet a kiemelt kazettás rendszerhez igazítottuk, a növényzetet frissítettük.

Az északi térrész az átmenő gyalogos forgalom rendezésével pihenőparkká alakul. A Balassi Bálint utca felé széles cserjesáv és raszteres fatelepítés ad védelmet, mely egyúttal a fő látvány, a Duna felé fordítja a teret. A Károlyi szobor előtt, a parlamenti homlokzat tengelyében gyephézagos gránitlap burkolat fut ülőkövekkel. A sétány mellett burkolatba rejtett fúvókákkal kialakított vízjáték kap helyet, ennek párja kerül a mélygarázs megépítése után a déli homlokzat elé, a parkoló helyére.
A parti sétány mentén elhelyezett padok (Santa & Cole, Neoliviano) a budai oldalra néznek.

A déli térrészen a tér egységének helyreállítása lenne indokolt, azonban a pályázat keretei (a villamosvágány ) erre csak korlátozott lehetőséget biztosítanak. A gépkocsiforgalom térfalak mellé való áthelyezésével és a villamosvágány gyepesítésével helyreállítottuk a park vizuális egységét. Mivel a vágányok keresztezése gyalogos forgalommal biztonságosan csak körülményesen szabályozható, a park külső része nem tud szervesen kapcsolódni a térrendszerhez. Ezek mellett a feltételek mellett indokoltnak tűnik ezt a felületet nagyobbrészt továbbra is a Miniszterelnöki Hivatal parkolójaként használni, megközelítés és látvány szempontjából intenzív fásítással és cserjetelepítéssel leválasztva a parktól.

biztonsági zónák
A park körbezárhatóságát a biztonsági elvárások figyelembevételével úgy alakítottuk, hogy az állagmegóvás szempontjából leglényegesebb középső térrész teljesen vagy részlegesen zárható legyen.
A körbezárást a rakparti mellvédfaltól az északi és déli homlokzatok előtt 2,5 méter széles, de relatív alacsony (cca. 1,2 m. magas), nyírt örökzöld sövénybe rejtett pálcás acél kerítés indítja. A kerítésszakaszok végein, nagyjából a jelenlegi bejáratok helyén alakítottuk ki az ellenőrző áteresztő pontokat, a hozzájuk tartozó építményekkel együtt. Az ellenőrző pontokon süllyedő pollerek zárják el a behajtást, a protokoll közlekedés és a mélygarázs megépítéséig a parkoló kiszolgálása is ezen a két ponton zajlik. Az északi oldalon meglévő parkolóbehajtót megszűntettük. Az ellenőrző pontok tér felőli oldalán a jelenlegi zöldfelületek helyén kialakítandó kiemelt zöldfelületek falai adják a zárást, az északi oldalon növényültetéssel és tereplépcsőkkel, a déli oldalon cca. 1 m. magas kazettafalakkal és egyedi tervezésű kapurendszerrel. Ez a kapurendszer teszi lehetővé, hogy a tér a Nádor utca vonalán szinte teljes hosszban felnyíljon, és mind az Alkotmány utcán ill. a tér Nádor utcai oldalán tervezett sétányon érkezőknek folyamatos beszűrődést biztosítson a térre.
A déli oldalon a kiemelt zöldfelületek külső falainak tetejére és az északi oldalon az utolsó tereplépcső tetejére a díszrács 40 cm magas eleme kerül.
A kapurendszerbe ékelődik a mélygarázs és látogatóközpont két kijárati üvegpavilonja, így a garázs használata a lakosság számára a park zárt állapotában is megoldott.
Az északi és déli park esetében nem terveztünk kerítést.


mélygarázs és látogatóközpont
A kiírásban megadott 400 férőhelyes mélygarázs a cca. 6000 m²-es beépítési helyen két szinten építhető meg. A garázs lejáratát a tér metró felőli oldalán nyitottuk, a lejárathoz a villamospályát kísérő járdaszigetből leválasztott új kanyarodósáv vezet. A -1 szint padlószintje cca. 103,00 Bf magasságon alakítható ki, így 2,7 m-es belmagasság mellett a garázs fölött a kiemelt zöldfelületeken mindenhol megvan a fatelepítéshez szükséges min. 100 cm termőréteg vastagság.
A garázs -1 szintjéhez csatlakoznak a látogatóközpont terepszint alatti terei, melyek természetes világítását a burkolatba illesztett felülvilágító csík és a kijárati üvegpavilonok biztosítják. A pavilonokban a felszínen jegypénztár és shop kaphat helyet, a látogatók jó időben a pavilonokat összekötő fémvázas árnyékoló-esővédő üvegtető alatt várakozhatnak. A mélygarázsból kivezető kijáratok kialakítása a látogatóközpont pavilonjaival azonos.


közlekedés, forgalomtechnika
A terület városrész szintű közlekedési kapcsolatai nem változnak. Komolyabb átalakításra csak a déli térrészen kerül sor, ahol a villamospálya mellől a gépkocsi forgalmat a jelenlegivel azonos sávszélességen és keresztmetszettel a térfalak mellé helyeztük át. A Miniszterelnöki Hivatal előtt protokoll érkező- és várakozóhelyet alakítottunk ki.
A meglévő parkoló helyén a jelenleginél alacsonyabb férőhelyszámmal parkoló kialakítását javasoljuk. Behajtás a tér felől, kihajtás a rakpart felőli oldalon. Az Akadémia utca torkolatánál meglévő gyalogátkelőhely a parkoló bejáratához helyezendő át.
Az Alkotmány utca felől érkező gyalogos forgalom és a Néprajzi Múzeum előtt jelenleg is jól működő turistabusz leszállóhely felől érkezők átvezetése a tér felé jelenleg nem megoldott, ezen a szakaszon új gyalogátkelőhely létesítését javasoljuk.
A villamos vágány nyomvonala változatlan marad, de javasoljuk a nyomvonal gyepes kialakítását a Szalay utca kereszteződésétől kezdődően a rakparti lehajtóig tartó szakaszon. A mélygarázs lehajtójának kialakítása szükségessé teszi a 2-es villamos metróállomásnál lévő, Közvágóhíd felé vezető megállóhelyének áthelyezését az ellenirányú megálló magasságába.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.