London Ikarosz komplexusa
Nem csak a budapesti közéletet tematizálja a magasház-divat, Londonban is feszegetik az 1960-as évekig teljes tilalomként kezelt magassági határokat. Bardóczi Sándor tájépítész írása
Nem csak a budapesti közéletet tematizálja a magasház-divat, Londonban is feszegetik az 1960-as évekig teljes tilalomként kezelt magassági határokat.
Habár a Dockland negyedben ezt később feloldották, így itt épülhettek a City-től viszonylag távolabb magasház-csodák, a történelmi belváros eddig érintetlen maradt. Ez valószínűleg annak is köszönhető, hogy Docklandon a Reichmanok végül iszonyatosat buktak (túlméretezték) és a városnak is tetemes összegekkel kellett beszállnia a terület közmű és közlekedésfejlesztésébe. Most mégis újjáéledni látszik a magasház-láz, amit néhány azóta történt körülmény indukál. A 90-es évek elején high-tech szuperházak nőttek ki a földből a Canary Wharf térségében, továbbá a korábban furfangos fejlesztőként ismeretes Ken Livingstone került a századforduló előtt a polgármesteri székbe.
Jellemzi a magasház iránti befektetői érdeklődést, hogy London esetében immár 2009 db magasház tervet tartanak nyilván1 (ebben persze jócskán akadnak törölt, vagy még csak a vízió szintjén lévő tervek). De milyen érvek mentén zajlik ez a magasház fejlesztési dömping? Egy Newsweek írás szerint2 Paul Burgess, aki a néhány legnagyobb ilyen projekt fejlesztési felelőse, ezt így összegzi: „Ez egy látható manifesztuma a London jövőjébe vetett bizalomnak, amely egy globális pénzügyi központtá kíván válni." Ugyanakkor ugyanebben a cikkben helyet kap egy ellensúlyozó vélemény is:
„Ugyanaz a kereskedelmi logika, amely igényli a toronyházak építését, limitálná is a számukat. Bármi is jelenik meg a város rövid-távú elképzeléseiben, a fejlesztők tudják, hogy az ingatlanpiac gyorsan elmozdulhat a kereslet-kínálat mentén. >>A fejlesztők csak abban az esetben indulnak be, ha bizonyosak benne, hogy ezek az épületek kereskedelmileg életképesek<<- mondja Martin Wallace, a Cre Collier ingatlan ügynöke. És amint számos új épületet jóváhagynak, a fejlesztés megítélése változhat: a múlt hónapban egy 50 emeletes torony ötletét vetették el a City szélén egy modern lakópark kedvéért. A nagy csak akkor szép, ha rentábilis."
Nem látszik világosan, hogy London tud-e dönteni olyan koncepcionális ügyekben, mint a felhőkarcoló kontra gépjármű forgalom, a monocentralitás kontra policentralitás, élhetőség kontra embertelen közeg. Peter Hall urbanista szerint Londont a policentralitása tette eddig működőképes metropolisszá a Greater London szatellit városaival együtt kialakult 19 milliós lakosságával. Miközben Livingstone sikeresen keresztülvitte, sőt ki is bővítette a londoni Dugó-zónát (gépkocsik számára fizetőssé tett belváros) és ezzel még jobban elősegítette a policentralitás felé törekvést, addig a City-ben engedélyezett felhőkarcolóival meglehet, összedönti az eddigi eredményeit.
1Forrás: www.skyscrapernews.com
2Forrás: Growing it all sky high, written by William Underhill, Newsweek, november 6, 2006
3Különböző kutatások folytak arra nézvést, hogy a mobilhívások térbeli helye és gyakorisága alapján hol lehet megjeleníteni a sűrűbb tér igényét. Az erre húzott „fejlesztési háló" a DataCity koncepció alapja.