| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Design/Formatervezés

Mi újság München?

1/18

Messestadt Riem - áttekintő térkép a városrészről

A városrész építési fázisai

Határok nélkül. A riemi zöldfelületeket a fokozatos extenzifikálódás miatt hívják határok nélküli parknak.

A lakóterületen belüli zöldfelületeket Christoph Valentien (Valentien+Valentien iroda) tervezte.

A Petuelpark makettja

Vázlatok a park tervéhez

Vázlatok a park tervéhez

Vázlatok a park tervéhez

?>
Messestadt Riem - áttekintő térkép a városrészről
?>
A városrész építési fázisai
?>
Határok nélkül. A riemi zöldfelületeket a fokozatos extenzifikálódás miatt hívják határok nélküli parknak.
?>
A lakóterületen belüli zöldfelületeket Christoph Valentien (Valentien+Valentien iroda) tervezte.
?>
?>
?>
?>
?>
?>
A Petuelpark makettja
?>
Vázlatok a park tervéhez
?>
Vázlatok a park tervéhez
?>
Vázlatok a park tervéhez
?>
?>
?>
?>
?>
1/18

Messestadt Riem - áttekintő térkép a városrészről

A városrész építési fázisai

Határok nélkül. A riemi zöldfelületeket a fokozatos extenzifikálódás miatt hívják határok nélküli parknak.

A lakóterületen belüli zöldfelületeket Christoph Valentien (Valentien+Valentien iroda) tervezte.

A Petuelpark makettja

Vázlatok a park tervéhez

Vázlatok a park tervéhez

Vázlatok a park tervéhez

Mi újság München?
Design/Formatervezés

Mi újság München?

2008.05.23. 10:17

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
München, Németország

Építészek, alkotók:
Drexler Dóra

Drexler Dóra, okl. tájépítészmérnök, a Technische Universität München, Lehrstuhl für Landschaftsökologie doktoranduszának tér-élmény beszámolója a bajor fővárosban futó aktuális urbanisztikai - köztértervezési projektekről – itt, a ZÖLDÖVEZET fókusztémában

Ha gyalog járok a városban, gyakran feltekintek a szemhatár fölé, hogy megnézem, éppen milyen házak között vagyok. Most is ezt tettem München belvárosában, s így vettem észre, hogy az egyik bérházat magasan felállványozták. Az állványzaton, mi más, egy óriásplakát. Rajta egy Oktoberfest-en edzett férfi, tetőtől talpig zöld festékkel borítva. Mázolási technikája láthatóan eltér a konvencióktól. Alatta felirat, német egyenességgel: Mach’s wie du willst, aber mach’s. Es gibt immer was zu tun.1 Ekkor még nem tudtam, hogy hamarosan München köztértervezéséről fogok cikket írni. Amikor azonban Bardóczi Sándor megkeresett, hogy a nemzetközi kitekintés jegyében mondanék-e valamit Münchenről, némi gondolkodás után ez a plakát jutott újra az eszembe. Urbanisztika és köztér: Mindig van mit tenni. Persze nem árt, ha az adott város némi hagyománnyal, de legalábbis szakértelemmel bír a köztértervezés terén, van mire és miből építsen, s pontosan tudja, mit és hogyan szeretne csinálni. Például zöldre, és nem festékkel. Münchenben, úgy tűnik, ez sikerül…

A várostervezés stratégiai célkitűzései
Elsőként essen szó a stratégiai szintről. Mik a várostervezés legfontosabb kérdései ma Münchenben? Általánosságban a következők:

  • München, mint lakóhely és gazdasági központ minőségének megőrzése és fejlesztése.
  • Az együttműködés javítása a müncheni régión belül, a szomszédos régiókkal, valamint a gazdaság, a kultúra és a népjólét terén tevékenykedőkkel.
  • A szolidáris, társadalmi igazságosságon alapuló város- és városrészfejlesztés segítése.
  • A jövő kihívásainak megfelelő, különleges városképpel, „urbanitással" és tájjal rendelkező településszerkezetek megtartása és továbbfejlesztése.
  • A városbarát mobilitás és a kompakt, vegyes rendeltetésű városrészekben az utazások lerövidítésének támogatása.2


Ez mind szép és jó, mondhatjuk. Budapesten is olvashatunk ilyen stratégiai álmokról. De hogyan és milyen mértékben kerülhetnek át ezek az általános célkitűzések a gyakorlatba? A következőkben a közelmúlt városfejlesztési és köztértervezési projektjeiből említek meg kettőt, a gyakorlati megvalósítás bemutatásaként. A Messestadt Riem kialakításáról és a Petuelparkról lesz szó. Kitekintésként egy harmadik projektet, a European Urban Landscape Partnership-et mutatom be. Ez a kezdeményezés nem konkrét tervezéshez kapcsolódik, hanem lehetőséget nyújt európai városok, köztük Budapest és München együttműködésére, és a köztértervezésben szerzett tapasztalataik megosztására.

Szemezgetés müncheni köztértervezési projektekből – Messestadt Riem

Az 1990-es évek legnagyobb városépítészeti projektje Münchenben a Messestadt Riem kialakítása volt. Riem München keleti szélén fekvő városrész a kettes számú metró végállomásánál. Itt volt régen a repülőtér. A város északi felén kialakított új légikikötő használatbavételével Riem funkció nélkül maradt. Újrahasznosítására nagyszabású terv készült. A megvalósítás során 16 000 ember számára épült itt a szükséges szociális intézményekkel és egy bevásárlóközponttal ellátott lakónegyed. 13 000 munkahelyet biztosító ipari park létesült és megszületett az új müncheni vásárváros. Mindezeket színvonalas köztértervezés kísérte, melynek egyik alappillére a zöldfelületi koncepció volt. A következőkben ezt mutatom be.


Messestadt Riem - áttekintő térkép a városrészről
1/18
Messestadt Riem - áttekintő térkép a városrészről

A városrész építési fázisai
2/18
A városrész építési fázisai


A messestadti lakóterületek a köztéri zöldfelületek által kapcsolódnak a város külterületéhez. Fokozatos az átmenet a beépített részek és a nyílt területek között. Egyre szélesedő és egyre extenzívebbé váló zöld összekötő sávok biztosítják a város áttünését a vidékbe.


Határok nélkül. A riemi zöldfelületeket a fokozatos extenzifikálódás miatt hívják határok nélküli parknak.
3/18
Határok nélkül. A riemi zöldfelületeket a fokozatos extenzifikálódás miatt hívják határok nélküli parknak.

A lakóterületen belüli zöldfelületeket Christoph Valentien (Valentien+Valentien iroda) tervezte.
4/18
A lakóterületen belüli zöldfelületeket Christoph Valentien (Valentien+Valentien iroda) tervezte.




Délnyugaton ezzel szemben éles vonal jelzi a városrész szélét. Üldögélésre alkalmas, úgynevezett terasz-fal (Terassenmauer) húzódik a város határán. Jelképesen őrzi a régi városfalak hagyományát, s felhívja a figyelmet a város és a vidék örök dihotómiájára. A riemi park rekreációs lehetőségei a hasonlóan határozott vonalú, úgynevezett aktivitás-szalag (Aktivitätenband) mentén találhatók. A hasíték déli végénél fürdésre alkalmas tó is létesült. A téralakítás egyenes vágásai a nyugati városrészen erős kontrasztot képeznek a lakórész harmonikus átmenetekre törekvő köztereivel. A két tervezői megközelítésben nem csak a tervezők eltérő hozzáállása, de a német és a francia tervezési iskola különbsége is megmutatkozik.


5/18

6/18


A nyílegyenes vágás és a hasonlóan határozott vonalú teraszfal ellentmond a lakórész fokozatos átmenetet képező zöldfelületeinek. A „Landschaftspark Riem" pályázatot Gilles Vexlard (Latitude Nord iroda) nyerte el. A lakóterületen kívüli zöldfelület kialakítása az ő munkája volt.


Riem északnyugati részén, az új ipari park területén képzőművészeti pályázatok nyertesei valósíthatták meg köztéri álmaikat és rémálmaikat. A legtöbb alkotás célja a járókelők meghökkentése, de vannak a terület egykori funkciójára utaló, azt tudatosító kialakítások is. A régi repülőtér emlékét őrzi például az egykori irányítótorony, melyet a képzőművészeti pályázat keretében fényinstallációval láttak el. Az egykori kifutópálya pár száz méteres darabja, mintegy „régészeti leletként", a városrész eldugottabb, erdősített részén található. A rábukkanás, illetve a betonlapok korábbi jelentőségének felismerése a sétálókat a felfedezés élményével lepi meg. A köztéri műalkotások, ideiglenes jellegük ellenére, már évek óta a Messestadt Riem hangulati elemei.


7/18


A metróból kijövet az impozáns medence és az egykori irányítótorony épülete tárul a szemünk elé. Mellette a vásárváros modern tömbjei állnak. A vörös száj, benne változó neonfelirattal az egyik legismertebb riemi köztéri műalkotás


2005-ben a Messestadt Riem területén rendezték a német kertbemutatót, a Bundesgartenschau-t, amely egyben a városrész megnyitója volt. 2006-ban a Messestadt Riem átfogó várostervezési koncepciója és több helyszíne német várostervezési díjat kapott. A városrész nagy része mára már elkészült, az építkezések befejezésének várható dátuma azonban 2013-ba várható.

Petueltunnel és Petuelpark

1997-ben, a városbarát közlekedés jegyében kezdődött meg a müncheni Milbertshofen és Schwabing városrészeket összekötő alagút építése. A Petuelpark 2004-ben valósult meg a középső körgyűrű (Mittlerer Ring) új alagútja fölött. A beruházások megvalósításáról a város lakossága szavazott. A közpénzt a lakossági döntés alapján irányították az alagútépítés és a parkosítás költségeinek fedezésére. Csak az alagút megépítése mintegy 400 millió német márkába került. De azt, hogy mekkora terhet vett le a városrész lakóiról, jelzi, hogy naponta átlagban 90 000 autó él a lehetőséggel, hogy áthajtson rajta.

Az alagút fölött, mintegy 90 méter hosszan és csupán 60 méter szélességben, valamint 2,6 méterrel a város normál szintje fölött (az alagút nem közvetlenül a földfelszín alatt halad, azaz van termőközeg a parkosításra) az életminőséget tovább javító lineáris köztér, a Petuelpark terül el. A Petueltunnel és -park számos nemzetközi díjban részesült. Kiváltképpen azért példaértékű a beruházás, mert a közlekedés-fejlesztést a köztér felértékelésével párosította. A projekt mondhatni „két legyet ütött egy csapásra": egyszerre tette kényelmesebbé az autózást és élhetőbbé a városi környezetet. Az alagút és park terveiről, kivitelezéséről, a társadalmi részvételről a projekt megvalósítása során nagyon sokat lehetne beszélni. E rövidke cikk keretében szóljanak a tervek és tervvázlatok helyettem.


9/18

 
 
A Petuelpark áttekintő térképe. A lineáris elrendezésü köztér az északi oldalon kapcsolódik a környező utcákhoz. A déli oldalon a Nymphenburgi csatorna határolja. A Petuelpark tervei a Jühling és Bertram tájépítészirodában készültek.
 

A Petuelpark makettja
10/18
A Petuelpark makettja


Vázlatok a park tervéhez
11/18
Vázlatok a park tervéhez

Vázlatok a park tervéhez
12/18
Vázlatok a park tervéhez

Vázlatok a park tervéhez
13/18
Vázlatok a park tervéhez




A keskeny és hosszú városi idill része a Nymphenburgi csatorna, amely a kastélynál a barokk téralakítás egyik eszköze legfontosabb eszköze. A Petuelparkban a víznek ettől eltérő szerep jut. A pozitív városökológiai hatások mellett a köztér „természetességét" is képes fokozni és a keskeny park déli határát is megadja.


14/18

15/18

 A Petueltunnel lejárata madártávlatból, a háttérben a Petuelparkkal. És közelről, a városi idill. A háttérben a városi tájkép jellegzetes elemei, a BMW hengerépülete és az Olympiatorony.
 

16/18

17/18

A köztér sikerességét a használata bizonyítja. Kerékpározók a tetőkerti módszerekkel ültetett fák között. Játszótér az alagút tetején.


Egy-két szó a jövőről
A müncheni városházán a napokban volt az European Urban Landscape Partnership (EULP) projekt első előkészítő megbeszélése. A tervezett projekt lényege, hogy elősegítse az európai városok szorosabb együttműködését az urbanisztika és a köztértervezés terén, vagyis a szakmai tapasztalatcserét. Nagy örömmel írom, hogy az előkészítő megbeszélés Budapest város részvételével zajlott. Münchentől, ugyanis, mint ahogy talán e röpke beszámoló is mutatja, van mit tanulni. Az EULP egyelőre csak terv, illetve lehetőség. Tartalommal az elkövetkező hónapok munkája fogja megtölteni. A szakmáink közös feladata, hogy ne csak egy legyen a sok európai uniós kísérlet között, hanem valóban hozzájáruljon a városi köztértervezés elméletének és gyakorlatának fejlesztéséhez, az élhető város megteremtéséhez.

Münchenben tulajdonképpen semmi sem változik. Még mindig az a hangulatos, kicsit túl tiszta, kicsit túl rendezett, ugyanakkor joviális bajor főváros, mint mondjuk tizenöt éve. Münchenben mégis folyton történik valami. Dél-Németország egyik legmagasabb életszínvonalat biztosító városában (még) mindig van mit tenni. Berlin pezsgésével persze nem lehet, s nem is kell összehasonlítani. Budapestével azonban jó lenne, ha összevethetnénk. Talán éppen az European Urban Landscape Partnership kapcsán szorosabbá válik a két város közötti tapasztalatcsere. A különbségek ellenére, vagy éppen azok végett, úgy hiszem, ez mindkét város hasznára válna.


1 Csináld ahogy akarod, csak csináld. Mindig van mit tenni. Videospot
2 Eredeti nyelven


Képek forrása:

Riemről: Der Riemer Par. Ein Park ohne Grenzen. http://www.muenchen.de/cms/prod1/mde/_de/rubriken/Rathaus/75_plan/05_bebplanung/04_gruenplanung/pdf/riemer_park.pdf
Riem, zöld összekötők: http://valentien.phillipoertel.de/de/projekte/stadt/riem/2
Petuel Park: http://www.pbase.com/joe_blalock/petuel_park_munich_07&page=all
Petuel Tunnel: http://de.structurae.de/photos/index.cfm?JS=21319
Petuel makett: http://www.hallo-muenchen.de/stadtviertel/milbertshofen/art77,397
Petuel vázlatok: http://www.petuelpark.de/fset-vorge.htm


az építészfórumon korábban a Riem parkról

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.