Épülettervek/Középület

Miami 2009 — Pier Museum

1/11

A tervezési helyszín

Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve

Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve

Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve

Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve

Bársony István pályaműve

Bársony István pályaműve

Bársony István pályaműve

Bársony István pályaműve

Bársony István pályaműve

?>
A tervezési helyszín
?>
Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve
?>
Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve
?>
Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve
?>
Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve
?>
Bársony István pályaműve
?>
Bársony István pályaműve
?>
Bársony István pályaműve
?>
Bársony István pályaműve
?>
Bársony István pályaműve
?>
1/11

A tervezési helyszín

Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve

Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve

Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve

Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve

Bársony István pályaműve

Bársony István pályaműve

Bársony István pályaműve

Bársony István pályaműve

Bársony István pályaműve

Miami 2009 — Pier Museum
Épülettervek/Középület

Miami 2009 — Pier Museum

2009.08.05. 06:47

Projektinfó

Letölthető dokumentumok:

Az ötletpályázat célja egy olyan móló-múzeum megtervezése volt, mely a kiírásban megadott paraméterekkel képes a bevándorló kubai és tíz másik kisebb bevándorló nemzeti kisebbség történetét bemutatni.Bemutatjuk a két magyar pályaművet.

Az ötletpályázat célja egy olyan móló-múzeum megtervezése volt, mely a kiírásban megadott paraméterekkel képes a bevándorló kubai és tíz másik kisebb bevándorló nemzeti kisebbség történetét bemutatni, egyben mementó jellegű megjelenésével számukra emléket állítani.

A tervezési terület Miami déli részének tengerpartján, az 5. sugárút folytatásában volt.

 

A tervezési helyszín
1/11
A tervezési helyszín

 

                               

A kiírásban pontosan meghatározott funkcionális követelményeknek kellett megfelelni, illetve az épület helyzetére és méretére is konkrét (felülbírálható) javaslatot adtak.

RECOVERY-107965 jelű pályamű,
tervező: Orbán Csaba, Tölgyesi-Morvai Krisztina

Koncepció
A „Pier Museum" építészeti megformálását két felvetés határozta meg. Fontosnak tartottuk az épület olyan landmark jellegű megjelenését - az óceán és a város felől egyaránt –, ami már önmagában képes kifejezni az emlékmúzeum lényegét.
A másik szempont az volt, hogy a múzeumot bejárva az épület terei képesek legyenek a tengeren való átjutás nehézségeinek, a remény-reménytelenség érzéseinek előhívására.

 

Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve
2/11
Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve

 

                          

Az épület külső látványát a tenger felől egyre jobban felegyenesedő üveg oszlopok határozzák meg, melyek kettős értelemben is a talpra állást szimbolizálják. Ezt jelenti a pályamű jelszavaként választott RECOVERY is, mely a partot érő menekültek tényleges feltápászkodása mellett az új hazában új életet kezdők hitét is jelenti.
A múzeum bejárata egy olyan útról közelíthető meg, amely elindul, mint egy hagyományos kikötőmóló, ám nem vezet sehova, csak a végtelen tenger felé, az útvonalat csak a pontonként megjelenő üveg bevilágító testek határozzák meg.
Maga a kiállítás a homokos strand, és az óceán alatt található, és az üveg oszlopokon át kap közvetett fényt. Az épület legutolsó üvegkubusában lépcső vezet fel, csak innen lehet kinézni, körbetekinteni a végtelen óceán reménytelensége és az Újvilág ígérete felé.

 

Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve
3/11
Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve

Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve
4/11
Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve

Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve
5/11
Orbán Csaba és Tölgyesi-Morvai Krisztina pályaműve

 

                                 

A terv díjazásban nem részesült, a www.arquitectum.com honlapján a résztvevők tablói között elérhető.

Orbán Csaba, Tölgyesi-Morvai Krisztina

REACHING THE COAST - 107936 jelű pályamű
,
tervező: Bársony István

Koncepció
A pályázat célja egy olyan emlékmű megtervezése volt, mely képes kifejezni a bevándorlók életének egyik legfontosabb pillanatát: a partot érést. Ez az a pillanat, amely véget vetve a hosszú, viszontagságokkal teli útnak újra reményt és szabadságot ígér. Az állandó életveszélytől, nyomortól, üldöztetéstől való megszabadulás pillanata, mely egyúttal egy jobb élet kezdete is.
Ez a pillanat ad újra otthont az otthontalannak.

 

Bársony István pályaműve
6/11
Bársony István pályaműve

Bársony István pályaműve
7/11
Bársony István pályaműve

Bársony István pályaműve
8/11
Bársony István pályaműve

 

                              

Vizualizálás
A menekültek hányattatásait a tengeren „úszó" objektumok fejezik ki. Olyan landmark jellegű építmény megtervezése volt a cél, amely különleges dísze lesz a Miami Beach-nek. A megforgatott kockákban a látogató maga is megtapasztalhatja a bevándorlók elveszettségének érzését.

Elhelyezés
Az épületkomplexum elrendezése azt a lelki folyamatot hivatott szimbolizálni, amely során a védtelenséget végre a biztonság váltja fel, és a menekültek újra felegyenesedve tudnak előre tekinteni.

Mivel az apály-dagály jelenségnek köszönhetően a partvonal állandóan változik – a folyamatos hullámzás pedig drámai képet kölcsönöz a múzeumnak – a mólón sétálva az építmény mindig más arcát mutatja.

 

Bársony István pályaműve
9/11
Bársony István pályaműve

Bársony István pályaműve
10/11
Bársony István pályaműve

 

 

Forma és anyag
A 9x9x9 méteres kockák letisztult, tökéletes formája összhangban áll a projekt nemes célkitűzéseivel. A 13 hármas oszlopokra helyezett darab mindegyike betonból készült, a belsejükbe áradó természetes fényt a kockákon véletlenszerűen elhelyezett, négyzet alakú „ablakok" biztosítják. Az emlékmű egyes épületeit cölöpsoron nyugvó fa út köti össze. A tenger felszínén lebegő kockák között sétálva az arra járó átélheti a partot érés emlékezetes perceit.

Az egyes épületek funkciója
1.2 szint: információs pont, kávézó, társalgó (~150 m2)
2.2 szint: irodák, raktárak, levéltár (~150 m2)
3.1,5 szint: auditórium (~110 m2)
4.1,5 szint: MUR (~110 m2)
5.2 szint: könyvtár (~150 m2)
6.2 szint: állandó kiállítások (~150 m2)
7.1,5 szint: időszakos kiállítások (~110 m2)
8.-12. 1-1 szint a bevándorlásról megemlékező kiállításoknak (~75 m2)
13. az elérhetetlen kocka, mely az odüsszeuszi út halálos áldozatairól emlékezik meg.      

A terv díjazásban nem részesült, a www.arquitectum.com honlapján a résztvevők tablói között elérhető.

Bársony István

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.