Missziós Ház
A tervezett Missziós Ház a Római Katolikus Egyházban eluralkodó paphiányból fakadó nehézségek leküzdésére született. Loszmann Dávid diplomamunkája.
a novícius társalgóba.
- Szent Bernát nem teázott.
- De Atya, Szent Bernát nem internetezett,
nem telefonált, koplalt, kiégett a gyomra és éhen halt.
- Erről még beszélünk."
Program
A tervezett Missziós Ház a Római Katolikus Egyházban eluralkodó paphiányból fakadó nehézségek leküzdésére született. Építési programja az egyházban mindinkább megfogalmazódó törekvések lenyomata. Elképzelésem szerint a Szombathelyi Egyházmegye Lenti Esperesi Kerületének 11 fős papsága költözik össze, formál közösséget a túlhajszoltságból és magányból fakadó problémák hátrahagyása érdekében. A nagyobb komfort, a koncentrált, jó infrastruktúra számos terhet vesz le a papok válláról, akik társaságra, közösségre találva, lelkileg megerősödve tudnának dacolni a rájuk nehezedő nyomással, és ellátni az esperesi kerület nagyszámú, kisméretű falvának lelki gondozását. Ilyen módon a plébánosok – szerzetesekétől alapvetően különböző – életvitelébe átemelhetők a szerzetesi közösségek erényei, köztük a legfontosabb, a közösség ereje.
Az elszigeteltség ellenében az aktív, szerepvállaló egyház ideáját szolgálják az épületegyüttes szociális funkciói. A napköziben hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozik a szakavatott személyzet. A vendégszobák pedig a közösségbe időszakosan beemelt, támogatásra szorulókat, hátrányos helyzetűeket, szenvedélybetegeket és a pusztán csak elvonultságra vágyókat várják. A környékbeli rászorulók számára naponta főz a létesítmény konyhája.
Az így kialakuló egyházi központ széles körben csak úgy fejtheti ki hatását, ha az bekapcsolódik a környék köz- és kulturális életébe, sőt aktív szervezőjévé válik. Mindezek miatt létesül klubhelyiség, kiállítótér, az udvarok pedig további rendezvényeknek adnak teret. Mindezen funkciók befogadásával egy, az elzártság-befogadás-szolgáltatás komplex feladatrendszerét megvalósító egyházi központ, Missziós Ház tervezése volt a célom.
HelyszínA diplomaterv tervezési helyszíne a lenti Kerka vár, mely a város keleti határában, a városközponttól néhány perc gyaloglásra, ugyanakkor kiterjedt erdőségek tőszomszédságában, a Kerka és Sárberki patakok által közrefogott, sík, ligetes területből enyhén kiemelkedő platón fekszik, a várárok egy szakaszából kialakult tó szomszédságában. A vár a Lentibe vezető - az autópálya közeli kiépüléséig - egyetlen fő közlekedési útvonal, a 75-ös út mellett helyezkedik el, tehát a városba érkezők jelentős részét a Kerka vár együttese fogadja.
A várból mára csak a kaputorony alapfalai és egy épségben megmaradt, 16. század elején épült bástya maradt fenn. A bástyához épült hozzá a 18. század folyamán az „L" alaprajzú magtárépület, mely két oldalról keretezi a platót. Annak város felőli rézsűjébe vágódnak az egykori, csupán a 20. század elején lebontott kaputorony alapfalai.
Az épület fő értékei a földszinti boltozott terek, különösen érdekes a bástya földszintjének cikkelyes boltozattal fedett tere, a hosszú szárny rizalitjának földszintjén feltárt középkori kút, valamint a rövid szárny emeletének példásan helyreállított barokk fedélszéke.Koncepcióm szerint a teljes platót, az egykori belső vár helyét kívántam megmunkálni. Ezt, a megközelítően négyzet alakú térséget épületekkel, beépítéssel úgy tagolni, hogy az az együttes sokrétű funkcióinak megfelelően, azokhoz kapcsolódóan, jól használható, különböző karakterű, eltérő mértékben nyitott és zárt udvarok szövetévé váljon.
A négy udvar csuklópontjában elhelyezkedő, vendégházat átmetsző kapualj az együttes főkapuja, egyfajta elosztó tér, és a kápolna előtti találkozóhely. A közösségi udvar felé igyekvő - a tér egymással nem szemközti kapunyílásai miatt - az együttes főlépcsőjén felérkezve, a kapualjon áthaladva, átlósan épp az említett udvarra ér, így a megközelítés fő irányáról a papi kert leszakad, fokozódik annak intimitása. A kapualj négyzetes tere az ajtó és kapunyílások elhelyezkedésének következtében kiegyensúlyozottá válik, nem alakulnak ki leszakadó térrészek, nem jelent cezúrát az épületben.
A vendégház széles közlekedői egyúttal közösségi terek is: a földszinten a napközihez kapcsolódó zsibongó - ahol a gyermekek étkeztetése is folyik - az emeleten pedig a vendégszobákhoz tartozó étkező, társalgó, foglalkoztató. A vendégszobák és papi szobák közötti, barokk fedélszékkel fedett, emeleti tér főként a papok közösségi életének, étkezéseinek színtere, de alkalmat ad a vendégek és a plébánosok összejöveteleire is. A vendégház pincéjében kap helyet a nagyméretű konyha, melynek kiszolgálása a szervizúton keresztül történik, amelyre a vendégparkolók is felfűződnek.
A kápolna terébe a vendégház többi részének szerkesztésével analóg módon egy, itt fénnyel átszőtt közlekedőn át juthatunk be. Ezzel szándékaim szerint a megérkezés egyfajta beavatási folyamattá, a liturgikus tér pedig bensőségesebbé válik. A kápolnába csak e közlekedőn keresztül és a tér tengelyében, az oltárnál érkezik fény. A kápolnatér félhomályba (el)vesző és megvilágított terei a vallás misztikumát igyekeznek aláhúzni. A templomtér rugalmas berendezése egyéni és csoportos áhítatra egyaránt alkalmas.
épületszerkezettan: Dobszay Gergely
épületgépészet: Dr. Kontra Jenő
tartószerkezet: Csák Béla PhD.
építéskivitelezés: Huszár Zsolt
10:30
Kedves Dávid,
gratulálok, különösen a kápolnához. A problémafelvetés jogos, ám kérdés, hogy az Egyház milyen megoldásokat dolgoz ki. Ám mindenképpen biztató lehet az a tendencia, ami az utóbbi évtizedekben jelentkezik: a visszanyúlás az ókeresztény hagyományokhoz. Szóval talán lehetőség lesz az egyiptomi "monasztikus-forma" átvételére és alkalmazására is.
További sok szerencsét kívánva,
Zoltán
09:24
Kedves Dávid!
Gratulálok a tevhez! Tiszteli a hely múlját és annak lenyomatait, a bővítés jó arányú, visszafogott, sallang mentes és hangulatában is tükrözi rendeltetését. Hiányérzetet csak a zöld energia hasznosítás szándékának látszólagos teljes mellőzése szül, igaz a műleírás még nincs feltöltve, ezért nem láthattam.
Ismerek egy egy évvel ezelőtti diploma tervet ami egy plébánia teve volt, Szombathelyre. Hihetetlenül érdekes, hogy annak alkotójával tudom, hogy nem ismeritek egymást, egy két kapcsolódási ponton túl alapvetően a funkció is különböző, a két ház hangulata és íze nagyon hasonló. Nem, kérlek ne érts félre, egy pillanatig sem beszélek plágiumról, hisz a hasonlóság az arányokban, a terv letisztultságában, a témának megfelelő általam itt helyesnek tartott építészeti eszköztár választásban rejlik leginkább.
Megpróbálom a másik tev alkotóját megkérni, hogy juttassa el a diplomatervét ide az Építész Fórumra, hisz roppant érdekes volna egymás mellett látni a különböző kreativitásból született, mégis hasonló tevezői döntéseket tartalmazó két kortárs archetipikus, a szakrális és profán értékeket jól kombináló minőségi házat!