Design/Belsőépítészet

Múltbéli összkép, jelenkori kényelem – Egyedi fotelek az Operaházban

1/20

Magyar Állami Operaház. Fotó: Hlinka Zsolt

?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Hlinka Zsolt
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta
?>
Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta
?>
Arterior Komplex Kft.
?>
Poltrona Frau
?>
Marconi Technologies
1/20

Magyar Állami Operaház. Fotó: Hlinka Zsolt

Múltbéli összkép, jelenkori kényelem – Egyedi fotelek az Operaházban
Design/Belsőépítészet

Múltbéli összkép, jelenkori kényelem – Egyedi fotelek az Operaházban

2022.06.08. 13:58

Cikkinfó

Támogatott tartalom

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Molnár Ágnes

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Ybl Miklós, ZDA – Zoboki Építésziroda

Cég, szervezet:
Arterior Komplex Kft., Marconi Technologies, Poltrona Frau

Címkék:
bútor, design, felújítás, örökség

Vélemények:
1

A közelmúltban felújított Operaház enteriőrjének fontos részét képezik az Arterior Komplex Kft. által szállított székek, melyeket két olasz cég, a nagymúltú Poltrona Frau és a Marconi Technologies közreműködésével alkottak meg. A fotelek kialakításánál ugyanolyan fontos szempont volt a korhű, esztétikus megjelenés, mint a kényelem és a tartósság.

Ybl Miklós remekműve, az Operaház felújítása során uniós közbeszerzési pályázatot írtak ki a nézőtér egyedi tervezésű és gyártású foteljeinek tervezésére és gyártására, melyet az Arterior Komplex Kft.-vel közösen nyert meg az olasz Poltrona Frau és a Marconi Technologies. Mint ahogy az Arterior olasz származású üzletfejlesztési vezetője, Devescovi Andrea elmondta:
„A Poltrona Frau kifejezetten régóta figyelte ezt a pályázatot, majd a két cég együtt keresett meg minket. Egy nagyon komoly pályázati anyagot állítottunk össze közösen a két céggel, majd a gyártástól a beszerelésig folyamatos egyeztetéseket folytattunk a résztvevő felekkel. Maga az egyeztetés is közel egy évig tartott, a folyamatban sokat segített, hogy olaszul tudtam kommunikálni a beszállítóinkkal."

Magyar Állami Operaház. Fotó: Hlinka Zsolt
1/20
Magyar Állami Operaház. Fotó: Hlinka Zsolt

A korhűségre törekvő székek megtervezésében az épület teljes felújítását jegyző Zoboki Építésziroda is részt vett azok megrajzolásával. A fotelek végső formájukat a cégek közötti folyamatos, többlépcsős egyeztetés során nyerték el, az Arterior faipari mérnökeinek közreműködésével. „Bemutattuk a bútorterveinket, jóváhagyták, mi legyárttattuk, majd bevittük a mintadarabot, amit ők véleményeztek, és jelezték, hogy ez vagy az legyen kicsit sötétebb, itt-ott legyen hosszabb, álljon inkább így a lába... Mi pedig módosítottuk a prototípusokat a kérések alapján." – Tudtuk meg a magyar cég üzletvezetési fejlesztőjétől.

Magyar Állami Operaház. Fotó: Hlinka Zsolt
4/20
Magyar Állami Operaház. Fotó: Hlinka Zsolt

A székekből összesen hat típus készült el, mind több variációval. A zsöllyeszinten 379 darab, tölgyfából készült, szegecselt pamutbársony kárpitos zsöllyefotel igazodik a térbeli struktúrához. A modellek egyediségét és exkluzivitását fokozza az íves háttámla, a székek részletének gondos kidolgozása; a szegecsek, a biléták, a széklábak iránya, formája, illetve a színek egymáshoz és az épület többi részéhez való viszonya is hosszú egyeztetési folyamat eredménye volt. Ezen a szinten az eredeti, 1884-es állapothoz visszakanyarodó, fokozatosan növekvő dőlésszögű padlózat tette szükségessé a különböző székváltozatokat, így ugyanahhoz a széktípushoz különböző lábakat kellett gyártani. A felújított tér fontos változása, hogy megszűnt a zsöllye korábbi hármas osztása, valamint, hogy a zenekari árok, amit az 1912-es átalakítás során becsúsztattak a színpad alá, most visszakerült eredeti helyére. Bár ezáltal kevesebb lett az ülőhely ezen a szinten, de az eredeti állapotokhoz sokkal jobban hasonlít, és a hangzását is visszanyerte a tér. A székek rendezvény esetén elbonthatók.

Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta
11/20
Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta

A páholyokba, összesen három szintre a zsölyeszintihez hasonló, de fix ülőlapos, széles és kényelmes fotelek kerültek az első sorokba, összesen 128 darab. Mögöttük kétfajta magasságú, összesen 134 darab magasszék található. A tervezők rendkívüli hangsúlyt fektettek a korhű anyaghasználatra és megjelenésre.  A harmadik emeleti karzatot kakasülőként is emlegetik – ez az operarajongók emelete, hiszen akusztikai és vizuális szempontból ez az egyik legértékesebb hely. Ezen a szinten összesen 321 darab ülőhely készült. A Poltrona Frau gyár projektvezető mérnöke segítette a beépítést.

Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta
15/20
Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta

Ugyanitt állóhelyeket is kialakítottak, ehhez a harmadik emelet lépcső-rendszerét, menekülési rendszerét, és a sorok közötti magasságokat is át kellett tervezni. Ezekhez a karzati állóhelyekhez is az Arterior készítette az álláskönnyítő támaszokat. Ezeknél – csakúgy, mint a különböző széktípusok esetében – beépítették a Marconi Technologies interaktív kijelzőit, melyeken többek között a librettót lehet követni, az előadások alatt több nyelven is megjeleníthető a szövegfelirat, továbbá a nézők információkat kaphatnak az adott produkcióról, tájékoztatást a szereposztásról, illetve a színházban történő más eseményekről is. A kijelzők típusa, mérete, színe is hosszú egyeztetési folyamat eredménye volt, színben mindenhol a környezetükhöz illeszkednek.

Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta
17/20
Magyar Állami Operaház. Fotó: Fazekas Nikoletta

Az Arterior Komplex Kft. – a Szépművészeti Múzeum bútorzata után – ismét bizonyította, hogy képes az összetett tervezési és gyártási folyamatokat egy kézben tartani. „A nulladik ponttól az utolsóig képesek vagyunk végigvinni bármilyen projektet, tehát attól a pillanattól kezdve, hogy valakiben felmerül, hogy be szeretne rendezni egy teret, egészen addig, hogy a bútordarab beépítésre kerül, mi az egész projektet átlátjuk. Az, hogy mi ezt a folyamatot kézben tartjuk, a megrendelő számára megnyugtató és kényelmes, és ha ránk bíznak valamit, biztosak lehetnek abban, hogy azt mi határidőre és nagyon igényesen megvalósítjuk." – mondta Varga Zsolt, ügyvezető igazgató.

Az Arterior Komplex Kft. munkájáról még több információt találnak a Facebookon, illetve az Instagramon

Vélemények (1)
Várkonyi András
2022.06.08.
17:12

Az 1960-as évek elejétől járok Operába, akkor még a szüleimmel, de több évtizede saját bérlettel. Többnyire páholyba szólóval, de sok évadot a zsölyében ültem végig. Most végre ismét "birtokba vehettük" az első pillantásra csodálatosan felújított "Sugárúti palotát". Nagy a csillogás-villogás, arany minden mennyiségben - de sajnos nem mind arany, ami fénylik. Kénytelen vagyok néhány kritikus észrevételt tenni. Kezdjük a zsöllyével. Mivel bérletem páholyba szól (ismét), az ottani székekben nem ültem, de azt látom, hogy a korábbi hármas tagolás megszűnt (ahogy a fentiekben írták is) de ez szerintem nem erény, mivel így a sorok túl hosszúak lettek, ezért az előadás elején ill. a szünetek végén a széleken sokan ácsorognak a szélen ülők közül várva a belső helyekre későn érkezőket, hogy ne kelljen miattuk állandóan felugrálniuk. Így tumultus keletkezik a szélső közlekedő folyosókon - és egyáltalán: én nem szeretnék a szélen ülve sem felugrálni és folyamatosan kiaraszolni a bentiek miatt, de toporgás sem vonzó opció. De a túl hosszú sorok legbelső székein sem szívesen ülnék... mások is vannak ezzel így. Marad tehát a páholy. A régi páholyok (én az első és második emeletieket ismertem igazán) elrendezése a következő volt: az első sorban három, a másodikban kettő szék volt, hátul pedig egy furcsa alakú magas ülésű kanapé, ami a páholy belső kiszögeléséhez igazodott. Az első három székről jól lehetett látni (a legjobb mindig a színpadtól legtávolabb eső volt), de elég szorosan kellett ülni. Normál testalkatú embereknek viszonylag kényelmes ülést biztosított. A második sor székeiről korlátozott látás esett a színpadra (a páholy fekvésétől erősen függően), de kényelmesek voltak. A legkényelmesebb a hátsó magas kanapé volt, de arról az eredeti helyzetében semmit sem lehetett látni - be lehetett viszont forgatni a páholy belsejébe, és ebből a helyzetből elég jó rálátás volt a széken ülők feje fölött. Vagyis három teljes értékű, két fél és még akár másik két egyharmad-fél értékű ülőhely volt egy páholyban, összesen hét személy, érték szerint kb. öt. Heten persze nagyon ritkán voltak a páholyban, ahhoz nagyon népszerű előadásnak kellett mennie. A sorok ülőhelyeinek ára az élvezeti érték szerint csökkent, és egyenként lehetett őket megvenni. A páholyban nagy kényelmet jelent az, hogy - azon túl, hogy nem kell várni a később jövőkre (lásd fent: zsöllye) sőt akár késni is lehet (annak, aki vidékről próbál a budapesti csúcsforgalomba bevergődni és parkolóhelyet találni ez is fontos szempont!). További jó dolog volt, hogy a falra felszerelt fogasokra fel lehetett tenni télen a kabátot-bundát, nem kellett a ruhatárnál várakozni. A falon kis tükör is volt, alatta kis konzol-asztalkával, amire sok mindent: női táskát, ezt-azt le lehetett tenni. Na, ezeknek a mostani szuper-páholyban nyoma sincs! Tessék a ruhatárba vinni a bundát vagy a földre dobni az ásványvizes palack és a ridikül mellé! Ezekre a fontos apróságokra már nem tellett a sok-sok milliárdból, vagy esetleg Ybl mester eredeti rajzain nem láthatók? Nem hiszem, hogy ő átadott volna egy páholyt fogas és tükör nélkül... Ami a ülőhelyeket illeti: a három szék helyét két meglehetősen mély, amúgy kényelmes és tetszetős fotel vette át a mellvédnél. Ezekkel az a baj, hogy az emeleti páholyokban az alacsonyságuk miatt (ami olyan kényelmessé teszi őket) időnként ágaskodni kell, ha látni akar egy's mást az ember, ez pedig már nem olyan kényelmes. De az igazi baj a második sorban álló bárszékszerű magas, két idomtalan tákolmánnyal van. Ezekről ugyanis ugyanúgy nem lehet látni sokat az előadásból, mint a régi "másodsorbeli" székekről, mert hiába magasak, az előttük terpeszkedő fotelek miatt eléggé hátra szorulnak, cserébe viszont iszonyúan kényelmetlenek, ugyanis a rajtuk ülőnek lelóg róluk a lába, nincs mire feltámasztania. Egy több felvonásos Wagner-operát kész kínszenvedés ezeken végigülni, volt "szerencsém" a Parsifalhoz a közelmúltban, hát nem sok élvezet volt benne! A régi kedves kanapé eltűnt, helyén fájó űr tátong: valahogy üressé, túlméretezetté vált a páholy hátsó fele. Mondjuk ki tehát: az Operaház új páholyai igazából kétszemélyesek, a hátsó két bárszék egyfajta szükségmegoldásnak tekinthető, de csak ideiglenes használatra, állandóra nem javasolt. Egy baráti házaspárnak semmiképpen sem ajánlanám, hogy együtt vegyék ki. Jobban járnak, ha két külön páholyt bérelnek - mert persze csak egyben lehet kibérelni egy "egész" páholyt, igen-igen borsos áron! A végére hagytam a legfontosabbat: egy ilyen csiri-viri felújítás után szégyen azt látni, hogy a hölgyek változatlanul sorban állva toporognak a női mosdó előtt idegesen nézve órájukra, hogy bejutnak-e a szünet végéig vagy sem, merthogy tervező úr elfelejtett megfelelő számú mellékhelyiséget biztosítani számukra. Na, ez régen is így volt, a helyzet nem változott. De szerintem így a XXI. században nem lett volna szabad átadni az épületet, műemlék ide vagy oda! Hozzászólásom kicsit hosszú lett, az alulméretezett emeleti büféről és a főlépcsőház mennyezetének sarkán a frissen pingált díszítések között éktelenkedő több négyzetméteres rejtélyes beázásról már nem is beszélek... Amikor jó másfél évtizede az egyik közkedvelt műemlék fürdőt hossza felújítás után átadták és mi, régi vendégek döbbenten néztük egyebek mellett az egykori öltőző-kabinok helyére épített kutricákat és hiába kerestük a kupola vörös bevilágító üvegét, a régi hangulatot, egy építész barátom azt mondta: tudod, az a baj, hogy a tervező, aki ezt a csodálatos feladatot megkapta korábban soha nem járt itt de talán még gyógyfürdőben sem. Hát valami hasonlót érzek a felújított Operaházban is.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk