Nem kockáknak való – Golden Cubes Awards díjátadó
Nagy sikerrel lezajlott a Golden Cubes Awards előválogató pályázata: a MÉSZ által felkért zsűri 4 nyertest küld tovább az UIA Architecture and Children munkacsoportja által szervezett nemzetközi megmérettetésre Párizsba. Zöldi Anna beszámolója az épített környezeti nevelés területén lezajlott eseményről.
Épített környezeti nevelés – brrr, de hivatalosan hangzik. Pedig amit e körülményesen megfogalmazott terminus (az angol bulit environment education tükörfordítása) takar, nagyon is játékos és kreatív dolog: az egyre inkább városokban felnövő generáció érzékenyítése saját szűkebb és tágabb környezete iránt. Magyarországon is egyre több csoport és személy – építészek, pedagógusok és óvodapedagógusok – foglalkoznak ezzel a sok találékonyságot kívánó területtel. A Magyar Építőművészek Szövetsége (MÉSZ) számára fontos a térérzékelés, a térhasználat és a téralakítás képességeinek fejlesztése, valamint az épített környezettel kapcsolatos ismeretek átadása a legkisebb kortól az idősebbekig, hogy a felnövekvő generációban kialakuljon a minőségi környezet iránti igény és az esztétikai és társadalmi kérdések iránti érzékenység. Már évek óta szívügyének tekinti, és tevőlegesen is pártolja a jobbára személyes lelkesedés és elhivatottság által motivált kezdeményezéseket. Hogy milyen sikeresen, az kiderült a MÉSZ Kós Károly termében 2020. március 2-án, ahol a terület művelői prezentálták projektjeiket. Itt hozta a zsűri nyilvánosságra, hogy a pályázatra benyújtott 18 pályamű közül melyik lesz az a négy, amely a nemzetközi mezőnyben Magyarországot képviselni fogja az épített környezeti neveléssel foglalkozó projektek versenyében.
A Nemzetközi Építész Szövetség (UIA) Architecture and Children tagozata három évente Golden Cubes díjjal, azaz Arany Kockákkal jutalmazza azokat, akik kiemelkedő teljesítménnyel járulnak hozzá ahhoz, hogy a fiatalok az épített környezetet értő, óvó, tudatos gonddal alakító felnőttekké váljanak. Csak egyet lehet érteni a szervezet mottójával: a jövőt a gyerekeink építik, de a mi feladatunk, hogy erre őket felkészítsük. A 2022 júliusában Rióban megrendezendő 27. UIA Kongresszuson adják át a díjat a nyerteseknek, akiket a zsűri a nemzeti előminősítő versenyek kategóriagyőztesei közül választ majd ki. Magyarországon az előminősítő pályázatot a MÉSZ bonyolította. Négy kategóriában nevezhettek a pályázók: iskolai programok kategóriában 3 pályázat, intézményi keretek között zajló projektek közül 8 pályamű, hagyományos, (írott, nem audiovizuális) média kategóriában 6 kiadvány, illetve társasjáték, audiovizuális (web, film, stb) oktatási anyag kategóriában1 munka versengett.
E sorok írója az elmúlt tíz évben folyamatosan jelen volt az épített környezeti nevelés különböző platformjain, hol mint aktív résztvevő, hol megfigyelő tudósítóként. Ezért nyugodt lelkiismerettel tudom igazolni a prezentációk után a díjazottak kihirdetését felkonferáló szervező-zsűritagnak, a kiállítás kurátorának Somogyi Krisztinának a szavait: "Nehéz dolga volt a zsűrinek". Ez a mondat minden díjátadón elhangzik, ezúttal azonban nem üres szólam, pontosan fedi a valóságot. A 18 pályamű lefedte a terület széles spekrumát, mind a korosztályokat, mind az építészethez való kapcsolódási pontokat illetően. Óvodás kortól építészhallgatókig, fenntartható hagyományos vidéki háztól a Fibonacci-sor alapján tervezett utópisztikus városig terjedt a bemutatott tevékenységek résztvevőinek és eredményeinek sora. E végletek között a kreatív alkotómunka kimeríthetetlen, és még sok meglepetést tartogató terepe húzódik, amely az elmúlt tíz évben nagy lépést tett előre, a nemzetközi színvonal felé.
A MÉSZ 2015-ben már rendezett egy konferenciát a témában, elsőként teremtve lehetőséget a területen dolgozó szakemberek és pedagógusok tapasztalatcseréjére. Az esemény egyik szervezője Tatai Mária építész volt, a téma hazai úttörője, aki művészettörténész testvérével, Tatai Erzsébettel már a nyolcvanas években kidolgozott és kipróbált egy kísérleti oktatási programot. A mostani felhozatal egyértelműen mutatja, hogy az öt évvel ezelőtti esemény érezhető lendületet adott a gyerekek és az építészet kapcsolatát szívügyének tekintő kollégáknak, mind a szakmai szervezet eszmei támogatása, mind a megéledő kommunikáció révén. Az eltelt öt évben az akkor már sikeres praxist maguk mögött tudó társulások megerősödtek és profivá váltak, mellettük pedig új szereplők jelentek meg, hasonlóan profi ötletekkel és programokkal. 2019 tavaszán a MÉSZ meghívására az UIA Architecture and Children munkcsoportja Budapesten tartotta féléves munkamegbeszélését. A találkozót követően konferencián mutatták be a világ minden részéről érkező szakemberek, hogy náluk mit értenek épített környezeti nevelés alatt és találkoztak a hazai szakma jeles képviselőivel is.
Az épített környezeti nevelés egyre sikeresebb társadalmi beágyazottságát Magyarországon mi sem bizonyítja jobban, mint a pályázók szerteágazó működési területe: Ellenbacher Ibolya, a premontrei iskola lelkes pedagógusa, építészek, tájépítészek és művészettörténész szakemberek mellett az immár 40 éves múltra visszatekintő GyIK Műhely és olyan „pedagógus-ikonok", mint Gaul Emil, vagy Pataky Gabriella is prezentálták tevékenységüket. (A résztvevők pontos névsorát, és további információt ld a cikk végén). Volt példa a helyi önkormányzat által felkarolt, évente megrendezett projektre, egyszemélyes kezdeményezésekre, óvodapedagógiai munkára és kiadványokra, társasjátékra, 1:1-es építőjátékra, iskolai zsibongó közösségi tervezésére és persze a klasszikus tér kreativitást fejlesztő feladatok végtelen sokaságára. WC-papír, fonal, papírcső, de akár egy sima papírlap is beindítja a gyermeki fantáziát, és hogy nem csak a gyermekekét, arra példa az egyik zsűritag, a MÉSZ részéről delegált Nagy Csaba lelkesedése, aki irodája, az Archikon Stúdió nevében különdíjat is szponzorált, látva a bámulatos választékot. Ez a rácsodálkozás egyébként saját tapasztalatom alapján általános. Amint a „magas építészet" művelői kapcsolatba kerülnek a gyerekekkel foglalkozó kollégák munkájával, és látják annak eredményeit, tüstént szertefoszlik az építészet elit mivoltába vetett meggyőződés – már amennyiben volt – és helyét átveszi a közös kreativitás felett érzett őszinte öröm.
És végül álljon itt azok neve, akik a nemzetközi mezőnyben Magyarországot képviselik Rióban. A Golda János építész, a MÉSZ alelnöke által vezett zsűri – Fajcsák Dénes építész, Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektan szakpszichológus, Nagy Csaba építész, a MÉSZ elnökségi tagja, és Somogyi Krisztina, építészetkritikus, az Architecture and Children munkacsoportban a MÉSZ delegáltja, az esemény szervezője és kurátora – által legjobbnak ítélt projektek a következők:
Iskolai keretek között végzett oktatási tevékenységéért Tótpál Judit építésznek, a Biatorbágyi Értéktár Bizottság elnökének városfelfedező programja kapta az első díjat, és jutott a nemzetközi versenybe. Judit évről évre két projektnap keretében ismerteti meg a helyi általános iskola alsó tagozatosait lakóhelyük értékeivel. Ez Biatorbágy esetében, ahol a betelepülők száma rohamosan nő, kulcskérdés az identitás és kötődés megteremtése érdekében. Tótpál Judit a társszerzője a kultúrAktív Egyesület sorozatában megjelent Biatorbágy gyerekeknek című kiadványnak, amit minden helyi negyedikes ingyen megkap. A program hasznosságát a helyi politika is elismeri, az önkormányzat évek óta támogatja Tótpál Judit és az Értéktár Bizottság munkáját.
Intézményi keretek között végzett oktatási tevékenységéért a Hello Wood „gyerektagozata", a Demo Wood részesült elismerésben a gyerektáboraiban végzett munkájáért. A csapat nemzetközi színtéren és az intézményes működés terén elért sikerei garanciát kínálnak arra, hogy a nemzetközi versenyben eséllyel képviseli Magyarországot.
Az írott média kategóriában – bár sok gazdag és értékes anyagot felvonultató kiadvány pályázott, óvodapedagógiai munkától (Pataky Gabriella és társai) doktori disszertációig (Terbe Rita, GyÍK Műhely) – egy „kakukktojás" a kultúrAktív egyesület Urbanity társasjátéka vitte el a pálmát. A kultúrAktív erőssége az írott média, nekik köszönhető az első hazai szakirodalmi anyag elkészítése, illetve a Tied a Város városvezető könyvsorozat. az Urbanity többféle helyszínen – iskolában, fesztiválon, utcán, pop up helyzetekben – és többféle témában – közösségi kertek, város, Duna – fejlesztett, kommunikáción alapuló, és azt ösztönző társasjáték. A díjat azzal érdemelte ki, hogy az ismeretátadás fiatalok között népszerű formáját, a társasjátékot tölti meg építészeti tartalommal.
Audiovizuális média témában csak egyetlen pályázó akadt, ő azonban igazi profi: Mészáros Zsuzska hosszú évek óta végez sikeres pedagógiai munkát a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Gimnáziumban. A díjátadón elhangzott, hogy a Fazekas akár politikusokat is ad az országnak, így az építészet jövőjére nézve direkt hasznos, ha már idejekorán megismerkednek az épített tér minőségi alakításával. az említett kategóriában designped.com - tanári tudásmegosztó weblapjával pályázott és nyert.
Különdíjat kapott a GyIK Műhely, amely téri játékaival és feladataival 40 éve dolgozik a vizuális nevelés területén.
A díjazottak pénzjutalmat és egy-egy tabletet is nyertek a nemzetközi megmérettetés lehetőségén kívül. Az izgalmas mezőny remélhetőleg a következő három évben tovább bővül – akkor talál megint gazdára a Golden Cubes. Addig is biztatunk mindenkit, hogy minél több résztvevővel – és persze sok érdeklődő gyerekkel – találkozzon a Kortárs Építészeti Központ szervezésében április végén Budapesten megvalósuló ArchiKids Fesztiválon, melynek szakmai kurátora a szintén a pályázók közt szereplő Bartók Vizuális Műhely egyik alapítója, Kern Orsolya.
A Golden Cubes Awards kiállítás március 13-ig tekinthető meg a MÉSZ Ötpacsirta utcai székházában. A kiállítás és az esemény kurátora Somogyi Krisztina, segítője Fürdős Zsanett, grafikusa Czakó Zsolt grafikusművész voltak. Az eseményhez méltó egyedi tervezésű cateringet Góg Angéla food stylist készítette.
Zöldi Anna
A pályázók és projektek :
Bartók Vizuális Műhely: Czirják Ágnes, Paál Zsófia, Kern Orsolya, Skaliczki Judit: Kupola Projekt
Beliczay Zsófia: Környezettudatosság integrálása a vizuális nevelésbe
B-Hajas Ágnes: R.É.T. Rajz - Építészet - Tánc avagy Építészet gyerekeknek című könyv
Biatorbágyi Értéktár Bizottság, Tótpál Judit: Fedezzük fel Biatorbágyot!
Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium: Térkommandó - Közösségi terek az iskolánkban
Hello Wood: Demo Wood készségfejlesztő design gyerekprogram
GyIK-Műhely Alapítvány: Épített környezeti nevelés a GyIK Műhelyben
GyIK-Műhely Alapítvány: Eplényi Anna Schmidt Gertrúd Szentandrási Dóra,Terbe Rita: Táj_Tér_Táj / Térlátást fejlesztő alkotások
Juhász Ferenc Művelődési Központ Biatorbágy, Biatorbágyi Értéktár Bizottság, GyIK_Műhely: Város_tér_játék
kultúrAktív Egyesület: Tiéd a város - városfelfedező könyvsorozat
kultúrAktív Egyesület: Guba Anna, Pataky Gabriella és Tóth Eszter: Épített környezeti nevelés az
óvodában című könyve
kultúrAktív Egyesület: Urbanity, társasjáték
Mészáros Zsuzsanna: designped.com Építészet, design és művészet gyerekeknek - tanári tudásmegosztó weblap
MOME Budapest School P10: Bényei Judit, Lipóczki Ákos, Ruttkay Zsófia, Szentandrási Dóra: Fibonacci City
MTA- ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani Kutatócsoport: Kárpáti Andrea, Gaul Emil, Póczos Valária, Mészáros Zsuzsa: „Moholy-Nagy Vizuális Modulok - a 21. Századképi nyelvének tanítása"
Premontrei Szent Norbert Gimnázium. Egyházzenei Szakgimnázium Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium Iskolaközpont: Képzeletbeli lény lakóhelye.
Pro Gemmo Alapítvány: Interaktív makett-házzal történő környezettudatos, digitális szemléletformálás
Terbe Rita DLA: Térjátékok- térbeli gondolkodásfejlesztés, épített környezeti nevelés gyerekeknek