Közélet, hírek

Németh Hajnal nyerte a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat

1/1

Németh Hajnal - Leopold Bloom Képzőművészeti Díj

Hirdetés
?>
Németh Hajnal - Leopold Bloom Képzőművészeti Díj
1/1

Németh Hajnal - Leopold Bloom Képzőművészeti Díj

Németh Hajnal nyerte a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat
Közélet, hírek

Németh Hajnal nyerte a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat

2017.09.25. 10:12

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország

Építészek, alkotók:
Németh Hajnal

Németh Hajnal nyerte az immáron negyedik alkalommal meghirdetett Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat. A Leopold Bloom európai szinten is az egyik legmagasabb díjazású képzőművészeti megmérettetés, amelyet magyar művészek nemzetközi szerepvállalásának segítésére hoztak létre. A nyertest a díj finalistáinak alkotásaiból rendezett kiállítás megnyitóján jelentették be a Bálnában, az Új Budapest Galériában.

Németh Hajnal képviselte már Magyarországot a velencei biennálén, állított többek közt ki Párizsban, Madridban, Berlinben. Képzőművészetének középpontjában könnyűzenei és kórusművek, operák, performanszok állnak, illetve az ezekről készült fotó- és videódokumentációk. Hol a zenén keresztül tesz átélhetővé történelmi traumákat, hol apró manipulációkkal alakít slágereket politikai állásfoglalássá. Munkái ezáltal könnyen befogadhatók: éppen azzal érik el hatásukat, hogy népszerű kulturális termékeken, például zeneszámok szövegein eszközöl minimális, de egyértelmű változásokat (egy-egy szó megváltoztatása, egy vessző beillesztése), ezzel a ma társadalmába mélyen beágyazott reflexekre hívja fel a figyelmet. Anélkül tud elemi hatást elérni, hogy akár patetikus, akár nehezen értelmezhető, elitista lenne, sőt: munkái ironikusak, szórakoztatóak. A díjjal elnyert tízezer eurós támogatásból Németh Berlinben tervez projektet létrehozni, lehetőleg nonprofit kiállítási helyen. Mivel munkái előadóművészekkel, zenészekkel való együttműködéseken alapulnak, a technikai és anyagköltségeken túl egy egész stáb honoráriumára is gondolnia kell.

 

Hatvanöt jelentkező versengett a tízezer eurós nyereményért, közülük emelt ki júliusban a nemzetközi zsűri először nyolc művészt, az ő alkotásaikból nyílt meg az Új Budapest Galéria kiállítása. A megnyitón bejelentett végső döntés előtt az brit, francia és német tagokból álló zsűri Budapestre érkezett, hogy személyesen találkozhassanak az alkotókkal, jobban megismerhessék őket és általánosan a magyar szcénát is. „Sokat tanultunk itt" – állítják a zsűri tagjai. Saját feladatukat abban látták, hogy felfedezzenek és bemutassanak új művészeket – ebből a szempontból egyfajta közvetítőknek látják magukat. Kellemes meglepetésként érte őket, hogy látogatásuk során nagyon sok ismerős témával találkoztak: benyomásuk szerint a kortárs művészetnek van egy közös, nemzetközi nyelve, amelyet itt Magyarországon is gyorsan felismertek a díjra jelentkező művészek produkcióiban. Az általuk legjobbnak ítélt nyolc művész alkotásaiból megnyílt kiállítás így nemzetközi színvonalúnak tekinthető, a feldolgozott társadalmi vagy épp történelmi témák általános érvényességűek. „Éppen ez a díj célja – fogalmaz a díj társalapítója, Mary McLoughlin. – Nem a versenyről, nem a győzelemről szól, hanem arról, hogy láthatóvá tegyük a magyar képzőművészetet és támogassuk az alkotókat."

 

 

Az Új Budapest Galériában megnyílt kiállításon persze nemcsak az ő, de az összes finalista munkái megtekinthetőek, mintegy áttekintést adva, hogy a külföldi szakemberekből álló zsűri szerint mi ma nemzetközileg a leginkább releváns Magyarországon – vagy fordítva, a nemzetközileg releváns magyar művészek alkotásain keresztül adva kitekintést a művészeti világ központjaira. Kukla Krisztián, a kiállítás kurátora szerint érdekes ugyanakkor, hogy nem pusztán az egyes művészek minikiállításainak soráról van szó. Bár egy tematikailag kötetlen versenyről van szó, a zsűri által kiválasztott nyolc finalista mindegyike foglalkozik valamilyen szempontból a munkával. A munka alapvető társadalmi és technikai átalakulása visszatérő témáját képezte a 2017-ben igencsak megszaporodott nagy, nemzetközi művészeti eseményeknek is – ez is bizonyítja, hogy a kiállításon bemutatott alkotások nemcsak egymással, de a nemzetközi fejleményekkel is párbeszédben vannak.

 

A 2011 óta kétévenként, idén negyedik alkalommal meghirdetett Leopold Bloom Képzőművészeti Díj célja a hazai képzőművészek támogatása. A nemzetközi zsűri által kiválasztott alkotó egy külföldi kiállítás létrehozására kap támogatást – így segítve a magyarországi közegben aktív, itthon már elismert művészeket az országon kívül is bemutatkozási lehetőséghez. A nemzetköziség a díj háttértörténetében is hangsúlyt nyer: a díjat az ír házaspár, Mary McLoughlin és John Ward műgyűjtők, a Maurice Ward műtárgyszállító cég tulajdonosai alapították. A díj elnevezése az ír szépirodalom alapművéből, James Joyce Ulysseséből ered: annak magyar származású főhősén, Leopold Bloom szimbólumán keresztül hirdeti az újító művészet, a határokon átívelő kulturális kapcsolatok és a függetlenség fontosságát.

 

A tízezer eurós díj felhasználásáról a művész teljesen szabadon dönt! Batykó Róbert, a díj első, 2011-es nyertese, Amszterdamban rendezett kiállítását, illetve az amszterdami művészeti egyetemen megkezdett képzését finanszírozta a nyereményből. Nemes Csaba, a 2013-as nyertes két kiállítás létrehozására használta fel az elnyert összeget, az első Rijekában, a második Krakkóban nyílt meg. A 2015-ös nyertes, Katarina Šević pedig épp az idei átadóval egy napon nyitotta meg Franciaországban a kiállítását.

 

Leopold Bloom Képzőművészeti Díj 2017

 

A kiállítás megtekinthető: 2017 szeptember 23. – november 12.

Új Budapest Galéria (1093 Budapest, Fővám tér 11–12., Bálna Budapest)

 

A díjra jelölt, kiállító művészek:

  • Borsos Lőrinc, Ezer Ákos, Fabricius Anna, Fridvalszki Márk, Gróf Ferenc, Németh Hajnal, Schmied Andi, Szabó Eszter

A kiállítás szervezője:

  • Kukla Krisztián, Leopold Bloom Művészeti Alapítvány

Zsűri:

  • Audrey Illouz szabadúszó kurátor és kritikus, a reims-i École Supérieur d’Art et Design és a párizsi Institut Supérieur des Arts oktatója.
  • Doris Krystof művészettörténész és művészeti író, a bécsi Kunsthalle volt, és a düsseldorfi K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen jelenlegi kurátora.
  • Ros Carter a southamptoni John Hansard Gallery főkurátora.



Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.