| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Kritika

„Nincs olyan, hogy nő vagy férfi építész”

1/9

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Demeter Nóra DLA és Z. Halmágyi Judit DLA

Liz Diller és Hélène Binet

?>
Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije
?>
Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije
?>
Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije
?>
Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije
?>
Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije
?>
Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije
?>
Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije
?>
Demeter Nóra DLA és Z. Halmágyi Judit DLA
?>
Liz Diller és Hélène Binet
1/9

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Demeter Nóra DLA és Z. Halmágyi Judit DLA

Liz Diller és Hélène Binet

„Nincs olyan, hogy nő vagy férfi építész”
Nézőpontok/Kritika

„Nincs olyan, hogy nő vagy férfi építész”

2019.03.08. 17:07

Cikkinfó

Szerzők:
Simonyi Lilla

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Z. Halmágyi Judit, Demeter Nóra

Dosszié:

A szegfű-emlékű ünnep csak alibi volt, hogy Demeter Nóra DLA és Z. Halmágyi Judit DLA építészeket, mint az Új Közlekedési Múzeum tervpályázat-bírálóbizottságának magyar szaktekintélyeit még a hosszú munkafolyamat lecsengésének hevében felkeressük. Majd’ harminc éves szakmai és baráti összhang jellemzi a hölgyeket: mindennemű nemi beskatulyázás helyett a szenvedélyben hisznek. Simonyi Lilla párinterjúja.

A barnamezős beruházás keretében Európa egyik első közlekedési múzeumát a múzeumépítészet terén a világ egyik legnevesebb építészirodája fogja megtervezni a Könyves Kálmán körút és a Kőbányai út sarkán. A MÁV egykori Északi Járműjavítójának jelenleg kihasználatlan területén kap új helyet. A mintegy hét hektáros területen egy nemzetközileg is jelentős tudásközpont jön létre új közösségi terekkel és színvonalas szolgáltatásokkal" – mondta Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a döntés és a pályaművek ismertetésekor pár napja. Charles Renfro építész, a díjnyertes iroda építésze köszönő beszédében ugyanitt kiemelte, hogy az Új Közlekedési Múzeum, amely az emberi fejlődést mutatja be, arra hivatott, hogy egyszerre szórakoztasson, ismertesse a múltat és kitekintsen a jövőbe. Az együttes megvalósításának közbeszerzésére a kiviteli tervek alapján kerül sor, a kivitelezés 2020-2022 között várható.

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije
1/9
Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Világszínvonalú szervezés világszínvonalú pályaműveket vonz?

Z.Halmágyi Judit DLA: A borítékokban anonim pályaművek szerepeltek, a rutin révén hellyel-közzel felismerhető kézjegyekkel. Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója és csapatának munkáját nemzetközi tekintetben is csak a legmagasabb szintre pozicionálhatjuk. Tavaly nyáron három napot is kijelöltek a meghívott pályázóknak a helyszín körbejárására, akiket profi csapat szűrt meg. Tehát valós kép alakulhatott ki bennük a tervezéshez. A zsüritagok is előre megkapták a kiírás szövegét és részt vehettek a hivatalos előkészítési folyamat mozzanataiban, s az ezekhez kapcsolódó fogadásokon is.

Demeter Nóra DLA: Ráadásul egy nagyobb számú szakértői grémium készítette elő a pályázatot; a háromnapos bírálat első napja nagyjából ezeknek a véleményeknek az ismertetéséről szólt. Urbanisztikai, tájépítészeti, közlekedési és idegenforgalmi szempontok, innovatív megoldások, fenntarthatósági és üzemeltetési szempontok is kerültek a részletes dokumentációba, amelyet minden zsüritag megkapott. Talán jól jellemzi a szakmai hangulatot az is, hogy vállvetve dolgoztunk például Kristin Feiress-szel, a Pritzker-díj bírálóbizottsági tagjával.

ZHJ: A múzeum menedzsment részéről olyan szakmai háttérelemzések segítették a döntésünket, mint például a Functional layout, amelyben minden egyes pályamű grafikai elemzése szerepelt a vázolt megoldásokkal. A győztes pályamű volt ebben mind közül a legletisztultabb.

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije
5/9
Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

A kerület integrálására tett javaslatok is befolyásolták a pályaművek pontértékét?

ZHJ: Pontosan. Az új villamos- és vasúti megállók létesítését, a településfejlesztést is figyelembe vettük, valamint azt, hogy milyen mértékben hat a mindannyiunkban megszólítható homo ludensre, a velünk született játékösztönre. Dr.Papp Sándor, Kőbánya Önkormányzatának alpolgármestere folyamatos jelenlétével is erősítette azon véleményét, hogy a kerülete sorsát, urbanisztikai jövőjét a múzeumi és építészeti fontosságán túlmenően is hatványozottan befolyásolja majd az új épület. A Liget projekttel, vagy az ismert külföldi nagyvárosi múzeumi negyedekkel szemben ez a projekt nem csupán önmagát képviseli, hanem nevezhetjük akár a „Liget újragombolásának." A nagy utazás, ami Nórával nekünk megadatott: ez az, amit az új múzeum víziója ígér. Nem csupán látványában kacsint ki az üvegfalak mögül, hanem érzelmeket közvetít. A hely, ahol elvarázsolom a gyerekemet, vagy magamat, a rengeteg felfedezésre váró technikai csoda forgatagában.

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije
7/9
Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Társadalmi felelősség is egy ilyen szerepvállalás?

ZHJ: Azért is imádok zsürizni, mert sokszor többet tanulunk egymástól, mint az egyetemen. Érdekes módon végig az első volt a top favorit a 13 kiválasztott pályaműből. Ez a szerepvállalás nem önmagunkról szól, a zsüriben nem egóból játszunk! Építészként hét érzékszervre hatunk már - a spirituális tartalom, az attitűd jelenti az összetartó erőt.

DN: …nem pedig az emocionalitás, mint nőiesnek nyilvánított tulajdonság, amiből lett is egy kisebb vita a bírálatok folyamatában… egy amolyan „vérremenő" vita – neveti. Hogy vajon az érzelmi tartalom esetünkben maszkulin- avagy feminin gondolkodást sugall? Egy korábbi hosszasabb fejtegetésünk tárgyát illetően is egyezségre jutottunk, miszerint a kész terméket, vagy a víziót támogassuk. A bírálóbizottság egy része a megvalósítást vette alapul, kész termék kontra vízió. De hiszen a nemzetközi szinvonalú projekt mögött feltételezhetjük a vízió tágabb környezetre gyakorolt hatását. Amikor a hendikep katalizátorrá válik. A cosmopolita rálátást jelenti, nem azt, hogy női vagy férfi. Egy olyan landmark, irányjelző üzenet kell, hogy legyen, ami a környéken élők igényéről szó…Végülis a nagyon komplex pályázatot átgondolva és mérlegelve, megkérdőjelezhetetlen többséggel nyert a Diller Scofidio + Renfro iroda. Munkánkat küldetésnek éreztük. Ahogy Charles Renfro is megfogalmazta köszönőbeszédében a Földünk helyzetével kapcsolatban: nagy a baj. A közlekedés az emberiség legnagyobb kihívása és missziója egyben. Rajtunk múlik, mit közvetítünk a magunk részéről a gyerekeink és az unokáink felé. Mindezt kódolva éreztük ebben a pályaműben, s ha ezzel egy kicsit is hozzájárulunk bolygónk megmentéséhez, már nem éltünk hiába.

Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije
2/9
Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának zsűrije

Beszéljünk egy kicsit a nőkről…az építészetben.

ZHJ: A spanyol építész professzor Pedro Gadanhora is egyetértett velünk: a ráció-emóció kettőssége mindenkiben ott van…Nincs olyan, hogy nő-, vagy férfi építész. A jó építész a fent említett rétegekben hat. Ahogy apukám mondogatta: ha már beszélni kell róla, régen rossz!

Simonyi Lilla

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.