Nyílt levél a MÉSZ tisztújító közgyűlésének elhalasztásáért
A szerkesztőségünkbe eljuttatott nyílt levél aláírói több ponton is problémásnak látják, hogy a 2012. január 20. napjára az Országház épületébe összehívott ünnepi közgyűlés utolsó napirendi pontjaként kerüljön megrendezésre a MÉSZ tisztújítása.
Tisztelt Tagtársaink!
A MÉSZ működésének törvényes és szabályos volta az utóbbi években jelentősen megromlott, ami mára már aggályossá vált. Ezt bizonyítja a nemrég nyilvánossá tett elnökségi ülés jegyzőkönyve, valamint az elnökségi tagok nagy részének visszalépése is. Több mint négy éve nem volt elnökválasztás, ami már önmagában is törvénytelen, és sosem fordult elő a MÉSZ történetében.
A 2012. január 20. napjára az Országház épületébe összehívott közgyűlés ünnepi jellegéhez, az emlékülés hangulatához, kiemelt fontosságához nem illeszkedik a napirend utolsó pontjában szereplő tisztújítás. Az emlékülést összekötni a MÉSZ tisztségviselőinek megválasztásával ellentétes az alapszabállyal.
A 2011. május 24-i közgyűlés után a módosított alapszabályt teljes terjedelmében csak 2012. január 11-én este tudtuk megismerni a szövetség honlapjáról, mintegy nyolc hónapos késedelemmel, annak ellenére, hogy az alapszabály 9. § 5. c) pontja szerint a határozatokat és az annak alapján készült anyagokat minden tagnak a közgyűlés után meg kellett volna kapnia. Az új, egységes szerkezetűnek nevezett alapszabályban a változásokat nem jelölték eltérő betűformával, így azt megállapítani, hogy melyik szabály miről és mire módosult vagy mi maradt el, utólag csak nem kis nehézségek árán, a 2007. június 8-án jóváhagyott alapszabály tartalmával összevetve lehet kideríteni. (Már aki ilyennel rendelkezik.) Így például az alapszabály azon módosítása, mint a helyszíni jelölés megszüntetése, nincs jelezve az újban.
Álláspontunk szerint a január 20-i közgyűlés utolsó napirendje nem teljesülhet az egységes szerkezetűnek nevezett alapszabály előírásai szerint sem, mert az Országház olyan zárt terület, ahol biztonsági okokból a belépés rendje szigorúan szabályozott, oda csak meghívóval, négy nappal korábbi, „jogvesztő" határidővel regisztrálva, és az őrszolgálat által adott kód birtokában mehet be az a személy, akit meghívtak. De azok is csak korlátozott számban, az érkezés sorrendjében. Így nem teljesülhet az alapszabály 5. § 1. b) pontja sem, amely szerint a szövetség tagja „részt vehet a MÉSZ közgyűlésein, rendezvényein, és ott tanácskozási joga van." De ezáltal nem teljesül az alapszabály 9. § 5. pontja sem, miszerint „A közgyűlés ülései nyilvánosak, azon bárki részt vehet."
Miután az egységes szerkezetűnek nevezett alapszabály 9. § 6. b) pontja nem jelöli meg konkrétan a választható tisztségviselők számát, hanem azt egy ma is bizonytalan, tisztázatlan létszámhelyzethez igazítja, a tisztázatlanság újabb valóságos problémát generál. A szövetség honlapja szerint ugyanis a MÉSZ-nek 1100 tagja van, de ugyanezen honlaphoz tartozó tagnyilvántartás a szövetség rendes tagjainak létszámát alig 500 főben nevezi meg. A bizonytalan létszámhelyzethez a tisztségekre jelölt személyek száma tehát nem igazodik, azzal lényegében semmilyen összefüggésben a jelöltek száma nem áll. A jelölőlistát, ellentétben a mostanival, betűrendi sorrendben, a tagok életkori megkülönböztetése nélkül szabad csak kiadni.
Mindezek miatt a január 20-ára szervezett emlékülés utolsó napirendje, a voltaképpeni tisztújító közgyűlés tehát etikátlan, jogszerűsége vitatható és jogilag megtámadható, ezért követeljük annak elhalasztását. Mindezek figyelembevételével a jelen nyílt levelünkben felkérjük valamennyi Tagtársunkat, hogy a január 20-i közgyűlés utolsó napirendjeként megjelölt tisztségviselő választást ne szavazza meg, hanem annak elhalasztását kérje.
A jelen nyílt levelünk megírásakor bennünket a jobbító szándék és a MÉSZ törvényes működésének megteremtése vezérelt, ezért kérjük Tisztelt Tagtársainkat, hogy döntésükkel ragaszkodjanak a tisztújító közgyűlés elhalasztásához és egy mindenki számára szabadon hozzáférhető helyen történő megrendezéséhez.
Budapest, 2012. január 13.
Tisztelettel:
Bálint Imre
Bodonyi Csaba
Dévényi Sándor
Eltér István
Halmos György
Jeney Lajos
Kertész András Tibor
Kévés György
Krizsán András
Mányi István
Meggyesi Tamás
Németh Lajos
Novák István
Osskó Judit
Philipp Frigyes
Rudolf Mihály
Sáros László György
Dr. Sersliné Kócsi Margit
Tenkács Márta
Tihanyi Judit
Tokár György
Török Péter
Vadász Bence
Vajai Tamás
Wéber József
Amennyiben egyetért a felhívással, és csatlakozni kíván az aláírókhoz, itt megteheti.
12:55
Szekér László: Csatlakozom a tisztújítás elhalasztásáért petíciót megfogalmazókhoz, az alábbi indokok miatt: nem tartom megfelelőnek a parlamenti helyszínt a tisztújításhoz, mert az előzetes regisztráció akadályozza a szabad megjelenést. Tisztességtelen, és egyoldalúan kedvező a még regnáló elnök számára a választás ilyen megszervezése, ahol a beléptetés rendje miatt korlátozva van a részvétel lehetősége, nem lehet érdemi vitát folytatni a beszámolóról a megadott időkorlátok között, és a nyilvánosság teljes kizárásra kerül. A nyilvánosság ilyen korlátozása antidemokratikus. A beszámoló apró betűkkel, zavaró háttérrel került kinyomtatásra, emiatt olvashatatlan és értelmezhetetlen számhalmaz. Szükséges lenne a megfelelő betűmérettel, és néhány oldalas értelmező szöveggel ellátni a beszámolót, hogy azt mindenki meg tudja érteni. A búcsúzó elnökről köztudott, hogy kimondottan sokat utazott, főleg távoli és egzotikus helyekre, az ezzel kapcsolatos kiadások nem szerepelnek a beszámolóban. Mi a magyarázata, hogy ezek a tételek nem szerepelnek a beszámolóban, és maga a beszámoló nem a megfelelő méretben és formátumban készült el? Fizikailag olvasható és értelmezhető beszámolót várunk a leköszönő elnök úrtól, beleértve a több tízmilliós utazási költségekkel való elszámolást. Számoljon el azzal, hogy az elmúlt négy év alatt mennyit költött el a MÉSZ az ő utazásaira! MÉSZ-körökből származó információk szerint több tízmilliós tételről van szó. Megjegyezni kívánom, hogy aggályos a MÉSZ tagnyilvántartása is. A körlevelek tanúsága szerint folyamatosan változó számú email-címre mennek ki levelek, 300 és 400 közötti számra. A honlapon 589 tag szerepel, míg elnök úr nyilatkozata szerint viszont 624 tagja van a MÉSZ-nek. A különbözetet jelentő 35 tag mikor lett felvéve a MÉSZ-be? Fenti kérdések tisztázása szükséges, és mindezek miatt elvárható, hogy haladéktalanul írjanak ki új helyszínre tisztújítást, úgy, hogy az legkésőbb 2012 február 15-ig megtartásra kerülhessen, és így a MÉSZ jogszerű működése az új elnökség megválasztásával mielőbb helyreállhasson. Azt várom a leköszönő elnöktől, hogy az aktív tagság jelentős részét képviselő, petíciót megfogalmazó képviselők, illetve az általam is támogatott javaslatokra érdemben válaszoljon a felvetett kérdésekre, szerda 15:00 óráig, tegye nyilvánossá a felmerült aggályokkal szemben megfogalmazott álláspontját a MÉSZ honlapján, figyelemmel arra, hogy a tervezett időpontban és helyszínen (Parlament) megtartandó tisztújító közgyűlés eredménye megkérdőjelezhetővé válhat.
16:56
Roth János A nyílt levelet aláírtam. Az igencsak aktuális Tisztújítás ( a jelenlegi Elnök megbízása lejártával -ügyvezető - kifizetéseket csak két alelnök ellenjegyzésével tehet ) nem történhet meg a pénzügyi elszámolás Elnökség által kért formában történő dokumentálása és hitelesítése nélkül. Az ünnepi ülésre készített beszámoló erre teljességgel alkalmatlan. Legyen ünnepi ülés , de a Tisztújítást az elvégzendő munka jegyében, nem pedig ünnepi csillogásban kell megszervezni.