"Otthon - távol az otthontól" - a Corvin belső világa
A Corvin bevásárlóközpont belsőépítészeti koncepciója egy különleges, kellemes benyomásokat nyújtó, a látogatókat marasztaló világ megalkotásáról szólt. A londoni Air Design iroda és a projektmenedzser szerepét ellátó AVS Kft. a feladatot következetesen végigvitt, kreatív arculati elemekkel oldotta meg, amelyek ebben a tekintetben egyedivé teszik az üzletház karakterét.
Koncepció
A Corvin Bevásárlóközpontba érkező látogatókat egy barátságos, komfortos környezet fogadja - ez egy nemzetközi csapatmunka eredménye, hiszen a vendégfogadás módját a francia beruházó álmodta meg, ennek alapján készített terveket az angol designer, a megvalósítást magyar építésziroda koordinálta és magyar kivitelezők építették meg. A tervezési feladat a manapság megszokott plázáktól eltérő, különleges atmoszféra létrehozása volt, amellyel a beruházó Ségécé egy új kategóriát hozott létre a kereskedelem ezen ágazatában. A bevásárlóközpont arculatának, felirati és eligazító rendszerének, valamint a belső design-elemeinek megtervezését a londoni székhelyű Air Design végezte. Az 1998-ban alapított iroda azzal a határozott céllal jött létre, hogy megbízóiknak olyan design-szolgáltatást nyújtson, amely a kreativitás és eredetiség eszközeivel alapvetően megváltoztathatja az üzletmenetüket. Az Air Design a budapesti közönség számára az "otthon - távol az otthontól" koncepciót alkotta meg, amely arra utal, hogy a Corvin Bevásárlóközpont több mint egy üzletház, ahol fontos, hogy itt minden látogató jól érezze magát és kellemesen töltse el idejét ebben a környezetben - mely nem csupán a bevásárlásról kell, hogy szóljon.
Részletek
Egy ilyen elképzelés megvalósításában minden az apró részleteken múlik. Annak érdekében, hogy melegséget, barátságos légkört sugárzó környezetet hozzon létre, a tervező gondosan megválasztott (akár otthonunkban is szívesen látott) anyagokat, színeket, textúrákat alkalmazott a kárpitozott bútorokon, fa felületeket az ételudvarban, továbbá sminktükröket és elegáns szerelvényeket tervezett a mosdókba, intim pelenkázó-helyiségeket alakított ki. A tetőterasz a játszótérrel, a mellette lévő fa lépcsős-emelvénnyel, valamint a kerttel együtt - amelynek növénytelepítése a saját otthoni kertjeink növényeire emlékeztet - igen marasztaló: nyugodt baráti és családi ücsörgésre invitál. Az egyedi Corvin pad a ház logójára utaló formájával egyúttal arculati elem is, hálózati csatlakozókkal és az egész épületben ingyenes wifi használati lehetőséggel.
Felirati és információs rendszer
A felirati és információs rendszer is fontos szerepet játszik abban, hogy a látogatóra milyen benyomással van egy bevásárlóközpont, és ezen felül az arculat meghatározó eleme is. Az üzletházban a szinteknek külön színkódjuk van, amely visszaköszön az információs táblák háttérszínében. A színek kiválasztásakor fontos szempont volt, hogy élénkek és azonos tónusértékűek legyenek. Az információs táblák tervéhez az alapötletet az öltöny zakója adta: elegánsan visszafogott kívülről, ugyanakkor díszes és mintás belülről. Az eligazító információt hordozó külső felület sima és áttekinthető, fehér porszórt alumínium felületre ragasztott vinyl grafikával. A belső pedig színes, kontrasztos betételemekkel készült, amelyek bármikor átalakíthatók vagy lecserélhetők. Az Air Design a fő betűtípusnak a Chevin-t választotta minden térképhez és felirathoz, mert tiszta rajzolatánál fogva könnyen olvasható és utal a bevásárlóközpont logójának kerek elemeire. Az arculati tervnek része egy egyedi, több mint 20 karakterből álló, a betűtípus lekerekített rajzolatához illeszkedő piktogram-készlet is.
Az információs rendszer további elemei a mai technológia csúcsát képviselő 32"-os érintőképernyők. Ezek egyrészt segítenek az útbaigazításban és üzletkeresésben, de egyúttal könnyen megtalálható rajtuk minden információ a rendezvényektől, az üzletek híreitől és ajánlataitól egészen a látogatói tájékoztatókig és a vevőszolgálatokig. A rendszer egy beépített interaktív, felhasználóbarát adatbázis-kezelő program alkalmazásával működik, amellyel egyszerre lehet frissíteni az üzletközpont honlapját és a helyszínen lévő információs felületet a házban létesített vezeték-nélküli internetes kapcsolaton keresztül. Mindegyik érintőképernyő el tudja igazítani a vevőt a saját helyzetétől a legközelebbi keresett üzlethez vagy szolgáltatáshoz. Akadálymentes megközelítés érdekében alternatív útvonal is tervezhető a lépcsők, mozgólépcsők elkerülésével.
A Corvin Bevásárlóközpont mintapéldája lehet annak, hogy egy nemzetközi kitekintéssel rendelkező tervezőiroda - az Air Design - milyen átfogóan kezeli egy kereskedelmi létesítmény tervezési feladatát azzal, ahogy az összkép által sugallt üzenetet tovább vetíti a belsőépítészetre, a felirati és eligazító rendszerekre, ezzel biztosítva a design következetességét. Egy üzletház sikeressége alapvetően a pozitív vásárlói élményeken múlik. A belsőépítészetbe és a dizájn-elemekbe fektetett tervezői munka minőségben és látványban olyan többletet ad a háznak, amely joggal kelti fel a látogatók érdeklődését. A tervező és a beruházó szemlélete szerint, ha biztosítjuk az arculati elemek, a felirati és információs rendszer, valamint a belsőépítészet összhangját, a látogató sokkal elégedettebb lesz, így több időt tölt az üzletházban.
Az AVS Kft. szerepe a projektben
A Corvin Bevásárlóközpont belsőépítészeti és felirati rendszerének megvalósításában a projekt-menedzseri feladatot az AVS Építészeti és Computergrafikai Kft. kapta. Ez a megbízás több szempontból is bonyolultabbnak ígérkezett az átlagnál. Az már megszokott, hogy minden megbízás azzal indul, hogy kihívás a rövid határidő betartása, itt ráadásul egy nemzetközi közreműködőkkel megvalósuló projektet kellett koordinálnunk: A tervek Londonban készültek, a francia megbízó elvárásai szerint, magyar kivitelező által megvalósítva, a hazai közönség számára, továbbá egy bevásárlóközpont átlagszínvonalát jóval meghaladó igényszint elvárásait teljesítve. Ennek következtében két fronton is helyt kellett állnunk: állandó egyeztetések folytak a tervezővel és a beruházóval angol nyelven e-mail-en és telefonon, ezzel párhuzamosan a helyszínen folyamatosan koordináltunk, kezeltük a felmerülő kérdéseket.
A kivitelezés két hónapja alatt megvalósított feladatok:
- 7 meglévő vizesblokk teljes átalakítása;
- ételudvar beépített bútorainak elkészítése;
- közös területek bútorozása egyedi és kész bútorokkal;
- felirati rendszerek elhelyezése;
- növénytelepítés a külső és belső terekben.
Igen érdekes volt bepillantást nyerni egy londoni dizájner iroda munkamódszerébe. A nagyon alaposan átgondolt és következetesen végigvitt arculati dokumentációban elsősorban az elvárt látvány bemutatására fektették a hangsúlyt. A kiviteli és gyártmánytervek elkészítését a kivitelezőre bízták, s ezen tervek és részletmegoldások ellenőrzése, a megoldási módszerek konzultációja is a projektmenedzserre hárult. Meglepő módon a mieinkhez egészen hasonló problémák, gondolatok foglalkoztatják a tőlünk nyugatabbra fekvő székhelyű irodákat is: munkaszerzés, a megbízó megfelelő kiszolgálása, az alkalmazotti létszámnak az aktuális feladatokhoz történő igazítása - és nem utolsó sorban a szoftverek-hardverek szinten tartásához a fedezet előteremtése.
Bereczki Sándor, Mészáros Gabriella
Corvin Bevásárlóközpont, közös terek kialakítása
generáltervező: AIR Design Ltd., London
információs felirati rendszerek: Béflex Signage Kft.
parkrendezés, növénytelepítés: Kisvakond-Park Kft.
beruházó Corvin Retail Kft.
projektmenedzser: AVS Építészeti és Computergrafikai Kft., Budapest
belsőépítészeti generálkivitelező: Oros 2005 Kft.
fotó: Molnár Géza
Kapcsolódó oldalak
Corvin Sétány Projekt - Köszönet a Tervezőknek!
XII. Magyar Ingatlanfejlesztési Nívódíj Pályázat eredménye
Versenyképes városszövet