Emberek/Portré

”A város az arcát az építészek közreműködésével nyeri el” - Lázár Antal

2019.10.07. 17:26

Lázár Antal munkáit a pontosság, a szerkesztési tisztaság és a fegyelmezettség jellemzi. Az építészet dédapja óta öröklődik a családban, amely szakmát igazán az IPARTERV-ben szeretett meg, ahová egyetem után került. A Ház + Mesterek portréfilmek 3. szériája kapcsán az építész gondolatait olvashatják. 

"Az Ipartervben tanultam meg az építészet szeretetét. Ott egy-két hónap alatt sokkal nagyobb hatás ért, mint az egyetem öt éve alatt, mert olyan sűrű volt a közeg. Amikor a fiatal építészek körében dolgoztam - Reimholz Péter, Patonai Dénes, Magyar Péter, Janáky István -, a saját munkáinkat csinálhattuk, tervpályázaton vettünk részt, ösztönzőeg hatottunk egymásra, hiszen nem akartunk lemaradni attól a társunktól, aki a mellettünk lévő asztalon esetleg jobb tervet készít. Ezekben a szűk műtermekben igazi műtermi élet folyt: reggel, délben, este, szombat, vasárnap terveztünk, közösen. Amikor a hallgatókkal találkozom, mindig azt javaslom nekik, ha lehetőségük van, olyan helyre menjenek dolgozni, ahol a társakkal egy légtérben ülnek és tudnak beszélgetni. Mennél többen vagyunk, mennél többet beszélünk egy témáról, annál több érdekes gondolat jöhet elő."



 

"Úgy gondolom, ha valaki egy épületet tervez, akkor azt kell keresni, hogy lehetőséget adjon az ismeretlen jövőben való változtatásra. A szakértők megvizsgálták, hogy ha egy épületet elkészítenek, öt év múlva már felmerül az átalakítás igénye. Ha olyan funkciója van, amelyik nagyon változó, már másfél éven belül felmerül egy ilyen igény. Ha valaki lakóházat tervez, adott igényre, de a család létszáma változik, akkor ezt a lakást 5-10 évenként folyamatosan változtatni kell. Erre akkor van lehetőség, ha van egy körítő falrendszer és benne 1-2 tartópillér, de közben teljes a szabadságfok. Reimholz Péterrel ezt valósítottuk meg a Domus Áruháznál is, ami bevált. Azon a telken, ahol az áruház áll, mi kétfajta teret terveztünk. Az egyik a kisméretű és -alaprajzú terek csoportja, a másik pedig az eladótér. Mi ezeket plasztikus és kristályos tereknek neveztük. Itt az az érdekes, hogy két óriási nagy tér van, 21 méter fesztávval és nincs alátámasztás, tehát a használó itt a térben lényegében mindig azt csinált, amit akart." 

"A város az arcát az építészek közreműködésével nyeri el. Az emberek jó vagy rossz építészetben élnek, laknak, örömben vagy bánatban, ez a mi felelősségünk." 

Lázár Antal 1966 és 1985 között az IPARTERV építésze. 1986 óta tanít a Budapesti Műszaki Egyetemen, ahol 18 évig tanszékvezető volt. 2002 és 2006 között az intézmény dékánja, ma professor emeritus. Több országos építészeti tervpályázat győztese. A Népligeti Buszpályaudvar, a Táncművészeti Főiskola, a Műegyetem Q épülete, a Siemens Irodaház, a Tüskecsarnok tervezője. Első jelentős sikert a budapesti, majd székesfehérvári Domus Áruház tervezése hozta el, amit Reimholz Péterrel közösen terveztek. Könyvek, szakmai írások szerzője. 9 évig a Magyar Építőművészek Szövegségének főtitkára volt. Munkásságát Kossuth-, Ybl- és Pro Architektúra díjjal is elismerték.

Lázár Antal egyik tervezőtársa, Reimholz Péter 10 évvel ezelőtt hagyott itt minket. Halálának évfordulójára Csomay Zsófia és a MOME az október 8-án nyíló kiállítással és szakmai megszólalásokkal emlékezik. 

A Ház + Mesterek potréfilmsorozat a Magyar Építőművészek Szövetsége és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem együttműködésében valósult meg.