Nézőpontok/Vélemény

Rajk a Fugában

1/3

A kiállítás valósága a nézőre tett hatással válik teljessé.

A kiállítás valósága a nézőre tett hatással válik teljessé.

A kiállítás valósága a nézőre tett hatással válik teljessé.

?>
A kiállítás valósága a nézőre tett hatással válik teljessé.
?>
A kiállítás valósága a nézőre tett hatással válik teljessé.
?>
A kiállítás valósága a nézőre tett hatással válik teljessé.
1/3

A kiállítás valósága a nézőre tett hatással válik teljessé.

A kiállítás valósága a nézőre tett hatással válik teljessé.

A kiállítás valósága a nézőre tett hatással válik teljessé.

Rajk a Fugában
Nézőpontok/Vélemény

Rajk a Fugában

2019.02.08. 14:05

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Tegnap tartotta Rajk László építész-látványtervező akadémiai székfoglaló kiállítását a Fugában a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiai tagjai, neves építészek és értelmiségiek társaságában. A tárlat filmek látványterveit, köztük néhány el nem készült épület tervrajzának felnagyított, átszínezett nyomatát mutatta be.  

„A Saulnál az a fantasztikusan új, és ezt érzi a szakma és a közönség is, és lehet, hogy ez már szinte blaszfémikus, hogy megépül a díszlet, látja a rendező, látja a színész, de nem látja a néző. A zajok és az emberek mozgása írja le az ördögi teret, amin nem időzhet el igazán a tekintet." — ezekkel a mondatokkal csábítja Rajk a kiállítás nézőit, s való igaz, a filmet megtekintve inkább csak érzékeljük, mint látjuk az emberfeletti munkával, minuciózusan felépített, sokszoros díjnyertes látványvilágot. 

A látogatók, film- és építészetrajongók, valamint az akadémiai tagok sokasága előtt zajló ünnepi eseményen Forgács Éva laudációját követően Ferenc Győző rövid köszöntőjében kitért a kiállítás önmagán túlmutató jelentőségére is.


A kiállítás valósága a nézőre tett hatással válik teljessé.
2/3
A kiállítás valósága a nézőre tett hatással válik teljessé.

A tárlat mottója Haraszti Miklóst, a barátot idézi: „A látványtervező olyan építész, aki rombolás nélkül épíhet. Ezért a szabadságért persze azzal fizet, hogy kíméletlenül lerombolják a művét, ha az tulajdonképpeni életét, az öröklétnek való dokumentáltatást befejezte."

A kiállítás különlegessége, hogy a látványtervező építményei a néző részvételével válnak valósággá, tárgyszerű ideiglenességük, átmenetiségük ellenére maradandóbban a valóság építményeinél.

Mégha a nyelvészet szerint a provizórikus jelentése ideiglenes, átmeneti is, a kultúra — Rajk László kiállításával is demonstrált — provizórikus építményei olyan valóságok, melyek feltárják és felfoghatóvá teszik a kort, amiben élünk, megidézve az elmúlt művészettörténeti, történelmi korokat, melyekben elindultak a máig ható művészeti és társadalmi folyamatok.


A kiállítás valósága a nézőre tett hatással válik teljessé.
3/3
A kiállítás valósága a nézőre tett hatással válik teljessé.


 

A kiállított munkák egy része többszörös nagyításon, a filmszobrok esetében több százszoros kicsinyítésen mentek át.

A külön teremben bemutatott filmszobrok, egy-egy film díszleteinek makettjét idéző kisméretű művek kifejezetten a Fuga-beli kiállításra, azaz a székfoglalóra készültek a Turcsány Villő szobrászművész vezette alkotói stáb kivitelezésében.

Rajk László portréját Bojár Iván András rajzolta meg az Építészfórumon. 

BDÁ

 

 








A






Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.