Épületek/Lakóépület

Rend van — avagy perszonális minimál Adyligeten

1/10

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/10

Rend van — avagy perszonális minimál Adyligeten
Épületek/Lakóépület

Rend van — avagy perszonális minimál Adyligeten

2005.05.13. 14:13

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Kalmár László, Zsuffa Zsolt, Fonyódi Mariann

tervező: Zsuffa és Kalmár Építész Műterem

Sétál az ember egy kellemes, Remete-hegyre néző utcában, és nézegeti ezeket a jó nagy, színes házakat. Családi házak, melyek minimum életműnek készültek - legalábbis az egy házon megvalósított ötlet- és stílussűrűségből ítélve. Soha nem lehet tudni, semmi ne maradjon le... Aztán egyszercsak földbe gyökerezik a láb: egy modern formálású ház, erős lejtő, komponált támfalak, teret alkotó teraszok: a prágai funkcionalista villanegyed - a Baba - feszesen romantikus hangulata idéződik hirtelen. Csak a végeredmény hasonló, azonban a kiindulás más - a bauhaus-i kubusok helyett itt a klasszikus moderntől idegen forma, a nyeregtetős ház az alap.



"Házalakú ház" - gondolhatunk akár Aldo Rossi idézetszerű tömegeire is. De még inkább olyan XX. század végi művekre, mint Éric Gouesnard-tól a Soulié-Bertho ház Sarzeau-ban, vagy a holland mvrdv Ypenburg lakóparkja - csak a legismertebb példák - ahol e forma csak az anyagból szellem által kimetszett tömb, steril és homogén - műszaki részletek nem terhelik a szemet. A posztmodern utáni építészet újra felfedezte ezt az ősi motívumot, de még inkább idézetként használva - puszta geometria csupán.

A Kalmár-Zsuffa-féle "ház" azonban e párhuzamok ellenére is valódi ház. Archetipikus forma - mely a kert felől lesz nyilvánvaló - de a hagyományos arányokat szigorú mértaniság kontúrozza: ez a kompaktság, a "borotvált" részletek írják át maira. Az utca felől a fémmel körvonalazott testtel való áthatása hoz létre összetett térérzetet, ahol a bejárat és a terasz terének levegője is - a szem által kiegészítve - tömegként hat.

A képlet tiszta és magabiztos, mi sem bizonyítja ezt jobban: az épülettömeg a vázlatterv óta nem változott, csak a homlokzatok komponálása lett még rendezettebb. Az erős képletszerűség minden értelemben megfigyelhető. A meredek lejtő adottságát kihasználó szintkülönbség szervezi a funkciókat - felfelé haladva jutunk a publikustól privát felé - alaprajzi értelemben pedig a tájolás rendezi a tereket. Az utca és a lakótér szintje elkülönül, ezzel lehetőség nyílik - a magánszféra megőrzése mellett - az utcafronti kerítés vizuális megnyitására. A nyitott kerítés-térfal, a mögötte több síkban álló támfalak és a fő tömeg visszahúzása a homlokzattól rafinált vizuális rétegzettséget hoz létre.



A kilátás az utcai oldalon, a tájolás pedig az oldalkert felé kitűnő, a kertkapcsolat megint más orientációt kíván. A lakás fő nappali terei így nyílnak fel - átlátunk a téren a két látvány-tengelyen keresztül, melyek a bejáraton belépve a terasz felé, illetve a kerttől az amfiládosan elhelyezett térsoron át a völgybe vonzzák a tekintetet. Az északi fronton tömörülnek a közlekedési és egyéb kiegészítő funkciók, így áll össze a rend - mely egyszerre racionális és éteri - hogy áthassa az egész házat.

Ezek után nem meglepő a minden részletre kiterjedő igényesség. Tégla, cink, keményfa - tartós, jó anyagok kül- és beltérben egyaránt. A megbízó nemcsak kiválasztásuk folyamatában, de az építés minden részében aktívan vett részt - a létrehozott minőség őt legalább annyira dicséri, mint az építészeket és a kivitelezőt. Természetesen illeszkedik ebbe a rendbe a belsőépítészet eleganciája - Ignácz Erika és Kismarty-Lechner Kinga munkája.

Minimál építészet, de nem a divat diktálta - hanem ellenállás bármilyen kísértésnek. A vonal vonalig fut, a szerkezet szerkezetig, nincs bizonytalankodás, nincs maszatolás. Érvényesen a terv és a ház minden szintjén, helyszínrajztól szerkezeti részletig. Önfegyelem építésztől, megrendelőtől egyaránt.

Fonyódi Mariann (szöveg+kép)


tervező: Zsuffa és Kalmár Építész Műterem

építész: Kalmár László, Zsuffa Zsolt

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.