építészet : környezet : innováció

Sárga, hatalmas és különleges: a budafoki remíz új épülete

Több mint száz évvel az utolsó budapesti kocsiszín megépítése után ezzel az épülettel új időszámítás kezdődik, ahol a funkcionalitás találkozik az átgondolt építészettel, a hagyomány a modernitással. A PREFA alumínium lemezeivel készült „közlekedésisárga” tetőfedés – amelyet a budapesti villamosok színe és formája ihletett – a haladást jelképezi. Takács Ákos építész Budapest délnyugati városrészében épült villamos kocsiszínnel szó szerint új színt vitt a környékre.
 

Ki gondolta volna, hogy a budapesti villamosok korszerűsítése – melynek során az új szerelvényeket állítanak forgalomba, amelyek hossza a régiek többszöröse – egy teljes városrészt ébreszt fel csipkerózsika-álmából?

 

Budafoki kocsiszín - építész: Takács Ákos

 

Pont egy hatalmas villamos

Budapesten a tömegközlekedésnek és elsősorban a villamosoknak hatalmas szerepe van, hiszen a budapestiek mintegy 60%-a tömegközlekedéssel utazik a munkahelyére. Az elmúlt években a hálózatot kibővítették és modernizálták, de villamos kocsiszín 1910-ben épült utoljára Budapesten, így a régi kocsiszínek kapacitása mostanra kimerült. Ráadásul az új villamosok hossza a régiek többszöröse, ezért az új villamosoknak csupán harmada fért volna be a régi épületekbe, vagyis összesen 50 új villamosnak kellett helyet teremteni. Az épület formájában mindenki mást lát: vannak, akik egymás mellett parkoló villamosokat fedeznek fel benne, de születnek egészen más asszociációk is. Minden épület minden emberben más és más érzést ébreszt, nincs ez másként az új kocsiszínnel sem. Ami minden gondolatban közös: hatással van a környezetére.

 

Budafoki kocsiszín - építész: Takács Ákos

 

A szín a koncepció fontos részét képezi. Számomra az első pillanattól kezdve egyértelmű volt, hogy az épület tetejének színesnek kell lennie. A városnak nem kell mindig szürkének lennie, és egy szín meghatározó lehet a teljes környezet közérzete szempontjából. Mivel pedig a budapesti villamosok „közlekedésisárgák”, így a kocsiszín számára is ezt a színt választottuk. A PREFA által bemutatott anyag tökéletesen megfelelt mind az esztétikai mind a technikai elvárásainknak, és az egyedi szín szállítási határideje és rendelkezésre állása is illeszkedett a tervezethez. További fontos szempont volt számunkra az anyag hosszú élettartama, ami itt szintén garantált” – indokolta a szín- és anyag választást Takács Ákos építész, a kocsiszín tervezője, a budapesti CÉH ZRt. kreatív építész igazgatója, aki ennek a projektnek a keretén belül dolgozott először a PREFA anyagaival, de már most biztos benne, hogy nem utoljára.

 

Budafoki kocsiszín - építész: Takács Ákos

 

Az épület a kerület építészeti színvonalát műszaki és esztétikai szempontból is emeli, egyben irányt mutat a környék újonnan létesülő épületei számára is“ - mondta Reznicsek Zoltán építész, a kivitelezést végző Horex Kft. bádogos üzem tulajdonosa. A Horex Kft. a teljes fedés felét kivitelezte, a másik felét a Puskás Művek Kft. készítette. Az aljzatra Prefalz kettős állókorcos fedés került, 0,7mm vastag alumíniumból, egyedi, közlekedésisárga színben. „Szívesen dolgozunk a PREFA termékeivel. Az anyag megmunkálása könnyű, valamint jól harmonizál az építészeti elképzelésekkel és koncepciókkal mind a tetőkön, mind a homlokzatokon. Felújításhoz is szívesen alkalmazzuk a PREFA termékeit, hiszen kiválóan alkalmasak rá. “- mondta Reznicsek Zoltán.

További információ:

PREFA