Szólamok – Bányai Lili diplomaterve
Egy 19. századi kastély és egy kortárs zenei intézmény építészeti és működésbeli összhangjára keresi a megoldásokat Bányai Lili diplomatervében. Mindehhez erős alapot nyújt számára a hely részletes háttérismerete, ami által választ ad a környezetet és funkciót érintő döntéseire is.
A terv helyszíne egy Hajdú-Bihar megyei kis község, Nyírábrány. Itt található a 19. századi Eördögh-Szapáry kastély, melynek terveit Povolny Ferenc készítette. Az épület első tulajdonosa Eördögh Alajos, aki Szabolcs vármegye főjegyzői, majd alispáni posztját töltötte be és nagyon szerette az ábrányi birtokát. Idejét nagyrészt itt töltötte és jelentős összegeket fordított az építkezésre, valamint a terület fejlesztésére, ezentúl vagyona egy részét mindig is a tudománynak és a művészeteknek szentelte.
Az egykor hatalmas angol parkkal körbevett kastélynak szoros kapcsolata alakult ki a zenével, ugyanis Eördögh Alajos harmadik fia, Ábrányi Kornél zeneszerző apja kastélyában sajátította el a zenei alapokat. Lavotta János zeneszerző tíz évig élt az Ábrányi-birtokon, és Stradivari-hegedűjét is az Ábrányiakra hagyományozta. A kastélyban Erkel Ferenc, Bihari János és Boka András is több ízben vendégeskedtek. Az épület végső formáját egy későbbi tulajdonos, a Szapáry család birtokossága idején nyerte el. Bár az épület kezdetben nagybirtokos tulajdonosok otthonaiként szolgált, a II. világháború idején hadikórházat helyeztek el benne, majd az épület államosítása után az 1950-es években általános iskolának adott helyet, később aztán funkció nélkül maradt és állapota azóta romlik.
A tervben a kastély környezetének bevonásával új, az egykori történelmére reflektáló funkciók kerültek elhelyezésre azzal a feltételezéssel, hogy a kastélyt, mint szállót hasznosítják majd a jövőben. A koncepció tehát az épület egykori zenei múltjának megidézése és visszaépítése a területre kortárs építészeti eszközök segítségével.
A korabeli térképek vizsgálatával megállapítható, hogy az előkert felőli oldalon lévő családi házas telkek az egykori kastélykert területéből elvonva alakultak ki, melyek hátsó részei jelenleg nagyrészt kihasználatlanok. Ezen üres területek visszacsatolásával lehetőség nyílik a kastély központi elhelyezkedésének és egykori útvonalrendszerének részleges helyreállítására. Az így kialakult útvonalra szerveződik az új épület, a hangversenyterem, mely helyet adhat a környéken egyébként is ritka klasszikus és könnyűzenei koncerteknek, továbbá lehetőséget biztosít kisebb zenekari próbák és zeneoktatás megvalósítására. Az épület elhelyezésénél, valamint a tömegformálás és anyaghasználat során is fontos szempont volt, hogy az új épület a kastéllyal kapcsolatot teremtsen, de ne sértse annak központi szerepét. A gondolatmenet folytatásaként az Iskola és a Hajnal utca összekötésével a terület megközelítése is egyszerűbbé válik. Az előkertben található fák jelentős részének megtartása és az új facsoportok elhelyezésének célja az egykori kert hangulatának megidézése, valamint a kialakult vizuális tengelyek megtartása.
Alaprajzát tekintve egy egyszerű, körüljárható „cipősdoboz" forma adja az épület magját - a koncerttermet, mely a kastélykert tengelyében fekszik. A terem végfalának teljesen eltolható kialakításával, erős vizuális kapcsolat jön létre a két épület között. A földszinten a szükséges kiszolgáló funkciók mellett egy kisebb próbaterem és koncertek előtti felkészülési tér - backstage - kapott helyet, illetve az emeleten 1-1 iroda lett kialakítva az épület két oldalán. A gépészeti és raktározásra alkalmas tereket az épület egy része alatt húzódó pince szinten helyeztem el, mely a művészbejárat felőli oldalról közelíthető meg.
Annak érdekében, hogy az emeleti galériák megközelítése is gyors és kényelmes legyen, az emeleti falpanelek elforgatható ajtóként működve megnyitják a koncerttermet a közlekedő felé. A belső térben található akusztikai panelek az így kirajzolt függőleges mintázatot követik és alkotnak egységes, visszafogott megjelenést. A mikroperforált akusztikai panelek megjelenése egy homogén belső tér kialakítására törekszik, melynek célja, hogy a koncertteremben a vizuális ingerekkel szemben az akusztikai, zenei élmény maradjon a meghatározó.
A színpad és a nézőtér magasságából adódó szintkülönbség áthidalását egyik oldalról a próbateremben található kórusállvány oldja meg, mely a backstage-ként működő, az előadóművészek számára kialakított előkészületi térrel, mobil fal segítségével összenyitható vagy leválasztható.
A lépcsőző térben a multifunkcionalitást szem előtt tartva a kottatartó állványok mobil módon rögzíthetők vagy elmozdíthatók, ezáltal helyet biztosít egyéb térigényű próbáknak, kisebb csoportos vagy egyéni foglalkozásoknak. A hangszerszállítás az épület hátsó részén elhelyezkedő backstage bejáratán keresztül oldható meg, ahova egy közvetlen rámpa vezet az útról.
A nagyterem alsó szintje 144 férőhelyes, ezen felül a galérián még további 38 ülőhelyet és 24 állóhelyet lehet kialakítani. A mobil székeknek köszönhetően könnyen átrendezhető a terem, így adott esetben más programoknak is helyet tud biztosítani.
A terv fontos része a külső terek bevonása is. A kastély hossztengelyében a korabeli térképek alapján egykor egy-egy pavilon állt. Ennek helyén, az egykori útvonal felidézésének indokán kapott helyet egy télikert, ami a kikapcsolódást szolgálja. Az enyhén lejtős domboldalon fekvő előkertben rejtett tartók segítségével ideiglenesen székek helyezhetők el, így kültéri koncertek, előadások megtartására is lehetőség van.
A kastély mögött található park ma már számos növény és állatfajnak helyet adó erdővé vált, melyek között védett fajok is megtalálhatók. A kastély építésének évében ültetett öreg platánfa még ma is áll. A kiegészített sétaút ezt a jelképes helyet magába foglalva halad végig a területen. A park végében található az első tulajdonosok által kialakított tó, melyet egy tisztás vesz körül, ideális pihenő övezetet kialakítva. A tóban létesített kis sziget még ma is megtalálható, megközelítése azonban már nem megoldott. Ezen a helyszínen a kis híd mellett egy zenepavilon kapott helyet, mely által a parknak ez a része is zenei élménytérré válhat.
A bemutató videó és az előtanulmány itt érhető el.
Bányai Lili
szerk.: Czigány Lilla
19:29
Egy ilyen léptékű, tájépítész alapokon nyugvó koncepció kialakításához egy építésznek sem képzettsége, sem tudása, sem jogosultsága nincsen. Kár volt a hallgatót ilyen tévútra terelni.