| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Egyéb cikkek

Szombathelyi színházpályázat

1/11

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

?>
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
?>
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
?>
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
?>
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
?>
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
?>
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
?>
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
?>
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
?>
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
?>
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
?>
1/11

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat
Egyéb cikkek

Szombathelyi színházpályázat

2009.11.26. 15:33

Megvételben részesült: 2. számú pályaműszerzője: Amphy Antis Építész Iroda Kft.tervezők: Lakatos László, Tóth Károly, Szabó István

Megvételben részesült:
2. számú pályamű
szerzője: Amphy Antis Építész Iroda Kft.
tervezők: Lakatos László, Tóth Károly, Szabó István            
szakági tervezők: Unger Tamás, Rajkai Ferenc, Kotschy András, Strack Lőrinc
munkatársak: Koch Róbert, Jauch Judit, Somorácz György

 

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
1/11
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
2/11
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
3/11
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

 

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
4/11
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
5/11
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

 

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
6/11
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
7/11
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
8/11
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
9/11
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis
10/11
Szombathelyi színházpályázat - Amphy Antis

 


Részletes bírálat

A pályamű az SZTK-épület megtartásával az „értékőrző városfejlesztés" szemléletét képviseli. Az épület megtartott szerkezetét költségbecsléssel felértékeli és figyelembe veszi a teljes beruházás költségeinél, de ennél is fontosabbnak tartja az épület – építészeti, városépítészeti értékeinek a megtartását és továbbépítését. Károlyi Antal mondatokba foglalt téralakítási koncepcióját idézi, aki a Március 15-e térnek az SZTK épület által kialakított háromszögletűen tölcséresedő teresedését részben a Gyöngyös patak medrének az irányából, részben a középkori városszerkezetből vezeti le. A pályázó ezért is érvel mindkét épület megtartása mellett. Ezt a koncepciót fejleszti tovább a pályamű a Király u. – Markusovszky utcai tengely megerősítésének a gondolatával: az SZTK megtartott épületének a homlokzata elé a tengelybe helyezett hatalmas árkádsort és előtetőt tervez; ezzel az építészeti gesztussal szándékozik a színháznak építészeti-városépítészeti hangsúlyt, identitást adni.

A pályamű az előző – ötlet – pályázat tanulságait végiggondolva alakítja ki városépítészeti és építészeti koncepcióját. Ezért az épület földszintjét egy minden irányban, az MSH, a Március 15-e tér és a Gyöngyös patak felé nyitott agora térként alakítja ki. Ennek az az ára, hogy a színház főfunkcióit (a színháztereket) fel kell emelnie az 1. emelet magasságába, viselve ennek a döntésnek az ódiumait (pl. a díszletbeszállítást csak lifttel lehet megoldani). Az épület alaprajzi és térszervezési koncepciójával alátámasztja azt a gondolatát, hogy az új színházépület megtervezhető az SZTK épület szinte hiánytalan megtartásával úgy, hogy annak építészeti jellegzetességei (pl. a homlokzatai is) az új színházépület részévé váljanak.

Téralakítási koncepciója képletszerűen egyszerű és tiszta: a sok elemében érintetlenül hagyott SZTK épület mögött, attól eltartva helyezi el a színpadok és a nézőtér „ideális alaprajzú" főtömegét. A két épület között többszintes légterű foyer-teret alakít ki és a légtéren keresztül vezetett galériákkal köti azokat össze. Az SZTK alacsonyabb szárnyában a közönségforgalmi tereket, a toronyépületben a színház igazgatási és logisztikai helyiségeit helyezi el. Ezt a térszervezést követi az építészeti megjelenés: az épület homlokzatain a többféle építészeti karakter egymás mellettisége figyelhető meg.

A nagyvonalúnak tekinthető alapkiindulás számos ponton tisztázandó problémákat vet fel.

  • A felemelt főszint miatt a földszinti foyer túlzottan nagy alapterületű „lötyögős" térré válik (kb. 1.400 m2) a körüljárhatóság koncepcionális kényszere miatt. Ennek ellenére a tér és az MSH felé nyitó kávéház tere alig kapcsolódik az előcsarnokhoz, attól teljesen leválik.
  • A galériaszinti kiállítótér és a 2. emeleti büfétér elférhetne a földszinten is, de így tudta csak a pályázó a rendelkezésre álló teret kitölteni. Ugyanakkor az említett két foyer-szint meglehetősen nyomott belmagasságú (3,30, mínusz álmennyezet), mert átveszi a toronyépület szintmagasságait. A 3. emeleti étterem már teljesen elszakad a foyer többi szintjétől, csak lépcsőn-liften lehet megközelíteni, hosszú, csőszerű alaprajzi elrendezése kedvezőtlen.
  • A két épület – régi és új – széthúzása aránytalanul nagy légterű, 5-szintes belmagasságú előcsarnoki teret eredményez, amely nagyon látványos, de nagyon terjengős. A légtérben hosszú hidakkal történő összeköttetések kényszerű megoldások. A nagy próbateremhez és a stúdió színpadhoz vezető hidak keskenyek és nem igazán alkalmasak a közönségforgalom és a technikai kiszolgálás megoldására.
  • A stúdiónak a 4. emeletre helyezése nem szerencsés, de a megközelítése sincs megoldva a terven.

A szűkebben vett „színházüzemi funkciók" tömbje szellemes megoldásokat tartalmaz: pl. a nagy próbaterem oldalszínpadként is használható. A fő- az oldal és a  hátsó színpaddal az összenyitás nagy lehetőségeket rejt, de megfelelő méretű közönségforgalmi terekkel nincs kiszolgálva.

A fent taglalt nagyvonalú koncepció nem eredményez kellően kompakt térszervezést, hatalmas alapterületek, rengeteg közlekedő és nagyméretű üres légtér az ára. Sok az ismétlődő funkció: pl. a szintenként ismétlődő vizesblokkok illemhelyei majdnem 2000 fő egyidejű kiszolgálására alkalmasak. A homlokzatok követik a belső kialakítást.

Végeredményképpen elmondható, hogy a pályamű beépítési és térszervezési koncepciója értékelhető és továbbfejleszthető javaslatot ad a színháznak a Március 15. térrel és a Pelikán parkkal való kapcsolatára, a színház agoraszerű működésére, a volt SZTK épületének szinte hiánytalan megtartásával. Mindezt túlzottan nagy alapterületű, térvolumenű épülettel oldja meg (a pályamű a pályázati mezőnyben a második legnagyobb alapterületű épületre ad javaslatot).  A pályamű építészeti eszközei, homlokzatai nem egységesek. Az SZTK elé tett előtető - árkád elképzelhető megoldás, de a térlefedés javasolt ornamentális jellege nem illik a 60-as évekbeli épülethez. A kevesebb és egyszerűbb itt több lehetett volna.

A színház technológiai és akusztikai tervfejezetek igen rövid leírásokat tartalmaznak. A díszletbeszállítás közvetlenül teherfelvonókon keresztül történik, raktárakat a pincében helyezi el. A színpadrendszerben a hátsó színpad trapéz alakja előnytelen, mélysége kevés. Ötletes javaslat, hogy a nagy próbatermet a főszínpad másik oldalán – a másik oldalszínpad helyén – alakítja ki. A színészöltözők egy része előnytelenül a pincébe került. A nézőtér jól szerkesztett, az első négy sorának lesüllyesztésével térszínpad is kialakítható. Szerkezetét tekintve íves teherhordó falakkal operál, melyek kivitelezése nem éppen egyszerű. A nézőteret tartó íves fal és falkonzol terheinek továbbvitele végiggondolandó (excentrikusság és pinceszinti pillérváz). Különösen jól oldotta meg a pályázó a mélygarázs megközelítését a Március 15. térről az egyirányú fel- és lehajtó rámpákon keresztül. A mélygarázs forgalmi rendje és jó járhatósága, a rámpa csatlakozásánál a forgalmi irányok fizikai szétválasztása a parkolók gyors és biztonságos megközelítését és elhagyását segítik. Kedvező megoldás a dolgozói és vendégparkolók szétválasztása, valamint a buszparkolók bejárathoz közeli elhelyezése. Szűkös, de a fordulási sugarak biztosítottak a díszletszállítás 18-as Honvéd úti egyirányú leállósávján.

A pályaművet a Bíráló Bizottság 2.000.000.- Ft összegű rangsorolás nélküli megvételben részesítette.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.