építészet : környezet : innováció

Tájképi játszókert Thaiföldön - bemutatjuk az Atelierarchitects pályaművét

Az Open Architecture Network által kiírt Play For All pályázat célja egy innovatív játszótér megtervezése volt - távol-keleti helyszínre. Hazánkból az Atelierarchitects csapata - Kiss-Gál Zsuzsanna, Kiss-Gál Gergely, Petró Margó és Debreczeni Péter - vett részt a nemzetközi megmérettetésen. A The Landscape Garden elnevezésű koncepciójuk alapját a bambuszerdő átformálásával létrehozott, helyben megtalálható anyagokból kialakított játszó-szigetek, erdőrészletek képezik.

A pályázatról
A Play for All pályázatot az Open Architecure Network építészeti szervezet írta ki tavaly ősszel. A regisztráció 2010. november 24-én zárult, és 2011. január 7-ig kellett a pályamunkákat interneten keresztül feltölteni a szervezet honlapjára. Az Open Architecture Network rendszeres együttműködésben az Architecture for Humanity építészeti szervezettel olyan projekteket támogat és gyűjt világszerte, ahol az építészet társadalmi szerepvállalása megmutatkozik. A pályázat, amin elindultunk, olyan innovatív játszótér megtervezéséről szólt, amelyet a nyertes csapatnak a helyszínen fel is kell építeni a szervezőkkel együtt. A honorárium voltaképpen az utazási költséget fedezi nagyjából.

 

Játszótér Thaiföldön, alaprajz - AtelierArchitects
Játszótér Thaiföldön, metszet - AtelierArchitects
Játszótér Thaiföldön, metszet - AtelierArchitects

 

A Play for All pályázat támogatja és segíti a fejlődő világban élő gyermekek fejlesztésére vonatkozó innovatív és fenntartható terveket. A nyertes pályamunka tehát megépül majd a Mae Sot nevű helyen, a Thaiföld és Burma határán álló, menekült gyermekek oktatásával foglalkozó iskola udvarán. A pályázat eredménye február első hetében vált nyilvánossá, a nyertes csapat a Monster Playground fantázianévvel futó pályamunka lett (tervező: Mike Lau).

A pályázati kiírásban az elvárások között kiemelt hangsúlyt fektetett a kiíró a megépíthetőségre és a használt anyagok minőségére, sőt a kiírás melléklete volt egy költségekkel is ellátott, helyben könnyen beszerezhető anyaglista, ez alapján kellett dolgozni. A kiírás különösen támogatta a különböző méretű autógumik használatát, hiszen ezeket ingyen meg tudják szerezni a szervezők, és az ottani időjárási feltételekben kifejezetten helytáll az anyag.

 

Játszótér Thaiföldön - AtelierArchitects
Játszótér Thaiföldön - AtelierArchitects
 

 

A koncepció
A játszótér-javaslatunk egy olyan tájkép-szerű kert terve, amit a gyermekek maguk fedezhetnek fel. A terv voltaképpen egy kicsinyített verziója egy mesterséges, ámde organikusan alakuló játékos tájnak, erdőnek. A Bambusz erdőben egy természetes tisztás és különböző erdőtípusok alkotják a játékteret. Ebbe az erdőbe beletagolódnak a terepen meglévő fák is.

A rendelkezésre álló területet a felfedezés és megfigyelés tájképévé alakítottuk át, mert úgy gondoljuk, hogy ez a tulajdonság az egyik legfontosabb az életben, és a játékterünkkel ezt akartuk a gyermekek számára megvalósítani. Minden igazán érdeklődő ember tudása, véleménye, ítélőképessége és elméje folyamatos fejlődésben van. A terv a kiírásban megadott méretű bambusz rudakat használja, mint fő építőelemeket a tájkép megalkotásához. Ezzel az egy anyaggal számos eltérő teret, tértípust, játékokat hozhatunk létre. Ez komplexitást és variálhatóságot teremt a játszó gyerekek számára, akik felfedezhetik az egy anyag eltérő használatából adódó változatosságot. Az erdő tovább növekedik és új fajok, új anyagok tűnnek fel: a használható anyagok közül az eukaliptusz gerendát, az autógumit és a levéltető-panelt választottuk, mint az erdő különböző fajtáit.

 

Játszótér Thaiföldön - AtelierArchitects
Játszótér Thaiföldön - AtelierArchitects
 

 

A táj természetesen növekedik, saját szigeteit, ösvényeit, tipikus erdőszerű formáit létrehozva. A tervben négy fő részre oszlik az erdő: a the Rubber Islands gumiszerű szigetformákra, a the Eucalyptus Dunes főként fa szerkezetű dűnékre, a the Bamboo Forest fő erdőterületre és a the Bamboo Spatial Labyrinth bambuszból kialakított térbeli labirintusra. A különböző területeket a the Glade nagy tisztás és a the Pathway ösvény köti össze és választja el egymástól. Minden erdőszelet elsősorban ugyanabból a fő elemből, a bambuszból alakul ki, majd az új faj, a megjelenő új anyag alakítja saját képére az egyes tereket és adja a tájkép-részlet sajátos hangulatát.

A konkrét játékokat a dűnék és szigetek tartalmazzák, tehát ezen elemel között a gyerekek különböző hintákat, csúszdákat, hanggeneráló játékokat találnak, stb. Minél beljebb merészkednek azonban a gyerekek az erdőben, annál kevésbé konkrét és meghatározott terekben és játékok közt találják magukat, ahol egyre inkább saját felfedezéseinek köszönhetően, saját képükre formálhatják az adott teret és játékokat. A projekt felépítése során a gyermekek folyamatos részvételére van szükség, akik maguk alakíthatják például az erdő konkrét határait, meddig tartson a tisztás, ily módon részesei lehetnek a tájkép létrehozásának. A pályázati anyagunk a the Landscape Garden néven megtalálható az eredményeket bemutató weboldalon is.

A pályázat díjazottjai

Nyertes:
Monster Playground - Mike Lau

Dicséret az innovációért:     
Rubbertree - Annemarie van Splunter, W. Ham, Peter Verhaar
Bosque de Bambu - Ken Sei Fing, Katia Dei Fong

Dicséret a design-ért:
Waves and Dunes - Paulo Carnier
ThaiRland - Ji Sun Sandy Lee

Dicséret a megépíthetőségért:
Animal playground - Helena Lillo Thill
Nature Playscape - Leon Smith


The Landscape Garden - Play For All játszótér-pályázat

építész tervező:  Kiss-Gál Zsuzsanna, Kiss-Gál Gergely, Petró Margó, Debreczeni Péter - Atelierarchitects

vélemény írásához jelentkezzen be »