Épülettervek/Hallgatói terv

Tánc, autók, mozgás - belvárosi garázsból tánctér

1/6

városi tánctér - építész: Czakó Dorottya

városi tánctér - építész: Czakó Dorottya

városi tánctér - építész: Czakó Dorottya

városi tánctér - építész: Czakó Dorottya

városi tánctér - építész: Czakó Dorottya

városi tánctér - építész: Czakó Dorottya

?>
városi tánctér - építész: Czakó Dorottya
?>
városi tánctér - építész: Czakó Dorottya
?>
városi tánctér - építész: Czakó Dorottya
?>
városi tánctér - építész: Czakó Dorottya
?>
városi tánctér - építész: Czakó Dorottya
?>
városi tánctér - építész: Czakó Dorottya
1/6

városi tánctér - építész: Czakó Dorottya

városi tánctér - építész: Czakó Dorottya

városi tánctér - építész: Czakó Dorottya

városi tánctér - építész: Czakó Dorottya

városi tánctér - építész: Czakó Dorottya

városi tánctér - építész: Czakó Dorottya

Tánc, autók, mozgás - belvárosi garázsból tánctér
Épülettervek/Hallgatói terv

Tánc, autók, mozgás - belvárosi garázsból tánctér

2017.08.31. 12:41

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Czakó Dorottya

Városi tánctér

Tervezés éve:
2017

Stáblista

építész tervező: Czakó Dorottya

konzulens, témavezető: Marián Balázs

opponens: Gyürki-Kiss Pál 

intézmény: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

Czakó Dorottya mestermunkájának célja egy városi tánctér kialakítása egy 1928-ban épült, ma elhagyatottan álló belvárosi garázsban. Az épület ipari jellegéből adódó nagy fesztávok és a tágas csarnoktér kedveznek az új funkció igényeinek, az új használat pedig megóvja az épületet a további pusztulástól. 

A szakdolgozat vizsgálja a tér minőségét mozgás és tánc közben, másrészt a táncos tér minőségét a város, azaz a társadalom életében. A dolgozat hipotézise szerint a tér megismerésének feltétele a mozgás. A tánc a mozgás speciális fajtájaként a tér átélésében új dimenziókat nyit. Társadalmi szempontok szerint vizsgálva a tánc a társadalom egy alapvető igénye, mely igény a mai Budapesten megfelelő hely hiányában nincs kielégítve. A mestermunka célja egy városi tánctér kialakítása, egy 1928-ban épült, ma elhagyatottan álló belvárosi garázsban. Az épület ipari jellegéből adódó nagy fesztávok és a tágas csarnoktér kedveznek az új funkció igényeinek, az új használat pedig megóvja az épületet a további pusztulástól.


városi tánctér - építész: Czakó Dorottya
4/6
városi tánctér - építész: Czakó Dorottya



A tervben az épület alagsori szintje továbbra is garázsként üzemel, az emeleten azonban új funkciók jelennek meg. A központi csarnoktér különböző táncos események szervezésére alkalmas. Az előadótér magja körül lehatárolt folyosó biztosítja a közlekedést az épületben, a körfolyosó fölötti galéria pedig nézőtérként működik.

A lapostetők alatt található egységek mindegyike rendelkezik kertkapcsolattal.  A ház első kertje a bejárattal szemben, a csarnoktér hosszában húzódik. Innen lépcső vezet fel a kávézóba, ahol a látogató eligazítást kaphat a különböző programokról is. A kávézó tere hátranyúlik, kertkapcsolatot talál. Az új falak üvegezettek, az átlátszó felületek izgalmas átlátásokat engednek az épület terein keresztül. A próbatermek falainak áttetsző felületei a fényt beengedik, de a kíváncsi tekintetek elől elrejtik az órák látogatóit.


városi tánctér - építész: Czakó Dorottya
5/6
városi tánctér - építész: Czakó Dorottya



A kertek további szerepe, hogy a város felé nyitnak, ez a kapcsolat nélkülözhetetlen a program sikeréhez. A nyitottságot a nagyközönség számára szabadon használható terek tovább erősítik. A tánc finomsága és az eredeti funkció nyers építészeti lenyomata izgalmas kontrasztot eredményez.

Czakó Dorottya


Opponencia

Nagyon szerencsés az a helyzet, amikor egy diplomamunka a mélyebb átéltségét annak is köszönheti, hogy szerzője valamilyen módon személyesen is érintett a téma kapcsán. Jelen esetben a diplomázóban egy gyakorlott táncost is köszönthetünk, aki gyermekkora óta rendszerességgel több műfajban is kipróbálta magát, Magyarországon és külföldön is. A diploma tárgya és jelentősége szempontjából tehát mindez már nem pusztán életrajzi adalék, hanem nagyon fontos mozaik: motivációs forrás, visszacsatolási lehetőség, hitelesítő mozzanat.

Pozitív, hogy a szakdolgozat a tervhez végre szorosabban kötődik, azaz ebben az esetben sikerült megvalósítani bevezetésének egyik célját, hogy ti. támogassa a tervezési projektet, értelmezzen, illetve részt vegyen a tervet kísérő fogalmi apparátus megteremtésében és tisztázásában. Ez utóbbi persze itt nem olyan egyszerű, hiszen a tánc alapvetően nem verbális kommunikációs forma.

A tervben és a szakdolgozatban is megjelenő cél, hogy "megtaláljam és megfogalmazzam a térhez való kétféle viszonyomat - a tervezéssel előállított tér és a mozgás, illetve tánc közben átélt tér-közötti összefüggéseket", kiváltképp ambiciózus. Mivel a gondolkodás egyfelől a test és a tér/építészet, illetve a mozgás és a tér/építészet viszonyrendszere és az érzékelés/észlelés körül zajlik, magam is ezek mentén reflektálnék a diplomaterv felvetéseire.

Test és építészet szerteágazó kérdésköre kapcsán megjegyezném, hogy az építészetet/teret érzékelő, azt birtokba vevő test és a táncban alámerülő test hipotetikus felvetésünkben, azaz a diplomában szétválaszthatatlanul egymásba ágyazódik, nem külön entitás. Az a megkülönböztetés ugyanakkor, amely a terv fölött folyamatosan lebeg, hogy ti. van a „tervezéssel előállított tér, mint érthető közeg", illetve „a tánc közben átélt tér érzéki tartalmakkal" mintha azt sugallná, hogy két különböző test kering a térben; illetve a tervezett tér „érthető" közege inkább intellektuális pozíció, a tánc tere pedig emocionális. E kvázi szembeállítás konkrét tartalmától elvonatkoztatva persze tudjuk, hogy az ilyen dualitásokra építő gondolati konstrukció mélyen az európai gondolkodás sajátja, a test toposzának 20. századi filozófiai fejtegetései kapcsán – egyébként építészkörökben és a szakdolgozatban bőven idézett -fenomenológusok (Husserl, Merleau-Ponty, Lévinas) is előszeretettel éltek vele.

Az én ajánlatom azonban az, hogy a terv vizsgálata során ellentétes pozíciók szembeállítása helyett közös metszéket keressünk - mondjuk azzal a hipotézissel élnénk, hogy a teret befogadó test és a táncoló test (ami ugye az adott térben táncoló testben végképp egyesül) egyaránt érzéki élményt él át, az érzéki megismerés útját járják, csak legfeljebb az innen-onnan érkezőtapasztalatok az érzékek eltérő regiszterein szólalnak meg, eltérő súllyal. Az érzéki megismerést azért is kiemelném e ponton, mert idézve a szenzualitással élénken foglalkozó Nádas Pétert: "Az ész olyan tartalmakat nem tud, amelyek nincsenek meg az érzékekben, az észnek nincsenek külön bejáratú tartalmai".

Mindebből mi következik az épített térre vonatkozóan? "Atmoszferikus helyekre van szükség a tánchoz" - válaszol a diplomázó, hiszen a hétköznapokból kilépni és a táncig eljutni nem megy ráhangolódási fázis nélkül, ez mindaz épített térben, mind az időben is átmenetet igénylő folyamat. Ennek során, illetve a tánc közben is többféle érzelmi/érzéki stimulációra van szükség, azaz -fordítom le magamban, kapcsolódva egyben az előző gondolathoz – pl. a terek komplex érzéki minőségeit előtérbe kell helyezni, a privilegizált szem mellett az összes többi érzékszerv rehabilitációjával. Ha ezt előfeltételként szabjuk, akkor egyfelől a tervben gazdag új térstruktúrát látok, a dominánsan áttetsző és átlátszó üvegfelületekkel határolt, cseppfolyósan kapcsolódó belső terek néhol félig külsőkkel keverednek, a nem szokványosan beeső fények mindezt időben állandóan változóvá és izgalmassá téve.

Másfelől a terekben megjelenő anyagok kapcsán erős visszafogottságot érzek, amit e pillanatban tárgyilagosan, értékítélet-mentesen állapítok csak meg: nem tudom ti. eldönteni, hogy ez időhiány miatt bekövetkezett dolog, vagy teljesen tudatosan végig kézben tartott tervezői döntés. A látványterveken egyébként -vizuális kritériumok szerint - ízléses belsőkről eggyel mélyebb szinten, a komplex érzéki minőségek kapcsán érdemes lenne még beszélni egy továbbtervezés során, hiszen csak egy példát kiragadva: ilyen mennyiségű üveg és beton felület mellett az akusztikai kérdések már kritikussá is válhatnak.

Az atmoszféra megteremtésének másik kulcsfontosságú mozzanata a táncteret befogadó épületre rátalálás, ennek részleges rekonstrukciója, illetve át- és továbbépítése. Az 1928-ban autógarázsnak épített, jelenlegi leromlott állapotában kiváltképp fantasztikus ház hihetetlen történetek emlékezetét hordozza, kezdve az építő Gregersen család norvég (!) ősének Magyarországra sodródásáról, itteni letelepedéséről és társadalmi-gazdasági beágyazódásáról. A belvárosi garázs korabeli európai párjainak (pl. Kant Garagenpalast Berlin-Charlottenburgban, az August Perret által tervezett Garage Ponthieu Párizsban, a Casa dell'automobile Rómában) archív fotóit nézegetve félelmetesen szép járművek, Hispano Suizá-k, Bugattik, Delahaye-k gyűrűjében cigarettázgatnak decens hölgyek és urak. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy ez a ház a maga korában egy új világot hirdető, radikális dolog lehetett, hiszen terében nem emberek, hanem gépek,a korszakot szimbolizáló, mobilitást és dinamizmust hirdető gépkocsik laktak – amelyek két ellentétes irányú, szimmetriatengelybe állított rámpán közlekedtek le és fel. A mozgás tehát, és az azt karakteresen megjelenítő és kiszolgáló építészeti eszköz egykoron formálója volt a háznak, miközben ma egy másik mozgásforma, az emberi tánc kívánja birtokba venni azt.

Mozgás és tér, mozgás és építészet tehát egy másik kiemelt témája a diplomának. Minimum háromféle karakteres mozgás biztosan jelen van a házban. Elsőre talán meghökkentő módon ismét autók közlekednek a garázsszinten, hiszen visszaköltözne részlegesen ez a funkció. Ez azon túl, hogy egy sikeres projektfenntartó gazdasági modell alapja is lehet, finom utalás a ház múltjára, esemény idején kiürített állapotban sajátos atmoszférájú betáncolható tér. A látogatók házat birtokba vevő mozgása, áramlása (akár az utcáról, akár a garázsszintről érkezvén) tervezett útvonalon halad a táncterekig, eltérő perspektívákat, változó élményeket nyújtva. A térben való mozgás és annak függvényében változó észlelés és építészeti formálás persze egy ismert építészettörténeti toposz, és erre a modernizmus promenád építészete is szolgáltatott gyönyörű példákat - mindez együtt gondolatban egymás mellé helyezve ismét a ház és kora emlékezetének egy finom darabja. Ugyanakkor a harmadik, egyben legfontosabb szegmens, a tánc terei differenciáltak: az előadói tánctér centrális pozíciójában értelemszerűen az eredeti ház bazilikális kiemelése alatt foglal helyet, a próbatermek még külön, de a közösségi tánc terei lényegében bárhol lehetnek. Ez utóbbit nem egy kötelező flexibilitás-elv miatt tartom fontosnak, hanem a tánc szellemével összefüggésben álló demokratikus térhasználat okán.

A rétegzettség és komplexitás jegyében – az én szememben ezek a diplomaérettségnek bizonyosan kritériumai – még beszélni kellene arról, hogy a ház tervező keze alatt végbemenő metamorfózisa során milyen dilemmákat feszegetett, de maradjunk most egyszerűen annyiban, hogy a rekonstrukció, visszabontás, átírás, kiegészítés, továbbépítés bonyolult szövedékében (ma ez nagyon fontos téma!) a diplomázó jó arányérzékkel és biztos ízléssel navigált.

*****

Wim Wenders Pina Bauschról, a világhírű koreográfus-táncosról forgatott filmjében a rá emlékező társulattagok mindenhol táncolnak: klasszikus táncos tereken túl függővasút kocsijában, banális külvárosi kereszteződések szélén, szó szerint bárhol. Ha innen nézem egy pillanatra – bár lehet, szélsőséges ez a pozíció -, (majdnem) minden tér alkalmas táncra. De azért ebben a házban, ezen a tánctéren is nagyon jó volna táncolni - egy ilyen helyet bízvást megérdemelnénk.

A diplomát a fenti megfontolásokkal ajánlom figyelmükbe és elfogadásra.

Gyürki-Kiss Pál

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.