// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Épületek/Középület

Tanító terek és átalakuló térrendszerek a Mosonmagyaróvári Piarista Gimnázium megújult épületében

1/19

Borítókép. Fotó: Alex Shoots Buildings

Városháza utcai homlokzat. Fotó: Alex Shoots Buildings

Gimnazista tanulási táj lépcsője téri értelmezésben urbánus “városi tér”, lépcsőzetes kialakítású “piazza”. Fotó: Alex Shoots Buildings

A Piazza platójának egyszintmagas erkélye, alatta a fészek. Fotó: Alex Shoots Buildings

A plató erkélye, és a Piazza terének többrétegű belső átlátása. Fotó: Alex Shoots Buildings

Nyári konyha a Piazza melletti téren. Fotó: Alex Shoots Buildings

Tanulási folyamat a piazzán. Fotó: Alex Shoots Buildings

Társalgás a Piazza platóján. Fotó: Alex Shoots Buildings

Meghittebb, kevésbé nyüzsgő téri helyzetek a fészekben. Fotó: Alex Shoots Buildings

Piazza és a kerengője. Fotó: Alex Shoots Buildings

Lépcsős tér részlete. Fotó: Alex Shoots Buildings

Osztályterem. Fotó: Alex Shoots Buildings

Megújult Soós János utcai homlokzat. Fotó: Alex Shoots Buildings

Városháza és Soós János sarok. Fotó: Alex Shoots Buildings

Lépcsős tér részlet. Fotó: Alex Shoots Buildings

Tanulólépcső, axonometria. Forrás: CAN Architects

Földszinti alaprajz. Forrás: CAN Architects

Emeleti alaprajz. Forrás: CAN Architects

Metszet. Forrás: CAN Architects

?>
Borítókép. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
Városháza utcai homlokzat. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
Gimnazista tanulási táj lépcsője téri értelmezésben urbánus “városi tér”, lépcsőzetes kialakítású “piazza”. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
A Piazza platójának egyszintmagas erkélye, alatta a fészek. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
A plató erkélye, és a Piazza terének többrétegű belső átlátása. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
Nyári konyha a Piazza melletti téren. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
Tanulási folyamat a piazzán. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
Társalgás a Piazza platóján. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
Meghittebb, kevésbé nyüzsgő téri helyzetek a fészekben. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
Piazza és a kerengője. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
Lépcsős tér részlete. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
Osztályterem. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
Megújult Soós János utcai homlokzat. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
Városháza és Soós János sarok. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
Lépcsős tér részlet. Fotó: Alex Shoots Buildings
?>
Tanulólépcső, axonometria. Forrás: CAN Architects
?>
Földszinti alaprajz. Forrás: CAN Architects
?>
Emeleti alaprajz. Forrás: CAN Architects
?>
Metszet. Forrás: CAN Architects
1/19

Borítókép. Fotó: Alex Shoots Buildings

Városháza utcai homlokzat. Fotó: Alex Shoots Buildings

Gimnazista tanulási táj lépcsője téri értelmezésben urbánus “városi tér”, lépcsőzetes kialakítású “piazza”. Fotó: Alex Shoots Buildings

A Piazza platójának egyszintmagas erkélye, alatta a fészek. Fotó: Alex Shoots Buildings

A plató erkélye, és a Piazza terének többrétegű belső átlátása. Fotó: Alex Shoots Buildings

Nyári konyha a Piazza melletti téren. Fotó: Alex Shoots Buildings

Tanulási folyamat a piazzán. Fotó: Alex Shoots Buildings

Társalgás a Piazza platóján. Fotó: Alex Shoots Buildings

Meghittebb, kevésbé nyüzsgő téri helyzetek a fészekben. Fotó: Alex Shoots Buildings

Piazza és a kerengője. Fotó: Alex Shoots Buildings

Lépcsős tér részlete. Fotó: Alex Shoots Buildings

Osztályterem. Fotó: Alex Shoots Buildings

Megújult Soós János utcai homlokzat. Fotó: Alex Shoots Buildings

Városháza és Soós János sarok. Fotó: Alex Shoots Buildings

Lépcsős tér részlet. Fotó: Alex Shoots Buildings

Tanulólépcső, axonometria. Forrás: CAN Architects

Földszinti alaprajz. Forrás: CAN Architects

Emeleti alaprajz. Forrás: CAN Architects

Metszet. Forrás: CAN Architects

Tanító terek és átalakuló térrendszerek a Mosonmagyaróvári Piarista Gimnázium megújult épületében
Épületek/Középület

Tanító terek és átalakuló térrendszerek a Mosonmagyaróvári Piarista Gimnázium megújult épületében

2025.04.21. 08:52
MÉD

Projektinfó

Az Épületek rovatot támogatja a 

Szerzők:
Terbe Rita DLA

Földrajzi hely:
Mosonmagyaróvár

Építészek, alkotók:
CAN Architects, Cseh András DLA, Élő József, Köninger Szilárd, Németh Dávid, Tátrai Ádám, Horváth Márton, Vadász Vanessza

Piarista Gimnázium

URL:
CAN Architects

Tervezés éve:
2021

Építés éve:
2024

Bruttó szintterület:
1765 m2

Stáblista

Beruházó: Piarista Rend Magyar Tartománya

Tervező: CAN Architects
Vezető tervező: Cseh András DLA, Élő József, Köninger Szilárd, Németh Dávid, Tátrai Ádám
Építész munkatárs: Horváth Márton, Vadász Vanessza
 

Épületgépész: Bánhalmi János
Épületvillamos: Szalmási Vilmos
Tartószerkezet: Kiss Andor, Koscsó Eszter
Viziközmű: Kovacsics Zoltán
Tűzvédelem: Fenyvesi Zsolt, Horváth Szabina
Biztonságtechnika: Karácsony László
Értékleltár: Erős Erika

Generálkivitelező: Imocent Építőipari Kft.
Építésvezető: Bencsics Benedek
Műszaki ellenőrzés: Mórocz Tamás, Papp László

---

Tetőcserép: Creaton

A hódfarkú tetőcserepek új generációja a CASTA termékcsalád, ami a svájci kerámia tetők minden minőségi elvárásának is tökéletesen megfelel. Mérete a megszokott 180x380 mm-es hódfarkú formátumtól kissé eltérő, 170x380 mm, vastagsága pedig 18 mm. Felülete bordázott, ami izgalmas strukturált megjelenést kölcsönöz az általa fedett tetőfelü­leteknek. A változatos megjelenését tovább fokozza a két eltérő vágási forma, a félköríves és a méhsejt (hatszög) vágás. Natúrvörös és sötétbarna színekben érhető el.

A CASTA termékcsalád megjelenésében és műszaki megoldásaiban is tökéletes választás történelmi épületek, vagy akár műemlékek cserépfedésének kialakítására, így ötvözve a tradíciót a modern műszaki megoldásokkal.

További információ a termékről: www.creaton.hu/termekvalasztek/casta

MÉD:

A tanító tér kettős jelentéssel bír. Egyrészt a tudásátadás helyét jelöli, másrészt pedig a tér tanító képességét. A jól megfogalmazott tér nemcsak támogatja, hanem inspirálja és tudatos térhasználóvá formálja használóját. A tudatos térhasználó együtt él épített környezetével, a térfal számára nem a tevékenységének a háttere, hanem aktív támasza, katalizátora, amelyben a térhasználó újabb és újabb lehetőséget fedez fel. A megújult Mosonmagyaróvári Piarista Gimnázium épületében jártunk a tervező CAN Architects építészeivel.[1]

A Piarista Iskolaközpont a történeti városmag barokk épülettömbjében az ezerhétszázas évek óta lakik. Az eltelt közel háromszáz évben az épület és az intézmény számos átalakuláson és átalakításon ment keresztül: államosítás, rendszerváltás, helyet kapott itt a Kegyesrendi Gimnázium, majd a közelmúltig Levéltár. Az intézmény közössége az elmúlt évtizedekben folyamatosan nőtt, amely intézmény-megújulási folyamatot indított el 2018-ban. A megújulás alapja a piarista lét kortárs, előremutató szellemisége, a minőségi iskolaterek kialakítása, a megújuló pedagógiai folyamatok támogatása, az együttműködés terének létrehozása, ahol diák, tanár, szülő és egyház oktatási időben és azon túl is együtt él.

A megújulást egy közel két évig tartó, közösségi tervezésben elkészített, de sajnálatos módon nem megvalósult, új építésű Piarista iskolaközpont tervezése előzte meg.[2] Ebben az új  iskolaközpontban három különböző korosztály – „alsós, felsős és gimnazista" – három különböző tömbben – “bokorban" – kapott volna helyet. Az egyes korcsoporthoz, az életkori sajátosságokhoz, illetve az ezekhez társított antropológiai jellemzők szerinti térhasználati analógiák voltak rendelve: az alsós csoportok térbeli szervezőereje az „otthon", a felsős csoportoké a városi „gangos bérház", a gimnazistáké pedig a „városi tér". A változó alaprajzi felépítésű terek az egyes korcsoportok tapasztalatszerzéseinek és aktivitásainak karakterei köré rendeződtek. Az otthon élménye állandóbb, biztonságot sugárzó és védelmező térben élhető meg, a gangos bérház a világ felé nyitó, de még otthonos környezetre utaló, míg a városi tér a nyitottság, a változás és a gyorsaság impulzusainak intenzívebb környezetét jelenti(…).  Ezen térhasználati analógiák csak felvillantani tudják mindazt a gondolati gazdagságot, amely az új iskolaépület terveiben szerepelt. Bár ezek az új terek nem jöttek létre, a szerzett közös tapasztalás és tudás megmaradt, amely most, a történeti épületegyüttes első ütemű felújításánál megújuló gimnazista oktatási terekké, kortárs piarista térré alakulásával épített térré vált. A megújulás folyamata, az átalakuló térszövet nem egyszerre, egy nagy lendületben, egy épületben jön létre, hanem lépésről lépésre érlelt, kidolgozott haladásban, folyamatos megújulásban fog megvalósulni.

Megújult Soós János utcai homlokzat. Fotó: Alex Shoots Buildings
13/19
Megújult Soós János utcai homlokzat. Fotó: Alex Shoots Buildings

Tanulólépcső, axonometria. Forrás: CAN Architects
16/19
Tanulólépcső, axonometria. Forrás: CAN Architects

A piarista oktatási terek gondolati alapja egy olyan alternatív, új típusú oktatási és tapasztalatszerzési környezet kialakítása, ahol a fizikai és vizuális térkapcsolatok az aktuális tanulási folyamatokhoz, helyzetekhez formálhatók. Ez az elképzelés szakít a rögzült előképekkel rendelkező megnevezésekkel. Az osztályterem tanulótérré, az iskolafolyosó tanulási tájjá, a közösségi tér piazzává, a büfé nyári konyhává válik. Az új elnevezések új jelentéstartalmat, új használati módot és új téri környezetet is jelentenek.

Az iskola épülettömbje belső udvarok alkotta térrendszer sorozata. Ezen udvarok bejárati előtérként, platánfás iskolaudvarként, játszóudvarként, raktár és használaton kívüli területként alkotnak egy rendszert. Az épülettömb délkeleti területén, a Városház utca és a Soós János utca által határolt sarkon helyezkedik el a felújított gimnáziumi terület. Az épületrész önálló bejárattal rendelkezik a Városház utca felől, valamint belső tereken keresztül kapcsolódik az intézmény egészéhez. A gimnáziumi épületrész részben alápincézett, kétszintes, padlásteres, belső udvaros kialakítású.

Gimnazista tanulási táj lépcsője téri értelmezésben urbánus “városi tér”, lépcsőzetes kialakítású “piazza”. Fotó: Alex Shoots Buildings
3/19
Gimnazista tanulási táj lépcsője téri értelmezésben urbánus “városi tér”, lépcsőzetes kialakítású “piazza”. Fotó: Alex Shoots Buildings

Metszet. Forrás: CAN Architects
19/19
Metszet. Forrás: CAN Architects

A gimnazisták tömbjének átalakítási koncepciója az egykori kihasználatlan udvar beltérré, tanulási tájjá való átalakítása, amelybe egy erős új elem, egy nagy kék lépcső épült. A lépcső körül az épület történeti térsorába illesztett nyitott és zárt terek, téröblök rendszere új tanulási tájegységet hozott létre. A lépcsős tér körüli épülettraktusban a szintenkénti négy nagy tér osztályteremmé vált. A földszint napfénnyel kevésbé elért, tűzfalas területeire vizesblokkok kerültek. Az emelet ugyanezen tűzfalas területén a felülvilágítóval benapozott térbe került a nyári konyha. A belső tűzfalas helyiség a szomszédos udvarhoz csatlakozik. Ez a tér ún. “mag", amelyből a következő fejlesztési ütemben, az új füstmentes lépcsőház megépülte után belső tanulási tér válik. A pincei helyiségek geometriai adottsági és műszaki paraméterei miatt az üzemeltetés tereiként működnek. Az új tetőszerkezet követi az eredeti tető kialakítását. A vonatkozó építési előírási rendszer sajnos nem tette lehetővé, hogy ebben az első ütemben az újonnan kialakított padlástér használati térré, beépített tetőtérré váljon. Pedig ez a tértöbblet jól használhatóvá válhatott volna az iskola számára. Így ez a tér is jelenleg “mag" szerepet tölt be.

A Piazza platójának egyszintmagas erkélye, alatta a fészek. Fotó: Alex Shoots Buildings
4/19
A Piazza platójának egyszintmagas erkélye, alatta a fészek. Fotó: Alex Shoots Buildings

Társalgás a Piazza platóján. Fotó: Alex Shoots Buildings
8/19
Társalgás a Piazza platóján. Fotó: Alex Shoots Buildings

A gimnazista tanulási táj lépcsője téri értelmezésben urbánus “városi tér", lépcsőzetes kialakítású “piazza", amely felülvilágítóval megvilágított, így felfelé nyitott térként viselkedik. A lépcsős tér lehetőséget biztosít a földszint és emelet közötti átközlekedésre, gyors léptekre és andalgásra egyaránt. Emellett kis és nagy létszámú formális és informális oktatási tevékenységre, előadásra, társalgásra. A lépcső szabadon áll a térben, egy ponton, az emeleten érintkezik a történeti térsorral. A lépcsőt a földszinten és az emeleten is kerengő veszi körül. E kerengő, mint tanulási táj fűzi össze a lépcsős teret az azt körbevevő zárt és nyitott terek sorával. A lépcsős tér egy felső vízszintes platóval rendelkezik, csapatmunka és társalgás számára. Ez a plató a lépcső mögötti tér felől egyszintmagas erkélyes kialakítású téri és vizuális kapcsolatot hoz létre. A plató alatti fészekben nyílik lehetőség az elvonulásra, a téri szeparálásra, koncentrált munkára, az iskola utáni/közbeni/szabadidős/ közösségi kötetlen találkozásra. A süllyesztett padló elválasztja azt a tanulási tájtól, egy meghittebb, kevésbé nyüzsgő téri helyzetet hozva létre.

A büfét felváltó nyári konyha az egyéni és közösségi ételkészítés és étkezés tere, a főtér melletti kis, napos, teraszos kávézó is egyben. Amely hosszabb-rövidebb találkozás, egyéni elvonulás, társalgás és tanulás tere is egyben. Az épület belső megnyitásaira a többrétegű, több téren és helyiségen való átlátások a jellemzők. Az újító-kísérletező használatot flexibilis és innovatív térhasználat követi, miközben tradicionális frontális oktatási téri helyzetek is létrehozhatók. A gazdag átlátások és térkapcsolatok az épület térbeliségének hangsúlyozását szolgálják: a szintek és a terek közötti belső megnyitások támogatják és inspirálják az épület használóit.

A plató erkélye, és a Piazza terének többrétegű belső átlátása. Fotó: Alex Shoots Buildings
5/19
A plató erkélye, és a Piazza terének többrétegű belső átlátása. Fotó: Alex Shoots Buildings

Nyári konyha a Piazza melletti téren. Fotó: Alex Shoots Buildings
6/19
Nyári konyha a Piazza melletti téren. Fotó: Alex Shoots Buildings

Mire tanít bennünket az átadott épülettömb?

  • A téri megújulás képességére, arra, hogy a történeti tér a kortárs eszközöket befogadja és eggyé váljon azokkal: az új lépcsős tér létével, formájával, színével.
  • A használat megújulásának képességére, arra, ahogyan a terek támogassák, inspirálják a benne zajló tevékenységet.
  • A meglévő értékek továbbírására, a régi és új összhangjára.
  • Arra, hogy az elegendő szavak elegendő tereket hoznak létre. Nincs mellébeszélés, nincs fecsegés. Nincsenek felesleges terek, öncélú kialakítások.
  • Az egyszerű tettek erejére. Arra, hogy a változatosság és a változtathatóság nem szükségszerűen igényli a mobil szerkezeteket. A jól átgondolt téri és működési rendszerek egysége épített térben, mobilitásban visszafogott, ugyanakkor működésében sokoldalú megoldást eredményez. Nem kell mindent átrendezni, ahhoz, hogy másként működjön egy tér.
  • A változó és többhasználatú oktatási terek értékére.
  • Arra, hogy a tanító tér kettős jelentéssel bír.

Lépcsős tér részlete. Fotó: Alex Shoots Buildings
11/19
Lépcsős tér részlete. Fotó: Alex Shoots Buildings

Terbe Rita DLA
építész

jegyzetek
(1) Az épület bejárására Vereczkey Szilvia Ferenczy Noémi-díjas textilművész, művésztanár kísért el, majd ezt követően az épületről, megújulásról, térhasználatról, rendről, megszokásról és elfogadásról, változtathatóságról és változatosságról beszélgettünk. Azért kértem meg Szilviát, hogy csatlakozzon hozzám ebben a folyamatban, mert ő nemcsak a textilek textúrájához és formálásához ért, hanem azok térben való elhelyezésében is rendkívül kreatív művésztanár. Gondolatai és észrevételei az én építész hozzáállásomat a tereket kreatívan használó művésztanári oldalával egészítette ki. Jelen írás ezen beszélgetés kivonata.
(2) A Mosonmagyaróvári Piarista Általános Iskola és Gimnázium közösségi tervezési folyamatában az első koncepciótól a kiviteli tervek befejezéséig két év telt el. Ebben a folyamatban már az első egyeztetésektől kezdve minden szakterület együtt gondolkodott: építész, belsőépítész, környezetpszichológus, statikus-, gépész-, elektromos-, világítás-, akusztikus tervező… Mindezen szakmai folyamatot szorosan kiegészített és követett az építészek által facilitált, a pedagógusokat bevonó közösségi tervezési folyamat. Különlegesen izgalmas, nagyon-nagyon sokat adó, gazdag alkotóidőszak volt ez minden fél számára. Magam számára különösen feledhetetlen, hiszen a folyamat részese voltam a belsőépítészeti csapat egyik vezetőjeként. Generál tervező: CAN Architects, belsőépítész tervező: FormiConcept és CUBO Építészcsoport, tervezés: 2018-2019. A terv innen érhető el.

Szerk.: Borenich Levente

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.