| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Design/Formatervezés

Tárgykultúra, épített környezet és vizuális kommunikáció

1/28

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/28

Tárgykultúra, épített környezet és vizuális kommunikáció
Design/Formatervezés

Tárgykultúra, épített környezet és vizuális kommunikáció

2005.06.09. 12:43

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Formatervező diplomavédések a Magyar Iparművészeti Egyetemen, 2005. június 7-8.

Cseppet sem meglepő módon, az idei "formás" diplomák is az egyetemes design fentebbi hármas tagolása szerint csoportosíthatóak. Természetesen rendre úgy, hogy a három kategória mindig kiegészíti egymást, avagy sajátos rész-egész-viszonyokat alkot. A legtöbb esetben ugyanis a megtervezett termékhez magától értetődően kapcsolódik a termékarculat kidolgozott koncepciója is, miként a megtervezett termék és épített környezetének viszonya is igen gyakran válik alapvető témává egy-egy diplomamunkában, s nem csupán az olyan kézenfekvő esetekben, mint a köztéri órák, városi világítótestek, avagy köztéri kommunikációs rendszerek tervezésekor, hanem akár még a manapság oly divatos food-design esetében is.

 

 

Nem is igen lehet ez másképpen, hiszen tárgykultúránk, épített környezetünk, s vizuális kommunikációnk valójában egységet alkotnak, ha mégoly sokszínű formában is. A "kultúra kulisszája" a kultúra nagy rendszereinek legnagyobbjai közé tartozik, s egy valóban felvilágosult és kulturált világban ez a rendszer intelligens, tetszetős, társadalmi és ökológiai értelemben érzékeny és épp ezért mindenképpen szakszerűen megtervezett. Ily módon pedig a designer szerepe a 21. században páratlanul fontossá válik, hiszen ő az egyik olyan társadalmi szereplő, akinek kreatív munkája során szinte minden szakma és társadalmi réteg szempontjait figyelembe kell vennie, amennyiben érdemi sikert akar elérni a kiélezett piaci versenyben, avagy éppen a globális piac bizonyos diktátumaival szemben.

 

 
 

Magyarországon a design még mindig nem heverte ki teljes mértékben a rendszerváltással járó társadalmi és gazdasági szerkezetváltás következményeit, még mindig óriási kérdés, hogy a frissen végzett formatervező hallgatók érdemi munkához jutnak-e a közeljövőben, avagy a legtöbbjük afféle art directorként tevékenykedik majd valamelyik kommunikációs ügynökségben, vagy kiadónál. Még mindig nem kézenfekvő az euróatlanti világban közhelyként kezelt felismerés, mely szerint a design - egyebek mellett a kiegyensúlyozott technológiai verseny következtében - meghatározó innovatív erővé vált a gazdaságban. Csak remélni lehet, hogy a jelen, s a közeljövő designpromóciós törekvései a hazai kis- és középvállalkozói rétegeket is meggyőzik majd a design kiemelt társadalmi, gazdasági és ökológiai szerepéről, s akkor akár az angliaival azonos nagyságrendben, évi tizenötezer végzős diák is bizalommal tekinthet majd a jövő felé. A tehetséggel nálunk nincs gond, sosem volt! Meg kell azonban tanulnunk eladni magunkat a nemzetközi piacokon is, ehhez pedig elengedhetetlen, hogy diákjaink - akár már a diplomavédésen is - hatékonyabban "kommunikáljanak", azaz magabiztos, szabatos formában prezentálják amúgy természetesen európai színvonalú diplomaterveiket.

SzeM

A diplomavédések adatait ITT tekinthetik meg.

 
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.