Design/Formatervezés

Tószegi Zsuzsa: Dizájn konferencia Helsinkiben

1/6

Az egyetem utcafrontja

Úton az előadóteremhez

Az egyetem kávézója

A régi Arábia

Díszmadarak az Arábia boltjában

A rektor irodája

?>
Az egyetem utcafrontja
?>
Úton az előadóteremhez
?>
Az egyetem kávézója
?>
A régi Arábia
?>
Díszmadarak az Arábia boltjában
?>
A rektor irodája
1/6

Az egyetem utcafrontja

Úton az előadóteremhez

Az egyetem kávézója

A régi Arábia

Díszmadarak az Arábia boltjában

A rektor irodája

Tószegi Zsuzsa: Dizájn konferencia Helsinkiben
Design/Formatervezés

Tószegi Zsuzsa: Dizájn konferencia Helsinkiben

2005.11.04. 13:00

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Tószegi Zsuzsa

Joining forces - international conference of design researchA dizájn akkor vált professzionális tevékenységgé, amikor a mindennapi élethez szükséges ipari termékek tömegesen kezdtek elterjedni.

Joining forces - international conference of design research

A recepciós arcára csodálkozással vegyes öröm ült ki, amikor megkérdeztem tőle: a Kalevalát összegyűjtő Elias Lönnrotról kapta a nevét az utca és a szálloda? Később elmesélte, hogy sok éve dolgozik itt, de még soha senki nem tette föl neki ezt a kérdést, pedig szívesen elmondta volna, hogy a nagy tudós évekig lakott ebben az épületben. Azt ajánlotta, feltétlenül nézzem meg a szállodától nem messze álló monumentális emlékművet, amelyen Lönnrot az öreg Vejnemöjnennel együtt látható. A jó tanácsért cserébe elmeséltem neki, gyerekkoromban mennyire szerettem a "Vejnemöjnen muzsikál" című Kodály-dalt, mire a fiatalember arcán még szélesebbre terült a mosoly, és ettől kezdve kitüntető figyelemmel vett körül.

 
Jósorsom a dizájn kutatásával, oktatásával és innovációs hatásával foglalkozó konferenciára vezérelt Helsinkibe. Amíg Pesten az eső csak rövid szüneteket tartott, és a hidegtől szenvedett az ország, addig a finn főváros napsütéses, szép idővel örvendeztette meg a konferenciára érkezőket. A 200 részvevő több mint 30 országból utazott ide: Új-Zélandtól Mexikóig és Taiwantól Dél-Afrikáig a Föld minden sarkából eljöttek, hogy meghallgassák, milyen újdonságokat mondanak az előadók a dizájn innovációs szerepéről, versenynövelő képességéről és a fenntartható fejlődéshez való hozzájárulásáról.



A konferencia a University of Art and Design Helsinki épületében zajlott, ahol korábban a híres Arabia porcelángyár működött. A háztartási eszközök és dísztárgyak gyártása terén a funkcionális dizájnt kiemelkedő minőséggel párosító Arabia néhány éve kiköltözött a városból, a helyét az egyetem kapta meg. Az épületben működő múzeum a gyár történetét, a mintabolt pedig a termékeit mutatja be.

 
Az egyetem épülete ezerféleképpen viseli magán a korábbi gyárépület jegyeit, és jól érzékelhetően ezeket nem is akarják eltüntetni. A folyosókon a mennyezet alatt csővezetékek futnak, számos helyen megmaradtak az eredeti vaslépcsők, az ablakokon keresztül fémszerkezetek láthatók. A rektor szobája mindössze egy üvegfallal van az előtértől elválasztva, így a liftből kilépve rögtön látni, bent van-e az irodájában. A konferencia harmadik napja szombatra esett, de a szabad szombat ellenére sok hallgató dolgozott bent a stúdiókban. Az ottani szokás szerint, ha bent van valaki, a munkaszobák ajtaját nyitva hagyja.

 
Helsinkiben van Skandinávia legnagyobb művészeti és dizájn egyeteme, amelynek 1700 nappali tagozatos, 800 nyitott egyetemi hallgatója és 400 tanára van. Évente átlag 2600-an jelentkeznek felvételire, közülük mintegy 9%-nak sikerül bejutnia. A diákok 14%-a külföldről érkezik. Az egyetem fő szakirányai: a formatervezés, a videó, az audiovizuális kommunikáció, a művésztanár szak és a képzőművészet. Az oktatás kétszintű, a BA fokozat három évig, az MA fokozat öt évig tart, utána doktori képzésre lehet jelentkezni.

 
A konferencia programja

A hat plenáris előadás mellett a tíz párhuzamosan zajló szekcióban nyolcvanöt előadást tartottak. Ahogy kiszámoltam, egy ember maximum tizenöt szekcióelőadást tudott meghallgatni. A szekcióüléseket nagyon jól megszervezték: pontosan fél óra jutott egy előadóra és a kérdésekre, így anélkül lehetett átmenni az egyik szekcióból a másikba, hogy zavartuk volna az előadásokat.

A szekcióülések a következő fő témák köré szerveződtek:

  • globalizáció és fenntartható fejlődés;
  • dizájn-kutatás, az ipar és a termelés kapcsolatrendszere;
  • módszerek és módszertanok;
  • kutatás és oktatás;
  • a dizájn szerepe a menedzsmentben és üzleti életben;
  • a kutatás-fejlesztés eredményei;
  • az innováció előmozdítása.

A dizájn és a társadalmi innováció

A nyitó előadást Ezio Manzini professzor tartotta "Social Innovation and Design" címmel. Manzini a dizájn és a fenntartható fejlődés közötti kapcsolat kutatásának világszerte ismert és elismert, első számú szakértője.

A dizájn akkor vált professzionális tevékenységgé, amikor a mindennapi élethez szükséges ipari termékek tömegesen kezdtek elterjedni. Az etikai alapokat a "komfort demokráciájának" az ideológiája jelentette, amely azt sugallta, hogy mindenkinek joga van élvezni a jólétet. Ebből pedig egyenesen következik, hogy mindenkinek joga van ellustulni és kiszolgáltatnia magát a dizájn által kifejlesztett és az ipar által előállított eszközökkel. Ha szembe­nézünk ezzel a helyzettel, megállapíthatjuk, hogy a dizájn tulajdon­képpen a cselekvés ellen hat, hiszen nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az emberek mindent készen kapjanak.

Manzini professzor felidézte a régi mondást: ha valaki éhes, ne halat, hanem horgászbotot adj neki, és tanítsd meg halászni. Ezt a hozzáállást látja egyedüli kivezető útnak abból az alagútból, amelybe az állandó gazdasági növekedés hajszolása révén jutottunk. A legutóbbi évszázad során sajnálatos módon a következő ideológia vált uralkodóvá: ha valaki éhes, adjál neki gyorsan valami készételt - vagy egy gyorsétteremben, vagy, ha megengedheti magának, akkor egy luxus-étteremben. De bármelyiket is teszed, a lényeg, hogy az illető az ennivaló előállítására irányuló mindennemű gondolkodás, tudás és erőfeszítés nélkül kapjon enni.

Az ennivalóhoz való hozzájutás emblematikus jelentőségű: a gondolkodásunk az egészségügytől a gyermeknevelésen át az otthonunkba kerülő ingóságokig minden téren ugyanígy működik. Az egészségügyben orvosokra, kórházakra, gyógyszerekre van szükség, a gyermekek fölnevelését el sem tudjuk képzelni iskolák, tornatermek, televíziókészülékek és elektronikus kütyük nélkül. Lakberendezési tárgyaink karbantartása helyett eldobható vackokat vásárolunk, a szabadidőnk nagy részét a bevásárlóközpontokban töltjük. Korábban az emberek kitűnően el tudták magukat szórakoztatni - ezt a képességet mára elsöpörték a valóságshow-k. A gazdaságot a túlhajszolt fogyasztási igény hajtja előre - amely azonban mindenkit fogyasztóvá degradál.

A 80/20 jelenség

Kétségtelen és kétségbevonhatatlan tényként kell ma már szembenéznünk a túlzott fogyasztás okozta környezeti válsággal. Ma a világ népességének 20%-a fogyasztja el a rendelkezésre álló erőforrások 80%-át, és így természetesen 80%-nyi embernek csak a maradék 20% marad. Ez az aránytalanság már ma is rengeteg gondot okoz, de az aztán totális környezeti katasztrófához fog vezetni, amikor a népesség túlnyomó hányadát kitevő szegények valóra kezdik váltani azt - a fogyasztásban megnyilvánuló - jóléti álmot, amit ma a gazdagoktól látnak.

A tehetetlenség társadalma

A jóléti társadalmakra egyre inkább a tehetetlenség jellemző; az emberek egyre nagyobb hányada nem tudja, és nem is akarja ellátni önmagát. Influenzajárványok idején ma sokkal többen kerülnek kórházba, mint régebben, pedig nem a betegség lett súlyosabb, csak a betegek képtelenek otthon megbirkózni vele. Állítólag Japánban külön háztartásvezetési és főzőtanfolyamokat szerveznek a nyugdíjba vonulóknak, akik aktív korukban nem foglalkoztak önmaguk ellátásával, így aztán fogalmuk sincs arról, hogyan szervezzék meg otthoni életüket.

A jólét passzivitásra szoktat

A komfort és a jólét alatt egyre többen és egyre inkább azt értik, hogy valakik és valamik mindig kiszolgálják őket. Az emberek számtalan szolgáltatást vásárolnak, a háztartásokat mechanikus rabszolgákkal (mosogatógéppekel, konyhai robotokkal, távirányítókkal) szerelik föl - a lényeg, hogy minimalizálják az önmaguk és környezetük ellátására, karbantartására fordított erőfeszítést, figyelmet és időt. A példák sorát még sokáig folytathatnánk, ennyi azonban elegendő annak érzékeltetésére, hogy ma rossz úton járunk. De milyen választ adhat a dizájn ezekre a súlyos, fenyegető problémákra? Nyilvánvalóan új utakat, új megoldásokat kell találni, amelyek úgy lépnek a hagyományosak helyére, hogy egészen új területeket tárnak föl előttünk.

A dizájn és a társadalmi innováció

Az innováció nemcsak a technikai-technológiai folyamatokban és a termékek előállítására szolgáló eljárásokban, hanem a társadalom szerkezetének, kultúrájának, értékvilágának stb. megújításában is érvényre juthat. Ebben a kontextusban az innováció a társadalmi folyamatok és az intézmények fejlesztését, átalakítását, modernizálását segíti elő.

A dizájn számára a társadalmi innováció érvényesülése érdekében tett első lépést az jelenti, ha szakít a ma uralkodó felfogással, és a műszaki-technikai innováció helyett az ellenkező irányba - vagyis a közösségi érdekek érvényesítése felé - fordul. A dizájnereknek a tudásukat és kreativitásukat a termékek és a szolgáltatások innovatív fejlesztésének újfajta megközelítésére kell fordítaniuk, amelynek során folyamatos párbeszédben kell lenniük azzal a közösséggel, amelynek dolgoznak.

A dizájnerekről ma az a kép él az emberek tudatában, hogy mindig egy vállalkozás gazdasági hasznának a növelése érdekében dolgoznak. Ehelyett új célt kell kitűzniük maguk elé: a termék- és szolgáltatásfejlesztés során a közösségi érdekeket kell érvényesíteniük, mégpedig úgy, hogy folyamatos párbeszédet kell folytatniuk annak az intézménynek, önkormányzatnak, civil szerveződésnek a tagjaival, akik az adott terméket használni fogják. Fokról fokra a dizájner szerepe is átalakul: munkájának eredményeként kreatív közösségek alakulnak, ahol a saját és közösségi életterének kialakításában mindenki aktív részvevővé válik. A dizájner jövőbeni feladata azt láttatni az emberekkel, hogyan tudják megfogalmazni és vizuálisan érzékelhetővé tenni az igényeiket, majd ezeket meg is valósítani a közösségi és a magánélet keretéül szolgáló terekben, az épített környezetben.

Dizájn menedzsment

Manzini mondanivalójának szinte ellenpontja volt a következő előadás, amelyet Brigitte Borja de Mozota, a University of Paris X Nanterre professzora tartott Design Management Research: Exploring New Directions for Design Value in Management Science címmel. A Franciaországban a dizájn menedzsment úttörőjeként számon tartott professzorasszony 2002-ben publikálta először 'Design management' című könyvét, amelyet azóta spanyol és kínai nyelven is kiadtak. De Mozota asszony Párizsban és Bostonban oktat marketing, dizájn, innovációs és stratégiai ismereteket.

Az előadás a menedzsment- és dizájn-ismeretek konvergenciájára hívta föl a figyelmet. A stratégia, a brand, a benchmark, a profit, a marketing kifejezést mindkét területen gyakran használják. A két ágazat egyik közös területe az innováció-menedzsment, amelyben - multidiszciplináris tevékenység lévén - a mérnökök mellett a dizájnereknek és a piaci szakértőknek is részt kell venniük.

A professzorasszony nemcsak oktat az egyetemen, de számos céggel is együttműködik. A dizájn menedzsment terén folytatott kutatásai során bebizonyította, hogy a vállalatirányítás terén sikerrel alkalmazott módszertan, a Balanced Scorecard (magyarra talán leginkább "kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám-rendszernek" fordíthatjuk) itt is hatékonyan alkalmazható.

A Balanced Scorecard (BSC) néven ismertté vált stratégiai szempontrendszert a vezetéstudomány két jelentős személyisége, Robert S. Kaplan és David. P. Norton dolgozta ki. A BSC lényege, hogy megpróbál hidat verni a nagy erőfeszítés árán kidolgozott vállalati stratégia és az annak megvalósítása közötti szakadék fölött. A BSC modell szerint egy szervezet tevékenységének teljes körét a következő négy szempont vizsgálatával lehet feltárni:

  1. a vevő (ügyfél) szempontja: a szervezet tevékenységének a megítélése,
  2. a tanulás és fejlődés szempontja a humán erőforrásokban és a szervezetépítésben megnyilvánuló fejlődőképességet vizsgálja;
  3. a belső szempontok azt mutatják meg, hogyan segítik elő a működési folyamatok a stratégiai célok megvalósulását;
  4. a főként a tulajdonos által képviselt pénzügyi szempont a bevétel alakulását tartja szem előtt.

Ebben a négy nagy blokkban kell ábrázolni a szervezeti stratégiában kidolgozott, egymással összefüggésben lévő célokat. A célok elérésének állapotát - belekalkulálva a múltat, a jelent és a jövőt - pontosan definiált mutatószámok jelenítik meg.

A BSC mintájára de Mozota asszony kidolgozta a dizájnban rejlő négy fő erőt kifejező modelljét:

  • a dizájn mint percepció: itt a dizájn a vevő számára jelent értéket;
  • a dizájn mint folyamat: a folyamatokban értékként jelenlévő dizájn;
  • a dizájn mint vízió: a stratégiában értékként jelentkező dizájn;
  • a dizájn mint "jó üzlet": a tulajdonos számára értéket jelentő dizájn.

Ez a tömör összegzés rögtön érthetőbbé válik, ha az alábbiakkal kiegészítve látjuk:

Miként jelenjünk meg a dizájnnal a fogyasztóink előtt az elképzeléseink megvalósítása érdekében?

A tulajdonosok elégedetté tételének érdekében miként tud a dizájn segíteni az üzleti folyamataink tökéletesítésében?

a dizájn mint percepció

a dizájn mint folyamat

piaci érték
fogyasztói érték

innováció
fogyasztói orientáció
a szervezet működési folyamataiban rejlő érték

Alkalmazzuk a "brand design" megközelítést: ne csak a terméket, hanem az arculatát, grafikai megjelenését is tervezzük meg.

Oktassunk a dizájnereknek menedzsment- és marketing-ismereteket.

Dolgozzuk ki a "Design Made in..." nemzeti védjegyet.

Növeljük a dizájn-tudatosságot.

Gondolkodjunk globálisan és holisztikusan, de cselekedjünk lokálisan.

Paradigmaváltásra van szükség: a dizájn­hivatásnak cselekvésre-orientált helyett tudás-orientálttá kell válnia.

Tanítsuk meg a menedzsereknek a dizájnban rejlő értékeket.

Mozdítsuk elő az innovációt azzal, hogy a dizájnereket a technológia transzfer során "tudásbrókerekként" mutatjuk be.

Óvjuk a mesterségbeli tudást, kezeljük értékén a képességeket és őrizzük meg a kulturális értékeket.

Hogyan tudunk a dizájn segítségével alkalmazkodni a változásokhoz?

Az üzleti siker elérése szempontjából hogyan látják a dizájnt a tulajdonosaink?

a dizájn mint vízió "a jó dizájn jó üzlet"
stratégiai érték
a gondolatok változásának értéke
pénzügyi és számviteli érték
társadalmi érték

Kezdeményezzük a szociális problémák (a népesség öregedése, fenntartható fejlődés stb.) megoldására irányuló dizájn pályázatok kiírását.

Készítsünk esettanulmányokat arról, hogyan tud választ adni a dizájn a változásmenedzsment kérdéseire.

Írassunk ki olyan pályázatokat, amelyek közelebb hozzák egymáshoz egy iparág összes szereplőjét: a gyártókat, a terjesztőket, a médiát.

Alapítsunk a minőség elismerésére szolgáló dizájn díjakat.

Mérjük meg a dizájnra fordított fejlesztés megtérülését a KKV-k körében.

Építsünk adatbázist a dizájnerekről

Szerepeltessük önállóan a dizájnt a nemzeti stratégiában és a nemzeti statisztikákban.

Mérjük föl a dizájn-promóciós ráfordítások hatását a tudatosság növekedésében.

Néhány érdekes szekció-előadás

Ahogy ez lenni szokott, az egyes előadások nem a szekció átfogó, nagy témáit ölelték föl, hanem a vezérgondolathoz kapcsolódó részletkérdésekre koncentráltak. A globalizáció és a fenntartható fejlődés szekcióban például több előadó a helyi kézműves hagyományok továbbéléséről és a dizájnra gyakorolt hatásáról számolt be Törökországból, Ghánából, Guatemalából.

Az indonéziai Adhi Nugara a Helsinki művészeti és dizájn egyetem Ph.D. kurzusát végzi, és ennek keretében kutatja a hagyományos kézműves tevékenység és a dizájn kapcsolatrendszerét. Megállapítása szerint az egyes közösségek által generációk óta kiérlelt, sok esetben ma is használatos "primitív, bennszülött, hagyományos" tárgyak többsége a gyakorlati érték és a dizájn szempontjából egészen kitűnő minőségi jegyekkel bír. A hagyományos tárgyakban kétségtelenül harmonikus egyensúly van az esztétikai érték és a funkcionalitás, a fizikai és az ideológiai célok, valamint a gazdasági érdek, illetve az ökológiai szempontok (gyakran ellentétes) érdekeinek érvényesítésére vonatkozó döntés között. Ezek a tárgyak évezredek kollektív tudását és gyakorlati tapasztalatait akkumulálják.

Mostanában sokan gondolkodnak azon, hogyan tudnák az ún. primitív eljárásokat újragondolni annak érdekében, hogy a szintetikusak helyett több természetes anyagot alkalmazzanak, vagy hogy környezetbarát szállítóeszközöket találjanak ki, amelyek ráadásul kevesebb veszéllyel járnak. Ez nem valami romantikus múltba fordulást jelent, hanem inkább a dizájnerek számára tűzi ki célul azt, hogy a korszerűséget és a hagyományt együttesen alkalmazva alakítsák tárgyi kulturális környezetünket.

Az előadó az indonéziai Java szigetének étkezési kultúráját vizsgálja, amely alkalmat ad arra, hogy újra meghatározza, mint jelent a hagyomány és a kultúra a dizájn kontextusában, és mi a szerepe a termékek használhatóságának az alakításában. A fenntartható fejlődés és a környezet szempontjait hangsúlyozva az előadó amellett érvelt, hogy az innovatív fejlesztések ne elsősorban a gazdasági haszon növelésére, hanem a valós szükségletek kielégítésére irányuljanak. Az emberek és a tárgyak közötti viszony kapcsolatában a minőségnek fontosabbnak kellene lennie a mennyiségnél. Hogyan lehet egyidejűleg visszanyúlni a hagyományokhoz, és ezekre épülve kialakítani egy új módszertant, amely elősegíti a hagyományok beépítését a termékfejlesztés folyamatába? A szerző kísérletet tesz arra, hogy kialakítsa egy konceptuális modell kereteit, amely a tárgyformálás folyamatába transzformálja a hagyományokat. A modell legalább öt elemből tevődik össze - melyek közül alapvetően fontos az anyag, a technika, a funkció, a képalkotás és a rejtett tényezők. A tanulmány célja egy koncepció és ajánlás kidolgozása a dizájnerek, az intézmények, a kormányok és az iparvállalatok számára a 'hagyományok fenntartható fejlesztéséről'.

Eric Anderson, a Carnegie Mellon University tanára egy olyan kurzusról számolt be, amelyet a nem dizájn-szakos hallgatóknak tartanak. A kurzus alapismereteit a vizuális kommunikáció képezi, emellett pszichológiai, informatikai, üzleti, mérnöki ismereteket oktatnak. A tanfolyam célja, hogy demisztifikálja a terméktervezést, és bebizonyítsa a hallgatóknak, hogy saját képességeik fejlesztésével és probléma­megoldó hozzáállással ők is képesek emberközpontú tárgyakat létrehozni.

A vizualizációval kapcsolatos kutatások alapján tudjuk, hogy a térbeli információk felfogásához szükség van az előzetesen kialakult mentális mintákra, a formaalkotás képességére és az információk komplex értelmezésére. A tanfolyamon holisztikus szemlélettel közelítik meg a vizuális gondolkodás folyamatát.

A kurzuson a hallgatóknak három feladatot kell megoldaniuk: először meg kell tervezniük saját háromdimenziós szervező "segédjüket" - amelynek segítségével ügyesen tudják tárolni és használni a határidőnaplót, a mobiltelefont, a tollakat és minden más, általuk nélkülözhetetlennek ítélt mindennapi eszközt. A következő feladat egy tűzhely funkcióinak és méreteinek igen alapos elemzése - ennek során a hallgatók fölfedeznek egy sor, a háztartási tűzhelyek iránt támasztott és a tervezés során elengedhetetlenül figyelembe veendő balesetvédelmi, ergonómiai, esztétikai stb. szempontot. A harmadik - és talán a legérdekesebb - munka során idős emberek számára készítik el egy ébresztőóra modelljét. A feladat bizonyos kidolgozottsági stádiumában idősek otthonába is elmennek, ahol közvetlen visszajelzést kapnak arról, jól használható eszközt terveztek-e.

A kurzus több éves tapasztalatai azt bizonyítják, hogy azokhoz képest, akik kizárólag fogyasztóként találkoznak formatervezett termékekkel, azok a leendő üzletemberek, akik ezt a gondolatébresztő tanfolyamot elvégzik, nemcsak hogy sokkal fogékonyabbak lesznek a dizájnban testet öltő értékek iránt, hanem egyenesen a formatervezés szószólóivá válnak.

Csöppnyi irigységgel hallgattam Pat Sterry-t, az angliai University of Salford tanárát, akinek az előadása alatt nem tudtam szabadulni attól az érzéstől, hogy "milyen jó nekik, mennyivel előbbre tartanak nálunk!" A professzor asszony azokról a stratégiai jelentőségű kutatásokról számolt be, amelyek az angol múzeumokban folynak annak érdekében, hogy minél hatékonyabban tudják kiszolgálni a hihetetlenül megnövekedett számú látogatókat.

Míg korábban viszonylag homogén szociológiai összetételű és főként felnőtt korú látogatók jártak múzeumba, újabban a társadalom minden rétegéből jövő és egészen eltérő korú emberek tömegeit láthatni a kiállításokon. Feltűnően sok család vesz részt a galériákban, múzeumokban szervezett kiállításokon és más programokon. Amikor elkezdték a látogatók szokásait vizsgálni, akkor szembesültek azzal, milyen mérhetetlenül keveset tudnak a családok múzeumlátogatási szokásairól, múzeumi viselkedéséről, pedig sarkalatos kérdés lenne megérteni e látogatások mozgatórugóit, dinamikáját. A kutatások során a családokra különösen nagy figyelmet fordítanak; külön projekt foglalkozik az egészen kicsi, az óvodáskorú és a kisiskolás gyermekekkel érkezőkkel.

A kulturális örökség bemutatása során az ún. interpretációs dizájn - beleértve a grafikát, a tájékoztató paneleket, az interaktív multimédiát és az innovatív alkalmazásokat - szerepe egyre jelentősebb. Nem túlzás azt állítani, hogy a dizájn stratégiai szerepet tölt be a kulturális örökséget bemutató események tervezése folyamán.

Stan Mauger előadására azért voltam kíváncsi, hátha megtudok valami fontosat, valami itthon is alkalmazhatót arról, hogyan sikerült a Föld túlsó végén a kormányzatnak a dizájnerekkel és az üzleti világgal társulnia az új-zélandi dizájn tevékenység fejlesztése érdekében.

Az új-zélandi dizájn támogatására fordított legutóbbi kormányzati kezdeményezések vizsgálata az állami támogatás hatékonyságát bizonyítja. A dizájn tevékenységet a kormány 1966, a New Zealand Industrial Design Council megalakulása óta támogatja. Az új kezdeményezések az innováció növelésére indított keretprogram kidolgozásával kezdődtek, majd a Design Taskforce és a Desing Leadership Group szervezetek megalakulásával, illetve a Better By Design program kidolgozásával folytatódtak.

A Design Taskforce 2003-ban attól a felismeréstől vezérelve jött létre, hogy a dizájn rendkívüli szerepet játszik a gazdasági élet ösztönzésében. A történet érdekessége: az alapítást nem a dizájnerek, hanem az üzletemberek javasolták, akik más országok példáit látva jutottak arra a meggyőződésre, hogy az innováció növelésében milyen fontos szerepet játszik a dizájn. Főként két ország programját tartották követendőnek: a finn Design 2005!-öt, amelynek a pozitív hatása gyakorlatilag az egész finn nemzetre kisugárzik, illetve Dél-Korea nemzeti dizájn stratégiáját, amely kreativitásánál fogva rövid idő alatt számottevő sikereket ért el.

Új-Zéland gazdasági folyamatai számos ok miatt nem túl kedvezően alakulnak. A kutatás-fejlesztésre túlságosan kis összeget fordítanak, és kevés exporttermékük van. A vállalkozásoknak csak 4%-a dolgozik exportra - talán túlontúl kényelmes a többi földrésztől való távolság "zsarnokságára" hivatkozni. A Taskforce-ba tömörült üzletemberek úgy látták, ebből a helyzetből csak úgy lehet kitörni, ha a dizájnra sokkal több figyelmet fordítanak. A Taskforce által kezdeményezett egyik program a Better By Design (BBD), melynek kettős célja: egyrészt tájékoztatni az üzleti élet szereplőit a dizájn értékeiről, másrészt lehetővé tenni, hogy éljenek a dizájn nyújtotta lehetőségekkel, használják ki annak az előnyeit.

A Better By Design programon belül az alábbi kezdeményezések születtek:

Megalakult a program irányító testülete, amelyben üzletemberek és dizájnerek egyaránt helyet kaptak. Fő feladatuk a Taskforce által kidolgozott stratégia megvalósítása.

Kidolgozták a kommunikációs programot, amelynek fő célja a gazdasági döntéshozók számára tudatosítani a dizájnban rejlő értékeket. A cél elérése érdekében kurzusokat szerveznek, de a fő célkitűzés nem kevesebb, mint egy kulturális folyamat elősegítése, generálása, melynek eredményeként az új-zélandi dizájnt jobban el akarják fogadtatni a világgal, nagyobb elismerésre akarnak szert tenni külföldön.

A 2005 márciusában Auckland-ben szervezett Better By Design konferencián a gazdasági élet vezetői is részt vettek. A kis- és középvállalkozások között készült számos esettanulmány segítségével bizonyították be a dizájn hozzáadottérték-teremtő erejét. A konferencia sikere nagyban hozzájárult a dizájn-tudatosság növeléséhez.

Igen rövid idő alatt elkészítettek egy weben hozzáférhető adattárat, amely megkönnyíti a kapcsolatfelvételt a dizájnerekkel és a dizájnban érdekelt vállalkozásokkal.

Az oktatás terén két fő irányban léptek: egyrészt az üzleti, kereskedelmi és ipari területen dolgozó menedzserek számára tartandó dizájn-menedzsment kurzusok tematikáját dolgozták ki, illetve a felsőoktatási tanáccsal együttműködve új, akkreditált felsőoktatási programok készültek el. Az egyik példa a Profit by Design címmel indított kurzus, amely dizájn stratégiát és menedzsmentet oktat az üzleti világban dolgozó menedzsereknek. A felsőoktatás számára kidolgozott akkreditált programok 2006-ban indulnak. Annak ellenére, hogy az egyik kiindulópont Finnország példája volt, az új-zélandiak tisztában vannak azzal, hogy náluk a társadalmi fogadókészség még meg sem közelíti a finnekét, ezért kisebb, könnyebben megvalósítható, pragmatikus célokat tűztek ki maguk elé.

Egy dizájn auditáló/mentoráló program kidolgozása is szerepel a Better by Design elképzelések között. Ennek a lényege, hogy mentorok segítik tanácsadással a vállalkozásokat abban, hogyan tudják dizájn képességeiket növelni, illetve hogyan tudják hatékonyan kihasználni a dizájn adta lehetőségeket. A tanácsadás a kommunikációtól kezdve a termékfejlesztésig terjedő széles skálán mozog. A következő számszerűsíthető célokat tűzték ki maguk elé: az első öt évben legalább ötven, már működő vállalkozásnak kell a nemzetközi piacra kilépnie, és ott 500 millió új-zélandi dollár bevételre kell szert tennie a dizájnfejlesztések révén.

A fenti célok megvalósításához szükséges anyagi források előteremtéséhez nemcsak a vállalkozói szféra, de a gazdasági fejlesztésért felelős minisztérium is hozzájárul. A kormányzati és a privát szféra együttműködése terén a dán példát tartják követendőnek.

A konferencia részvevőit két szakmai kirándulásra is elvitték. Az egyik helyszín a Helsinkitől 30-40 kilométerre lévő Hvitträsk, a másik a főváros nyugati részében található Aalto Stúdió, illetve az építész egykori házában berendezett múzeum volt. A ragyogó őszi napfényben mindkét helyen felejthetetlen élményben volt részünk - erről a következő részben számolok be.

szerző:
Tószegi Zsuzsa (s
zöveg+kép)
szakmai főtanácsadó
Magyar Szabadalmi Hivatal

 

Kapcsolódó oldalak:
University of Art and Design Helsinki
A konferencia programja
Arabia Múzeum
Better by Design program

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.