Technológia

Új autószalon Fóton magyar hőszivattyúval

1/10

Az épület külső, déli tájolású főbejárata, fotó: Tulok András

2 x 9 = 18 db, 100 m mély, 32 mm-es szimpla U csöves földszondák Tichelmann rendszerű csőkötéssel és a hozzá tartozó 63 mm-es (az épületben: 110 mm-es) gerincvezetékpár elrendezése. Forrás: Geowatt Kft.

Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András

Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András

Hőszivattyú gépészeti elvi kapcsolási rajz. Forrás: Geowatt Kft.

A hőszivattyúról és a puffertartályáról készült felvétel. Forrás: Geowatt Kft.

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

?>
Az épület külső, déli tájolású főbejárata, fotó: Tulok András
?>
2 x 9 = 18 db, 100 m mély, 32 mm-es szimpla U csöves földszondák  Tichelmann rendszerű csőkötéssel és a hozzá tartozó 63 mm-es (az  épületben: 110 mm-es) gerincvezetékpár elrendezése. Forrás: Geowatt Kft.
?>
Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András
?>
Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András
?>
Hőszivattyú gépészeti elvi kapcsolási rajz. Forrás: Geowatt Kft.
?>
A hőszivattyúról és a puffertartályáról készült felvétel. Forrás: Geowatt Kft.
?>
KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla
?>
KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla
?>
KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla
?>
1/10

Az épület külső, déli tájolású főbejárata, fotó: Tulok András

2 x 9 = 18 db, 100 m mély, 32 mm-es szimpla U csöves földszondák Tichelmann rendszerű csőkötéssel és a hozzá tartozó 63 mm-es (az épületben: 110 mm-es) gerincvezetékpár elrendezése. Forrás: Geowatt Kft.

Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András

Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András

Hőszivattyú gépészeti elvi kapcsolási rajz. Forrás: Geowatt Kft.

A hőszivattyúról és a puffertartályáról készült felvétel. Forrás: Geowatt Kft.

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

Új autószalon Fóton magyar hőszivattyúval
Technológia

Új autószalon Fóton magyar hőszivattyúval

2012.07.19. 07:47

Cikkinfó

Szerzők:
Komlós Ferenc

Földrajzi hely:
Fót, Magyarország

Építészek, alkotók:
Kaszanitzky Csilla

Vélemények:
1

Letölthető dokumentumok:

Kaszanitzky Csilla építész és Komlós Ferenc épületgépész írásában a Fóton 2012. májusában megnyílt - Közép-Európában a legnagyobb - KIA-autószalon hőszivattyús rendszerét mutatja be részletesen, amely magyar fejlesztésű és gyártású, Vaporline® fantázianevű berendezésekkel látja el az épület hűtését-fűtését, jelentős energiaköltség-megtakarítást és rövid megtérülési időt eredményezve.

A dél-koreai KIA autógyár közép-európai legnagyobb bemutatóterme létesült Fóton. A bemutatóteremben földhő forrású, zárt rendszerű magyar hőszivattyúval fűtenek és hűtenek. Autókereskedés szempontjából igen értékes a telek, mert kirakatának hosszú lehet a felülete. A helyszín is szerencsés adottságú. Egyik irányból két utca találkozása, másik oldalról az autópálya közelsége szinte adta az épület kialakítását. A kanyarodó autók mozgását követi a  nagy sugarú ívekkel szerkesztett épületkontúr, amellyel a környezetébe tudott simulni az új autószalon.

 

Az épület külső, déli tájolású főbejárata, fotó: Tulok András
1/10
Az épület külső, déli tájolású főbejárata, fotó: Tulok András


2 x 9 = 18 db, 100 m mély, 32 mm-es szimpla U csöves földszondák  Tichelmann rendszerű csőkötéssel és a hozzá tartozó 63 mm-es (az  épületben: 110 mm-es) gerincvezetékpár elrendezése. Forrás: Geowatt Kft.
2/10
2 x 9 = 18 db, 100 m mély, 32 mm-es szimpla U csöves földszondák Tichelmann rendszerű csőkötéssel és a hozzá tartozó 63 mm-es (az épületben: 110 mm-es) gerincvezetékpár elrendezése. Forrás: Geowatt Kft.

 

A szögletes sarkok lekerekítésével kiküszöbölhetőek az éles árnyékok és az erős kontrasztok, amely az autóvezetők számára is nyugalmasabb, nem vibráló látványt eredményez. A nyugalmat árasztó tömeg és a harmónia kisugárzásával kívánta az építész hangsúlyossá tenni a márkakereskedést. Az alaprajzi formát a homlokzati üvegfalak követik, amelyekbe töréseket terveztek. Ezek a törések a bejárat felé mutató ölelő karmozdulatot jelképezik, amely az érkezőt beinvitálja és a kedves meleg fogadtatást közvetíti építészeti elemekkel. Az épület látványos belső terét a könnyed szerkezeti kialakításnak köszönheti.

Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András
3/10
Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András

Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András
4/10
Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András

 

Az oszlopok az üvegfal és a galéria köré csoportosulnak. A sugarasan lelógó vasbeton, fehérre festett gerendák árnyékjátéka, az oszlopok és az épület belső hangulata izgalmas hátteret biztosít a szalonban pompázó színes gépkocsiknak. Elmondhatjuk, hogy a funkció és a forma találkozott és harmonikus egységet képeznek. Az épület funkciójához, szerkezeti kialakításához illeszkedik a környezetbarát, energiahatékonyságot és a hőkomfortot egyaránt biztosító fűtési-hűtési megoldás. A beruházó, a tervező és kivitelező munkáját dicséri a felhasznált anyagok, berendezések, gépek és szerelvények minősége, a kialakított részletek magas színvonala és igényessége.

Műszaki adatok

Az épület bruttó területe: 1185 m2
     ─ Földszint bruttó területe: 1050 m2
     ─ Galéria bruttó területe: 135 m2

Az épület fűtése és hűtése egy villamosenergia-ellátásra alapozott (monoenergetikus üzemű) földhő hőforrású (szondás) hőszivattyús rendszer. A fűtő-hűtő, ún. reverzálható kivitelű magyar hőszivattyú: Vaporline® GBI96-HACW típus. A hőszivattyút a burkolatán belül elhelyezett vezérlő egység a külső léghőmérséklet függvényében működteti, amelynek termosztátját (érzékelőjét) a puffertartályba szerelték be. A téli-nyári üzemmód váltást a hőszivattyú vezérlő egységén lehet beállítani. A puffertartály űrtartalma (fűtés-hűtés): 1000 liter.
 

Hőszivattyú gépészeti elvi kapcsolási rajz. Forrás: Geowatt Kft.
5/10
Hőszivattyú gépészeti elvi kapcsolási rajz. Forrás: Geowatt Kft.

A hőszivattyúról és a puffertartályáról készült felvétel. Forrás: Geowatt Kft.
6/10
A hőszivattyúról és a puffertartályáról készült felvétel. Forrás: Geowatt Kft.

 


Szekunder oldali hőleadók-hőfelvevők

  • Radiátor: 3 db (mellékhelyiségekben: 2 db a földszinten és 1 db a galérián).
  • Padlófűtés és a komfortigényt is kielégítő, valamint a párakicsapódást is megakadályozó hőmérsékletű padlóhűtés: 8 körös 3 pár osztó-gyűjtő (csak a földszinten).
  • Kétvezetékes fan-coil (motoros mozgatású nyit-zár zónaszeleppel): 13 db a határoló üvegfelület mentén, a földszinti padlón (keleti és nyugati oldalon: 6-6 db, az északi oldalon: 1db) és 4 db a galérián kialakított irodai helyiségekben.


A bemutatott projektben a fő épületgépészeti berendezés a villamos hőszivattyú. A korszerű hőszivattyús rendszer szinte minden meglévő melegvízüzemű központi fűtéshez csatlakozható. Különösen előnyös alacsony hőmérsékletű fűtések és magas hőmérsékletű hűtések illetve kis exenergiájú rendszereknél.1 Az elmúlt évben (2011-ben) megjelent kb. 40 darab, ún. növelt hőmérsékletű, meglévő, hagyományos radiátoros fűtési rendszerekhez és hulladékhő-hasznosítására is felhasználható, magyar fejlesztésű és gyártású, kitűnő minőségű, használati mintaoltalommal védett Vaporline® fantázianevű EVI (Enhanced Vapor Inject) rendszerű hőszivattyú. A hőszivattyú vízkörébe épített  4 járatú, az üzemmód váltásra automatikusa működő váltószeleppel a hűtési üzemmódban is fent lehet tartani az elpárologtató ellenáramú működését, s így nemcsak fűtéskor, hanem hűtéskor is (6/12 °C-os hűtési hőlépcsővel) a leghatékonyabb módon üzemeltethető.2 Ezek a villamos hőszivattyúk a legújabb fejlesztésű, magas hőfokszintre optimalizált kompresszorok alkalmazásával, geotermikus3 és hulladékhő hőforrással maximum 63 °C-os előremenő fűtővíz-hőmérsékleten, 63/57 °C-os fűtési hőlépcsővel is gazdaságosan működnek. 2011-ben például Pitvaros községben radiátoros fűtéssel rendelkező intézmények voltak korszerűsítve ezekkel a hőszivattyúkkal.4

A várható megtakarítások és megtérülés számítása

Az autószalon tervező által számított téli hővesztesége és nyári hőterhelése 100 kW.  Az üvegfelületek nagysága miatt az épület nyári hűtési energiaigénye közel azonos a téli fűtési energiaigényével.

Földgázkazán és folyadékhűtő alkalmazása esetén
     ─ a fűtési energiaigény: 140.741 kWh/a;
     ─ a hűtési energiaigény: 126.789 kWh/a.

Ezekkel és a jelenlegi energiaárakkal számolva az éves tervezett üzemköltség: 7.155.809 Ft.

Vaporline® hőszivattyú alkalmazásánál
     ─ a várható átlagos fűtési tényező: SCOP = 4,3;
     ─ a várható átlagos hűtési tényező: SCOP = 6,5.
Ezekkel és a jelenlegi energiaárakkal számolva az éves tervezett üzemköltség: 3.336.876 Ft.

A várható évi energiaköltség megtakarítás (a fenti üzemköltségek különbsége): 3.818.933 Ft.

Megtérülési idő számítása

  • a rendszer beruházási költsége nettó listaáron:5 21.953.000 Ft;
  • a 100 kW teljesítményű földgázkazános és 100 kW teljesítményű folyadékhűtős hőközpont várható kiépítési költsége a kémény-, gázközmű-kiépítést is figyelembe véve minimum: 15.000.000 Ft;
  • a várható megtérülési idő (a fenti ún. hagyományos fűtési-hűtési megoldáshoz viszonyítva): (21.953.000 – 15.000.000)/3.818.933 = 1,82 év (~22 hónap).

 

 

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla
7/10
KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla
8/10
KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla
9/10
KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

 

A 2012. májusában megnyílt autószalon hőszivattyús rendszere - az eddigi, nyári üzemeltetési tapasztalatok alapján - a tulajdonosnak garantált energiafogyasztás mellett az energiatudatos épülettervezést és a magas szintű komfortigényeket is kielégíti.

Ezúton mondunk köszönetet Fodor Zoltánnak és Sisa Péternek jelen cikk megírásához nyújtott értékes segítésükért.

Kaszanitzky Csilla építész, Komlós Ferenc épületgépész

2012. július 08.

1 Komlós F.: Új Egészségközpont Szentlőrincen, magyar hőszivattyúval. Magyar Installateur 22. évfolyam, 2012/május (36-37 oldal).

 

2 Fodor Z. – Komlós F.: Sátoraljaújhelyi Bölcsőde magyar hőszivattyúval.

 

3 Fodor Z. – Komlós F.: A nagykőrösi strand energiatudatos bővítése. Magyar Épületgépészet, LXI. évfolyam, 2012/3. szám, 22 – 26 oldal.

4 Komlós F.: Fűtéskorszerűsítés magyar hőszivattyúkkal Pitvaros községben. (84 ─ 88. oldal).

5 A számításnál nem vesszük figyelembe a rendszerre adott árengedményt.

Jász-Plasztik Autócentrum, Fót

Felelős tervező: Kaszanitzky Csilla - XXL Architect Kft.
Projekt vezető tervező: Bársony István - Bársony István Architecture & Design Belsőépítészet: Sisa Péter
Kivitelező: Jász-Plasztik Kft.


Ajánlott irodalom

David J.C. MacKay (fordította: Both Előd): Fenntartható energia ─ mellébeszélés nélkül.
Kiadja a Vertis Zrt. és a Typotex Kiadó Kft. 2011.

Komlós F. − Fodor Z. − Kapros Z. − Dr. Vajda J. − Vaszil L.: Hőszivattyús rendszerek. Heller László születésének centenáriumára.
Magánkiadás: Komlós F., Dunaharaszti, 2009. www.komlosferenc.info

Komlós F.: Hőszivattyús rendszerekről általában (19.) és a Hőszivattyús rendszerek rövid gyakorlati útmutatója (20.). www.epitesztovabbkepzo.hu/tavoktatas/anyagok/

 

Vélemények (1)
balajtizsolt
2012.07.25.
12:48

hmmm...

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.