Közélet, hírek

A fiatal építészek helyzete Magyarországon – májusi témánk

2006.04.26. 09:12

Hogy egy kicsit nagyobb rálátást kapjunk erre a szcénára – jövőbeli épített környezetünk alakítóira -, kérdésekkel fordulunk a fiatal építészekhez és azokhoz a tapasztaltabbakhoz, akikkel - feltételezzük - együtt dolgoznak. Várjuk a kitöltött kérdőíveket...

Májusi havi témánk: a fiatal építészek helyzete Magyarországon. Keveset tudunk a fiatal építészekről: Mivel foglalkoznak? Hogyan boldogulnak a szakmában? Kik a mestereik, munkatársaik, főnökeik és megbízóik? Milyen együttműködési stratégiákat alkalmaznak? Mennyire elégedettek a helyzetükkel? Hogyan képzelnék másként? stb.

Hogy egy kicsit nagyobb rálátást kapjunk erre a szcénára – jövőbeli épített környezetünk alakítóira –, kérdésekkel fordulunk hozzájuk és azokhoz a tapasztaltabbakhoz, akikkel – feltételezzük – együtt dolgoznak. Arra kérünk Benneteket/Önöket, hogy a vonatkozó kérdőív kitöltésével és visszaküldésével (editors/kukac/epiteszforum.hu) járuljatok/járuljanak hozzá a terep jobb megismeréséhez. A kérdőívek letölthetőek a lap alján.

A tematikus hónap keretében várjuk fiatal építészirodák és építészek jelentkezését publikálható munkákkal és portfoliókkal (és természetesen számítunk a fiatal építészek helyzetéről alkotott véleményekre, hozzászólásokra, javaslatokra). Köszönjük, 

a szerk.

Kérjük legkésőbb 2006. május 5-én, pénteken 12 óráig beküldeni az (editors/kukac/epiteszforum.hu) címre

Kérdőív 

a 35 év alatti építészekhez

  1. Hány éves vagy?
  2. Férfi/nő?
  3. Van családod?
  4. Hol dolgoztál a diploma óta és hol dolgozol most (ha nem szeretnéd megnevezni, melyik építészirodában, akkor írd körül: hány fős/hol van a székhelye/saját iroda-e stb.; ha nem építészirodában dolgozol, akkor hol)?
  5. Mi a munkád (rajzolsz vagy van önálló projekted stb.)?
  6. Elégedett vagy-e fizetés, kihívások, lehetőségek, munkahelyi kötöttségek, szakmai közösség szempontjából? Melyikkel miért igen/nem?
  7. Hány órát dolgozol az irodában egy héten?
  8. És irodán kívül?
  9. Foglalkozol a szakmával a munkaidőn kívül? Ha igen, hogyan: szakirodalom olvasása, beszélgetések, kiállítások, túrák?
  10. A baráti társaságod építészekből áll?
  11. Tagja vagy a kamarának?
  12. Milyen besorolású tervező vagy?
  13. Mi volt az eddigi legkomolyabb tervezési feladatod?
  14. Megvalósult munkád?
  15. Milyen megbízásokat kapsz: inkább magánmegrendelőtől/közszférából?
  16. Inkább mesterre lenne szükséged, vagy menedzserre, vagy olyasvalakire, aki ellenőrzi a munkádat és határozottan ösztönöz, vagy legszívesebben önálló lennél?
  17. Amennyiben van főnököd, ő melyik kategóriába tartozik?
  18. Hogyan ítéled meg (mű)egyetemi tanulmányaidat (a jelenlegi helyzetedhez viszonyítva mit látsz hasznosnak, károsnak, fölöslegesnek, hiányzónak az akkori oktatásból)?
  19. Hány pályázaton vettél részt szerzőként és milyen eredménnyel?
  20. Hány külföldi pályázaton indultál?
  21. Jársz/próbáltad/tervezed, hogy beiratkozol valamelyik posztgraduális képzésre? Melyikre?
  22. Milyen stratégiád van a másokkal való együttműködésben, pályázásban? (Pl. vezető tervező neve alatt/vele teammunkában/más irodákkal együttműködve stb.)
  23. Szakmailag mit szeretnél elérni, hová szeretnél eljutni?
  24. Miben látod a szakmai érvényesülés fő problémáit?

 

35 év feletti építészekhez (vezető tervező, stúdióvezető, cégvezető stb.)

  1. Hány éves?
  2. Férfi/nő?
  3. Van családja?
  4. Hol dolgozik?
  5. Mi a pozíciója?
  6. Elégedett a bevétel, kihívások, lehetőségek, munkahelyi kötöttségek, szakmai közösség szempontjából?
  7. Hány órát dolgozik az irodában egy héten?
  8. És irodán kívül?
  9. Foglalkozik a szakmával a munkaidőn kívül? Ha igen, hogyan: szakirodalom olvasása, beszélgetések, kiállítások, túrák?
  10. A baráti társasága építészekből áll?
  11. Mi volt az eddigi legkomolyabb tervezési munkája?
  12. Megvalósult munkája?
  13. Hány pályázaton vett részt (hazai/külföldi) szerzőként és milyen eredménnyel?
  14. Minek tekinti magát a fiatalokkal való kapcsolatában: mesternek, menedzsernek, főnöknek?
  15. Korábban mely kapcsolatokat élte meg a fentiek közül?
  16. Milyen jellegű munkát ad a fiataloknak: inkább kéz alá dolgoznak vagy van önálló feladatuk?
  17. Tanít valamelyik egyetemen?
  18. Hogyan ítéli meg (mű)egyetemi tanulmányait (a jelenlegi helyzetéhez viszonyítva mit lát hasznosnak, károsnak, fölöslegesnek, hiányzónak az akkori oktatásból)?