Egyéb cikkek

24 tantermes iskola - Budaörs

1/9

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/9

24 tantermes iskola - Budaörs
Egyéb cikkek

24 tantermes iskola - Budaörs

2006.11.09. 11:47

Cikkinfó

Letölthető dokumentumok:

I. díjban részesült pályamű vezető építész tervezők: Keller Ferenc, Félix Zsolt, Fialovszky Tamás, Sólyom Benedek

13. sz. pályamű -  Építész Stúdió Iroda Kft.
vezető építész tervezők: Keller Ferenc, Félix Zsolt, Fialovszky Tamás, Sólyom Benedek
szakági tervezők: Nagy András, Oltvai András, Bíró Attila, Aczél Pál Tamás
munkatársak: Láris Barnabás, Vajda Barbara, Vesztergom Ádám



Részletes bírálat: 

 

Telepítés
A tervezett, több szárnyból álló, pavilonos jellegű épület remekül használja ki a telek adottságait: a telek belsejébe nyúló tantermi szárnyak jó tájolásúak, egymással intim, védett kis udvarokat hoznak létre, úgy hogy a telek további részei is használhatóak. A ház szintszáma F+2, mely rendkívül kedvező mind a funkciót, mind a talajviszonyokat tekintve. Tömegalakítása, mérete maximálisan „gyermek-léptékű". A különböző bejáratok mindegyikét helyesen a Hársfa u.-ról szervezi, remekül szétválasztja, gazdasági bejáratot a telek É-i részén tervezi. A gyalogos főbejárat előtt rávezető teresedést tervez, a szükséges közterületi elemeket a telken belül oldja meg, figyelembe véve a kiírásban szereplő úttervet. A parkolókat is felszínen helyezi el, nagy részét körben a telekhatár mentén. A szabályozási tervnek megfelel.

Építészet
Az F+2 szintes iskolaépületet szervező, - az aulát, a közlekedő és zsibongó tereket magába foglaló-, játékosan formált tömeggel olyan Hársfa utcai térfalat hoz létre, amely a pályázók mezőnyében kivételes módon igazodik egy általános iskola léptékrendjéhez, másrészt érzékeny átmenetet képez a nagyobb léptékű sportcentrum és a családi házas beépítés között. Terület felhasználása kedvező, a főbejáratot és a gazdasági bejáratot jól választja el egymástól.

Pinceszintet nem tervez. A gépkocsi parkolást a felszínen – részben a határoló utcák mentén, részben a telek északi felén nyitott gazdasági bejáraton elérhető belső parkolóban oldja meg.

Bár közlekedő terei – aula, folyosók, zsibongók – összterülete megfelelő, a lineáris és tagolt aula nagy létszámú rendezvény befogadására nem alkalmas, egy-egy nagyobb teresedése pedig ünnepség tartására alulméretezett. Az aula 3,2 m-es belmagassága ugyancsak megkérdőjelezhető.

A nagy üvegfelületekkel határolt belső terekből az intim belső udvarok fokozatos átmenetet képeznek a közös pihenőkert és a sportudvar felé.

A D-DK-re tájolt és a belső udvarra néző tantermi szárnyak kialakítása korrekt, egyszerű.

A tornaterem kettéosztottan is zavartalanul használható, ugyanakkor az öltözők utcai cipős és sportcipős forgalmát nem választja el egymástól, ami komoly hiányossága a tervnek. A tornaterem mellé helyezett sportpálya használhatósága É-D-i hossztengellyel kedvezőbb lett volna.

A konyha északi traktusba helyezése, gazdasági forgalma kedvező, az iskola életét nem zavarja. Az étteremben a két tagozat különválasztása megoldatlan.

Sok érzékeny, érzelem gazdag architekturális gesztus jellemzi a tervet: a főbejárathoz vezető finoman „betört" földszinti fal, a hangulatos zsibongó öblök, az ablakok finom sík váltásai, a plasztikus bütük stb. Kár, hogy ezt az érzékenységet nem vezeti végig teljes következetességgel a terven. Anyaghasználata egyszerű, költségbecslése reális.

Oktatási-nevelési szakmai kritériumok
Játékos az épület homlokzata. Sajnos az épületnek nincs nagyobb aulája, közösségi helysége, amely a nagy rendezvények megrendezését lehetetlenné teszi, és nehezíti a tömegek kezelését esős, hideg időben. A bejárattól balra közlekedik a közel 700 gyerek reggel azonos időben. Ez rendkívül szűk folyosó erre a célra, ráadásul egy helyen teljesen beszűkül, ami állandó problémát okoz. Az ebédlő alsó/felső bontása nem valósul meg.

Megvalósul az alsó/felső bontás egy-egy oktatási épületszárny három szintjén. Az épületszárnyakat összekötő egységben vannak a közös helységek, és kisebb zsibongók. Az épületszárnyakhoz csatlakozó folyosók nagyon szűkek ahhoz, hogy a gyerekek a szünetekben a folyosókon tartózkodhassanak.

A két tanárit egymás mellé tervezték, és nem az adott épületegységhez csatlakozóan, így nagyon elkülönül a gyerekektől, növekszik a közlekedésre fordított idő. A tornateremi öltözők nem biztosítják a helyes működést. A sportpálya csatlakozik a tornateremhez. Bájosak az épületek közötti udvarok, amelyek játszóudvarok kialakítására kínálnak lehetőséget.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.