| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Egyéb cikkek

A 2010-es Sanghaji Világkiállítás Magyar Pavilon külső és belső kialakítása

1/18

helyszín

koncepció

tanulmány modell

tanulmány modell

alaprajz

metszet

metszet modell

főbejárat

modell

oldalhomlokzat

modell

modell

modell

modell

modell

kijárat

modell részlet

?>
helyszín
?>
koncepció
?>
tanulmány modell
?>
tanulmány modell
?>
alaprajz
?>
metszet
?>
metszet modell
?>
főbejárat
?>
modell
?>
oldalhomlokzat
?>
modell
?>
modell
?>
modell
?>
modell
?>
modell
?>
kijárat
?>
modell részlet
?>
1/18

helyszín

koncepció

tanulmány modell

tanulmány modell

alaprajz

metszet

metszet modell

főbejárat

modell

oldalhomlokzat

modell

modell

modell

modell

modell

kijárat

modell részlet

A 2010-es Sanghaji Világkiállítás Magyar Pavilon külső és belső kialakítása
Egyéb cikkek

A 2010-es Sanghaji Világkiállítás Magyar Pavilon külső és belső kialakítása

2008.06.27. 11:27

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Lévai Tamás

Letölthető dokumentumok:

II. díjat nyert a 9. bírálati sorszámú pályaművezető tervező: Lévai Tamásmunkatárs: Harnos László

II. díjat nyert a 9. bírálati sorszámú pályamű
vezető tervező: Lévai Tamás
munkatárs: Harnos László

 

helyszín
1/18
helyszín

koncepció
2/18
koncepció

tanulmány modell
3/18
tanulmány modell

tanulmány modell
4/18
tanulmány modell

alaprajz
5/18
alaprajz

metszet
6/18
metszet

metszet modell
7/18
metszet modell

főbejárat
8/18
főbejárat

modell
9/18
modell

oldalhomlokzat
10/18
oldalhomlokzat

modell
11/18
modell

modell
12/18
modell

modell
13/18
modell

modell
14/18
modell

modell
15/18
modell

kijárat
16/18
kijárat

modell részlet
17/18
modell részlet


 


Részletes bírálat:

A 9-es számú pályamű esetében a Bíráló Bizottság kiemelten értékelte az elgondolás egyszerűségre törekvő, absztrakt megközelítését, a pavilonterv esztétikai és műszaki tartalmát. E munkában ugyanis a „Gömböc" téma homogenitás, absztrakció, dinamika fogalomhármasa tiszta építészeti megoldásokká transzponálva jelenik meg. Ez egyébként a mű egyetlen hiányossága is: magát a tárgyat pusztán negatív formában, annak mintegy hiányaként idézi föl. Amely hiányosság nem pusztán az első díj ki nem osztásának egyik fontos érvét alapozta meg, de fölvetette azt a funkcionális hiányosságot is, amelyet majdan egy tapasztalt kiállítás-tervező, illetve kiállítási koncepciót alkotó csoport bevonása pótolhat. A pavilon terve térrel, fénnyel, hangokkal és anyagokkal operál, valamint a helyszínnek spiritualitást kölcsönző, úgynevezett nem-anyagokkal is. Ez utóbbi minőség teszi a helyszínt különös, elgondolkoztató helyszínné, ahol a pályázó(k) által választott „megismerés erdeje" metafora csendje, elmélyülést biztosító élményei jó esélyt kínálnak arra, hogy a magyar pavilon a megnyugvás és a szellemi felfrissülés helyszíne lehessen a Sanghaj EXPO 2010 forgatagában. A Bíráló Bizottság feltevése szerint a pavilon ilyen tulajdonsága hatni fog a látogatókra, egyszersmind megjegyezhetővé is teszi azt. A jelenlegi pályázati terv terének flexibilitása alkalmassá válhat arra, hogy abban, mindenekelőtt a Gömböc-re épülve, egy visszafogott, de gondolatgazdag pavilon jöhessen létre.

A Bíráló Bizottság részéről a terv megvalósíthatóságával kapcsolatban komoly, megfellebbezhetetlen műszaki vagy gazdasági természetű aggály nem merült föl, ugyanakkor az egyes farudak, az azok függesztését biztosító acélszerkezet részletei még messzemenően hiányosak, végiggondolandók.

Bár jelen állapotában még nem tökéletes, ugyanakkor a Bíráló Bizottság számára megnyugtatóan komoly, emelkedett, a szakralitás nehezen megfogható minőségét előteremteni tudó pályamű született. E pályamunka meggyőző volt abban a tekintetben is, hogy műleírásának koncepcionális tisztasága, a tervezett tér mozgékonysága komolyabb koncepcionális ellentmondások nélkül lesz képes befogadni magát a „Gömböcöt"!

A Bíráló Bizottság a pályaművet mindezek alapján II. díjban részesíti.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.