építészet : környezet : innováció

A "Károlyi István Városközpont" építészeti ötletpályázat

III. díjban részesült a 9. sz. pályamű
építész tervezők: B.Szabó Veronika, Bányai Éva, Szeift Zsuzsanna, Vesztergom Ádám

III. díjban részesült a 9. sz. pályamű
X.Y.Z. Építész Stúdió Kft.
építész tervezők: B.Szabó Veronika, Bányai Éva, Szeift Zsuzsanna, Vesztergom Ádám
építész munkatársak: Borbély Zsófia, Mosonyi Robin, Osváth Gábor
táj- és kertépítész: Wallner Krisztina

 

látványterv
látványterv
látványterv
látványterv
látványterv
látványterv

 


Részletes bírálat:

A pályamű egyetlen nagy „kígyó” motívumra épít, amely szerint a magasház – a terep lejtését követve, annak irányában, azt hangsúlyozva, és a KSzT magasházra vonatkozó építési helyét túllépve – „lekígyózik” Dunaparti középmagas házakig. Az elv elfogadható, de a „lekígyózó” zárt épülettömeg és udvarok sora nem az a városképi jel, amelyet az új városközpont megérdemelne.

A pályamű a BB-ot megosztotta. A „kígyózó” beépítés, egységes, vagy sem, a térelzáró jellege túlzott vagy sem, a kialakuló udvarok, exteriőrök szétdaraboltak vagy sem, illetve a főgyalogos tengely városias vagy sem.

A BB azonban egyértelműen megállapította, hogy a „kígyózó” beépítés a magas zónában inkább negatívumként értékelhető (monotonitás, beárnyékolás tekintetében stb.). Túl nagy tömeg a városképben. A pályamű az alsó zónában hordóz értékes megoldásokat, gondolatokat.

E megállapítást hordozza az átjárható, átjárandó 4 kapu, kapusor a magas zónában inkább megdöbbentő, vagy érdekes, mint értékes motívum, ugyanakkor a Váci úti kapu mind a városi tér zárásaként, mind a kilátás irányában lévő látvány megindításaként talán valamennyi pályamű közül a legjobb.

Jó megoldás a kétszintes galéria, illetve a Liszt Ferenc utca magasságába emelt sétány, ahonnan sokfelé be lehet jutni, és be/le lehet látni, és változatos térélményt nyújt.

A Váci út és a Wolfner utca közötti tömb kétoldali és kétszintű bejárataival és a Wolfner utcai bejárati megoldással – hogy tudniillik van a háznak levegője – , valamint a Váci úti és a Liszt Ferenc utcai felsőszint vezérszint – valamennyi pályázat közül - legjobb és szebb összekötése, a főtér részleges lépcsős leeresztésére - megvalósításra is alkalmas – egyedi jó megoldást ad.

A BB nem értett egyet az épületek „második bőr” (a mindenre alkalmazott rácsozat) homlokzati megoldással.

Közforgalmi szempontból megoldja és kihasználja a Wolfner utca valós szerepét és logikusan jól differenciált gépkocsi- és gyalogos-forgalom elválasztást javasol. A Wolfner utca lesüllyesztése jó javaslat, az erre az útra szervezett mélygarázs bejáratok kialakítása a fenti nagyvonalúság folytatása. A garázslejárat felszíni útként való folytatása azonban tévedés.

Nincs szétválasztva az épületegyüttesen belül a kiszolgáló funkció, a rakodás, a szállítás és a parkolás. A javasolt beépítés nehezen ütemezhető.

A markáns beépítésből adódó karakteres térrendszer, amelyben az alsóbb szinteken kedvező térarányú, jó szabadterek, zöldfelületek jönnek létre. A közterek zöldfelületi alakítása, az alkalmazott tájépítészeti megoldások színvonalasak, reálisak. A Duna-kapcsolatot markáns, széles híd biztosítja; amely azonban a tér déli oldalán a városi tér felől korlátozza a Nagydunai rálátást. A Dunapart („Kikötőterület”) kialakítása jó. A Szabadság parkra adott javaslat jó, de – az öncélúnak látszó teraszozás miatt – felesleges növénypusztításhoz vezet. A műleírásban a szabadtereket, zöldfelületeket érdemben, mint a koncepció alapelemeit tárgyalja és több jó javaslatot tesz.

Az épületek tűzvédelmi megközelítése megoldott. A tűzoltási felvonulási területek egyes épületszárnyak esetében nem megfelelőek, de azok egyszerűen korrigálhatók.

A pályamű csak a Wolfner utca és attól nyugatra eső tömbben tartalmaz olyan javaslatot, amely a továbbtervezésben közvetlenül használható. Számos olyan megoldást tartalmaz, amely a továbbtervezésre iránymutató lehet, és ezek közül kiemelhető és remélhetően a továbbtervezésre hatással lesznek az alábbiak:
- A Wolfner utca süllyesztése és a közút funkciók maradéktalan megtartása.
- Az alacsony zóna tömeg- és téraránya.
- A terek magassági irányú szervezése.
- A többszintes terek funkcionális és látványformáló erejének kihasználása a Wolfner utca és a Váci út közötti épületek megoldásában.

Mindezekért a BB a pályaművet 5.000.000.-Ft-os III. díjban részesíti és összességében – a bírálat szerinti korrekciókkal – rész-megoldásaiban megvalósításra ajánlja.

vélemény írásához jelentkezzen be »