A kivitelezés is művészet – interjú Markovich Bélával
Idén új különdíjat osztunk ki a Média Építészeti Díján. A különleges kivitelezési megoldásokért járó elismerést a hazai építőipar egyik legsikeresebb vállalkozása alapította. A céget 1993 óta irányító Markovich Bélával, a Mapei Kft. ügyvezetőjével Lányi András beszélgetett.
Lányi András (ÉF): A Mapei a Média Építészeti Díja 2014 Különleges kivitelezési megoldások különdíját fogja átadni. Mi alapján döntöttek e mellett a díjazási forma mellett?
Markovich Béla (MB): Az egész médiadíj ötlete és a megvalósítása is nagyszerű. Végre egy olyan díj, amit nem a szakma, a hozzáértők ítélnek oda, hanem az újságírók, akik nem teljesen értenek hozzá, de friss a szemléletmódjuk, és meg kell őket győzni. Ez a díjnak a lényege a mi szemszögünkből. A másik ok pedig az, hogy mi mindig is támogattuk azokat a kivitelező, vagy tervező cégeket, akik próbálnak valami innovatívat belevinni ebbe a történetbe. Tehát innovatív termékeket, megoldásokat. Úgy gondoltuk, hogy ez lehet egy újfajta díjazási forma, ami egy picit eltér a többitől.
ÉF: Tudnál mondani egy példát, hogy mi az, ami számodra különleges kivitelezési megoldásnak számít?
MB: Például, ha homlokzatburkolásnál nem kapcsozásos megoldást használunk, hanem szépen felrakjuk a hőszigetelésre a burkolatot. Ez egy ritkán használt, innovatív megoldás. Egy speciális ragasztó kell hozzá, Ultralite S2, és a hőszigetelés alá felhordandó ragasztóanyag is speciális: Planitop HDM Maxi. A hőszigetelésre felhordandó egycentis réteg szinte önhordóvá teszi a felületet, és ha nem is független attól, de olyan stabil, kemény, mintha egy fal lenne. Erre kerül a ragasztás és a burkolat.
Egy másik példa, a bármilyen zegzugba elfolyó öntömörödő beton. Ha nem hígítják fel vízzel a betont, hanem tényleg megfelelő adalékszerrel és receptúra szerint készítik, akkor az elfolyik mindenhova. Te biztos jártál a négyes metróban és láttad ezt a Fővám téren, vagy a Gellért téren járnak-mennek ott a gerendák. Az például parádés megoldás volt, ami nagyon speciális, inkább egyedi, és ettől különleges.
ÉF: Az építőiparban dolgozóként milyennek látod a hazai építészetet?
MB: Én csak azt látom, ami elkészül. Az ÉVOSZ elnökségi tagjaként, jó pár díjjal találkozom, amit odaítél minden évben a szervezet. Nagyon szép épületek, egyedi, modern és hagyományos megoldások készülnek. Úgy látom a megrendelői oldal engedi az építészeket alkotni, megvalósítani az elképzeléseiket. Munkaellátottságban azért már látok hiányosságot, most is, amikor azt mondják, hogy éppen „megy a piac". Igazság szerint a piac nem megy annyira szépen, mert a 26%-os növekedésben benne vannak nagy infrastrukturális beruházások is. Az építész pedig nem a csatornát tervezi. A megvalósult épületek azt mutatják, hogy tudnak teremteni, de az építészek általános helyzetét nem látom annyira jónak.
ÉF: Miként próbáljátok meg elérni azt, hogy az építész betervezze a terméketeket?
MB: Az a legfontosabb, hogy az építész keresse meg azt a megoldást, ami hosszú távon környezetbarát, illetve egészségbarát. A Mapei termékfejlesztései mindig garantálják ezt, ha úgy használják fel, ahogy előírjuk. Emellett még a gyártási technológia is környezettudatos. Mi hosszú távra tervezzük a termékeinket. Ha egy év után javítani kell, ott sokkal több anyag elfogy, és sokkal többet rombolunk, mintha 30 évre tervezünk. A másik ok pedig, hogy olyan termékeket viszünk be az épületbe, ami nem rombolja tovább az egészséget. Ezzel nagyon sokat tudunk dobni az építkezési kultúrán, és az emberek életminőségén. Ez a legfontosabb.
ÉF: Milyen felületek segítségével tudja a Mapei a legnagyobb szabadságot adni az építészeknek?
MB: Akár esztétikus betonfelületekkel is. Olyan betonokat tudunk előállítani, amivel bármilyen formát ki lehet önteni. A Mapei termékeivel betontáskát, betonruhát is gyártanak! Bármilyen kreatív elképzelést a Mapei segítségével meg lehet valósítani. De emellett a fugák, a vakolatok, vagy a dekoratív padlók is hatalmas tervezői szabadságot adnak. Esztétikai szempontból is, és mérnöki oldalról is.
ÉF: Mit hozott a Mapei számára a legnagyobb fürdődesign-nal, kerámiával és építési technológiával foglalkozó bolognai Cersaie kiállítás idén ősszel?
MB: Folytatódott a tavaly indult famintás burkolatok térhódítása, és az egyre nagyobb és nagyobb formátumú és extrém vékony burkolatok erősödése. A Mapei évtizedek óta kint van a Cersaie-on egy saját épülettel, a legnagyobb megjelenéssel a segédanyag-gyártók közül. Mi most mutattuk be azokat a fugázóanyagokat, amelyek a tavaly bemutatott burkolatok-vonalakhoz kapcsolódnak színben. Nem a termék változott, csak a szín. Földszín, szürkés-barnás színű lapok jöttek ki, ehhez illeszkedő hét új fugaszínnel kapcsolódunk.
ÉF: És ez megjelenik a magyar piacon is?
MB: Ezek a termékek már most itt vannak. Igény van rá itthon is, így azonnal behoztuk. Jelenleg Olaszországban gyártjuk ezeket, később majd Lengyelországba kerül át a gyártás. Minden új terméket, ami megjelenik kint, igyekszünk azonnal behozni.
ÉF: Mekkorára bővült ezzel a színválaszték?
MB: Bizonyos extra színeket elhagyunk, úgy változnak az igények és az emberek ízlése, hogy nincs rájuk szükség, Az új színek viszont nagyon kellenek, mert azok a lapok fantasztikusan fognak kinézni ezekkel a színekkel. Összesen 33 -féle színünk van. Arra koncentrálunk, hogy olyan fugákat adjunk mi a piacnak, amelyek a lehető legtöbb korábbi fugahibát kiküszöbölik. A Mapei fuga nem pereg, nem foltosodik, nem penészedik!
ÉF: Létezik olyan tervezői hozzáállás, amely segíthet a magasabb műszaki színvonal elérésben?
MB: Akik szerkezetet terveznek, szaktervezők, szakági tervezők, elég jól ismerik a termékeinket, és elég gyakran be is tervezik azokat önállóan. Azt mondják, hogy ez megoldja a szakmai kihívást. Az építészeknél, belsőépítészeknél látom azt, hogy ők nem mernek, vagy nem akarnak szakmai mélységekbe belemenni, hogy odaírják, hogy melyik ragasztóval kell megcsinálni ezt vagy azt a burkolatot. A gyakorlatból tudjuk, hogy az építész betervez valamit, utána jön a generálkivitelező, aki kiadja egy másiknak, és a harmadik kivitelezőnél valósul meg. Az, hogy mit kap a megrendelő, nagyrészt azon múlik, hogy a tervező mit mer tervezni, utánanéz-e szakmailag, hogy milyen rendszer lenne legjobb arra, amit megálmodott. Ha ezt megcsinálná, akkor a végén nem sírna senki. Az lenne az igazi, ha ki is állna mellette, mert szakmailag meggyőződött róla, hogy az a legjobb megoldás, és végigvinné az összes alvállalkozói szinten.
ÉF: Ha a tervezőnek segítségre van szüksége kihez fordulhat?
MB: Ha elakad, és akár szakmai segítségre van szüksége, vagy nem tudta érvényesíteni az elképzelését, akkor ott vagyunk és segítünk. Ha egy elképzelés szakmai elfogadtatásáról van szó, abban is tudunk segíteni. Minden értékesítőnk képzett arra, hogy műszaki és egyben esztétikai megoldást is adjon.
Emellett vannak nagyon speciális termékvonalak, például a hőszigetelés, védő- és dekorációs bevonatok, más néven vakolatok, festékek, cement-és műgyanta ipari padlóbevonatok, építéskémiai termékek stb., ahol a saját területükön szakmailag nagyon képzett termékfelelőseink dolgoznak. Azt mondom, hogy jó lenne, ha a tervezők jövőbe mutató dolgokat terveznének be, hogy a következő nemzedék is megélhesse azt, amit én megélek. Sajnos nagyon sok a gagyi, egyes gyártóknál hiányzik a garancia, a biztonság és tényleg nem mindegy, hogy egészségesen élünk abban a házban, vagy szívjuk a mérgeket az építőanyagokból, amiket beviszünk.
ÉF: A válság kezdete óta mennyit tisztult a piac? Tetőcserépgyártók mesélték, hogy azok a kivitelezők, akiket kiképeztek korábban, most Nyugat-Európában dolgoznak. Az összes szakember eltolódott nyugati irányba. A keleti országrészben kezdhetik elölről a képzést a határon túlról frissen átjött képzetlen kivitelezőknek.
MB: Igen, ebben igazad van, a kivitelezők egy része kiment, de azért itthon is nagyon sok jó megmaradt, szerencsére. A burkolóknál azt látom, akik jók, azoknak van munkája. Elindult egyfajta tisztulás, de még sok a kontár, mert azt hiszik, hogy ez egy viszonylag könnyű szakma.
A kereskedők oldaláról, csak egy kicsi tisztulást látok, maradtak ilyenek is, olyanok is. Ebben a megváltozott gazdasági helyzetben azért kellett tőkeerő, hogy átvészeljük a nehéz időszakot. A gyengék kiestek, és sajnos sok jó is.
Sokan azt mondják, hogy az építési piacon mindenki a legolcsóbbat keresi. Én nem ezt érzékelem. A nagyon jót akarják a legolcsóbban megvenni. Kezd megérni az a gondolat, még a magánembereknél is, hogy egyszer kell jó termékekkel, jó rendszerrel és jó szakemberrel megcsináltatni.
ÉF: Mostanában elterjedő félben van az online kereskedelem. A Mapei mit gondol erről globálisan és Magyarországon?
MB: Globálisan a Mapei nem akar közvetlenül részt venni az online kereskedelemben, üzleti és kereskedelmi partnerein keresztül van jelen. Ismerjük a trendeket, tudjuk, hogy az online kereskedelmet nem lehet figyelmen kívül hagyni. Viszont nem veszi el a szerepét a klasszikus kereskedelemnek teljesen, de vannak olyan szegmensek az USA-ban is, ahol szinte csak az online üzlet van már.
Itthon támogatjuk, és rá is beszéljük a saját partnereinket, hogy kereskedjenek, és keressenek pénzt online. Ha jól állítják be a megjelenést, akkor az rettentő sok előnnyel jár. Sőt, inkább csak előnye van, mint hátránya.
Lányi András