Amikor a megkésett döntést halogatják
Április végén döntött a kormány arról, hogy megpróbálja utolérni a fejlett – na nem Nyugat-Európát, de a Szerbiát mindenképpen. Új határértékeket tűztek ugyanis ki az épületenergetika területén.
Az immár több mint hét éves előírások újragondolása nagyon is aktuális lenne, de kapkodással nem lehet vádolni az illetékeseket. A tervezet új követelmények ugyanis csak 2018-tól lesznek hatályosak, és csak szépségflastrom, hogy a középületekre, illetve az állami pályázatokra már 2015-től alkalmazni kell. A határidő azt jelenti ugyanis, hogy további öt évig érvényben maradnak az új építésű lakóépületekre vonatkozó, meglehetősen avult követelményértékek. Egy Magyarországon most épülő családi ház falán például másfélszer annyi energia szökhet el, mint egy hasonló szerbiai épület esetében. Az új rendelet halogatása pedig ezt az elmaradást fogja konzerválni (hogy Szerbia hol fog tartani öt év múlva, azt jobb nem is feszegetni.)
A döntés az Energiaklub számításán alapul. A határértékek (falakra például U = 0,24 W/m2K) jónak is nevezhetők, és láthatóan megegyeznek azzal a szakmai ajánlással, amit korábban a kamarák által összeállított bizottság javasolt – de 2015-ös bevezetéssel! A halasztása azzal a veszéllyel jár, hogy az a kevés építkező, aki még fellelhető Magyarországon, a rosszul értelmezett spórolás miatt nem fog takarékos lakást kapni. A szakma feladata és felelőssége most az, hogy felhívja a figyelmet a jelenlegi szabályozás avult voltára, és hangsúlyozza a hamarosan mindenki számára kötelező, új, valóban energiatakarékos előírásokat. Különösen azért, mert ezzel még messze nem érjük el a 2020-tól bevezetni szándékozott közel zéró energiafelhasználású épületek kategóriáját.
20:07
Általában nem szoktam PR cikkhez szólni (különösen, ha EPS gyártó a cikk szerzője, mert sajnálatosan névvel nem vállalta senki a írást), de azért két dologgal kiegészíteném:
A KEOP-2012-5.6.0 - Központi költségvetési szervek (állami intézmények épületeinek) energiahatékonysági beruházásai pályázati felhívásban, 20 milliárd forint költségkerettel – ahol a támogatás intenzitása 100 % , azaz ingyen!) részvételi feltétele az volt, hogy:„18. A támogathatóság feltétele, hogy a fejlesztés eredményeként figyelembe vehető összes/eredő költségmegtakarításból az elszámolható energiaköltség-megtakarítás legalább 50%-ot képviseljen.”
Úgy látszik a kiíró hallott valamit az EPS gyártóktól – ezen a honlapon is reklámozták magukat, bár ők egy kicsit mértéktartóbbak voltak és csak a fűtési költség 50%-os megtakarítását ígérték, ha bebagyuláljuk az épületet EPS-sel – ezért így került meghatározásra a cél. Azt a célt elérni, hogy az összes (tehát, hogy mind az elektromos és mind a fűtési) energiaszámlát is 50 %-al lehessen megtakarítani az szinte lehetetlen vállalkozás, illetve csak a fenntartható energiaforrások bevonásával lehet megvalósítani. Ekkor viszont előjön a másik korlát:
„5. Nem részesülhet támogatásban az a projekt, amelyben bemutatott beruházás
pénzügyi megtérülési rátája (BMR) kisebb, mint 0,50 %, vagy meghaladja a 15,00
%-ot. (A beruházás pénzügyi megtérülési rátájának számításához szükséges
táblázatokat az Energetikai Tanulmány (F13 fejezet III. melléklet) tartalmazza.)”
Mert ezeket a mutatókat csak az épületek EPS-sel való bebagyulálásának a költségeire találták ki.
Talán ezért is övezi ezt a pályázatot olyan nagy csend! A pályázat szerint:
2. lépés: Előzetes konzultáció
pályázói körrel kapcsolatos NFK véleményt követően írásbeli tájékoztatást kap az
előzetes kérdőívet kitöltő, majd a KSZ előzetes konzultációra hívja be az NFK vélemény alapján meghatározott pályázói kört. Az előzetes konzultáció időtartama maximum 2 óra, melynek keretében a KSZ ismerteti a fejlesztési igényekkel kapcsolatos és, hogy mely tervezett tevékenységek nem támogathatók, felhívja a pályázó figyelmét a projektre vonatkozó legfontosabb a pályázati felhívás szerinti előírásoknak történő megfelelésre és megvitatja a tervezett projektet a pályázóval. Az előzetes konzultáción a pályázó részéről legalább a pályázatírónak, a műszaki szakértőnek, és a projektmenedzsernek kötelező részt venni, továbbá a pályázó részéről már rendelkezésre álló egyéb a pályázat előkészítésében résztvevő szakértő részvétele is ajánlott.
Olvasom a hírekben, hogy „A Népszabadság birtokába jutott dokumentumok szerint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ megduplázná a jelenleg rendelkezésre álló irodai férőhelyeit és költségeit.”Páran amikor a fenti KEOP pályázatról értesültünk megpróbáltuk - hogy az akkor már állami iskoláknál - feltérképezni, hogyan lehetni segíteni. De nem volt partner! Mert azt könnyű volt kijelenteni, hogy ide nekem az oroszlánt is, de azt, hogy egy ilyen átalakítást hogyan is kellene szakszerűen levezényelni, arról senkinek sem volt fogalma, vagy ha volt is semmit sem tett azért, hogy ez szakszerűen menjen végre.
Így én egyáltalán nem csodálkozom a fenti segélykérésen.
De hát megszoktuk, mert lassan már mindenben ez van: Előre!, Előre! Így jutunk a legelőre!
Ui. Elnézést, de direkt azért írtam meg előre a hozzászólást, hogy azt formázott szövegként bemásolhassam. másolással De a honlam már megint tönkretette a betördelt szöveget. (és azt már csak halkan jegyzem meg, hogy formázásra is alig, alig ad lehetőséget)