Angyalföldi mázsaház
A Józsefvárosi pályaudvar funkcióvesztése miatt vált szükségessé az etalon mechanikus vasúti hídmérleg áthelyezése és egy új mázsaház megtervezése. Jánszky Györgyi Teréz diplomaterve a mérleg épületére az Angyalföldi pályaudvaron.
Diplomamunkám jelenleg a Józsefvárosi pályaudvaron található etalon mechanikus vasúti hídmérleg áthelyezésével, s az ehhez tartozó épület megtervezésével foglalkozik. A Józsefvárosi pályaudvar napjainkban mint pályaudvar már nem funkcionál, egyes részeire lakóingatlanokat terveztek, így az ott található teljesen egyedi tervezésű, hazánkban egyetlen mechanikus 10-4 pontosságú mérleg áthelyezésre kerül.
Helyszíni adottságok
Az épület a XIII. kerületi Angyalföldi pályaudvar területén, a vágányok közvetlen közelében létesül. A közvetlen környezet vegyes beépítést mutat, a kertvárosi lakóövezettől a házgyári lakások tömbjein át a külvárosias beépítésig mindenféle forma megfigyelhető. A tervezett épület beépítési módja szabadon álló. A vasúti sínpálya kelet-nyugati tengelyű, a Nyugati pályaudvar - Esztergom vonalon helyezkedik el. Ettől a tengelytől északra kerül elhelyezésre az új mérlegház. A tervezési terület teljesen sík. A telek a Madridi utca felöl jól megközelíthető. Az épületbe keletről fut be a vakvágány, mivel a használat jellegéből adódóan csak ebből az irányból érkeznek mérlegelésre a vasúti kocsik.
Építészeti koncepció
A helyszín vizsgálata során szembeötlő az elhanyagolt ipari jelleg (rozsda övezet). A tervezés során alapvető célkitűzés volt a környezet újraformálása. Alapelv volt a „szigetszerű" megfogalmazás és abban a „központi agy" mint vezérlő egység manifesztálódása. A funkcióból adódóan az épület egyetlen testként lett megfogalmazva, a kubusból csak a központi vezérlő és személyi bejárat van kiemelve. Az organikus megfogalmazás a környezet zavaros építészeti megjelenésére próbál reagálni. A formai játékosság oldja a képet, javítja a vizuális környezeti megjelenést, anyaghasználatában azonban nem rugaszkodik el a vasút világától. A személyi bejárat az épület hossztengelyére merőlegesen helyezkedik el a megközelítés irányába elhúzva. Az épület nagyméretű felnyíló kapuja teljes mértékben a formát követve a homlokzatba simul. A bejárat hangsúlyosságát a más anyaghasználat, valamint a homorú formai megfogalmazás tovább fokozza. A szoborszerű megfogalmazás vertikálisan is megjelenik az épületet ovális alakzatban körülölelő macskakő burkolatú kiemelésben.
Adatgyűjtés
A meglévő épület és a benne található hídmérleg adatait Rithli Gábortól (Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal) kaptam meg. Az épület technológiai szükségleteiben használhatóságában Kozma Mihály (Metrisoft Kft.) volt a segítségemre. A levegőszivattyús hőkazán költségét a Geosolártól kaptam meg. A hidraulikus kapunyitó berendezés megtervezésében, költségbecslésében Jánszky László gépészmérnök volt segítségemre.
Az alkalmazott építési technológiákat lásd a műleírásban.
építész konzulens: Kiss Gyula
statika: Horváth Katalin
építésszervezés: Tóth Magda
07:48
mint ötlet és forma teljesen jó, de nem találok utalást arra, hogyan is működik az épület. nekem jelenleg úgy tűnik, hogy a vagonokat egyesével, max kettesével kell betolni lemérni kihúzni és így tovább, ami egy nagy szerelvénynél igen körülményes dolog lehet. nem lett volna szerencsésebb átmenő forgalommal tervezni? lehet butaságot kérdezek, de semmi utalás nincs arra vonatkozóan, hogyan is működik a jelenlegi mérleg, és a tervezett épület.
21:41
ez hihetetlen, hogy lehet ilyen aranyos, kedves formát tervezni?
a rajzi kidolgozás, stílus egyszerűen pocsék, bocs! a makett fantasztikus!
15:20
@csipoficam: a forma valóban találó, de ha ismernéd az ybl-ös szinvonalat. akkor nem mondanál ilyet. Ajánlom figyelmedbe a soronkövetkező diplomavédést januárban, és te is meggyőzőshetsz róla, hogy egy igenis egy kiemelkedő főiskolai szintű diplomaterv. Sok bme-s diplomaterv szinvonalát is megüti, talán ezért is került ide...
kezdoepitesz
13:48
Gyermekkorom diavetítője és a hétfő esték jutnak róla eszembe.