Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Anyagsűrűsödés a térben – Dabas, piaccsarnok

1/17

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

?>
Dabasi  piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei  Anett
?>
Dabasi  piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó:  rézpiac.org
?>
Dabasi  piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó:  rézpiac.org
?>
Dabasi  piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó:  rézpiac.org
?>
Dabasi  piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei  Anett
?>
Dabasi  piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei  Anett
?>
Dabasi  piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó:  rézpiac.org
?>
Dabasi  piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó:  rézpiac.org
?>
Dabasi  piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei  Anett
?>
Dabasi  piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei  Anett
?>
Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org
?>
Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org
?>
Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett
?>
Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org
?>
Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org
?>
Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett
?>
1/17

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

Anyagsűrűsödés a térben – Dabas, piaccsarnok
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Anyagsűrűsödés a térben – Dabas, piaccsarnok

2011.09.06. 14:03

Projektinfó

Szerzők:
Mizsei Anett

Térkép:
Dabasi Piaccsarnok

Földrajzi hely:
Dabas, Magyarország

Építészek, alkotók:
Kiss Gyula, Járomi Irén, Kiss Járomi Építésziroda

Vélemények:
21

Stáblista

Dabasi piac épülete

vezető tervező:, Kiss Gyula DLA Ybl-díjas építész, Járomi Irén Ybl-díjas építész - Kiss Járomi Építésziroda Kft.
építész munkatársak: Nagy Márk, Kéki András - Kiss Járomi Építésziroda Kft.
statika: Horváth Kund - HMS-Plan Mérnökiroda Kft.
RR-fa tartók méretezése: Füzy Barnabás - SOKON Kft.
épületgépészet: Lovas Albert - Optiterv Kft.
épületvillamosság: Szabó László - Szunvill Bt.
tűzvédelem: Német Krisztina, Bársony Antal
Útterv: Becsák Péter - Terraquia Kft.
műszaki ellenőr: Bújdosó Géza
gen.tervellenőr: SZIE Ybl Miklós ÉTK
EU projekt koordinátor: Bódi Attila
generálkivitelező: KEVIÉP Kft.
RRFA tartók: SOKON Kft.
Rézlemez burkolat: SZAVÉP Kft.

Dabas város az elmúlt években figyelemreméltó „ráncfelvarráson" esett/esik át. A legutóbb átadott új épület a Kiss Gyula, Járomi Irén által tervezett piaccsarnok. Bár a kérdés felmerülhet, kell-e egyáltalán egy ilyen típusú alföldi kisvárosnak zárt piaccsarnok, a  figyelemreméltó épület izgalmas és mégis jól illeszkedő, vörösből zölddé „érő" színfoltja lehet a város megújuló arculatának. Az első pillantásra talán szokatlan, nehezen befogadható épületet Mizsei Anett mutatja be.

Dabas város az elmúlt években figyelemreméltó rehabilitációs és városrendezési folyamaton esett/esik át. Ennek keretében megújult a rendőrség, a földhivatal, az egész városközpont, és a parkosítással még a mostani kánikulában is kellemes klímát értek el a kisváros főterén.

A legutóbb átadott új épület a leendő piaccsarnok, amelynek megnyitásával a dabasi piac új helyen, korszerű kiszolgálóhelyiségekkel válhat a kisváros életének és kereskedelmének egyik központjává. Az épület egy üresen álló telken valósult meg, ami elég nagy ahhoz, hogy a parkolás, beszállítás és esetlegesen a kereskedelmi funkcióhoz kötődő rendezvények is helyet kaphassanak itt. Szomszédságában kereskedő- és szolgáltatóház található, valamint iskola s egyéb, a város napi életéhez hozzátartozó intézmények. A helyválasztás mindenesetre tökéletesnek tűnik: elég közel van a központhoz, hogy könnyen megtalálható és útba ejthető legyen, de diszkréten visszahúzódik, hogy a vásári élet meg ne zavarhassa a városháza és az előtte fekvő tér reprezentatív voltát.

Dabasi  piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó:  rézpiac.org
2/17
Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Az épület első pillantásra szokatlannak, nehezen befogadhatónak tűnhet. Különös, enyhén törtvonalú formája és aszimmetrikus elhelyezésű tornya már önmagában, formájával is határokat feszeget. Zártsága folytán a szabad téren állva nagyon erős a gravitációja, egyfajta anyagsűrűsödésként viselkedik. Rézlemez ruhája, ami – egyelőre – tükörfényesen ragyog a napfényben, tetőtől-talpig beborítja. A ház már-már makettszerűen jelenik meg, a fémlemez burkolat kimondottan könnyűnek mutatja, mintha csak most hajtogatta volna egyetlen kiterített rézlapból valami játékos kedvű óriás. A szigorúságát oldja a finoman tördelt tömeg és a nyílások környezetében beiktatott, a függőlegestől eltérő burkolatsávok. Színébe jóformán beleolvadnak a hasonlóan vörösesre pácolt fa nyílászárók, amik a rézlemez patinásodásával lesznek egyre jobban láthatók, mígnem a végső, zöldes árnyalat kontrasztjaként jelennek majd meg.

Az időben változó megjelenésű, organikus módon „öregedő" házak gondolata nem idegen a tervező Kiss Gyula-Járomi Irén párostól – gondoljunk csak a paksi képtár rozsdásan korosodó acélhomlokzatára. A réz – bár új felfedezettnek aligha nevezhetjük – nagyobb felületeken csak mostanában kezd megjelenni épületek burkolataként, jóllehet maga az anyag használata ősidők óta hozzátartozik az emberiség tárgykultúrájához. Építészeti alkalmazása azonban a 20. század végéig jobbára díszítőelemek, kiegészítők, szerelvények formájában volt elterjedt. Iparművészeti jelentőségét azonban már rég felismerték – elég csak felnéznünk munkába menet az Astoria szálló homlokzatára, máris láthatjuk a rajta nyíló rézvirágokat. Tartóssága, formálhatósága, szép öregedése alkalmassá, míg egyszerre anyagszerű, elegáns és ipari felülete pedig divatossá teszi burkolatként is. Számos különböző funkciójú épületen jelenik meg a San Francisco-i De Young múzeumtól (amely még egyfajta formai rokonságot is mutat a most tárgyalt házzal) a berlini osztrák nagykövetségen keresztül a nemrég az Építészfórumon is bemutatott rákosmentei önkormányzati bővítésig. Ebbe a sorba illeszkedik tehát a dabasi piac is.

Dabasi  piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei  Anett
6/17
Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: Mizsei Anett

Formája a „miértek?" kutatására sarkallja az embert. Az északkelet-délnyugat irányú tengely mentén elhelyezett ház északkeleti homlokzata egyetlen síkként magasodik fel, itt található a már említett torony is. Az elsőre „tűzfal" jellegű homlokzat azonban rafináltan utalhat akár a hagyományos vásárcsarnokok szerkezetére is. Jobban megnézve voltaképp egy hagyományos háromhajós csarnokszerkezet monolitikus átiratának is tekinthető. És lám! – még az óra is ugyanott jelenik meg, ahol például a fővám téri Nagyvásárcsarnokon.  Az épület magassága a délnyugati tördelt vonalú homlokzattól fokozatosan emelkedik, míg el nem éri a tornyot a túlsó végen. Ilyen módon ennek főhomlokzatnak kéne lennie. Hogy miért nem az, arra talán a meglévő kereskedőházhoz való illeszkedésben találhatunk választ. A gerinc az utcával párhuzamosan fut, és bár a beépítés nem válik zártsorúvá – vagyis a piac és a kereskedőház közt bőséges tér található – maga a kereskedőház is szigorúan síkban tartott homlokzattal fordul a csarnok felé. Egy merőleges gerincű és hossztengelyű épület értelmetlenül keltett volna zavart a beépítés rendjében. Közrejátszhattak más, praktikus szempontok is. A tér túl nagy, túl széles ahhoz, hogy hosszirányú tengelye mentén épüljön a csarnok. Így azonban keresztbe fordítva épp arányos méretű lehet, és a telket funkcionálisan és vizuálisan is két részre osztja: az első, utca felőli, forgalmasabb részre, ahol a parkolás, megérkezés, találkozások történhetnek, és a hátsó, a kereskedőház belső udvarához kapcsolódó szeparált térfélre. Használati szempontból alighanem ennek komoly előnyei lesznek.

Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org
14/17
Dabasi piaccsarnok - építészet: Kiss Gyula, Járomi Irén, fotó: rézpiac.org

Zárt összhatása ellenére valójában nagyon is bőven mérték a megnyitásokat a tervezők. Jelentős üvegfelületek engednek be elegendő fényt a belső térbe, ugyanakkor a ragasztott fatartók által tartott, megnyitás nélküli tetőszerkezet megakadályozza a túlzott felmelegedést, télen pedig a hőveszteséget. Az üvegeken át a két szeparált térrész átláthatóvá, átjárhatóvá válik.

Amikor először találkoztam a házzal, az az alapvető koncepcionális kérdés foglalkoztatott, hogy kell-e egyáltalán egy ilyen típusú alföldi kisvárosnak zárt piaccsarnok. Az épület logikus és 21. századi választ ad a vásárcsarnokok felé támasztható igényekre, megoldja a biztonságos használatot, a higiénikus tárolást és árulást, valamint kielégíti az ott dolgozó árusok igényeit a szociális tereket illetően (mosdók, öltözők stb.), melyekkel indokolható a zárt csarnok szükségessége. Mégis, az én fejemben a piac fogalma egy jóval nyitottabb, „agóra"-szerűbb képet idéz fel. A végső választ a fenti kérdésre alighanem azután kaphatom majd meg, hogy a városiak használatba vették az épületet. Azt azonban mindenképp le kell szögeznünk, figyelemreméltó épület született itt, ami izgalmas és mégis jól illeszkedő, vörösből zölddé „érő" színfoltja a város megújuló arculatának.

Mizsei Anett

 

Vélemények (21)
Pákozdi Imre
2011.09.10.
09:55

Hódolat Dabasnak a megújult belvárosért, a rengeteg új, köztük sok jó épületért. Akkor is, ha az a jövőbeni "vásárcsarnok" élőben is borzasztó. Ma reggel ott jártam: a képekről sejthetőnél kisebb, világosabb belső terű, sivár csarnokocskáról van szó. Kívülről pont olyan elzárkózó, krematórium-szerű bunker, amilyennek a képeken látszik. És milyen lesz, ha majd a patina sötétre színezi a héjazatot... Külön megjegyzem, hogy a két, egymással szembeni oldalon nyíló lengőajtó olyan huzatot fog teremteni télen, hogy az kiviszi az árusokat és a vásárlókat a hóra... Dupla ajtó, függöny vagy bármi kéne. A bástya (az "építészeti hangsúly") teljesen öncélú, ahogy toronyórával ékes homlokzatát a Tanuszoda felé fordítja. Jaj.

marianna
2011.09.08.
06:36

Amikor a manifesztálódni akaró forma keresi magának a funkciót, és nem a funkció találja meg a számára adekvát formát. Van ilyen, formalista ( egyébként maga az épület nekem nagyon tetszik )építészetnek nevezik. Nyilván a saját maga kijelölte kereteken belül kell értékelni. Vajon megoldott a megfelelő hőszigetelés és a tető átszellőztetése? A kofák kemény fickók... :)

Pákozdi Imre
2011.09.08.
08:00

@marianna: Igen, szerintem is ez történt, amit megfogalmazni nem lehetne jobban: "Amikor a manifesztálódni akaró forma keresi magának a funkciót, és nem a funkció találja meg a számára adekvát formát."

iwel
2011.09.08.
09:28

@Pákozdi Imre: Nehogymár számonkérjük a funkcionalizmus vezéreszméjét bármin is ami nem tekinti magát annak. Ráadásul ezt a Sullivan idézetet már annyian és annyiszor elferdítették, ki-ki saját képmására, hogy már egyáltalán nem komolyan vehető. Egyébként is mi ez valami kinyilatkoztatott dogma ? Univerzális kritikai fegyver ? Én nem tudom ki terjesztette el ezt a -ferdített- ostobaságot annak idején, de nagyon idegesítő éppen itt az ideje kiirtanunk magunkból ezt az építészetellenes berögzülést.

Pákozdi Imre
2011.09.08.
13:22

@iwel: Abszolút mindegy, hogy egy épület (pontosabban a tervezője) minek tekinti magát és minek a nevében. Ennél csak az kevésbé fontos, hogy ezen ki torzít, hányszor és vajon azt kinyilatkoztatás-szerűen, dogmatikusan, idegesítően vagy ostobán teszi. Ott áll rögvalóságként a diszfunkcionalitást látványosan ábrázoló épület. Slussz. Legföljebb körülsétálják szelíden és nézik, nézik az ottlakók...

iwel
2011.09.08.
15:36

@Pákozdi Imre: A legnagyobb tisztelettel, 6 kérdés merült fel bennem: 1: Hogyan állapította meg hogy az épület diszfunkcionális? 2: Miért abszolút mindegy, hogy a tervező minek szánja az épületét ? 3: Építészetelméleti kérdésben állást foglalni miért lényegtelen ? 4: Honnan tudja, hogy mi lesz az épület sorsa ? 5: Hogyan lehet a diszfunkcionalitást látványosan ábrázolni ? 6: Az építészfórumon vagyok ?

mB
2011.09.08.
16:24

@iwel: bocs hogy én: 1. megnézte a képeket, és összevetette a benne élő "piac" képpel. Arra jutott (mint én), hogy egy ennyire zárt (és a zártságát tömegével, megjelenésével még inkább aláhúzó) épület bajosan fog tudni megfelelni egy ennyire nyitott funkciónak. (kár hogy alaprajzok, helyszínrajz nincsen). 2. Mert szándék magától nem konvertálódik működéssé (vö: "a pokolba vezető út jószándékkal van kikövezve"). Az épület elkészül, a tervező hátrébblép, és a ház éli az önálló életét. És milyen ilyen, megítélgető, megtárgyalható (Önnek is érdemesebb lenne a házhoz magához hozzászólnia, mint társaival piszkálódnia itten ;-) ) 3. Nem lényegtelen. 4. Tudni nem lehet, de jósolni, gondolni, következtetni, valószínűsíteni igen - ez egy fórum, erről beszélgetünk. A fentiekhez csatlakozva a sötét, zárt, szomorú épületnek én is sötét, zárt, szomorú(bb) jövőt jósolok (és Ön? Csak mert a házhoz még nem szólt hozzá - itt az most a tárgy...) 5. Úgy hogy az épület látványosan más eszközöket használ, mint amit a funkció a sokévtizedes tapasztalatok és bevált előképek alapján sugallna. Ezt érzi a hozzászóló - s jómagam is. 6. Igen.

Pákozdi Imre
2011.09.08.
16:47

@iwel: iwel úrnak/úrhölgynek: 1. Nem állapítottam meg. Azt írtam, hogy ábrázolja a diszfunkcionalitást 2. Nem írtam ezt. Ez kettőből a második mondás, amit a számba ad, noha nem mondtam és nem írtam. Kérem olvasson és - főleg - idézzen pontosan. Én ezt írtam: "Abszolút mindegy, hogy egy épület (pontosabban a tervezője) minek tekinti magát és minek a nevében". 3. Építészelméleti kérdésben nem lényegtelen állást foglalni, de az épület felülírja a ráfogásokat. Erről írtam. 4. Nem tudom, csak feltételezem. 5. Így. Nézze meg a házat. Ez a megabunker Ön szerint a piac ideálképe? 6. Igen :-)

Pákozdi Imre
2011.09.08.
16:49

@mB: mB-nek: köszönöm és bocs, hogy mielőtt válaszoltam, nem olvastam el a hozzászólását.

iwel
2011.09.08.
17:34

@mB: 1-2-4-5:: Ránézek az új Chateau-i épületre elsőre egy siló ugrik be vagy csarnok, semmiképp sem borászat. Sok ilyen példa van még ami mondjuk ravatalozónak néz ki aztán kiderül hogy szálloda vagy mittudomén... de jól működik, szeretik az emberek. Tehát egyszerűen nem értem a kritikát, még egy árva alaprajzot sem láttunk. (Éppen azért tettem föl a második+negyedik kérdést, mert nem tudjuk még mi lesz a sorsa (még azt sem tudjuk mi ez, csak egy réztömb látszik) ergo a negatív véleménynek nincs is alapja. Ez a fajta kissé talán rosszindulatú kritika nem tesz jót sem a szakmának, sem az embernek. Most mit csináljon, bontsa vissza ? Ezt viszont most használhatóságtól és küllemtől függetlenül mondom emellett elnézést, hogy nem mondtam a házról semmit.)

epiteszikon
2011.09.08.
18:06

@Pákozdi Imre: Szeretem ha valami más is történik. Ez más. A réz oxidálódása végett pár év múlva szép lesz. A forma is más. Keresés, nem kell egyből lelőni minden formai keresését. Van akinek a Jazz, van akinek a Rock, van akinek worldmusic, de ezek sajnálom, mert csak egyfajtát kedvelnek. Rossz hír ezek számára. Meg kell tanulni elfogadni, megérteni, szeretni más gondolkodást is. 6B kimegy készít videót egy laza vasárnap délelőtt. És már tudjuk is hogy az élet érzékeny idegrendszer befogadta -e az Őt. A Réztestet. :). Kollégák. Lazán. (Magyarázat: A világválság miatt a piacok egyfajta erődítményként fognak funkcionálni, hiszen az éhínség miatt az éhes hordák Ócsától egészen nyolckerig megtalálják e helyet, s rezet a MÉH-ben vissza is veszik....haha)

Pákozdi Imre
2011.09.08.
20:17

@iwel: Nem feltétlenül rosszindulatú a kritika, ami számos hozzászólásból, köztük az enyémből is kiviláglik. Mindamellett lehet, hangsúlyozom, matematikai esély van arra, hogy ez az első, második és harmadik benyomás egy idő után megváltozik, és ez az épület néhány év múlva rokonszenvessé válik. Végülis volt már hazai piac, amit századszor ránézve megszerettem: a Lehel téri, a Rajk-féle. Ma már, ha tehetem, bemegyek és veszek ott valamit. De ma, most, a képek alapján ezt a dabasi épületet nagyon nagy tévedésnek látom. Nem gonosz módon, nem rosszindulatúan, hanem szomorúan és őszintén gondolom így.

qwark
2011.09.07.
16:30

Se zöldség, se gyümölcs, csak réz...? Kellene még alaprajz, metszet, helyszínrajz, belső kép stb, hogy értelmezni lehessen ezt a réztömböt.

másik
2011.09.06.
21:08

egészen ijesztő ez az épület... hogy ebben piac fog működni?... nem tudom elképzelni. (az óra meg arra az egyetlen oldalra néz, amelyik irányban pont nincs semmiféle megnyitás.) elképesztő, meglepő, megdöbbentő.

adam899
2011.09.06.
16:04

Ennek az épületnek a bemutatásával még vártam volna néhány évet. A kialakult képem erről a házról eddig egyértelműen negatív. Olyan érzésem van, mintha önmagért létezne, és nem azért, hogy piac legyen, ami a helyi polgárokat szolgálja. Pár év múlva nézzük meg ismét! Balog Ádám (Dabasról)

Mizsei Anett
2011.09.07.
06:56

@adam899: A felvetés jogos, ha rajtam múlik, néhány év múlva biztos, hogy lesz folytatása a bemutatónak. A tereprendezés és a használatbavétel (megnyitás) után már árnyaltabb lehet a kép.

Pákozdi Imre
2011.09.06.
15:21

Hát, jól írod a végén, kedves Anett, hogy >> Mégis, az én fejemben a piac fogalma egy jóval nyitottabb, „agóra”-szerűbb képet idéz fel.

Mizsei Anett
2011.09.07.
07:02

@Pákozdi Imre: És az ex-futball-hátvéd pincér jól működött a posztján? :) Bevallom, nekem sem sikerült még belelátnom a jelen állapotba a piacozó tömeget, de ettől függetlenül nagyon remélem, hogy "belakják" majd...

Pákozdi Imre
2011.09.07.
16:25

@Mizsei Anett: Nem. Soha nem köszönt a vendégnek, csak úgy elénk dobta az étlapot, ki nem jött a száján, hogy köszönöm, vagy jó étvágyat és soha meg nem kérdezte, hogy ízlett-e a kaja. Az egyébként nyáron kertvendéglőként is működő, pesti oldali étterem szerencséje az volt, hogy a világ legjobb gombalevesét főzték és király volt a sajttal töltött bordájuk. A válogatott hátvéd azonban megőrizte az őt sikerre vivő attitűdjét: rombolásból élt, emberek faultolása, felrúgása, kiszorítása volt a dolga. Aki minden sikerét ennek és a becsúszó szereléseinek köszönheti, nem lesz különösebben jó a vendégekkel folytatott mosoly-partiban....

adam899
2011.09.07.
17:39

@Pákozdi Imre: http://www.archdaily.com/166527/covington-farmers-market-designbuildlab/ ez piac! Meg, amit nyáron láttam a szlovéniai Celjében az Architektura Krusectől. Elég ennyi, nem kell több. Nem kell torony, nem kell, hogy minden oldala zárt legyen. Hívogatónak kell lennie, talán ez a kulcsszó, egy ilyen rendeltetésű épületnél.

Pákozdi Imre
2011.09.07.
21:36

@adam899: Igen, de ne feledjük a méret- és funkciókülönbséget. Ez az angol peron kis, helyi és időszaki forgalomra (is alul)méretezett etwas, amin áthúz a szél. Télvíz idején főleg a fakíroknak javallt itt az árucsere, még akkor is, ha tudjuk, hogy a nagybrit tél általában enyhébb, mint a magyarországi. Ez persze nem mentség a dabasi szörnyszülött számára.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.