Auditórium Podcast – Erő Zoltán: A nagyvárosok szétterülését meg kell fékezni
„Kiköltöznek az emberek a városból. Ettől a város fellazul, a közlekedési igények megnőnek, a korábbi kukoricásokat lakóterületekké alakítjuk és ez a folyamat – nem akarok durva hasonlatot használni, de talán lehet mondani, hogy – olyan, mint egy rákos sejt szaporodása." Mindezt Erő Zoltán, Budapest főépítésze mondta az Auditorium podcast legújabb adásában, melyben a fenntartható városok és az építészet kapcsolatáról mesélt.
Az Auditórium a Magyar Építőművészek Szövetségének keddenként jelentkező podcastsorozata, melyben Zubreczki Dávid szakíró, építészeti mesemondó beszélget ismert építészekkel a fenntarthatóságról. A műsor médiapartnere az Építészfórum: a hanghoz képeket, terveket, linkeket és sok más információt találnak nálunk az érdeklődők. A podcast a Madaz kiadó gondozásában jelenik meg.
A tavaszi évad első adásban Zoboki Gábor az Operaház titkairól, a másodikban Kovács Csaba a Galya-kilátó építéséről, a harmadikban Csillag Katalin a MOME újjászületéséről, a negyedikben Nagy Csaba a Vizafogó óvoda rekonstrukciójáról az utolsóban pedig Golda János az Északi Járműjavítóba költöző Közlekedési Múzeumról mesélt.
Erő Zoltán Ybl-díjas építész, urbanista, címzetes egyetemi docens, akinek a neve legtöbbször úgy jön szóba manapság, mint Budapest főépítésze. Nevéhez fűződik a pannonhalmi apátság fejlesztésének több üteme, a bajnai Sándor–Metternich-kastély helyreállítása és a Monostori erőd hasznosítási programjának kidolgozása Komáromban. Ő koordinálta 2004-től a négyes metró építészeti kialakítását, emellett irodája, a Palatium Studio dolgozta ki több állomás, így a Kelenföldi pályaudvar, a Bikás park és a Kálvin tér arculatát is. Dolgozott Sümeg, Ajka és Hatvan köztereinek megújulásán, a magyarpolányi falumegújítási programjukat Europa Nostra díjjal is jutalmazták. Részt vett Budapest első fejlesztési, majd rehabilitációs koncepciójának elkészítésében és ő álmodta újra az azóta mintaként emlegetett Bartók Béla utat és a Kosztolányi Dezső teret is.
Szóval hatalmas városfejlesztési tapasztalattal, megvalósult és kidolgozott tervekkel a háta mögött vállalhatta el 2020 februárjában főépítészi megbízatást Budapesten. Azóta több helyen is beszélt a terveiről, feladatairól, szinte mindenhol a városok szétterülését határozva meg a világvárosok fő problémájaként. Szerinte nincs ez másként Budapesten sem. Úgy véli, hogy bár szerény eszközök állnak csak a főváros rendelkezésére, azért nem kell karba tett kézzel néznünk a folyamatot. Az Auditórium legutóbbi adásában nem csak a problémáról, de a megoldási lehetőségekről is mesélt a hallgatóknak.
A podcastsorozat következő adásának vendége Fajcsák Dénes építész, az Arkt Építész Stúdió alapítótagja, Heves megye állami főépítésze lesz. Ő az elnéptelenedő magyar falvakról, az így kialakuló építészeti problémákról és természetesen a fenntartható építészetről mesél majd.
A podcast megtalálható az ismert lejátszókban (Apple, Spotify, Google), az egyes adásokhoz pedig mindig itt, az Építészfórumon találnak hasznos háttéranyagokat a hallgatók.
Zunreczki Dávid
19:54
"Ő koordinálta 2004-től a négyes metró építészeti kialakítását." A képen is látható Kálvin téri állomás nagyon látványos, lenyűgöző látvány. A nyers beton felületek az átadás idején még jól néztek ki, de az idővel rohamosan romlik az esztétikai értéke, és hamarabb lesz szükség felújításra.