Golda János és a Közlekedési Múzeum
„Amikor először bementünk az Északi Járműjavító hatalmas kiürített járműcsarnok-rendszerébe, döbbenet fogott el mindannyiunkat, hogy micsoda erő, lehetőség, kincs van ezekben az – akár a hatvanas években épített – épületekben." Az Auditórium podcast legutóbbi adásában Golda János mesélt az Északi Járműjavító újraálmodásáról, a Közlekedési Múzeum új helyszínének születéséről.
Tavaszi évadának utolsó epizódjához érkezett a Magyar Építőművészek Szövetségének podcastsorozata, az Auditórium. A keddenként jelentkező részekben Zubreczki Dávid szakíró, építészeti mesemondó beszélgetett olyan ismert építészekkel, akik egy régi házba öntöttek új életet. A hanghoz képeket, terveket, linkeket és sok más információt itt, az Építészfórumon találnak az érdeklődők. A podcast a Madaz kiadó gondozásában jelenik meg.
Az első adásban Zoboki Gábor az Operaház titkairól, a másodikban Kovács Csaba a Galya-kilátó építéséről, a harmadikban Csillag Katalin a MOME újjászületéséről, a negyedikben Nagy Csaba a Vizafogó óvoda rekonstrukciójáról mesélt. A legutóbbi epizód vendége Golda János, Ybl-, Príma és Pro Architectura díjas építész, az M-Teampannon vezető tervezője, a Széchenyi Egyetem és az Építész Mesteriskola oktatója, a Piarista Rend főépítésze volt.
Golda János munkássága rendkívül sokszínű, tervezett lakótelepet, templomot, családi házat, iskolát, kórházat, könyvtárat és egyetemet. Újragondolt már többszáz éves kastélyépületet és modernista buszpályaudvart is. Alkotásait szinte mindig a tágabb környezethez kapcsolódás jellemzi. Ebben a szellemben épült egyik leghíresebb műve, a Debreceni Egyetem Élettudományi Épülete, mely úgy eredeti és meghökkentő, hogy közben finoman rímel a már meglévő szomszédaira. Újjáépítései közül a budapesti Piarista Központ a legszebb példa egy ház és környezetének összhangjára. Itt az épülettömbbel együtt született újjá a tér, ráadásul mindkettő kortárs módon, tiszteletben tartva a történelmi hagyományokat is.
2019-ben az M-Teampannon a DILLER SCOFIDIO+RENFRO magyarországi partnereként nyerte el a Budapesti Közlekedési Múzeum tervezésére kiírt pályázatot. Ennek a munka során a legendás Diesel-csarnokból alakítanak ki világszínvonalú kortárs épületet. Ez már csak azért is különleges lépés, mert műhelyrész nem volt műemlék, sőt, nem is lett volna kötelező megtartani.
Hogy mégis miért érdemes megőrizni azt? Meg egyáltalán, miért is érdemes egy régi épületet megőrizni? Mindez kiderül az Auditórium legutóbbi adásából.
A podcast megtalálható az ismert lejátszókban: Apple, Spotify, Google, az egyes adásokhoz pedig mindig itt, az Építészfórumon találnak hasznos háttéranyagokat a hallgatók.