Épületek/Középület

Az elátkozott repülőtér?

1/9

Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten

Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Tegel repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Tegel repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Tegel repülőtér - építész: gmp architekten
Berlin, Tegel repülőtér - építész: gmp architekten
1/9

Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten

Az elátkozott repülőtér?
Épületek/Középület

Az elátkozott repülőtér?

2018.10.24. 10:29

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Berlin, Németország

Építészek, alkotók:
gmp architekten

Berlin építészetileg két izgalmas és egy kevésbé jelentős repülőtéri terminállal fogadta és fogadja az utasokat. Ezeket váltaná ki a mindent egyesítő új, multifunkcionális Brandenburg repülőtér, mely évek óta üresen álló terminálját a gmp architekten tervezte. Bán Dávid írása.

A német főváros repülőtereinek történetével számos izgalmas monográfa megtelíthető, a 20. század történelmi, majd az új évezred gazdasági viharai mind jól lecsapódnak a légikikötők szokatlan alakulásán. A mai állapotot alapvetően a második világháborút követő megosztottság szülte helyzetek alapozták meg. A város első meghatározó repülőtere az 1923-ban tervezett, majd 1927-ben megnyílt Tempelhof volt, amely az akkor frissen megalapított Deutsche Luft Hansa bázisaként kezdte el működését és a világon elsőként közvetlen metrókapcsolatot biztosított az utasok számára. Hitler hatalomra kerülése után Albert Speer megalomán, de nem érdektelen Gernamia terveinek egyik fő és valóban megvalósult eleme lett a Prof. Ernst Sagebiel tervezte új terminálépület, amely építészeti és történeti szerepe miatt Berlin jelképévé vált. Norman Foster minden repülőterek ősanyjának nevezte a köríves elrendezésű, szigorúan funkcionalista, monumentális épületet, amely hosszú évtizedeken át szolgálta a német fővárost, majd Nyugat-Berlint, s a berlini blokád egy éve alatt, a légihíd fogadóállomásaként a külvilággal való egyetlen kapcsolatot jelentette a városlakók számára. A világháborút lezáró békeegyezmény azonban megtiltotta német felségjelű repülők érkezését a városba, így a berliniek számára nem volt más megoldás, mint az útvonal használati engedéllyel rendelkező három ország, Franciaország, Nagy-Britannia és az Egyesült Államok légitársaságainak járatait igénybe venni.  


Berlin, Tegel repülőtér - építész: gmp architekten
8/9
Berlin, Tegel repülőtér - építész: gmp architekten


Míg Tempelhof a város nyugati szektorát szolgálta ki, úgy a szovjet zóna számára is megfelelő légikikötőt kellett létesíteni, ekkor fejlesztették fel a korábban csak katonai célokat szolgáló Schönefeldet polgári használatra. A nyugati részt kiszolgáló Tempelhof kötöttségei azonban már nem tudtak megfelelő helyet biztosítani az új sugárhajtású gépek számára, ezért a korábban a légihíd idején a francia hadsereg által gyors ütemben kibővített Tegel repülőterére írtak ki fejlesztési tervet. A polgári közlekedés az 1950-es években már megindult a város északnyugati sarkában elhelyezkedő Tegelről, új, minőségi termináljának létrahozásához azonban csak 1965-ben kezdtek hozzá. A gmp architekten tervezte és lassan, tíz év alatt megépült épülete a maga nemében szintén egyedi, különös darab lett. A helyszín adta kötöttségek és az új repülőtípusok igényei nehéz képlet elé állították a tervezőket, de Meinhard von Gerkan és Klaus Nickels végül előállt az ideálisnak tartott és megjelenésében szokatlan épületformával: a hatszögű terminálépület elképzelésével. Az 1975-re elkészült, mára Otto Lilienthalról, a német repülés úttörőjéről elnevezett repülőtér vette át a nyugati oldal forgalmának oroszlánrészét.

A berlini fal leomlásával, a város újraegyesítésével a három működő repülőtér szerepét újragondolták, s már 1991-ben a Berlin/Brandenburg régió holdingot hozott létre egy új repülőtér tervezésének előkészítésére. A sűrűn lakott régióban hosszas kompromisszumok árán sikerült kijelölni a jövőbeni Brandenburg repülőtér helyszínét, amely szorosan kapcsolódna a meglévő Schönefeldhez, annak kifutópályáját is magába integrálná. Az építkezés megkezdéséhez azonban két falunak több mint 300 lakosát is ki kellett költöztetni, akikből páran nem fogadták el a kompenzációt és ez máris lassítani kezdte az előkészületeket. Az építkezés végül csak 2006-ban kezdődött el és az eredeti elképzelés szerint 2012-ben adták volna át a repülőteret. 

A két kifutópálya között szigetszerűen elhelyezkedő terminált a több németországi repülőteret, így a berlini Tegelt, valamint a megkésve átadott, de sikeresen működő berlini főpályaudvart is jegyző gmp architekten csapata tervezte. Az új repülőtér egy komplex program szerint épülne meg, amelyben a 326.000 négyzetméteres terminál mellé egy Airport City üzleti- és kereskedelmi negyed csatlakozna, mindez egy új vasútállomással egészülne ki, amely gyors kapcsolatot teremtene a főpályaudvarral, valamint közvetlen kapcsolatban állna az ország további régióival. A Brandenburg repülőtér szerepét jelentős csomópontként kívánták meghatározni, amelyben nemcsak a város, hanem a vasút révén egy nagyobb régió is közvetlenül kapcsolódna a légiközlekedéshez.


Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
1/9
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten


A nagyméretű terminál és a környezete alapvetően a tiszta funkcionalizmusra törekszik, méretes tömbjei építészeti többletjelentést nem hordoznak magukban. A levegős terminálépület az átláthatóságra, a világosságra törekszik, arra, hogy vizuális kapcsolatot teremtsen a vidékkel és a repülőtér belső világával: az utazással, az előtérrel, a fel- és leszálló repülőkkel. Az Airport City tömbjei a terminálhoz kapcsolódva, a kifutópályákkal párhuzamosan, mintegy keretezve azokat a középső tengelyen helyezkednének el, közöttük nagy felületű parkot bezárva.


Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
3/9
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten


A tervezéssel egy időben döntöttek a meglévő repülőterek sorsáról is. A központhoz közeli Tempelhofot egyre jobban körbenőtte a város szövete, ezért fejlesztésre alkalmatlan volt, valamint a repülők mozgása jelentősen rontotta a környéken élők életminőségét. Az tervezendő új repülőtér megnyitását megelőzően a Tempelhofot bezárásra ítélték – noha fennmaradásáról lakossági referendumot is kiírtak –, így az előkészítéseknek megfelelően 2008-ban bezárták. Az épület ugyan máig funkcióját keresi – lebontása, komolyabb változtatása kizárt, az épület védettség alatt áll –, a kifutópályák és a zöld területek ma parkként, rekreációs zónaként szolgálnak. A Tegel repülőteret eredetileg Brandenburg megnyitásával egy időben, 2012-ben zárták volna be – megismételve a müncheni repülőtér egyéjszakás átköltöztetésének bravúrját –, helyén, a szintén kiemelt minőségű épületben innovációs központ létesülne. Schönefeld, amely ma leginkább a fapados forgalmat szolgálja, néhány év párhuzamos működés után zárna be.


Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
2/9
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten


Mindez azonban még midig csak feltételes jövő idő. Hiszen az 1998-ban elnyert építészeti pályázat után a terminálépület első kapavágása csak 2006-ban történt meg. Ugyan 2012-ben már minden készen állt a nagyszabású megnyitóra, amelyen Angela Merkel kancellár mellett a Lufthansa legújabb flottája is felsorakozott volna, az eseményt azonban nem sokkal korábban lefújták. Az elkészült terminálépület nem kapott meg számos engedélyt, ezekből a legfontosabb kifogás a tűzvédelmi rendszer nem megfelelő kiépítése volt. Az ellenőrök azonban további egyéb hibát is feltártak, így például a túlmelegedő vezetékeket, rövid mozgólépcsőket, komoly szerkezeti hiányosságokat. A szakértők szerint a komplex projekt kivitelezéséhez nem jött létre megfelelő menedzsment részleg, amely az egész folyamatot, a számos párhuzamosságot egyszerre átláthatta, kezelhette volna. Komoly vádakkal illették a kivitelezőket és magát a tervező céget is, több tartományi nyomozóhatóság vizsgálja a korrupció gyanúját, aminek leginkább a nem megfelelő kivitelezés és rossz anyaghasználat lett az eredménye: kevés acél került a betonba, az emeletek süllyedni kezdtek, a tető súlya kétszerese a megengedettnek, a kapuk számozása elhibázott, az elektromos berendezések nem jutnak megfelelő áramforráshoz, a vezérléstechnika összeomlott. A mára már több mint 6 milliárd eurót felemésztett repülőtéren lényegében semmi sem működik megfelelően, elavultságra hivatkozva állandóan cserélik a technikai berendezéseket, noha ma még egyetlen utas sem fordult meg az épületben.


Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten
7/9
Berlin, Brandenburg repülőtér - építész: gmp architekten


Szintén kiemelik a repülőtér elhibázottnak tűnő szerepvállalását is, hogy Berlin nem volt és várhatóan nem is lesz légi tranzitközpont, hiszen annak már bejáratott helyei vannak Európában: Frankfurt, London, Párizs, Amszterdam, de Németországon belül is csak a harmadik legnagyobb forgalom bonyolódik itt. Ezzel együtt pénzügyileg elhibázott döntésnek tűnik a Brandenburg repülőtér, amely legideálisabb esetben is csak 2021-ben nyílna meg és leginkább csak a célirányosan ideérkező, főleg európai utasok, s azon belül is nagyarányú fapados társaságok kiszolgálását remélhetik. A nemzeti légitársaság, a Lufthansa szakemberei szerint a repülőtér semmilyen szempontból nem mérte fel az igényeket, hiszen fapados terminálnak túlméretezett és drága – a tervezéskor még fontos szerepet szántak az Air Berlinnek, amely időközben csődbement –, interkontinentális járatok fogadására, vagy tranzitközpont szerepre viszont hamar szűknek bizonyulna. Fogadásokat azonban senki nem mer kötni a közeli megnyitóra, vannak olyan hangok is, amely szerint a több milliárd eurót felemésztett épület jelen formájában nem alkalmas céljára, lebontva és egy új terv alapján újjáépítve lenne csak értelme Berlin új repülőterének.

Bán Dávid

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk