Design/Formatervezés

Az ember újra épít(ése) - kiállítás terve a Velencei Biennáléra

1/23

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
A.Varga Imre
Balog Ádám
Ligetvári Dorottya
Ligetvári István
Nagy Zsuzsa
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
A.Varga Imre
Balog Ádám
Ligetvári Dorottya
Ligetvári István
Nagy Zsuzsa
1/23

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

Az ember újra épít(ése) - kiállítás terve a Velencei Biennáléra
Design/Formatervezés

Az ember újra épít(ése) - kiállítás terve a Velencei Biennáléra

2012.04.10. 12:16

A 13. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennále magyar pavilonjának kialakítására a Trafik Kör is pályázott. Az alkotók, A.Varga Imre, Balog Ádám, Ligetvári Dorottya, Ligetvári István és Nagy Zsuzsa a probléma gyökerét abban látják, hogy korunk embere elvesztette az alkotáshoz fűződő mindennapi viszonyát. Szerintük a megoldás egyik módja az ember és a közösség együttes munkája lehet, ahol a fizikai építés aktusa az amatőr alkotás erejével képes gyógyító erőt kifejteni.

Az ember újra épít(ése) - avagy Kati és a portás karmikus találkozása

A világ, vagy legalábbis a „civilizált” nyugati társadalmak változás előtt állnak. A gazdasági válság arra figyelmeztet, hogy az irány, amerre a fejlődésnek nevezett individuális törtetés tart, zsákutcába vezet. A média divatos kommunikációja nem más, mint érzelmi manipuláció, aminek eredménye zavart okoz mind a személyiségben, mind a viselkedéskultúrában, ami kiüríti a közösségek valódi érzelmi töltését. A mindent legázoló, erőltetett versenyszellem állandósítja a stresszt.

 

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
1/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
2/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

 

 

Az informatika szédítő fejlődése olyan gyorsasággal közvetíti a vizuális információt, hogy azt egyre kevesebben képesek feldolgozni és befogadni, ami meglátszik az egyén spontán kreatív megnyilvánulásain is. Hol a határ a virtuális és a valódi élet adta élmény között? Ha visszatekintünk a közeli múltba, amikor az emberi kreativitást a szükség inspirálta, az amatőr alkotásnak építő ereje volt mind az egyén, mind a közösség számára. Lásd a hobbikertek vagy horgásztanyák, kerti építmények – olykor furfangos – báját.

A mai közösségi lét minőségét befolyásolja a túlépítés miatt egyre szűkülő természetes tér is. A fogyasztói kultúra negatív hatása a “mindent megkaphatsz, nem kell semmit csinálnod” által a hétköznapi ember lassan megszűnik a tárgyi világ alkotó része és részese lenni. Egy székben, egy monitor előtt ülve éli meg az alapvető kreatív szükségleteit, és ehhez nem kell feltétlen közösség. A társas kapcsolatok nagy része is az egyre nagyobb szerepet betöltő közösségi megosztóoldalakon működik.

Az építészetnek van-e erre válasza, vagy kell-e egyáltalán választ megfogalmaznia? Az építészetnek kötelessége választ adni korunk társadalmi kihívásaira. Nem csak azért, mert az építész a közösség meghatározó szereplője, hanem mert a munkájával létrehozott fizikai környezet hatással van az egyén mentális (érzelmi) állapotára. Embert és környezetét együtt kell építeni úgy, hogy együttműködő, kreatív közösségeket kell teremteni. A ma kihívása, hogy ezzel együtt vigyázni kell a természet és a mesterséges környezet egyensúlyára is, ezért a jövőben arra kell törekednünk, hogy az „épített” mellett, a „természetes” is kapjon nagyobb hangsúlyt.

 

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
3/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
4/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
5/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

 

 

Az együttdolgozás az érzelmekre hat, nem pusztán az érzékekre. Ha részei vagyunk egy megvalósulási folyamatnak, az pozitív ingereket idéz elő bennünk, azaz inspirál. Alkotó erőnk megnyilvánulása és a közösséggel való elfogadtatása erősíti a toleranciát, érzelmi hálóval köti össze a résztvevőket. Fontos, hogy ez ne egy akció legyen pusztán, hanem váljon folyamatos közösségi tevékenységgé, ami a hétköznapok természetes részét alkotja. Építsük az embert, hogy legyen egyensúly a külső és a belső világ között, s építsünk úgy, hogy az épített és a természetes környezet megfelelő összhangba kerüljön!

Mindezt a Trafik Kör alkotói egy interaktív kiállítási koncepcióban fogalmazták meg, ahol a látogatók egy építési folyamatban vehetnek részt egy a kreativitást megtestesítő művésszel. Az installáció lényeges momentuma, hogy a közösen készülő alkotáshoz használt anyag  véges, és ahogy épül a mű az egyik teremben, úgy fogy az alapanyag a másikban. Közben ezt a hatást a falakra vetített végtelenített filmek és a folyamatos zene erősítik. Végül az alkotás élményét átélve a látogató egy „sivatagon” keresztül jut ki a pavilonból, szembesülve az egyensúly felborulásával. A pályázati anyaghoz készült animációban az alkotók lemodellezték, hogy mi történne a kiállítás két hónapja alatt.

 

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
6/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
7/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
8/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

 

 

A pályázat alkotói:

  • A.Varga Imre (képzőművész)
  • Balog Ádám (építészhallgató)
  • Ligetvári Dorottya (építészhallgató)
  • Ligetvári István (építész)
  • Nagy Zsuzsa (építész)

A szakmai zsűri értékelése:

Az ember újra épít(ése) - Trafik Kör Kortárs Művészeti Egyesület

A dabasi művészeti kör kurátori koncepciója eredendően arra irányul, hogy felhívja a figyelmet a spontán kreatív megnyilvánulások hiányára. A probléma gyökerét abban látják, hogy korunk embere – problémái és a cselekvés mind virtuálisabbá válása következtében – elvesztette az alkotáshoz fűződő mindennapi viszonyát. Az alkotók szerint a megoldás egyik építészeti módja az ember és a közösség együttes építése lehet, amely a fizikai építés aktusával, az amatőr alkotás erejével képes gyógyító erőt kifejteni.

Elgondolásuk központi gondolata, hogy a kiállítás egy interaktív játék része lenne: a magyar pavilonban nádszobor épül, s így a látogató egy-egy nádszál valóságos elhelyezése révén tapasztalhatja meg az alkotás örömét. Elképzelésük szerint a kiállítás teljes hossza alatt a pavilonban dolgozó művész (Varga Imre) példáját követve, vele nonverbális kapcsolatot kialakítva folyna a közös munka. Másrészről az építés és az annak velejárójaként megjelenő elvétel, az építmény és negatív lenyomata, az üres tér közötti egyensúly felbomlásából adódó feszültség felismerése adná a fizikai és lelki útként egyaránt érzékelhető kiállítás szép dramaturgiáját.

 

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
9/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
10/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

 

 

Minden cselekvés és tér szimbolikus jellegű: a belépés után a látogató felöltené a munkaruhát, áthaladna a „nádason”, kiválasztana egy nádszálat, elvenne egy kelléket, áthaladna a műtermen, majd beépítené a közös szoborba a szálat – mindehhez 700 000 nádszálat használnának fel, ezeket 30 cm-es homokmélység tartana –, végül végighaladna a „sivatagon” és kilépne a pavilonból. Eközben a falakon elhelyezett vetítőfelületeken magyar hangulatot kölcsönző, jó ízléssel összeállított videók futnának: szélfútta nádas, legényes, mozgásművészeti előadás.

 

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
11/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
12/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
13/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
14/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
15/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
16/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata
17/23
Az ember épít(ése) - a Trafik Kör Velencei Biennálé pályázata

A.Varga Imre
18/23
A.Varga Imre

Balog Ádám
19/23
Balog Ádám

Ligetvári Dorottya
20/23
Ligetvári Dorottya


Ligetvári István
21/23
Ligetvári István

Nagy Zsuzsa
22/23
Nagy Zsuzsa

 

 

A koncepció gondolati gazdagsága lehet az oka, hogy végül kissé talán nehezen követhetővé, túlburjánzóvá válik a megjelenítés: kérdéses lehet a „sivatag” vagy a naiv „Kati és a portás” faszobor létjogosultsága. De a koncepcióval kapcsolatos bizonytalanságot igazán az amatőr művészet és az építészet mint professzionális mesterség viszonya veti fel, melyek összeegyeztethetőségével kapcsolatban a zsűri úgy érzi, hogy a válasz elmarad.

 

Kapcsolódó oldal:

Bachmann Bálint és Markó Balázs Modell c. kiállítása a Velencei Biennálén 2012-ben

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk